tévésmaci - Kutyák és love

  • .
  • 2011. január 20.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché a gödröket ásták, nagyon korán föl kellett kelni, mert sok volt a munka. Ráadásul az eső is esett, s a szokottnál melegebb volt az idő.
Amikor az ásójukat a vállon cipelve baktattak az erdő felé, az esőkabát és az anorák alatt szakadt róluk a verejték. Az erdő szélén lesznek a gödrök. De a munka sem úgy haladt, ahogy kellett volna. A vizes, csúszós talajon alig sikerült megvetni a lábukat, a szerszámaikra vastagon rátapadt a felázott föld, így egy-egy dobásra éppen csak valamicske földet sikerült kitermelni - nem akartak szaporodni a gödrök sehogy sem. Nem beszélgettek, semmi nem vonta el a figyelmüket a feladattól, konokul előremeredve ástak. Ketten egy-egy külön gödröt, arra is figyelve, hogy az egyik le ne maradjon, vagy éppenséggel el ne húzzon a másiktól. Időnként át-átsandítottak, próbálták valamelyest összehangolni a mozgásukat. Mindketten már az első gödrük elkészítése után pihenőt tartottak volna legszívesebben, de tudták, hogy nem lehet. Ha most megállnak, megette a fene az egészet. Fogcsikorgatva folytatódtak a gépies mozdulatok, a teljesen haszontalannak tűnő erőlködés. Arra számítottak, hogy hamarosan elérnek valamiféle holtpontot, amin aztán, ha túljutnak, majd minden egyszerűbb lesz, annyira belefásulnak az egészbe, hogy észre sem veszik, és már egy csomó kicsi, félelmetes gödröcske készen lesz. Dehogy is vártuk meg, mi lesz, bejöttünk tévézni.

Pénteken (21-én) Szarvasvadász és Ragyogás a régi időkből, szerintem látta már mind a kettőt mindenki. A Vietnamba rángatott második generációs ukrán bevándorlók balladája szokás szerint ismét a Filmmúzeumon, pöttynyivel este tizenegy előtt, míg a hóban családon belüli erőszakot elkövető Jack barátunk 22.20-tól lép fel az MGM-en.

Szombaton ismét régebbi évjáratokra fanyalodunk, de ha valaki ebből azt a következtetést vonná le, hogy a film olyan, mint egy nemes veresbor, minél öregebb, annál jobb - nos, téved. A Filmmúzeum a Verseny a javábólt adja kora este (hat húszkor), ez valami élő szereplős Flúgos futam, világsztárokkal - a maga korában (a hatvanas évek második felében) nagy kertmozisiker volt a Margitszigeten és Siófokon. Egy órával korábban van egy western az MGM-en kilencszázötvenötből, Az indián harcos, de nem erről akarok beszélni, hanem a Tom Jonesról, ami öt ötvenkor kezdődik a Cinemaxon. De nem azt akarom mondani, hogy ez a világirodalom egyik legjobb regényéből készített, egyedülállóan kiváló feldolgozás, pedig szent igaz. Hanem azt akarom mondani, hogy a hétvégén meghalt Susannah York, most múlt január 9-én 72 éves, még nyugodtan ráért volna evvel. Korának legszebb filmcsillaga volt, ebben az 1963-as Tom Jonesban ő játszta Sophie-t, és voltaképpen olyan is volt tényleg, mint Sophie Western: szőke és áttetsző, őszinte és gyönyörű, aki után kifulladásig is érdemes volt szaladni, épp ahogy Tom csinálta. Most elő kéne gyorsan venni a Kaleidoszkópot, az Egy ember az örökkévalóságnakot, vagy ott A lovakat lelövik, ugye?, és ő volt a Superman biológiai anyukája is. Elővenni minden filmjét, hogy megőrizzük magunknak még kicsit a szőkeségét.

Vasárnap maradunk a kihalt állatfajták birodalmában: Brian De Palma Gyilkossághoz öltözve című darabja lesz tízkor a Filmmúzeumon, után meg Aljas utcák.

Hétfőn végre egy valamennyire frissnek mondható műtárgy, egy finn akciófilm 2006-ból: Újjászületett harcos. Egy Kalevala-kutató osztja a népet benne (Story Tv, 22.30)

Kedden vissza a Filmmúzeumra; este tizenegykor 2001 - Ûrodüsszeia, utána könnyű káposztavacsora, és 1.55-kor kezdődik a tv2-n A titok gyermekei című magyar-török film, bár szerintem mi csak azér' voltunk benne, hogy tejeljen az Örimázs.

Szerdán Filmmúzeum.

Csütörtökön Filmmúzeum.

Macska a forró bádogtetőn: Tennessee-ből kinek a Whiskey, kinek a Williams, mindegy, csak dupla vével kezdődjön (szerda, 0.30), aztán a Gázláng (csüt., 23.20). S mivel én ínyenc vagyok, előtte tíztől lenyomok valamit a nyolcvanas évekből a FEM3-on: Kicsorbult tőr a címe.

Ne tévézzenek, ablakon kidobott idő.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.