tévésmaci - A világtól elvágott sül

  • .
  • 2008. július 17.

Trafik

A tervek szövögetése egyszerre volt kellemes és keserves. Kedvvel törte a fejét minden beavatott, de nagyon nehezen haladt előre a dolog, néha irdatlan marhaságok kerekedtek elő, amin hosszan röhögtek, a leggyakoribb eset meg a "szomorú képtelenség" volt.
Ilyenek: "Kell egy ugyanolyan IFA, mint az enyém. De pontosan ugyanolyan. Mondom a csávónak, hogy megállunk, mert vizelnem kell (nem ezt a kifejezést használta), jöjjön be, igyunk egy kávét is. És benne hagyom a kulcsot, elviszitek, odaálltok a másikkal, amin már a hungarocell (nem ezt mondta, habszivacsot, de az nem pontos) Lenin van." Valaki közbevágott. "Valamit előbb ezzel a habszivacsossággal is kezdeni kell, gondold el, mondjuk sikerül kicserélni Iljicset, aztán amikor odaértek a Szoborparkba, jön a darus, hogy leemelje, s te meg mondod neki, hogy hagyjad, komám, lekapom ezt magam is, és látják, hogy dzsalsz át a parkon, a hátadon az ötméteres bronz Lenin, de te még csak nem is lihegsz. Vagy ráereszted a darust, és amikor megemeli, az elvtárs úgy leng a drótkötélen, mint a győzelmi zászló." Tényleg bajos dolog, de ha olyan piszok könnyű lenne, mindenki gigászi Lenin-szobrokat lopkodna, nem pedig csóri mellszobrokat. Közvetlenül a rendszerváltás magasztos pillanataiban járunk. S ez, amiről beszélünk, Csepelen a Vasmű előtt állt s kinyújtott karjával az "egyes kapu" felé mutatott. Magukat régóta tartó legendák szerint a melósok olykor egy zsíros kenyeret raktak a kinyújtott kezébe... Megnézném én azt. Vagy inkább a tévét?

Pénteken (18-án) én már mondtam, hogy milyen irtó jó neve van (film+2), és most bizonyít! Verőfényes déli 14.10-kor Aki Kaurismäki gátlástalan aranyoskodása: A múlt nélküli ember. Hannibált nagyon csipázom benne, bármelyik pillanatban széttéphet az bárkit.

Szombaton szerencsére lesz egy cseh film, így módom nyílik elmesélni, hogy a múlt héten úgy bírtam rosszul írni Jirí Suchy nevét, hogy közben a képre rá van írva (jól). Az m2-n 17.10-kor Svejk, a derék katona 1956-ból. Rudolf Hrusínsky híres alakításával, elég zsenge adaptáció a könyv egy részéből, nem is értem, hogy miért nálunk tört ki a forradalom, mé' nem ott. Pedig ők sem bírták. Lesz este nyolckor egy másik jutalomjáték is, de az már egy vitathatatlan baromságban: a Fel a fejjel!-ben (1954) minden benne van, amit Latabár Kálmán "mint akarat és képzet" jelentett. Döntsék már el nekem, hogy akkor sírjak-e v. nevessek? Én annak idején egy Erik nevű manus Zárjon be a gyár c. számát is azért bírtam nagyon, mert szerepelt benne a 2 Latabár. Mindazonáltal mégsem miattuk kell bekapcsolni máma a tévét, hanem azért, mert az oly okkal dicsért film+2 (én filmplűkettőnek ejtem, de nem kötelező így) 23.05-kor leadja A Magdolna-nővéreket, melyből az illusztrációnkat is választottuk, így is aláhúzván, hogy mennyire kötelező. Persze, hogy didaktikus, de nem számít.

Vasárnap ebédre (m1; 13.00) egy tévéfilmre szerelt kétrészes spanyol-francia Don Quijote első fele. 16.20-kor viszont belefordulunk a magyari rögvalóba az m2-n, Gárdonyi állítólag megtagadott remekéből egy szörnyű 1940-es adaptáció: Göre Gábor visszatér. Így csak este nyolcra lesz nemzetközivéhéé a világ: Olasz meló a tv2-n.

Hétfőn hét! A hetedik pecsét 21.00-kor a Filmmúzeumon. Ez is '56-os svéd műdarab. Ennyivel jártak előttünk a fejlett Északon, nekünk csak egy ötödik pecsét jutott. Nálunk ma forgatják a hetediket, mikor ők már a tizenötödiknél járnak.

Kedden coki nekünk.

Szerdán, mert a Filmmúzeumon felejtettük a csatornaváltót, nyolckor este: Torreádorkeringő, szo-szo, egy 1962-es angol vígjáték. S utána Bu–ueltől 21.45-kor Viridiánás cukor.

Csütörtökön maguknak még belefér a tv2-n 21.10-kor Martin Scorsese remake-je, A rettegés foka, de én kihagyom, mert szerintem ez a világ legrosszabb filmje. Már délben (14.20) sem néztem meg a Dunán az 1957-es francia Kettőnk titkát sem, és este tízkor sem fogom A fantomlakót se'. Vagy azért, mert spanyol (2004-es), vagy azért, mert ez is a Dunán lesz.

Mit akarnak? Én nem is tévézek soha!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.