tévésmaci - A legjobb jegesmedve

  • .
  • 2011. március 24.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché a 66-os úton zúzták, Troché már Albuquerque óta egyfolytában azon nyöszörgött, hogy mennyire éhes. Elhagyták Gallupot, az egész Új-Mexikót, Holbrookot, már mélyen benn jártak Arizonában, kezdett lemenni a nap, amikor (valamivel Winslow után) Sztupa végre hajlandó volt félrehúzódni a Hájas Mo ebédlőjénél.
Na végre! - sóhajtott Troché. - Én, ha elég éhes vagyok, és látom, hogy hamarosan kapok enni, látom a jövő többi részét is, és megnyerek minden fogadást. Sztupa almás pitét és pisztáciafagylaltot rendelt, Troché persze "Mo fantasztikus óriásburgerét"; és nyakló nélkül kezdték magukba önteni a kávét. Az egyik asztalnál fiatal nő ült, ugyanolyan - rózsaszínű, habos - ruhában, mint amilyet a pincérnők is viseltek. Egy ittasnak látszó, csapzott ősz hajú férfi lépett hozzá, Junction City - Search & Destroy emblémás bőrdzsekiben, tán mondott is valamit vagy csak akart, boldog születésnapot, Violet - így lehetett érteni. Vigyázz magadra, öreg, Walton csak a mosdóba ment, szólt a másik lány, s újból töltött kávét. Ám Walton, amikor kilépett a mosdóból, magas, vékony, kopaszodó, negyven közeli fickó, hibátlan ruhában (farmer, piros-fekete kockás ing, steppelt mellény, dohányzott), nem az asztalhoz, hanem a wurlitzerhez lépett: Na, egy szép dalt az én szülinapos babámnak - rikoltotta. S ekkor Troché odasúgta Sztupának, Rita Coolidge lesz... Outside the rain begins and it may never end / So cry no more on the shore / A dream will take us out to sea / Forever more forever more - ez lehetne éppen Boz Scaggs is, mondta Sztupa. De hallod, hogy nem az, hanem a Rita, triumfált Troché. És aztán tényleg megnyert aznap este minden fogadást. Így kegyedék mehetnek tévézni, én meg indulok, és kiosztom a filmszemle fődíját.

Pénteken (25-én) este hétkor a Duna Tévé Brigitte Bardot főszereplésével ad egy 1957-es filmet, az Egy párizsi nőt. Arról szól, hogy a hűtőszekrényembe tíz deka párizsi nő, mert közeledik a löncstájm (akkor már némi vajas kenyér is nőjön, ha kérhetném, kösz). A filmben Bojler Károly is játszik, hercegi rangban.

Szombaton dilinyós nyanyák hülyítik a Filmmúzeumon (15.25-kor) Cary Grantet egy kisebb szabású sorozatgyilkolászás tárgyában (Arzén és Lupén vagy Arzén és levendula). A Dunán 23.15-kor Éjjeli őrjárat - új talk-show a kedves tengerentúli nézőinknek, vagy Peter Greenaway - ezt a szót figyeljék! - kameraecsettel nyélbeütött magánközleménye egy híres festőről, aki a nevezett képet ecsetelte. Éjjel Gázláng megint a Filmmúzeumon, 0.35-kor, Vízmelegítő Károly visszatér, hogy sanyargassa szegény Ingrid Bergmant (e filmben Mézgáné druszáját).

Vasárnap munkaszüneti nap.

Hétfőn még mindig Filmmúzeum, 22.35-kor Könnyű testi sértés (1983), melyben Eperjes Károly megküzd Andorai Péterrel, majd Kőbányait bontanak.

Kedden Latinovits Zoltán belecsap a levesbe, és a rendőrség végre bizonyítottnak tekinti, hogy a Szindbád szavatossági ideje lejárt, ezért 22.40-kor lefoglalják a kávéautomatákat a Filmmúzeumban, így az éjfél után kezdődő Bu–uel-egotripen (A burzsuázia diszkrét bája) már mindenki elalszik. Én persze hamarosan felkelek, mert 1-kor a Filmplűn kezdődik a Turbózombi, véruszkár című és tartalmú nekiveselkedés, régi kedvencem. Volt délután egy másik Bergman is az MGM-en, háromkor a Szenvedély, de épp sziesztáztam (olajkályha-szerelés).

Szerdán hál' istennek megint munkaszüneti nap van. Vérbulcsú visszafoglalta a Magna Chartát vagy a Magyar Kártyát Szvatopluktól a haraszti vár kazamatáiban.

Csütörtökön ugyanolyan dögunalom lesz, mint az egész héten. Délben, 12.50-kor az HBO-n Ollókezű Edward. Nyolckor este a Cinemaxon Bourne-rejtély, ezt még bírom, mert eléggé bukok Franka Potentére, különösen háttérben a Szajnával, de a többiből míg ők kaszáltak, én kiszálltam. Este viszont Hair, az örök szerelem tízkor az MGM-en, ne tévézzenek, de énekeljék velem, hogy: Oh / Once upon a looking-for-Donna-time/ There was a sixteen year old virgin / Oh Donna oh oh / Donna oh oh oh / Looking for my Donnaaaaaaaaaaa...

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.