kulthírek

  • .
  • 2009. június 18.

Trafik

VELENCEI DÍJAZOTTAK A német Tobias Rehberger kapta a Velencei Biennále fődíját, az Arany Oroszlánt: a 43 éves esslingeni művész What you love also makes you cry című műve a központi pavilonban egyszerre kávézóként és műalkotásként is szolgál. A legjobb fiatal művész Ezüst Oroszlánját a 35 éves svéd Nathalie Djurberg kapta, videóiért és animációiért.
A nemzeti pavilonok versengésében az amerikai nyert, benne Bruce Nauman Topological Gardens című alkotása. Életművéért a performer Yoko Ono és az amerikai koncept- és videoművész, John Baldessari kapott Arany Oroszlánt.

ENTROPA PRÁGÁBAN Sokkolni és demisztifikálni, ez a modern, a posztmodern és a poszt-posztmodern művészet része - fogalmazott Václav Havel, amikor a prágai DOX galériában megnyitotta a kiállítást, ahol cenzúrázatlanul látható David Cerny Entropa című alkotása. Az EU államait közkeletű, esetenként sértő sztereotípiákra építve jelképező Entropa egyes részeit a diplomáciai tiltakozások miatt letakarták Brüsszelben, ahonnan idő előtt el is hozták: elvileg június 30-ig, a cseh elnökség végéig kellett volna ott maradnia.

PÉCSI PROGRAM Hiller István miniszter és Páva Zsolt polgármester aláírta a jövő évi pécsi Európa Kulturális Fővárosa programját. A száznál több eseményből várhatóan kiemelkedik a Bauhaus-iskola nagyjait, illetve a Nyolcak festőcsoport alkotásait bemutató kiállítás, a színpadi produkciók közül Dante Isteni színjátéka balettváltozatban, győri, pécsi, szegedi együttműködésben. Az 1,85 milliárd forintos költségvetésű projekt keretében felépülő koncert- és konferenciaterem nemzeti kulturális intézményként működik majd.

IMPAC-DÍJ Man Gone Down című regényével Michael Thomas nyerte a Nemzetközi IMPAC Dublin-díjat, mely 100 ezer eurós csekkjével a legbőkezűbben honorált szépirodalmi elismerés. A bostoni írónak ez az első regénye, főhőse a családja létfenntartásáért küzdő, harminc körüli afroamerikai.

BANKSY A MÚZEUMBAN "Ez az első kiállításom, ahol az adófizetők pénzét arra költik, hogy a képeimet a falra akasszák, nem pedig arra, hogy levakarják onnan" - idézi a brit média Banksy nyilatkozatát abból az alkalomból, hogy "rendes" kiállítása nyílt Bristolban. Banksy is, Bristol is nagy utat tett meg a 90-es évek eleje óta. Az anonim köztéri művész szabadkézi, majd stenciles dolgai valaha utcai vandalizmusnak minősültek, három éve viszont népszavazáson a szavazók 93 százaléka arra voksolt, hogy fennmaradhasson egy tűzfalra fújt vicces házasságtörő pillanatképe (lásd: Narancs, 2007. február 22.). Ez lehetett a fordulópont, ami megváltoztatta a hivatal viszonyát a város immár világhírű szülöttéhez, s elvezetett a Banksy versus Bristol Museum című kiállításhoz. A város századfordulós múzeumában augusztus 31-ig ingyen látható Banksy mintegy száz műve, részben ismert, részben helyspecifikus darabok, hol önálló egységként, hol a gyűjtemény darabjai közé illesztve, mintha csak egy rá jellemző gerillaakciót hajtott volna végre (amikor saját munkáit csempészi be világhírű intézmények kiállításaira fényes nappal). A retrospektív tárlatféleségre százezernyi látogatót várnak, a múzeum honlapja figyelmeztet is, hogy a korlátozott befogadóképesség miatt akár egyórányi sorállásra is felkészülhet az érdeklődő. (Képeink a flickr fotómegosztó oldalról valók.)

POSZT UTÁN "Dinamikus, nagyszabású kompozíció Mohácsi János rendezése - jegyezte fel a Pécsi Nemzeti Színház Istenítélet című előadásáról a IX. Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramját válogató Janisch Attila filmrendező, akinek e tárgyban született írásai a Színház júniusi számának mellékletében olvashatók -, az egész társulat nagyszerű játékára épül." Az Arthur Miller Salemi boszorkányok című művéből készült produkció nyerte a legjobb előadás díját, az itt, valamint A képzelt betegben is szereplő Herczeg Adrienn pedig a legjobb női főszereplő díját. A legjobb férfi főszereplőnek Gyabronka Józsefet találta a zsűri, a legígéretesebb színházi törekvés díját is kiérdemlő Szputnyik Hajózási Társaság, Modern Színház- és Viselkedéskutató Intézet és a Labor Bérháztörténetek 0.1 című előadásában, az epizodisták közül pedig Börcsök Enikő és Pál András emelkedett ki. A legjobb rendezés díját a két előadást (Örkény Színház: Jógyerekek képeskönyve, Katona József Színház: Barbárok) jegyző Ascher Tamás kapta, s díjazták az előző jelmezeit tervező Nagy Fruzsina és az utóbbi, valamint az Istenítélet díszletét tervező Khell Zsolt munkáját is. A közönség a debreceni Csokonai Színház Oblom-off című előadását szerette legjobban.

A jövő évi POSZT programját Fáy Miklós kritikus válogatja ki az április és jövő február közötti premierekből. (Értékelő beszámolónk a 33-34. oldalon.)

890616 A kezdeti nagy érdeklődés szinte megbénította az 1956-os Intézet múlt héten elindított új internetes tartalomszolgáltatását: 1989. június 16. - Egy nap anatómiája címmel a Nagy Imre és mártírtársainak húsz évvel ezelőtti újratemetéséhez kapcsolódó dokumentumok tömkelegét tették közzé a rev.hu/89 címen, mindama szöveges, képes és hangos dokumentumokat, amelyek segítenek megismerni a magyar rendszerváltás szimbolikus aktusa idején történteket. A kronológiával, bibliográfiával, sajtóvisszhanggal, emlékezésekkel és elemzésekkel teljes honlap lefagyását az események békés mederbe terelésének és ott tartásának érdekében mozgósított 181 ügynök személye iránti kíváncsiság magyarázza - de lapzártakor már normál tempóban működött.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.