rés a présen - Részeg punkok, dzsesszisták - Aberrált Atya (Yellow Spots)

  • .
  • 2010. november 25.

Trafik

rés a présen: Mit jelent a "belezős rakendroll"? Aberrált Atya: A szókapcsolat első része a morbid humorban bővelkedő szövegvilágra és groteszk színpadi produkcióra utal, míg a második magára a zenei irányra, ami leginkább jazz, swing és rockabilly alapokon nyugszik. De ezek nálunk inkább eszközök, a felsorolt műfajok fanatikusainak nagy része valószínűleg a haját tépi tőlünk, ezt már akkor tapasztaltuk, mikor naiv szervezők rockabilly zenekarok közé ékeltek be egy-egy bulin. rap: Mióta tartjátok a periférián a Yellow Spots zenekart? AA: A zenekart jelenlegi formájában a dobosunk, Schleki alapította 2003-ban, aki azóta is belülről "menedzseli" a dolgot.
A Toy Dolls által képviselt infantilis punkot kívánta ötvözni a dixieland zenével, persze nem teljesen így sült el. Az eredeti tagságból mára a Pilisborosjenő legjobb dzsesszgitárosaként számon tartott Fenyves Márk, Schleki, aki megszámlálhatatlan zenekarban játszott már, valamint frontemberként jómagam vagyunk benne. Eredeti nagybőgősünk, a bomlott elméje miatt nagy népszerűségnek örvendő Napocska két éve Texasba távozott, azóta az ő szerepét Szifon, a bohém bölcsész tölti be. A háromtagú fúvósszekció felállása rengeteget cserélődött, jelenleg szaxofonon Leposa Balázs, harsonán Ladányi Ádám, trombitán pedig Vámosi István játszik. Ha röviden kéne jellemezni a zenekart, ez olyan produkció, ahol részeg punkok találkoznak képzett dzsesszistákkal, és csinálnak valamit, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Ahogy pár éve egy cikkben fogalmaztak: "alacsony költségvetésű horror-kabaré".

rap: Miért kíváncsiak rátok az emberek?

AA: Mert nem lehet tudni, milyen pokol szabadul el épp aznap a színpadon, mégsem megy át az egész abba az erősen művészi jellegbe, ami csak egy szűk réteg számára emészthető.

rap: Mi a személyes inspirációd?

AA: Az érdekel, hogy áthágjam azt a dögunalmat, ami jelenleg a magyar zenei életet jellemzi. Mindenki kizárólag befutni és szórakoztatni akar, lehetőleg rizikómentesen. Ha a legtöbb bandát megnézed egy fesztiválon, elsőre meg sem tudod mondani, angol, amerikai vagy magyar, mert nemhogy nincs bennük semmi kelet-európai jelleg, de még az anyanyelvüket sem vállalják fel. Nyoma sincs annak a széllel szemben hugyozásnak, ami valaha a rock'n'roll lényege volt. Hogy mit szeretek a színpadon? Természetesen azt, ha megfelelő hatással vagyunk a közönségre. Egyszer feldobták valaki műlábát. Az jó volt.

rap: Civilben mit csináltok?

AA: A banda nagy része más formációkban zenél, felsőoktatási intézménybe jár, zenét tanul és tanít, de van köztünk könyvtáros, programszervező és munkanélküli is. Az utóbbi én vagyok, de a munka eredménytelen keresése mellett tervezem nemrég feloszlott Csók és Könny nevű zenekarom méltó utódának létrehozását, és nyugalmam meglelése után szeretnék könyvet írni.

rap: Legközelebbi fellépéseitek?

AA: Ebben az időszakban inkább a próbaterembe vonulásé a főszerep, hiszen régen jelentkeztünk új lemezzel, de november 27-én megünnepeljük hétéves fennállásunkat a Tündérgyárban, egy "nagykoncert" keretében. A "Sárgapöttyös Terror 2010" nevezetű eseményen a The Ködmöns, a Magic Mosquitoz és a Voodoo Allen fog még színpadra lépni. December 26-án pedig a Dürer Kertben játszunk egy karácsonyi punkfesztiválon (http://www.yellowspots.hu).

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.