rés a présen - Szépelgők reneszánsza - Gergye Krisztián koreográfus

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

rés a présen: Nem először vagy vendége az Arcus Temporum Művészeti Fesztiválnak. Hogyan jön a kortárs tánc egy szakrális fesztiválhoz? Gergye Krisztián: A pannonhalmi apátság szellemi nyitottságát példázza a fesztivál.
A helyet és a szellemét szakrálisnak tartom, ami azonban nem zárja ki a jelenkort az életéből. Ebben a közegben a kortárs művészet kivételes minőségében mutatkozhat meg. Idén Beethoven és Helmut Oehring klasszikus és kortárs zeneszerzők művei reflektálhatnak egymásra ragyogó zenészek előadásában. A Varga Mátyás bencés szerzetes és Hudi László által szervezett színházi vonal mindig remek kiegészítése a programnak, ami speciális módon a tánc felől közelítő külföldi és magyar alkotókat invitál. Idén Faustin Linyekula mellett Fehér Ferenc és jómagam képviseljük a színházat a fesztiválon. Társulatom idén ünnepli a 10. évfordulóját, és erre a jubileumra egy 14 stációból álló performanszsorozatot indítottunk. A Trilógia Maraton második eseményére kerül sor augusztus 26-án 23.00-kor a fesztivál nyitónapján.

rap: Mi a témája a Trilógia Maratonnak?

GK: A múlt, a jelen és a jövő hármas egysége köré szervezett Trilógia Maraton az egész évadon átívelő sorozat lesz különleges helyszíneken, egyszeri eseményekkel. Három trilógiát dolgozunk fel, melyek mindegyike maga is három stációból áll. Az első trilógia a Feltépett Múlt címet viseli, a kőszegi nyitó előadást követően Pannonhalmán látható Áldozat pedig a második rész, ami a személyes és a történelmi múltba révedő embert helyezi a figyelem fókuszába. Amiként a Passio Reversible, ez a performansz is kizárólag egyszer látható. A harmadik részt szeptember 11-én a Szépművészeti Múzeum Nyolcak kiállításának finisszázsaként mutatjuk be. Az első trilógia összegzésére pedig novemberben kerül sor a MU Színházban.

rap: Repertoárba veszed ezeket a darabokat?

GK: A független színházak támogatási anomáliáira reflektálva ezeket az előadásokat szabad kísérletezésnek tekintem, így nem emelem a repertoárom részévé a műveket, sőt a társulat eddigi repertoárját is megszüntetem. A "viktimológia-performanszok" mellett egyedül az Adaptáció Trikolort tartom műsoron, illetve a Nemzeti Színház infrastruktúrája által biztonságban lévő Kvartett című koprodukciónkat.

rap: Hogyan telt a nyarad?

GK: A függetleneket érintő kultúrpolitikai döntögetések folyamatos szorongattatása közepett'. Azonban örömteli volt hazamenni a szülővárosomba, ahol a nehézségek ellenére kreatívan és szabadon alkothattam. Kőszeg kivételes hely, a Pócza Zoltán által igazgatott nyári színház stábja nem ismer lehetetlent, és csodálatra méltó az a nyitottság, amivel a kortárs művészetek felé fordulnak.

rap: Mit gondolsz a kortárs tánc jelenlegi hazai állapotairól?

GK: A valóban kortárs és független tánc- és színházi művészek kárára hozott belterjes és szakmaiatlan, szinte papírforma szerint történt minisztériumi és kuratóriumi döntések eredményei pontosan leírják a helyzetet. Az álfüggetlen táncosszakma most már le sem tagadhatja lobbitevékenységét, a táncoskuratórium meg bizonyította szűklátókörűségét és kortársnak semmiképp nem nevezhető látásmódját. Tánctársulatok szépelgő táncelőadásainak reneszánsza várható.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.