tévésmaci - Várta piszli, hurka, sül

  • .
  • 2008. május 29.

Trafik

A HÉV első megállójáig még türtőztette magát az emberük, de a Kvassay-hídnál már úgy viselkedett, mint egy rutinos idegenvezető. Vicceskedett valamit a szabad kikötőről, Troché arra gondolt, hogy jó lesz a későbbiekben egyáltalán nem számítani "Ómafa úrra", hisz nyilvánvalóan fél valamitől, ha ennyire nem tudja tartani a száját - hogy ez a Francia öbölről vagy a Rendőr dombról jutott-e az eszébe, azon épp a Szent Imre téri megállóig gondolkodott (közben volt valami kecskés gyerek szobra is).
Ómafa úr azt mondta a Szent Imre térre, hogy "Tanácsház tér, vagy ahogy akkoriban hívtuk, Imre tér". A tízperces út alatt sikerült mindkettejüket felidegesítenie, Sztupa vissza is kérdezett: "Akkoriban? Milyen szó ez már?" Ómafa úr meg sem hallotta, voltaképpen eddig bármit mondtak neki - na, nem vitték túlzásba -, semmit sem hallott meg. Amikor leszálltak, vezetőjük terelgető mozdulatokat tett, mintha karon akarná ragadni őket, de még épp időben meggondolná magát. "Arra tessék, megbízóim a Szőnyegesben várnak, ott mindjárt a Kis János altábornagy utcában." "Ha még egyszer azt mondja, megbízóim, mégis felrúgom" - gondolta Sztupa. Troché meg egyszerűen elnevette magát (ma már nem kideríthető, hogy nem véletlenül a szemközti közértből kilépő sudár nőalak látványa fakasztotta-e derűre). A "megbízóim" a Herbstsommer fiúk voltak, Kese és Pityu (most lehetnek úgy ötvenévesek, három év van köztük). Ha tévében látnánk őket, Pityut Brad Pitt játszaná, Kesét pedig egy albínó Belmondó. Tényleg, nézzük is, mi van a tévében!

Pénteken (30-án) a Vízből kimentett Boudu valami, minden bizonnyal rettenetes rimékjével (Bomlott Boudu beköltözött) nyitjuk a napot, amiben a nagy Gerard Depardieu domborít, hacsak nem mint Boudu maga. Az eredetiben egy balek kihúzza a Szajnából az ott épp magát öngyilkolászó klosárt, Boudut, aki erre gyorsan rámozdul az illető nejére, nem is sikertelenül (szajnálom). Ez az újabb izé 12.30-kor lesz a tv-2-n. Este még egy Dep..., ezúttal J. Depp tündököl a költői, ám fekete-fehér Halott ember c. magánszámban 21.50-kor az m2-n.

Szombaton fapadon felkeresem az összes katatón rokonom. Csak előbb megnézem a Szőke kólát este fél nyolckor a Film+-on, mert az Beleznay Endre legjobb filmje szerintem. Majkát is csipázom. John Woo-t azonban közel sem annyira, Travoltától meg Nick Cage-től egyenesen a hideg lel, úgyhogy legyenek szívesek megnézni helyettem az Ál/Arc című lendületes sületlenséget.

Vasárnap beléd rúgok. Megcélozzuk a hajnalban kelni oly hajlamos serdületlen néposztályokat A repülő osztállyal (Duna Tv; 8.10), aztán este, mert mi már csak ilyeneket nézünk (no, azért kis kisüstivel, nem vagyunk csontvitéz), Maár Gyula Töredéke, azt figyeljék benne, most komolyan beszélek, amint Törőcsik Mari végigmegy a folyosón. Volt közben a Filmúzeumon öt előtt öt perccel egy Szalmakalap c. próbálkozás, ismerik maguk is. Ezer variációja van, magyarul speciel A Florentin kalap lenne a címe, de biztos a fordító nem ismerte, mindegy, amiben a ló felzabálja a kalapot, na. A híres Oldrich Lipsky rendezte, Macourek írta filmre, szóval nagy a díszszemle, de szerintem felejtős, René Clair jobb volt Csehovával, de hát az '27, ez '71. Este kilenckor is van ezen a csatornán egy cseh dolog. Chytilová Egyet ide, egyet oda, de annak csak a címe jó (Kopytem sem, kopytem tam).

Hétfőn két kötelező (mármint ajánlani). Az MGM-en 16.45-kor Van, aki forrón szereti. A Filmmúzeumon a cseh új hullám egyetlen maradandó életművéből az Egy szöszi szerelme este kilenckor.

Kedden délelőtt megalapozhatja ki-ki a közeljövőjét, mert az RTL Klub 11.35-kor lenyomja a nagyon Oscar-díjas Gandhi első részit, Szőr Ricsárd meg Szőr Ben benne, vagyis csak utóbbi, előbbi elbújt a kamera mögé, Ettenbörő, ahogy felénk mondják. A holnapi második részig azonban még meg kell tudnunk, hányadán is állunk Grúber Francival. Ne emésszék magukat, megmondom: a Duna Tv-n este hétkor Hatholdas rózsakert Ranódy László 1978-as rendezésében. Kilenckor Vörös Pimpernel a Filmmúzeumon.

Szerdán a második rész dettó 11.35-kor.

Csütörtökön Ha eljő a lovas, konkrétan az MGM-re 14.30-kor, akkor én elhúzok a csarnok negyedikről, mert 1978-at tegnap kipipáltam, meg különben is, hagyjanak engem a westernekkel. Este megint megszökök, A remény rabjai 22.55-kor a Film+-on. Ne tévézzenek, mert a rabjai lesznek. Legyenek inkább a regény rabjai, vagy mint én, a fülszövegé.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.