tévésmaci - Várta piszli, hurka, sül

  • .
  • 2008. május 29.

Trafik

A HÉV első megállójáig még türtőztette magát az emberük, de a Kvassay-hídnál már úgy viselkedett, mint egy rutinos idegenvezető. Vicceskedett valamit a szabad kikötőről, Troché arra gondolt, hogy jó lesz a későbbiekben egyáltalán nem számítani "Ómafa úrra", hisz nyilvánvalóan fél valamitől, ha ennyire nem tudja tartani a száját - hogy ez a Francia öbölről vagy a Rendőr dombról jutott-e az eszébe, azon épp a Szent Imre téri megállóig gondolkodott (közben volt valami kecskés gyerek szobra is).
Ómafa úr azt mondta a Szent Imre térre, hogy "Tanácsház tér, vagy ahogy akkoriban hívtuk, Imre tér". A tízperces út alatt sikerült mindkettejüket felidegesítenie, Sztupa vissza is kérdezett: "Akkoriban? Milyen szó ez már?" Ómafa úr meg sem hallotta, voltaképpen eddig bármit mondtak neki - na, nem vitték túlzásba -, semmit sem hallott meg. Amikor leszálltak, vezetőjük terelgető mozdulatokat tett, mintha karon akarná ragadni őket, de még épp időben meggondolná magát. "Arra tessék, megbízóim a Szőnyegesben várnak, ott mindjárt a Kis János altábornagy utcában." "Ha még egyszer azt mondja, megbízóim, mégis felrúgom" - gondolta Sztupa. Troché meg egyszerűen elnevette magát (ma már nem kideríthető, hogy nem véletlenül a szemközti közértből kilépő sudár nőalak látványa fakasztotta-e derűre). A "megbízóim" a Herbstsommer fiúk voltak, Kese és Pityu (most lehetnek úgy ötvenévesek, három év van köztük). Ha tévében látnánk őket, Pityut Brad Pitt játszaná, Kesét pedig egy albínó Belmondó. Tényleg, nézzük is, mi van a tévében!

Pénteken (30-án) a Vízből kimentett Boudu valami, minden bizonnyal rettenetes rimékjével (Bomlott Boudu beköltözött) nyitjuk a napot, amiben a nagy Gerard Depardieu domborít, hacsak nem mint Boudu maga. Az eredetiben egy balek kihúzza a Szajnából az ott épp magát öngyilkolászó klosárt, Boudut, aki erre gyorsan rámozdul az illető nejére, nem is sikertelenül (szajnálom). Ez az újabb izé 12.30-kor lesz a tv-2-n. Este még egy Dep..., ezúttal J. Depp tündököl a költői, ám fekete-fehér Halott ember c. magánszámban 21.50-kor az m2-n.

Szombaton fapadon felkeresem az összes katatón rokonom. Csak előbb megnézem a Szőke kólát este fél nyolckor a Film+-on, mert az Beleznay Endre legjobb filmje szerintem. Majkát is csipázom. John Woo-t azonban közel sem annyira, Travoltától meg Nick Cage-től egyenesen a hideg lel, úgyhogy legyenek szívesek megnézni helyettem az Ál/Arc című lendületes sületlenséget.

Vasárnap beléd rúgok. Megcélozzuk a hajnalban kelni oly hajlamos serdületlen néposztályokat A repülő osztállyal (Duna Tv; 8.10), aztán este, mert mi már csak ilyeneket nézünk (no, azért kis kisüstivel, nem vagyunk csontvitéz), Maár Gyula Töredéke, azt figyeljék benne, most komolyan beszélek, amint Törőcsik Mari végigmegy a folyosón. Volt közben a Filmúzeumon öt előtt öt perccel egy Szalmakalap c. próbálkozás, ismerik maguk is. Ezer variációja van, magyarul speciel A Florentin kalap lenne a címe, de biztos a fordító nem ismerte, mindegy, amiben a ló felzabálja a kalapot, na. A híres Oldrich Lipsky rendezte, Macourek írta filmre, szóval nagy a díszszemle, de szerintem felejtős, René Clair jobb volt Csehovával, de hát az '27, ez '71. Este kilenckor is van ezen a csatornán egy cseh dolog. Chytilová Egyet ide, egyet oda, de annak csak a címe jó (Kopytem sem, kopytem tam).

Hétfőn két kötelező (mármint ajánlani). Az MGM-en 16.45-kor Van, aki forrón szereti. A Filmmúzeumon a cseh új hullám egyetlen maradandó életművéből az Egy szöszi szerelme este kilenckor.

Kedden délelőtt megalapozhatja ki-ki a közeljövőjét, mert az RTL Klub 11.35-kor lenyomja a nagyon Oscar-díjas Gandhi első részit, Szőr Ricsárd meg Szőr Ben benne, vagyis csak utóbbi, előbbi elbújt a kamera mögé, Ettenbörő, ahogy felénk mondják. A holnapi második részig azonban még meg kell tudnunk, hányadán is állunk Grúber Francival. Ne emésszék magukat, megmondom: a Duna Tv-n este hétkor Hatholdas rózsakert Ranódy László 1978-as rendezésében. Kilenckor Vörös Pimpernel a Filmmúzeumon.

Szerdán a második rész dettó 11.35-kor.

Csütörtökön Ha eljő a lovas, konkrétan az MGM-re 14.30-kor, akkor én elhúzok a csarnok negyedikről, mert 1978-at tegnap kipipáltam, meg különben is, hagyjanak engem a westernekkel. Este megint megszökök, A remény rabjai 22.55-kor a Film+-on. Ne tévézzenek, mert a rabjai lesznek. Legyenek inkább a regény rabjai, vagy mint én, a fülszövegé.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.