tévésmaci - A sül behordja az ipari szalonnát

  • .
  • 2008. szeptember 4.

Trafik

Visszaemlékezéseiben lebbenti fel a fátylat a 100. születésnapját nemrég ünneplő kommunista veterán, hogy milyen volt, amikor irodalmi vonalra került a pártban.
Aczél elvtársnak akkoriban (utánanéztünk: madárnyílás idején) az volt a rögeszméje, hogy azokból is társutast kell faragni, akik semmilyen módon nem voltak kompatibilisek a rendszerrel. "Túl voltunk jócskán a nehezén, igazi 1956-os már nem is ült egy sem talán, bár kicsit beütött a ménkű, amikor a labdarúgó Eb elődöntőjében ismét le kellett feküdnünk a szovjet csapatnak. Neked fekszek le, nem ellened, mondogatták az elvtársak viccesen, de Aczél csapkodott, Biszku röhögött a markába... hol is tartottam..." Ilyen visszaemlékezést én még nem olvastam kötetben, olyan, mintha valaki minden szót leírt volna egy magnófelvételről, s az, ahogy van, ment is volna egyből a nyomdába. Avval folytatódik, hogy Zámbó Sanyi rosszul rúgta Liége-ben a tizenegyest, és a méltán híres katolikus költőt meghívatták egy konferenciára a SZU-ba, ami valami olyasmiről szólt, hogy a líra helye a megváltozott világunkban vagy a televízió szerepe a költészetben. Nos, hogy Pilinszky János járt-e valóban Harkovban, azt talán megtudjuk valamikor, de most, hogy szóba jött a tévé, nézzük inkább a műsort!

Pénteken (5-én) ráérünk későn hozzáfogni, de várunk is még pár napot. Hogy a dánok nem is depressziós filmeket csinálnak, nem is jódógukban, arra alighanem csekély bizonyítékkal szolgál a Dunán tizenegykor a 2005-ös Emberölés. Az MGM-en negyed egykor lesz egy 1980-as Frederick Forsyth-adaptáció Christopher Walkennel, de A háború kutyáiért igazán nem érdemes idő előtt hazajönni a diszkóból.

Szombaton veszünk dobozos sört, én és a vombatom, s megkérdezik tőlünk a metrón, hol kapható ilyen? A serdületlen népség már délután elkezdheti az izgérozást, 16.25-kor az RTL Klub Jumanjit ad. Robin Williams 1995-ös fellépése nyilván ma is hangulatos egy álmos szeptemberi délutánon. Este fél nyolc előtt öt perccel a filmplűn Szőke kóla: kedélyeskedés 2005-ből és a nyóckerből Majkával és Beleznay Endrével. Egy másik magyar nyolcker, akarom mondani nyolckor a Dunán, Ébredés (Elek Judit 1994-es filmjét nem feltétlenül eredeti címe miatt szeretjük). Kilenckor az m2-n egy franszia-olasz-portugéza film, még rosszabb a címe: A megtalált idő. Basszus, hol volt? A Sekély sírhantot mindenki ismeri, szintén '94-es, 22.05-kor lesz a Dunán. Legtrébb címe persze az m2-n 23.35-kor induló 2004-es hongkongi-kínai filmnek van: Adásunkat megszakítjuk.

Vasárnap születésnapja lehet Clint Eastwoodnak, talán a 200. Mindenesetre az m2 este kilenckor letolja a Nincs bocsánatot, az nagyon ciki szerintem. Az MGM meg éjjel (0.10) az Akasszátok őket magasra c. gyalázatot. Bele se fogjanak, öt perccel később már kezdődik a tv2-n az Utolsó tangó Párizsban. Kamu az is, de nem hangulattalan.

Hétfőn összenő, ami összetartozik: a filmplű nyomja este kilenc tízkor a Sin City c. blöfföt, amiről a honi szaklap azt bírta írni, halhatatlan klasszikus született, fene a gusztusukat. De oda is csap a konkurencia! Tíz perccel később a filmplű2 nekilát a 101 Reykjavík c. izlandi-dán alkoholmámornak, amiről tudható, hogy a 101 kiskutya folytatása pohárral a kézben.

Kedden nem, nem.

Szerdán eléneklem a szép hangomon, hogy én vagyok donnkihóte, lamancsa lovagja. És már meg sem kell nézni a La Mancha lovagját az MGM-en 18.15-kor, pedig az isteni Lollo van benne meg Peter O'Toole (1972). A Dunán este tízkor a Statiszták, egy lengyel film 2006-ból, a jó nevű Kinga Preisszel. Ha éjfél előtt tíz perccel visszaérnek az MGM-re, megcsíphetik az Oszkár-díjas Martyt 1955-ből. Piletti hentes szerepében azóta is Ernest Borgnine, akit persze sokkal jobban szeretünk a Konvoj mérges öreg rendőreként, de hát mi bunkesztániak vagyunk.

Csütörtökön mik vagyunk? Mint szerdán. Délelőtt az RTL Klubon Balfácán 11.35-kor, én szóltam. Anyám, humor a Filmműzeón: 20.00-kor Húsz óra. Szerintem a röhögtetést inkább bízzák Fantozzira! Értem?

Maguk meg ne tévézzenek, megtiltom!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.