A csodaszarvas legendája - Elzúgott a Volga

  • - legát -
  • 2006. január 5.

Tranzit

A TASZSZ december 7-én jelentette, hogy a Nyizsnyij Novgorod-i Gorkij autógyárban (GAZ) felhagynak a Volga személyautók gyártásával. Egy jellegzetes "russzikum" fél évszázados története ért véget - csoda, hogy eddig tartott.

Ha tíz, húsz vagy akár harminc évvel ezelőtt ér véget a Volgák pályafutása, talán észre sem vesszük, csupán egy jellegtelen külsejű káderautó tűnt volna el a színről. Ám néhány éve a Volga különös karriert futott be: a retróhullámnak köszönhetően már-már kultikus járművé vált Nyugat-Európában, hazájában pedig úgy kezelték, mint egy nemzeti kincset, rubelmilliárdokkal próbálták megmenteni, sőt világszínvonalúvá varázsolni a több mint harmincéves konstrukciót. De miközben a Volga szarvasos logója az orosz autógyártás jelképeként világszerte közismert branddé vált, szép lassan elfogyott a pénz, a reményt keltő prototípusok gyártása nem indult be, és csak a bumfordi imázs maradt. Nem véletlen, hogy tavaly májusban, Bush oroszországi látogatásakor Putyin egy muzeális Volga vezetésének élményével lepte meg az amerikai elnököt, s így a jármű, története során először és utoljára, címlapokra, a világ vezető hírei közé került.

A december 7-i bejelentéssel viszont Oroszországon kívül nem foglalkoztak különösebben. A Volgák életben tartása régóta orosz belügynek számított, a külföldön is népszerű "russian spirit" hangulat sokkal inkább a korai modelleknek köszönhető, amelyek gyártása a hetvenes évek elejéig tartott. Még ma is sokan úgy gondolják, ezek az 1956-ban debütáló kocsik testesítik meg a "szovjet álmot", jelképpé válásuknak azonban semmi köze a technikához, mérnöki bravúrokhoz, fergeteges szakmai újításokhoz. Sokkal inkább arról lehet szó, hogy már első ránézésre látszik rajtuk, honnan és melyik korszakból származnak.

A szovjet autógyártásban sohasem a piaci viszonyok vagy a közönség igényei számítottak. A GAZ konstruktőrei 1954-ben kaptak utasítást a párttól, hogy tervezzenek egy olyan középkategóriás személyautót, amely az addig gyártott Pobjedáknál korszerűbb, kényelmesebb és nagyobb teljesítményű. A szakemberek a helyi szokásoknak megfelelően jártak el: lemásoltak egy amerikai modellt (az 1952-es Ford Customöt), a hajtást a Pobjeda felpiszkált, 2,4 literes, háromsebességes motorjával oldották meg, az enteriőrt pedig olyan luxuselemekkel gazdagították, mint a lehajtható ülés, a szivargyújtó és a rádió. De a dizájnerek is megdolgoztak a pénzükért: a motorháztetőn krómozott szarvas szökellt, a kocsi átlátszó, gömbszelet formájú, világoskék kilométerórája pedig már azt az - egyébként helytálló - üzenetet közvetítette, hogy a világ az űrkorszak kapujában áll. Ennek ellenére az 1956-ban debütáló, 130 km/óra végsebességű új jármű világviszonylatban elavultnak számított, ám a szocialista tábor amerikai, valamint nyugat-európai autókat még képről sem nagyon ismerő lakói körében őszinte csodálatot váltott ki luxustartozékaival, elegáns vonalvezetésével. (Ne feledjük, akkoriban kizárólag a svábbogárra emlékeztető Pobjedák jelentették a konkurenciát, melyeket a későbbiekben - Warszawa néven - a lengyelek gyártottak, egészen a hetvenes évek elejéig!)

A Volga névre keresztelt, hivatalosan M-21-esnek nevezett modellt persze nem lehetett csak úgy megvásárolni. Középkáderek, gyárigazgatók, kolhozelnökök, katonatisztek juthattak hozzá, Gagarint is egy ilyennel ajándékozták meg űrutazása után. De a kocsinak közcélú változatai is készültek, rendőr- és mentőautó, taxi, pick-up, M-22 vagy "Universal" típusjelzéssel kombi, de M-23 néven a KGB megrendelésére V8-as motorral szerelt "üldözőkocsit" is építettek. A típust 1971-ig gyártották, több mint 600 ezer készült belőle. Tizenöt éves története során a külsejét illetően három jelentős fazonigazításon esett át, sőt a nyugati piacon (Belgium, Hollandia, Franciaország, NSZK) is próbálkoztak - az 1958-as brüsszeli világkiállításon kapott díj ellenére kevés sikerrel - a kocsik (Peugeot- és Rover-) dízelmotorral, illetve automata sebességváltóval szerelt luxusváltozatainak eladásával.

A Volgák második generációja a hatvanas évek végén jelent meg. A szintén amerikai ihletésű, ám a kor divatjának megfelelően jóval szerényebb küllemű M-24 prototípusa 1966-ban készült el, sorozatgyártása 1968-ban kezdődött. Akkor valószínűleg senki sem gondolta, hogy még az ezredforduló után is ennek a modellnek a különböző változatai kerülnek le a szerelőszalagról. Az első fazonigazításra csak 1982-ben került sor, ekkor jelentek meg a fekvőlámpás 3102-es modellek, majd a kilencvenes évek elején az újabb változatok, a 3105-ösök és a 3110-esek, amelyek küllemre valamelyest korszerűbb benyomást keltettek, ám alapvető különbséget nem igazán fedezhettek fel a hozzáértők az M-24-eshez képest. Noha 2002-ben elkészítették a Jaguárra hasonlító 3111-es, egy évvel később pedig az Audira emlékeztető 3115-ös modellt, mivel e járművek sorozatgyártása nem indult meg, a Volgák sorsa megpecsételődött. Jellemző, hogy 2003-ban, amikor még a gyár vezetői a belengetett 3111-essel a német piac (!!!) meghódítását fontolgatták, csupán Irak rendelt kétszáz 3110-es kocsit. És mivel az elavult járművek iránt az érdeklődés Oroszországban is alaposan megcsappant, a további veszteségeket már nem kívánta finanszírozni a gyár vezérkara. Annál is inkább, mivel a GAZ egyéb termékeinek, a Sobol mikrobuszoknak, a GAZelle haszonjárműveknek, valamint a csupán számokkal megkülönböztetett teherautóknak és katonai terepjáróknak a gyártása nyereséges, így továbbra is garantált, hogy egyhamar nem ér véget a nemzeti járműgyártás Nyizsnyij Novgorodban.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.