rés a présen - Szépelgők reneszánsza - Gergye Krisztián koreográfus

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

rés a présen: Nem először vagy vendége az Arcus Temporum Művészeti Fesztiválnak. Hogyan jön a kortárs tánc egy szakrális fesztiválhoz? Gergye Krisztián: A pannonhalmi apátság szellemi nyitottságát példázza a fesztivál.
A helyet és a szellemét szakrálisnak tartom, ami azonban nem zárja ki a jelenkort az életéből. Ebben a közegben a kortárs művészet kivételes minőségében mutatkozhat meg. Idén Beethoven és Helmut Oehring klasszikus és kortárs zeneszerzők művei reflektálhatnak egymásra ragyogó zenészek előadásában. A Varga Mátyás bencés szerzetes és Hudi László által szervezett színházi vonal mindig remek kiegészítése a programnak, ami speciális módon a tánc felől közelítő külföldi és magyar alkotókat invitál. Idén Faustin Linyekula mellett Fehér Ferenc és jómagam képviseljük a színházat a fesztiválon. Társulatom idén ünnepli a 10. évfordulóját, és erre a jubileumra egy 14 stációból álló performanszsorozatot indítottunk. A Trilógia Maraton második eseményére kerül sor augusztus 26-án 23.00-kor a fesztivál nyitónapján.

rap: Mi a témája a Trilógia Maratonnak?

GK: A múlt, a jelen és a jövő hármas egysége köré szervezett Trilógia Maraton az egész évadon átívelő sorozat lesz különleges helyszíneken, egyszeri eseményekkel. Három trilógiát dolgozunk fel, melyek mindegyike maga is három stációból áll. Az első trilógia a Feltépett Múlt címet viseli, a kőszegi nyitó előadást követően Pannonhalmán látható Áldozat pedig a második rész, ami a személyes és a történelmi múltba révedő embert helyezi a figyelem fókuszába. Amiként a Passio Reversible, ez a performansz is kizárólag egyszer látható. A harmadik részt szeptember 11-én a Szépművészeti Múzeum Nyolcak kiállításának finisszázsaként mutatjuk be. Az első trilógia összegzésére pedig novemberben kerül sor a MU Színházban.

rap: Repertoárba veszed ezeket a darabokat?

GK: A független színházak támogatási anomáliáira reflektálva ezeket az előadásokat szabad kísérletezésnek tekintem, így nem emelem a repertoárom részévé a műveket, sőt a társulat eddigi repertoárját is megszüntetem. A "viktimológia-performanszok" mellett egyedül az Adaptáció Trikolort tartom műsoron, illetve a Nemzeti Színház infrastruktúrája által biztonságban lévő Kvartett című koprodukciónkat.

rap: Hogyan telt a nyarad?

GK: A függetleneket érintő kultúrpolitikai döntögetések folyamatos szorongattatása közepett'. Azonban örömteli volt hazamenni a szülővárosomba, ahol a nehézségek ellenére kreatívan és szabadon alkothattam. Kőszeg kivételes hely, a Pócza Zoltán által igazgatott nyári színház stábja nem ismer lehetetlent, és csodálatra méltó az a nyitottság, amivel a kortárs művészetek felé fordulnak.

rap: Mit gondolsz a kortárs tánc jelenlegi hazai állapotairól?

GK: A valóban kortárs és független tánc- és színházi művészek kárára hozott belterjes és szakmaiatlan, szinte papírforma szerint történt minisztériumi és kuratóriumi döntések eredményei pontosan leírják a helyzetet. Az álfüggetlen táncosszakma most már le sem tagadhatja lobbitevékenységét, a táncoskuratórium meg bizonyította szűklátókörűségét és kortársnak semmiképp nem nevezhető látásmódját. Tánctársulatok szépelgő táncelőadásainak reneszánsza várható.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.