Állomásról állomásra XII.: Ébredő sínek - Pusztaszabolcs

  • Pallag Zoltán
  • 2006. március 2.

Tranzit

gyakran mondja, hogy nincsenek csodák bár hátha mégis a pusztaszabolcsi resti előtt a pesti gyorsra várva míg zümmögnek az ébredő sinek Csordás Gábor: Találkozás

gyakran mondja, hogy nincsenek csodák

bár hátha mégis a pusztaszabolcsi

resti előtt a pesti gyorsra várva

míg zümmögnek az ébredő sinek

Csordás Gábor: Találkozás

Kalauz vagy, vagy mozdonyvezető? - kérdezte Pálinkás József, az Uradalmi pusztákból vasúti csomópont című füzet szerzője, amikor jeleztem, hogy vásárolnék egy példányt a pusztaszabolcsi vasút történetét feldolgozó kiadványából. Utas vagyok, mondtam.

A hasznos kis könyvben az áll, hogy Pusztaszabolcs közvetve a baranyai szénbányáknak köszönheti létét, mivel az addig szétszórt pusztákból álló Zichy-birtokot az 1882-ben megnyílt Budapest-Pécs vasút rántotta össze, amely a bányákat kívánta összekötni a fővárossal 11 millió (akkori) forintért. A kétszázhat kilométernyi távolságot összekötő huszonkét megálló egyike volt Adony-Szabolcs, amely négyfős személyzettel kezdte meg működését. A vasúthálózat kiépülése nem állt meg ezen a ponton: 1896-ban megindult a forgalom a Székesfehérvár-Adonyszabolcs-Paks vonalon, ekkorra már kicsinek bizonyult a vasútállomás épülete. Ekkor vette meg a szabolcs-pusztai birtoktestet Fould-Spengler Miksa bécsi bankár. 1900-ban elkészült az új csomóponti állomás, és a régi állomásépületbe a posta költözött be. Kialakult az állomás körül a vasúti telep is az áruraktárral, rakodóval, szénraktárral, pályafenntartási raktárral, marharakodóval, kézzel mozdítható fordítókoronggal és a típusterv szerint épült emeletes szolgálati lakással.

Mivel a forgalom

Pusztaszabolcs és Kelenföld között jelentősen megnőtt, 1913-ra megépítették a második vágányt, de 1917-ben már a tizennegyediket. Az első világháború után több száz menekült vasutas érkezett a községbe a Felvidékről, Erdélyből és Horvátországból, akiket ideiglenesen vasúti vagonokban, majd barakkokban helyezett el a MÁV. A falu első világháború utáni öntudatra ébredését jelzi, hogy 1930-ban a csomóponti állomás nevéből törölték az "Adony"-t, így a homlokzaton is csak a "Pusztaszabolcs" felirat szerepelt. A háború előtt már több mint százan dolgoztak az állomáson, tehát akkorra már több száz főt tartott el a MÁV. A második világháborúban a visszavonuló németek felrobbantották a stratégiailag fontos állomás víztornyát és a váltóállító tornyot. A háború után a vasutasok helyreállították az állomás épületét és a vágányokat, a fordítókorong hosszát megnövelték, hogy a nagyobb vonatok is ráférjenek, majd a kézi vezérlésről átálltak elektromos hajtásra. Az állomáson a kocsikat két 411-es mozdonnyal rendezték. 1947-ben már 420 vasutascsalád élt a községben, mintegy 1500 családtaggal.

1952-ben, a dunapentelei (a későbbi Sztálinváros, majd Dunaújváros) építkezések megkezdésével a csomóponti közlekedés jelentősége is megnőtt, ezért a pusztaszabolcsi állomást tizenhat vágányosra bővítették. A kocsijavító vágányhálózatot kivéve a sínpálya képe a mai napig nem változott.

A lepusztult járműjavító viszont hamarosan más képet kell hogy mutasson, mivel a MÁV aláírta a

30 + 30

motorvonat beszerzésére és karbantartására szóló szerződést a Stadler Bussnanggal. De hogy ne legyen olyan egyszerű a képlet, úgy áll a dolog, hogy a tenderen vesztes Bombardier mégis beelőzhet. A kanadai-német cég ugyanis tíz potya motorvonat szállítására tett ajánlatot a MÁV-nak. Ráadásul az is elképzelhető, hogy az elővárosi forgalmat esetleg kiterjesztik Dunaújvárosig.

Amíg a pusztaszabolcsi állomás nem virágzik fel újra, s nem lesz méltó régi nagy híréhez, addig is csodálhatjuk, mint egy úgy hagyott vidéket. Megtekinthetjük a vasúti átjáró mellett álló 375-ös gőzöst a gesztenyefa alatt, bejárhatunk a járműjavító kísérteties hangárjába falfirkákat olvasgatni ("Zoli egy lompos kugli") vagy éppen denevért gyűrűzni. A napi több mint ötven személyvonatot fogadó állomáson a pesti gyorsra vagy éppen a fehérvári "Bizmut"-ra várva betérhetünk a nemrég felújított restibe, ahol akár abban a látványban is részünk lehet, "míg zümmögnek az ébredő sínek", hogy az ordító zenegép mellett Limp Bizkitre rakják a cserépkályhát. Az épület oldalában található mobilvécék egyike felé tartva, az állomás eredeti öntöttvas kerítésének támasztott Csepel kerékpárok mellett elhaladva még odabiccenthetünk a büfé közönségének, vagyis a fix pontnak, akik - mint a szinopéiek - ittmaradásra ítéltettek.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.