rés a présen - Szépelgők reneszánsza - Gergye Krisztián koreográfus

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

rés a présen: Nem először vagy vendége az Arcus Temporum Művészeti Fesztiválnak. Hogyan jön a kortárs tánc egy szakrális fesztiválhoz? Gergye Krisztián: A pannonhalmi apátság szellemi nyitottságát példázza a fesztivál.
A helyet és a szellemét szakrálisnak tartom, ami azonban nem zárja ki a jelenkort az életéből. Ebben a közegben a kortárs művészet kivételes minőségében mutatkozhat meg. Idén Beethoven és Helmut Oehring klasszikus és kortárs zeneszerzők művei reflektálhatnak egymásra ragyogó zenészek előadásában. A Varga Mátyás bencés szerzetes és Hudi László által szervezett színházi vonal mindig remek kiegészítése a programnak, ami speciális módon a tánc felől közelítő külföldi és magyar alkotókat invitál. Idén Faustin Linyekula mellett Fehér Ferenc és jómagam képviseljük a színházat a fesztiválon. Társulatom idén ünnepli a 10. évfordulóját, és erre a jubileumra egy 14 stációból álló performanszsorozatot indítottunk. A Trilógia Maraton második eseményére kerül sor augusztus 26-án 23.00-kor a fesztivál nyitónapján.

rap: Mi a témája a Trilógia Maratonnak?

GK: A múlt, a jelen és a jövő hármas egysége köré szervezett Trilógia Maraton az egész évadon átívelő sorozat lesz különleges helyszíneken, egyszeri eseményekkel. Három trilógiát dolgozunk fel, melyek mindegyike maga is három stációból áll. Az első trilógia a Feltépett Múlt címet viseli, a kőszegi nyitó előadást követően Pannonhalmán látható Áldozat pedig a második rész, ami a személyes és a történelmi múltba révedő embert helyezi a figyelem fókuszába. Amiként a Passio Reversible, ez a performansz is kizárólag egyszer látható. A harmadik részt szeptember 11-én a Szépművészeti Múzeum Nyolcak kiállításának finisszázsaként mutatjuk be. Az első trilógia összegzésére pedig novemberben kerül sor a MU Színházban.

rap: Repertoárba veszed ezeket a darabokat?

GK: A független színházak támogatási anomáliáira reflektálva ezeket az előadásokat szabad kísérletezésnek tekintem, így nem emelem a repertoárom részévé a műveket, sőt a társulat eddigi repertoárját is megszüntetem. A "viktimológia-performanszok" mellett egyedül az Adaptáció Trikolort tartom műsoron, illetve a Nemzeti Színház infrastruktúrája által biztonságban lévő Kvartett című koprodukciónkat.

rap: Hogyan telt a nyarad?

GK: A függetleneket érintő kultúrpolitikai döntögetések folyamatos szorongattatása közepett'. Azonban örömteli volt hazamenni a szülővárosomba, ahol a nehézségek ellenére kreatívan és szabadon alkothattam. Kőszeg kivételes hely, a Pócza Zoltán által igazgatott nyári színház stábja nem ismer lehetetlent, és csodálatra méltó az a nyitottság, amivel a kortárs művészetek felé fordulnak.

rap: Mit gondolsz a kortárs tánc jelenlegi hazai állapotairól?

GK: A valóban kortárs és független tánc- és színházi művészek kárára hozott belterjes és szakmaiatlan, szinte papírforma szerint történt minisztériumi és kuratóriumi döntések eredményei pontosan leírják a helyzetet. Az álfüggetlen táncosszakma most már le sem tagadhatja lobbitevékenységét, a táncoskuratórium meg bizonyította szűklátókörűségét és kortársnak semmiképp nem nevezhető látásmódját. Tánctársulatok szépelgő táncelőadásainak reneszánsza várható.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.