rés a présen - Szépelgők reneszánsza - Gergye Krisztián koreográfus

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

rés a présen: Nem először vagy vendége az Arcus Temporum Művészeti Fesztiválnak. Hogyan jön a kortárs tánc egy szakrális fesztiválhoz? Gergye Krisztián: A pannonhalmi apátság szellemi nyitottságát példázza a fesztivál.
A helyet és a szellemét szakrálisnak tartom, ami azonban nem zárja ki a jelenkort az életéből. Ebben a közegben a kortárs művészet kivételes minőségében mutatkozhat meg. Idén Beethoven és Helmut Oehring klasszikus és kortárs zeneszerzők művei reflektálhatnak egymásra ragyogó zenészek előadásában. A Varga Mátyás bencés szerzetes és Hudi László által szervezett színházi vonal mindig remek kiegészítése a programnak, ami speciális módon a tánc felől közelítő külföldi és magyar alkotókat invitál. Idén Faustin Linyekula mellett Fehér Ferenc és jómagam képviseljük a színházat a fesztiválon. Társulatom idén ünnepli a 10. évfordulóját, és erre a jubileumra egy 14 stációból álló performanszsorozatot indítottunk. A Trilógia Maraton második eseményére kerül sor augusztus 26-án 23.00-kor a fesztivál nyitónapján.

rap: Mi a témája a Trilógia Maratonnak?

GK: A múlt, a jelen és a jövő hármas egysége köré szervezett Trilógia Maraton az egész évadon átívelő sorozat lesz különleges helyszíneken, egyszeri eseményekkel. Három trilógiát dolgozunk fel, melyek mindegyike maga is három stációból áll. Az első trilógia a Feltépett Múlt címet viseli, a kőszegi nyitó előadást követően Pannonhalmán látható Áldozat pedig a második rész, ami a személyes és a történelmi múltba révedő embert helyezi a figyelem fókuszába. Amiként a Passio Reversible, ez a performansz is kizárólag egyszer látható. A harmadik részt szeptember 11-én a Szépművészeti Múzeum Nyolcak kiállításának finisszázsaként mutatjuk be. Az első trilógia összegzésére pedig novemberben kerül sor a MU Színházban.

rap: Repertoárba veszed ezeket a darabokat?

GK: A független színházak támogatási anomáliáira reflektálva ezeket az előadásokat szabad kísérletezésnek tekintem, így nem emelem a repertoárom részévé a műveket, sőt a társulat eddigi repertoárját is megszüntetem. A "viktimológia-performanszok" mellett egyedül az Adaptáció Trikolort tartom műsoron, illetve a Nemzeti Színház infrastruktúrája által biztonságban lévő Kvartett című koprodukciónkat.

rap: Hogyan telt a nyarad?

GK: A függetleneket érintő kultúrpolitikai döntögetések folyamatos szorongattatása közepett'. Azonban örömteli volt hazamenni a szülővárosomba, ahol a nehézségek ellenére kreatívan és szabadon alkothattam. Kőszeg kivételes hely, a Pócza Zoltán által igazgatott nyári színház stábja nem ismer lehetetlent, és csodálatra méltó az a nyitottság, amivel a kortárs művészetek felé fordulnak.

rap: Mit gondolsz a kortárs tánc jelenlegi hazai állapotairól?

GK: A valóban kortárs és független tánc- és színházi művészek kárára hozott belterjes és szakmaiatlan, szinte papírforma szerint történt minisztériumi és kuratóriumi döntések eredményei pontosan leírják a helyzetet. Az álfüggetlen táncosszakma most már le sem tagadhatja lobbitevékenységét, a táncoskuratórium meg bizonyította szűklátókörűségét és kortársnak semmiképp nem nevezhető látásmódját. Tánctársulatok szépelgő táncelőadásainak reneszánsza várható.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.