Állomásról állomásra XII.: Ébredő sínek - Pusztaszabolcs

  • Pallag Zoltán
  • 2006. március 2.

Tranzit

gyakran mondja, hogy nincsenek csodák bár hátha mégis a pusztaszabolcsi resti előtt a pesti gyorsra várva míg zümmögnek az ébredő sinek Csordás Gábor: Találkozás

gyakran mondja, hogy nincsenek csodák

bár hátha mégis a pusztaszabolcsi

resti előtt a pesti gyorsra várva

míg zümmögnek az ébredő sinek

Csordás Gábor: Találkozás

Kalauz vagy, vagy mozdonyvezető? - kérdezte Pálinkás József, az Uradalmi pusztákból vasúti csomópont című füzet szerzője, amikor jeleztem, hogy vásárolnék egy példányt a pusztaszabolcsi vasút történetét feldolgozó kiadványából. Utas vagyok, mondtam.

A hasznos kis könyvben az áll, hogy Pusztaszabolcs közvetve a baranyai szénbányáknak köszönheti létét, mivel az addig szétszórt pusztákból álló Zichy-birtokot az 1882-ben megnyílt Budapest-Pécs vasút rántotta össze, amely a bányákat kívánta összekötni a fővárossal 11 millió (akkori) forintért. A kétszázhat kilométernyi távolságot összekötő huszonkét megálló egyike volt Adony-Szabolcs, amely négyfős személyzettel kezdte meg működését. A vasúthálózat kiépülése nem állt meg ezen a ponton: 1896-ban megindult a forgalom a Székesfehérvár-Adonyszabolcs-Paks vonalon, ekkorra már kicsinek bizonyult a vasútállomás épülete. Ekkor vette meg a szabolcs-pusztai birtoktestet Fould-Spengler Miksa bécsi bankár. 1900-ban elkészült az új csomóponti állomás, és a régi állomásépületbe a posta költözött be. Kialakult az állomás körül a vasúti telep is az áruraktárral, rakodóval, szénraktárral, pályafenntartási raktárral, marharakodóval, kézzel mozdítható fordítókoronggal és a típusterv szerint épült emeletes szolgálati lakással.

Mivel a forgalom

Pusztaszabolcs és Kelenföld között jelentősen megnőtt, 1913-ra megépítették a második vágányt, de 1917-ben már a tizennegyediket. Az első világháború után több száz menekült vasutas érkezett a községbe a Felvidékről, Erdélyből és Horvátországból, akiket ideiglenesen vasúti vagonokban, majd barakkokban helyezett el a MÁV. A falu első világháború utáni öntudatra ébredését jelzi, hogy 1930-ban a csomóponti állomás nevéből törölték az "Adony"-t, így a homlokzaton is csak a "Pusztaszabolcs" felirat szerepelt. A háború előtt már több mint százan dolgoztak az állomáson, tehát akkorra már több száz főt tartott el a MÁV. A második világháborúban a visszavonuló németek felrobbantották a stratégiailag fontos állomás víztornyát és a váltóállító tornyot. A háború után a vasutasok helyreállították az állomás épületét és a vágányokat, a fordítókorong hosszát megnövelték, hogy a nagyobb vonatok is ráférjenek, majd a kézi vezérlésről átálltak elektromos hajtásra. Az állomáson a kocsikat két 411-es mozdonnyal rendezték. 1947-ben már 420 vasutascsalád élt a községben, mintegy 1500 családtaggal.

1952-ben, a dunapentelei (a későbbi Sztálinváros, majd Dunaújváros) építkezések megkezdésével a csomóponti közlekedés jelentősége is megnőtt, ezért a pusztaszabolcsi állomást tizenhat vágányosra bővítették. A kocsijavító vágányhálózatot kivéve a sínpálya képe a mai napig nem változott.

A lepusztult járműjavító viszont hamarosan más képet kell hogy mutasson, mivel a MÁV aláírta a

30 + 30

motorvonat beszerzésére és karbantartására szóló szerződést a Stadler Bussnanggal. De hogy ne legyen olyan egyszerű a képlet, úgy áll a dolog, hogy a tenderen vesztes Bombardier mégis beelőzhet. A kanadai-német cég ugyanis tíz potya motorvonat szállítására tett ajánlatot a MÁV-nak. Ráadásul az is elképzelhető, hogy az elővárosi forgalmat esetleg kiterjesztik Dunaújvárosig.

Amíg a pusztaszabolcsi állomás nem virágzik fel újra, s nem lesz méltó régi nagy híréhez, addig is csodálhatjuk, mint egy úgy hagyott vidéket. Megtekinthetjük a vasúti átjáró mellett álló 375-ös gőzöst a gesztenyefa alatt, bejárhatunk a járműjavító kísérteties hangárjába falfirkákat olvasgatni ("Zoli egy lompos kugli") vagy éppen denevért gyűrűzni. A napi több mint ötven személyvonatot fogadó állomáson a pesti gyorsra vagy éppen a fehérvári "Bizmut"-ra várva betérhetünk a nemrég felújított restibe, ahol akár abban a látványban is részünk lehet, "míg zümmögnek az ébredő sínek", hogy az ordító zenegép mellett Limp Bizkitre rakják a cserépkályhát. Az épület oldalában található mobilvécék egyike felé tartva, az állomás eredeti öntöttvas kerítésének támasztott Csepel kerékpárok mellett elhaladva még odabiccenthetünk a büfé közönségének, vagyis a fix pontnak, akik - mint a szinopéiek - ittmaradásra ítéltettek.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.