rés a présen - Ugrálni amúgy is jó - Lovasi András zenész

  • .
  • 2009. június 18.

Trafik

rés a présen: A Fishing On Orfű alterfesztet az idén is megrendezitek június 18-20. között.
Mi az, amit biztosan másképp csináltok, mint az elsőn?

Lovasi András: Már ment a fesztivál, amikor még javában építettünk, remélem, idén készen leszünk. Nem változtatjuk meg azt, hogy két nagyszínpad van, igaz, ez költségesebb, de percre pontosan váltják egymást a zenekarok, nincs átállás, és lesz idén is horgászverseny gombostűvel, cérnával, fűzfavesszővel, Líviusszal. Idén lesz először egy akusztikus színpad is, ahol "Tiéd a színpad" órák lesznek önjelölt tábortűzi gitárhősöknekdélután, az esti produkciók közben pedig biokaraoke.

rap: Kik a FOO létrehozói?

LA: Kálocz Tamás (aki csak 21 éves), Rátgéber és én. Tavaly csak kettő és fél nap volt, és három színpad, idén három teljes nap, és hat színpad, dupla anynyi fellépővel, na ilyen ütemben nem tervezzük a növekedést, maximum még egy megérkezős szerda este, közös főzéssel.

rap: Kik az idei "sztárfellépők"? A koncerteken kívül lesznek-e más programok?

LA: Nagyjából a hard-rock-punk-metál élvonalon kívül (őket a Rockmaraton várja majd júliusban)mindenki itt lesz, aki nem Danubius Rádió-barát zenét játszik, talán csak a 30y-t hiányolják sokan, de ők ekkor Szerbiában turnéznak. Tavaly a terepviszonyokból következően 8 lábtörés volt, idén több helyen lépcsőt építünk, és megrézsűzzük a domboldalakat, kivilágítjuk jobban az utakat.

rap: Már tavaly is misztikusnak tűnt a tóátugrás, most hogyan kell érteni a szörnyvadászatot?

LA: Ez nem játék, nyilvánvaló, hogy a szörny miatt nem tudta Rátgéber átugrani tavaly a tavat, most semlegesítjük, és aztán újra ugrunk. Ez amolyan fesztiválnyitó-hagyományteremtő ugrás lenne. Mindenki próbálkozhat, de azért érdemes edzenirá előtte, mert ugrálni amúgy is jó.

rap: Nem félsz, hogy te leszel az orfűi Müller-Gerendai, és pár év múlva Európa összes turistája, pizzasütője ott nyüzsög a tóparton?

LA: Titokban azt remélem, hogy jövőre vagy két év múlva eladunk elővételben mondjuk 4000 bérletet, és becsukjuk a kaput, nem megafesztivált álmodtunk ide.

rap: Lesz-e valamelyik formációdnak a FOO-n kívül olyan fellépése a nyáron, amit nagyon vársz?

LA: Stuttgartban játszunk a Kispállal egy nagy fesztiválon, és kíváncsi vagyok, hogy sül el, hiszen a Kispál azért ide szól elsősorban, ezenkívül, mivel öt produkcióban is játszom, nagyon sűrű lesz a nyár.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.