kulthírek

  • .
  • 2009. június 18.

Trafik

VELENCEI DÍJAZOTTAK A német Tobias Rehberger kapta a Velencei Biennále fődíját, az Arany Oroszlánt: a 43 éves esslingeni művész What you love also makes you cry című műve a központi pavilonban egyszerre kávézóként és műalkotásként is szolgál. A legjobb fiatal művész Ezüst Oroszlánját a 35 éves svéd Nathalie Djurberg kapta, videóiért és animációiért.
A nemzeti pavilonok versengésében az amerikai nyert, benne Bruce Nauman Topological Gardens című alkotása. Életművéért a performer Yoko Ono és az amerikai koncept- és videoművész, John Baldessari kapott Arany Oroszlánt.

ENTROPA PRÁGÁBAN Sokkolni és demisztifikálni, ez a modern, a posztmodern és a poszt-posztmodern művészet része - fogalmazott Václav Havel, amikor a prágai DOX galériában megnyitotta a kiállítást, ahol cenzúrázatlanul látható David Cerny Entropa című alkotása. Az EU államait közkeletű, esetenként sértő sztereotípiákra építve jelképező Entropa egyes részeit a diplomáciai tiltakozások miatt letakarták Brüsszelben, ahonnan idő előtt el is hozták: elvileg június 30-ig, a cseh elnökség végéig kellett volna ott maradnia.

PÉCSI PROGRAM Hiller István miniszter és Páva Zsolt polgármester aláírta a jövő évi pécsi Európa Kulturális Fővárosa programját. A száznál több eseményből várhatóan kiemelkedik a Bauhaus-iskola nagyjait, illetve a Nyolcak festőcsoport alkotásait bemutató kiállítás, a színpadi produkciók közül Dante Isteni színjátéka balettváltozatban, győri, pécsi, szegedi együttműködésben. Az 1,85 milliárd forintos költségvetésű projekt keretében felépülő koncert- és konferenciaterem nemzeti kulturális intézményként működik majd.

IMPAC-DÍJ Man Gone Down című regényével Michael Thomas nyerte a Nemzetközi IMPAC Dublin-díjat, mely 100 ezer eurós csekkjével a legbőkezűbben honorált szépirodalmi elismerés. A bostoni írónak ez az első regénye, főhőse a családja létfenntartásáért küzdő, harminc körüli afroamerikai.

BANKSY A MÚZEUMBAN "Ez az első kiállításom, ahol az adófizetők pénzét arra költik, hogy a képeimet a falra akasszák, nem pedig arra, hogy levakarják onnan" - idézi a brit média Banksy nyilatkozatát abból az alkalomból, hogy "rendes" kiállítása nyílt Bristolban. Banksy is, Bristol is nagy utat tett meg a 90-es évek eleje óta. Az anonim köztéri művész szabadkézi, majd stenciles dolgai valaha utcai vandalizmusnak minősültek, három éve viszont népszavazáson a szavazók 93 százaléka arra voksolt, hogy fennmaradhasson egy tűzfalra fújt vicces házasságtörő pillanatképe (lásd: Narancs, 2007. február 22.). Ez lehetett a fordulópont, ami megváltoztatta a hivatal viszonyát a város immár világhírű szülöttéhez, s elvezetett a Banksy versus Bristol Museum című kiállításhoz. A város századfordulós múzeumában augusztus 31-ig ingyen látható Banksy mintegy száz műve, részben ismert, részben helyspecifikus darabok, hol önálló egységként, hol a gyűjtemény darabjai közé illesztve, mintha csak egy rá jellemző gerillaakciót hajtott volna végre (amikor saját munkáit csempészi be világhírű intézmények kiállításaira fényes nappal). A retrospektív tárlatféleségre százezernyi látogatót várnak, a múzeum honlapja figyelmeztet is, hogy a korlátozott befogadóképesség miatt akár egyórányi sorállásra is felkészülhet az érdeklődő. (Képeink a flickr fotómegosztó oldalról valók.)

POSZT UTÁN "Dinamikus, nagyszabású kompozíció Mohácsi János rendezése - jegyezte fel a Pécsi Nemzeti Színház Istenítélet című előadásáról a IX. Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramját válogató Janisch Attila filmrendező, akinek e tárgyban született írásai a Színház júniusi számának mellékletében olvashatók -, az egész társulat nagyszerű játékára épül." Az Arthur Miller Salemi boszorkányok című művéből készült produkció nyerte a legjobb előadás díját, az itt, valamint A képzelt betegben is szereplő Herczeg Adrienn pedig a legjobb női főszereplő díját. A legjobb férfi főszereplőnek Gyabronka Józsefet találta a zsűri, a legígéretesebb színházi törekvés díját is kiérdemlő Szputnyik Hajózási Társaság, Modern Színház- és Viselkedéskutató Intézet és a Labor Bérháztörténetek 0.1 című előadásában, az epizodisták közül pedig Börcsök Enikő és Pál András emelkedett ki. A legjobb rendezés díját a két előadást (Örkény Színház: Jógyerekek képeskönyve, Katona József Színház: Barbárok) jegyző Ascher Tamás kapta, s díjazták az előző jelmezeit tervező Nagy Fruzsina és az utóbbi, valamint az Istenítélet díszletét tervező Khell Zsolt munkáját is. A közönség a debreceni Csokonai Színház Oblom-off című előadását szerette legjobban.

A jövő évi POSZT programját Fáy Miklós kritikus válogatja ki az április és jövő február közötti premierekből. (Értékelő beszámolónk a 33-34. oldalon.)

890616 A kezdeti nagy érdeklődés szinte megbénította az 1956-os Intézet múlt héten elindított új internetes tartalomszolgáltatását: 1989. június 16. - Egy nap anatómiája címmel a Nagy Imre és mártírtársainak húsz évvel ezelőtti újratemetéséhez kapcsolódó dokumentumok tömkelegét tették közzé a rev.hu/89 címen, mindama szöveges, képes és hangos dokumentumokat, amelyek segítenek megismerni a magyar rendszerváltás szimbolikus aktusa idején történteket. A kronológiával, bibliográfiával, sajtóvisszhanggal, emlékezésekkel és elemzésekkel teljes honlap lefagyását az események békés mederbe terelésének és ott tartásának érdekében mozgósított 181 ügynök személye iránti kíváncsiság magyarázza - de lapzártakor már normál tempóban működött.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.