Állomásról állomásra XII.: Ébredő sínek - Pusztaszabolcs

  • Pallag Zoltán
  • 2006. március 2.

Tranzit

gyakran mondja, hogy nincsenek csodák bár hátha mégis a pusztaszabolcsi resti előtt a pesti gyorsra várva míg zümmögnek az ébredő sinek Csordás Gábor: Találkozás

gyakran mondja, hogy nincsenek csodák

bár hátha mégis a pusztaszabolcsi

resti előtt a pesti gyorsra várva

míg zümmögnek az ébredő sinek

Csordás Gábor: Találkozás

Kalauz vagy, vagy mozdonyvezető? - kérdezte Pálinkás József, az Uradalmi pusztákból vasúti csomópont című füzet szerzője, amikor jeleztem, hogy vásárolnék egy példányt a pusztaszabolcsi vasút történetét feldolgozó kiadványából. Utas vagyok, mondtam.

A hasznos kis könyvben az áll, hogy Pusztaszabolcs közvetve a baranyai szénbányáknak köszönheti létét, mivel az addig szétszórt pusztákból álló Zichy-birtokot az 1882-ben megnyílt Budapest-Pécs vasút rántotta össze, amely a bányákat kívánta összekötni a fővárossal 11 millió (akkori) forintért. A kétszázhat kilométernyi távolságot összekötő huszonkét megálló egyike volt Adony-Szabolcs, amely négyfős személyzettel kezdte meg működését. A vasúthálózat kiépülése nem állt meg ezen a ponton: 1896-ban megindult a forgalom a Székesfehérvár-Adonyszabolcs-Paks vonalon, ekkorra már kicsinek bizonyult a vasútállomás épülete. Ekkor vette meg a szabolcs-pusztai birtoktestet Fould-Spengler Miksa bécsi bankár. 1900-ban elkészült az új csomóponti állomás, és a régi állomásépületbe a posta költözött be. Kialakult az állomás körül a vasúti telep is az áruraktárral, rakodóval, szénraktárral, pályafenntartási raktárral, marharakodóval, kézzel mozdítható fordítókoronggal és a típusterv szerint épült emeletes szolgálati lakással.

Mivel a forgalom

Pusztaszabolcs és Kelenföld között jelentősen megnőtt, 1913-ra megépítették a második vágányt, de 1917-ben már a tizennegyediket. Az első világháború után több száz menekült vasutas érkezett a községbe a Felvidékről, Erdélyből és Horvátországból, akiket ideiglenesen vasúti vagonokban, majd barakkokban helyezett el a MÁV. A falu első világháború utáni öntudatra ébredését jelzi, hogy 1930-ban a csomóponti állomás nevéből törölték az "Adony"-t, így a homlokzaton is csak a "Pusztaszabolcs" felirat szerepelt. A háború előtt már több mint százan dolgoztak az állomáson, tehát akkorra már több száz főt tartott el a MÁV. A második világháborúban a visszavonuló németek felrobbantották a stratégiailag fontos állomás víztornyát és a váltóállító tornyot. A háború után a vasutasok helyreállították az állomás épületét és a vágányokat, a fordítókorong hosszát megnövelték, hogy a nagyobb vonatok is ráférjenek, majd a kézi vezérlésről átálltak elektromos hajtásra. Az állomáson a kocsikat két 411-es mozdonnyal rendezték. 1947-ben már 420 vasutascsalád élt a községben, mintegy 1500 családtaggal.

1952-ben, a dunapentelei (a későbbi Sztálinváros, majd Dunaújváros) építkezések megkezdésével a csomóponti közlekedés jelentősége is megnőtt, ezért a pusztaszabolcsi állomást tizenhat vágányosra bővítették. A kocsijavító vágányhálózatot kivéve a sínpálya képe a mai napig nem változott.

A lepusztult járműjavító viszont hamarosan más képet kell hogy mutasson, mivel a MÁV aláírta a

30 + 30

motorvonat beszerzésére és karbantartására szóló szerződést a Stadler Bussnanggal. De hogy ne legyen olyan egyszerű a képlet, úgy áll a dolog, hogy a tenderen vesztes Bombardier mégis beelőzhet. A kanadai-német cég ugyanis tíz potya motorvonat szállítására tett ajánlatot a MÁV-nak. Ráadásul az is elképzelhető, hogy az elővárosi forgalmat esetleg kiterjesztik Dunaújvárosig.

Amíg a pusztaszabolcsi állomás nem virágzik fel újra, s nem lesz méltó régi nagy híréhez, addig is csodálhatjuk, mint egy úgy hagyott vidéket. Megtekinthetjük a vasúti átjáró mellett álló 375-ös gőzöst a gesztenyefa alatt, bejárhatunk a járműjavító kísérteties hangárjába falfirkákat olvasgatni ("Zoli egy lompos kugli") vagy éppen denevért gyűrűzni. A napi több mint ötven személyvonatot fogadó állomáson a pesti gyorsra vagy éppen a fehérvári "Bizmut"-ra várva betérhetünk a nemrég felújított restibe, ahol akár abban a látványban is részünk lehet, "míg zümmögnek az ébredő sínek", hogy az ordító zenegép mellett Limp Bizkitre rakják a cserépkályhát. Az épület oldalában található mobilvécék egyike felé tartva, az állomás eredeti öntöttvas kerítésének támasztott Csepel kerékpárok mellett elhaladva még odabiccenthetünk a büfé közönségének, vagyis a fix pontnak, akik - mint a szinopéiek - ittmaradásra ítéltettek.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.