tévésmaci - A majmok bordója

  • .
  • 2011. január 27.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché a vizet hordták, esett az eső. Ómafa, aki már kikérte magának az urazást, szólítsunk elvtársnak, kérdezte erre Troché, most a sors iróniájáról tett valami vicceskedő megjegyzést, meg se hallották.
Ugyanakkor tény, hogy szakadó esőben nem kellemes vizet hordani. Nem kellemes semmit sem csinálni, hazudnak a szerelmes filmek, melyekben ilyenkor testükre tapadó fehér ingben csókolóznak a szereplők. Ez az eső még a szokottnál is kellemetlenebb volt, mert erős, hideg szél is jött vele. A kút szerencsére nem volt messzire, az lett volna jó, ha legalább onnan, a gémeskút felől fúj a szél, mert akkor az üres vedrekkel kapták volna szembe. S amikor a teli vedreket cipelték, csak úgy taszajtotta-röpítette volna őket hazáig. A kútnak neve is volt, Murvás kútnak hívták. Az eső cseppet sem csendesedett, a szél sem lankadt, s a kádak az udvaron csak lassan teltek, még az eső sem emelte bennük a vízszintet. Két vödör a kézbe, s gyerünk a kútra, átázott kabátban, s vissza a szél ellen, összehúzott szemmel. Az egyik vödröt leteszem a földre, a másikat beleborítom a lemezkádba, s kortyonként számolom, ami kifröccsent. Aztán a másik vödör is, és indulok vissza, száz lépés csak, mindösszesen. Egy, kettő, három. Negyvenhárom vagy harminchárom? Ne nézzük már ezt a szenvedést, ott van, kapcsoljuk be a tévét, oltsuk le a villanyt, csend legyen!

Pénteken (28-án) este fél kilenckor az MGM - nyilván sokadszor - levetíti a hetvenes évek nagy dobását, a mérsékelten informatív című Mr. Majestyket, melyben Charles Bronsont, a békés farmert összehozza a sors Frank Rendával, a híres gyilkossal. A címet a kor profit iránt oly érzékeny filmforgalmazása a teljes körű tájékoztatás jegyében megtoldotta a Dinnyeszüret géppisztollyal alcímmel, amihez mi már csak annyit tehetünk hozzá, hogy Rendát, a híres gyilkost Al Lettieri játszta, két esztendővel azután, hogy annyira átélten formálta meg Virgil Solozzót, a Törököt egy másik, még híresebb filmben.

Szombatra itt marad ez a nosztalgikus taknyolás a készülék előtt. Ki nem látta még a Hairt (MGM, 18.10) vagy A Pál utcai fiúkat (Filmmúzeum, 14.15), kinek mond bármi újat Woody Allen a Manhattanben (ugyanott, 23.00), és mennyire titokzatos még A vágy titokzatos tárgya (ugyanott, 0.45)? A helyes válasz mind a négy kérdésre: Má' bion' csak az ökröm szarváig!

Vasárnap, hogy a televíziózásért érzett örökös lelkifurdalást csillapítsuk, elmegy mellettünk az élet, meg ilyenek, csupa olyasmit nézünk meg, ami kis jóindulattal ritkaságnak számít. Itt van mindjárt az m2-n egy grúz film este fél tíz előtt, az a címe, hogy Barát - szerintem válasz a feltörekvő kazah nép Boratjára. Vagy jobb lenne, ha úgy csinálnék, mint aki tudja, hogy ki az a Leonyid Kvinikhidze? 23.40-kor A csapda a tv2-n először is valamiért nagy csével van írva, másodszor pedig az utóbbi időben nagyon szeretett Christopher Nolan Following című filmjét takarja, 1998-ból. Nyolckor este volt a Cinemaxon még A sasvadász fia, ami a címétől éppen lehetne szintén grúz is, viszont ez inkább a kazah válaszcsapás (jelentősebb német, svéd és dán segedelemmel).

Hétfőn pont 0.00-kor régi kedvencünket, a Nápoly aranyát veszi elő a Filmmúzeum. De Sica öt filmnovelláját, egyebek mellett Totóval, Sophia Lorennel, Silvana Magnanóval vagy éppenséggel Eduardo De Filippóval. Kártyások, felszarvazottak, szülék és pulyák, sorakozó!

Kedden aztán visszasepedünk a retrópokolba, s lezúzzuk ezredszer is a Kallódó embereket (MGM, 20.30) meg a Missouri fejvadászt (ugyanott, 1.40-kor). Vagy ha nem, hát kisnyúl.

Szerdán még rosszabb lesz, mert eljön közénk Makai és Réb, és elpanaszolják, hogy milyen nehéz nekik. A nagy generáció egy korosztály kudarcának beismerése, és ami azt illeti, meglehetősen stílusosra sikeredett: egy kudarc lett.

Csütörtökön dobolok a sütőtökön, s Szalai Annamáriának ajándékozom a tévémet, mert egy hete nyomaszt, hogy nincsen és nem is hiányzik neki. Huszonhárom éves, most van a legszebb korban, Funai névre hallgat, kézi vezérlésű.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.