kulthírek

  • .
  • 2009. június 18.

Trafik

VELENCEI DÍJAZOTTAK A német Tobias Rehberger kapta a Velencei Biennále fődíját, az Arany Oroszlánt: a 43 éves esslingeni művész What you love also makes you cry című műve a központi pavilonban egyszerre kávézóként és műalkotásként is szolgál. A legjobb fiatal művész Ezüst Oroszlánját a 35 éves svéd Nathalie Djurberg kapta, videóiért és animációiért.
A nemzeti pavilonok versengésében az amerikai nyert, benne Bruce Nauman Topological Gardens című alkotása. Életművéért a performer Yoko Ono és az amerikai koncept- és videoművész, John Baldessari kapott Arany Oroszlánt.

ENTROPA PRÁGÁBAN Sokkolni és demisztifikálni, ez a modern, a posztmodern és a poszt-posztmodern művészet része - fogalmazott Václav Havel, amikor a prágai DOX galériában megnyitotta a kiállítást, ahol cenzúrázatlanul látható David Cerny Entropa című alkotása. Az EU államait közkeletű, esetenként sértő sztereotípiákra építve jelképező Entropa egyes részeit a diplomáciai tiltakozások miatt letakarták Brüsszelben, ahonnan idő előtt el is hozták: elvileg június 30-ig, a cseh elnökség végéig kellett volna ott maradnia.

PÉCSI PROGRAM Hiller István miniszter és Páva Zsolt polgármester aláírta a jövő évi pécsi Európa Kulturális Fővárosa programját. A száznál több eseményből várhatóan kiemelkedik a Bauhaus-iskola nagyjait, illetve a Nyolcak festőcsoport alkotásait bemutató kiállítás, a színpadi produkciók közül Dante Isteni színjátéka balettváltozatban, győri, pécsi, szegedi együttműködésben. Az 1,85 milliárd forintos költségvetésű projekt keretében felépülő koncert- és konferenciaterem nemzeti kulturális intézményként működik majd.

IMPAC-DÍJ Man Gone Down című regényével Michael Thomas nyerte a Nemzetközi IMPAC Dublin-díjat, mely 100 ezer eurós csekkjével a legbőkezűbben honorált szépirodalmi elismerés. A bostoni írónak ez az első regénye, főhőse a családja létfenntartásáért küzdő, harminc körüli afroamerikai.

BANKSY A MÚZEUMBAN "Ez az első kiállításom, ahol az adófizetők pénzét arra költik, hogy a képeimet a falra akasszák, nem pedig arra, hogy levakarják onnan" - idézi a brit média Banksy nyilatkozatát abból az alkalomból, hogy "rendes" kiállítása nyílt Bristolban. Banksy is, Bristol is nagy utat tett meg a 90-es évek eleje óta. Az anonim köztéri művész szabadkézi, majd stenciles dolgai valaha utcai vandalizmusnak minősültek, három éve viszont népszavazáson a szavazók 93 százaléka arra voksolt, hogy fennmaradhasson egy tűzfalra fújt vicces házasságtörő pillanatképe (lásd: Narancs, 2007. február 22.). Ez lehetett a fordulópont, ami megváltoztatta a hivatal viszonyát a város immár világhírű szülöttéhez, s elvezetett a Banksy versus Bristol Museum című kiállításhoz. A város századfordulós múzeumában augusztus 31-ig ingyen látható Banksy mintegy száz műve, részben ismert, részben helyspecifikus darabok, hol önálló egységként, hol a gyűjtemény darabjai közé illesztve, mintha csak egy rá jellemző gerillaakciót hajtott volna végre (amikor saját munkáit csempészi be világhírű intézmények kiállításaira fényes nappal). A retrospektív tárlatféleségre százezernyi látogatót várnak, a múzeum honlapja figyelmeztet is, hogy a korlátozott befogadóképesség miatt akár egyórányi sorállásra is felkészülhet az érdeklődő. (Képeink a flickr fotómegosztó oldalról valók.)

POSZT UTÁN "Dinamikus, nagyszabású kompozíció Mohácsi János rendezése - jegyezte fel a Pécsi Nemzeti Színház Istenítélet című előadásáról a IX. Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramját válogató Janisch Attila filmrendező, akinek e tárgyban született írásai a Színház júniusi számának mellékletében olvashatók -, az egész társulat nagyszerű játékára épül." Az Arthur Miller Salemi boszorkányok című művéből készült produkció nyerte a legjobb előadás díját, az itt, valamint A képzelt betegben is szereplő Herczeg Adrienn pedig a legjobb női főszereplő díját. A legjobb férfi főszereplőnek Gyabronka Józsefet találta a zsűri, a legígéretesebb színházi törekvés díját is kiérdemlő Szputnyik Hajózási Társaság, Modern Színház- és Viselkedéskutató Intézet és a Labor Bérháztörténetek 0.1 című előadásában, az epizodisták közül pedig Börcsök Enikő és Pál András emelkedett ki. A legjobb rendezés díját a két előadást (Örkény Színház: Jógyerekek képeskönyve, Katona József Színház: Barbárok) jegyző Ascher Tamás kapta, s díjazták az előző jelmezeit tervező Nagy Fruzsina és az utóbbi, valamint az Istenítélet díszletét tervező Khell Zsolt munkáját is. A közönség a debreceni Csokonai Színház Oblom-off című előadását szerette legjobban.

A jövő évi POSZT programját Fáy Miklós kritikus válogatja ki az április és jövő február közötti premierekből. (Értékelő beszámolónk a 33-34. oldalon.)

890616 A kezdeti nagy érdeklődés szinte megbénította az 1956-os Intézet múlt héten elindított új internetes tartalomszolgáltatását: 1989. június 16. - Egy nap anatómiája címmel a Nagy Imre és mártírtársainak húsz évvel ezelőtti újratemetéséhez kapcsolódó dokumentumok tömkelegét tették közzé a rev.hu/89 címen, mindama szöveges, képes és hangos dokumentumokat, amelyek segítenek megismerni a magyar rendszerváltás szimbolikus aktusa idején történteket. A kronológiával, bibliográfiával, sajtóvisszhanggal, emlékezésekkel és elemzésekkel teljes honlap lefagyását az események békés mederbe terelésének és ott tartásának érdekében mozgósított 181 ügynök személye iránti kíváncsiság magyarázza - de lapzártakor már normál tempóban működött.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.