rés a présen - Szépelgők reneszánsza - Gergye Krisztián koreográfus

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

rés a présen: Nem először vagy vendége az Arcus Temporum Művészeti Fesztiválnak. Hogyan jön a kortárs tánc egy szakrális fesztiválhoz? Gergye Krisztián: A pannonhalmi apátság szellemi nyitottságát példázza a fesztivál.
A helyet és a szellemét szakrálisnak tartom, ami azonban nem zárja ki a jelenkort az életéből. Ebben a közegben a kortárs művészet kivételes minőségében mutatkozhat meg. Idén Beethoven és Helmut Oehring klasszikus és kortárs zeneszerzők művei reflektálhatnak egymásra ragyogó zenészek előadásában. A Varga Mátyás bencés szerzetes és Hudi László által szervezett színházi vonal mindig remek kiegészítése a programnak, ami speciális módon a tánc felől közelítő külföldi és magyar alkotókat invitál. Idén Faustin Linyekula mellett Fehér Ferenc és jómagam képviseljük a színházat a fesztiválon. Társulatom idén ünnepli a 10. évfordulóját, és erre a jubileumra egy 14 stációból álló performanszsorozatot indítottunk. A Trilógia Maraton második eseményére kerül sor augusztus 26-án 23.00-kor a fesztivál nyitónapján.

rap: Mi a témája a Trilógia Maratonnak?

GK: A múlt, a jelen és a jövő hármas egysége köré szervezett Trilógia Maraton az egész évadon átívelő sorozat lesz különleges helyszíneken, egyszeri eseményekkel. Három trilógiát dolgozunk fel, melyek mindegyike maga is három stációból áll. Az első trilógia a Feltépett Múlt címet viseli, a kőszegi nyitó előadást követően Pannonhalmán látható Áldozat pedig a második rész, ami a személyes és a történelmi múltba révedő embert helyezi a figyelem fókuszába. Amiként a Passio Reversible, ez a performansz is kizárólag egyszer látható. A harmadik részt szeptember 11-én a Szépművészeti Múzeum Nyolcak kiállításának finisszázsaként mutatjuk be. Az első trilógia összegzésére pedig novemberben kerül sor a MU Színházban.

rap: Repertoárba veszed ezeket a darabokat?

GK: A független színházak támogatási anomáliáira reflektálva ezeket az előadásokat szabad kísérletezésnek tekintem, így nem emelem a repertoárom részévé a műveket, sőt a társulat eddigi repertoárját is megszüntetem. A "viktimológia-performanszok" mellett egyedül az Adaptáció Trikolort tartom műsoron, illetve a Nemzeti Színház infrastruktúrája által biztonságban lévő Kvartett című koprodukciónkat.

rap: Hogyan telt a nyarad?

GK: A függetleneket érintő kultúrpolitikai döntögetések folyamatos szorongattatása közepett'. Azonban örömteli volt hazamenni a szülővárosomba, ahol a nehézségek ellenére kreatívan és szabadon alkothattam. Kőszeg kivételes hely, a Pócza Zoltán által igazgatott nyári színház stábja nem ismer lehetetlent, és csodálatra méltó az a nyitottság, amivel a kortárs művészetek felé fordulnak.

rap: Mit gondolsz a kortárs tánc jelenlegi hazai állapotairól?

GK: A valóban kortárs és független tánc- és színházi művészek kárára hozott belterjes és szakmaiatlan, szinte papírforma szerint történt minisztériumi és kuratóriumi döntések eredményei pontosan leírják a helyzetet. Az álfüggetlen táncosszakma most már le sem tagadhatja lobbitevékenységét, a táncoskuratórium meg bizonyította szűklátókörűségét és kortársnak semmiképp nem nevezhető látásmódját. Tánctársulatok szépelgő táncelőadásainak reneszánsza várható.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.