tévésmaci - Fusson, akinek nincs süle

  • .
  • 2008. november 6.

Trafik

Sárgásvörösen izzott a kályha fala, s a fahasábok biztatóan ropogtak, mégsem lehet azt mondani, hogy a váróteremben meleg lett volna. Trochénak izzadt ugyan a homloka, de a keze a levágott ujjú kesztyűben is fázott.
Odakint sötét volt, és süvöltött a szél. Sztupa az ablak sarkában lerakódott havat bámulta. Még az a kis meleg is menten elillant, amikor, mint az ólommadár, az a kicsi öregember bekecmergett az ajtón. Végre nagy nehezen becsukta maga után, és máris Sztupa felé fordult: - Nagy nap ez a mai, bátyuska! - Sztupa rá sem hederített, meredten bámulta az ablakot, tudta, hogy Troché úgyis reagál. - Ha meg nem sértem, Anatolij Szergejevics, miért lenne már nagy nap pont ez a mai? - Ma jön a posta, galambocska! A 7.20-as kijevi vonat hozza a postát. Sokan levelet, lapokat kapnak, de nem is ez a fő. Ez a postajárat hozza Konsztantyin Fjodorovics lelkét! - Erre már Sztupa is felkapta a fejét: - Kiét, öregapám? - Hát a sztaroszta lelke érkezik. Duplafalú ládában hozzák Kijevből. Megláthatják, mindjárt itt lesz az, 10 perc múlva érkezik. A Kamennij Moszt-i állomásfőnök már jelezte is, hogy áthaladt a szerelvény. - És valóban. A következő 10 perc valahogy izgatottabban telt. Az öreg a zsebéből eszegetett mindenféle morzsákat. Troché fel-alá sétált a váróterem teljes hosszában. Sztupa bámulta az ablak sarkába rakódó havat. S egyszer csak szikraeső rajzolódott az égre, a hó mögött, hosszú vonatfütty hallatszott, és a kijevi vonat tényleg befutott. Végre. Mehetünk tévét nézni.

Pénteken (november 7-én) a NOSZF ünnepén elmerenghetünk az immár nagykorúvá érett rendszerváltás mibenlétén. Ne fáradjanak, megmondom: az a különbség, hogy az átkosban rendszerellenesnek számított a jófejség, ma pedig rendszerbarátnak. Mindegy, így is, úgy is nagyon ciki. Állításom igazolásául a Duna Tv-n 23.35 perckor megtekinthető az Agitátorok (ami nem a Mély torok második része - kár) című 1969-es magyar (dezső) film.

Szombaton este háromnegyed hétkor a Filmműzeón megnézem a Királylány a feleségemet. Rögtön utána 20.30-kor Bacsó Péter lead ugyanott egy Riasztólövést. Azt meg az nézi meg, akinek nyolc anyja van. Kicsit később vetélkedő indul a kanálisok között. 22.55-kor az m1 a Hairt indítja, ugyanekkor kezdődik az RTL Klubon a Mátrix. Fél óra múlva a TV2 magát a nagy Tarantulát veti be. Grindhouse - halálbiztos című tavalyi filmjét én ugyan még nem láttam, de most sem tervezem, jöjjön, aminek jönnie kell.

Vasárnap 22.35-kor már a Dunán vagyok, ahol is kezdődik heti leghülyébb címünk, egy 2004-es görög filmmű. A Trilógia - Könnyező mező olyan unalmas lesz, mint az összes többi Angelopulosz-film (tudják, a csávó, akit annyira szeret a FIPRESCI). Annak van igaza, aki már fél tíz óta az V. Henrik 1944-es kiszerelését nézi feliratozva a Filmműzeón. Ez a hétvége a gondolatjellel elválasztott kretén címek jegyében telik, hiszen Johnny Depp és John Malkovich is fellép az ugyancsak 2004-es, ám angol Rochester grófja - Pokoli kéj c. nyilvánvaló baromságban, amit 00.20-kor kezd sugározni a TV2.

Hétfőn a szokott 22.35-kor a Duna Tv tovább sokkíroz avval, hogy milyen szar volt az ancien régime alatt. A Büntetőexpedíciót 1970-ben követte el Magyar Dezső. Bár az sem járt jobban, aki délelőtt 10-kor a Mágnás Miskát, déli kettőkor pedig az Egy szerelem három éjszakáját nézte a Filmműzeón.

Kedden valami nagy lengyel kázus lehet, minimum a vodka ünnepe, hisz a Duna nyolc órakor már a Gdyniai mérleggel fáraszt, hogy aztán az európai álfilm egyik csúcsblöffjével, a Veronika kettős életével húzza ránk a vizes lepedőt 22.30-kor. A Filmműzeón reggel 10-kor volt már egy felejtős Jancsó, a Még kér a nép. 21.25-kor pedig egy középfajú Gyarmathy Lívia, az Egy kicsit én, egy kicsit te.

Szerdán hál'istennek semmi.

Csütörtökön jön az én időm, déli háromnegyed egykor megnézem ezredszer a Vissza a jövőbe c. dedós baromságot. Maguk viszont várhatnak kettőig, és akkor nézik a Filmműzeón a Hannibál tanár urat. Ne tévézzenek egyáltalán, mert csúnyán megárt az!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.