Visszakapaszkodni a hullámra - Kálmán Rita művészettörténész

  • .
  • 2011. augusztus 25.

Trafik

rés a présen: Mit kell tudni a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjról? Kálmán Rita: A díj alapítója az ír John Ward, egy magyarországi képviselettel is rendelkező nemzetközi szállítmányozási cég tulajdonosa. Régóta rajongója a kortárs magyar művészetnek, és tavaly egy művészeti díj alapításának szándékával kereste meg az ACAX-ot.
A közszféra és a magánszféra együttműködésében szokatlan módon teljesen szabad kezet adott nekünk a szakmai koncepció kidolgozásában, amit a hazai művészeti közeg igényeire reagálva és a már létező díjakat, ösztöndíjakat figyelembe véve raktunk össze. A díj célja, hogy a magyar képzőművészet progresszív alkotóinak nemzetközi megjelenéséhez, rangos külföldi kiállítóhelyekkel való együttműködéséhez, vagyis a művészek nemzetközi karrierépítéséhez járuljon hozzá. A pályázóknak egy külföldi kiállítás tervével és egy általuk választott intézménynyel együttműködésben kellett pályázni. A zsűri pedig kizárólag nemzetközi lehet.

rap: Mivel foglalkozik az ACAX?

KR: Az ACAX - Nemzetközi Kortárs Képzőművészeti Iroda (www.acax.hu) legfontosabb célja a kortárs magyar képzőművészeti közeg nemzetközi jelenlétének erősítése és támogatása, a hazai és nemzetközi művészeti élet szereplői közötti folyamatos szakmai együttműködés kiépítése és fenntartása. A 2006. januárjában alakult iroda 2008. szeptember 1-jétől a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum önálló osztályaként működik. Hosszú távú stratégiát építettünk fel, ami mostanra sok eredményt hozott. Főleg nemzetközi együttműködési projektjeink vannak.

rap: Neked mi a szereped?

KR: Kurátor és projektszupervízor vagyok az ACAX kétszemélyes irodájában, ahol Stepanovic Tijana kolléganőmmel együtt dolgozzuk ki a stratégiát és valósítjuk meg a projekteket.

rap: Mikor és hol lesz az első díjátadó, s a továbbiakban mi a terv?

KR: A 10 ezer euró értékű Leopold Bloom Képzőművészeti Díj zártkörű átadása 2011. szeptember 3-án lesz a BTM Kiscelli Múzeum Templomterében, ahol az ezt megelőző két hétben - augusztus 20. és szeptember 4. között - a közönség megtekintheti a díjra jelölt művészek kiállítását. A www.leopoldbloomaward.com honlapra is érdemes ellátogatni, az ott található videointerjúk bepillantást engednek a jelöltek műtermeibe. Mivel a díj összege a nyertes művész munkásságának elismerése mellett egy nemzetközi kiállításának létrejöttét is segíti, a következő lépés a külföldi kiállítás megvalósítása lesz. Reményeink szerint a díjat mostantól kétévente osztjuk ki.

rap: Hogyan látod a hazai kortárs képzőművészet helyzetét és helyét Európa, illetve a világ művészeti térképén?

KR: A rendszerváltozások következtében a kelet-közép-európai térséget egy rövid időre kiemelt figyelem övezte. Voltak országok, ahol ügyesebben ülték meg ezt a hullámot, és nálunk jóval kedvezőbb pozíciókat tudtak kialakítani a nemzetközi művészeti közegben. De az ACAX és néhány további szervezet, valamint szakember munkájának köszönhetően az elmúlt 5-6 évben érezhetően sűrűsödött a magyar művészek nemzetközi jelenléte.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.