Adatbázisok a hálón: Webváltozat

  • Zsadon Béla
  • 1997. január 23.

Tranzit

Londonban, a kensingtoni Olympiában megtartották évi rendes dzsemborijukat az információbiznisz cápái és kalauzhalai. A cybertenger förgetegében tudósítónk csak annyit látott biztosan, hogy az adatbázismogulok Titanicja vészesen közeledik az Internet jéghegyéhez. De még minden lehet, az is, hogy a jéghegy süllyed el.

A Charing Cross Road és a Shaftesbury Ave sarkán igazítani kellett a sisakon, a szűkebbre vett látómezőbe már úgy-ahogy befoghatók a Gutenberg-galaxis részletei. Ennyi könyv a papíralapú információ pusztulásának korában csakis valami agyrobbantó időutazás hallucinációja lehet. A töppedt tandoori csirkévé sült agy a Denmark Streeten aztán már csak bágyadt kézrebbenést továbbít a szenzorkesztyűnek, az egész utca hangszerbolt. A meggypiros Gibson SG-re meredve egy másik Mr. Gibson alakja ködlik fel: éjféltájban ecsetelte mély átéléssel a harmadik csatornán a virtuális valóság nyomorító hatásait. Szegény. Hol van a Trocaderót pincétől padlásig betöltő Sega-vidámpark virtuális ringlispíljeinek hatása a reális Londonétól? A zilált ká-európai lélek végül az Olympia ruhatárának tötyörgő öregasszonyaira várva zuhan vissza az oly otthonos reálisba (kabát plusz esernyő: egy font). Nem olyan nagy ez a világ.

Az

Online Information 96

konferencián és kiállításon a klasszikus információkereskedelem, a sokat megélt öregúr és az Internet nevű, még szinte szűz leányzó éppen nekifekszik a 69-es figurának. A pultoknál óriás képernyők előtt öltönyös infojuppik (szolid szürke ír gyapjú, selyem nyakkendő, fekete zokni) lézerpálcával matatnak az ikonos-gombos-ablakos, a netpolgár képességeihez zömített keresőfelületen, a Netscape- vagy Explorer-ablakon vagy valami nagyon hasonlón. A Financial Times Information pultja körül mindig óriási a tolongás, talán nem csak a pompás ingyenbüfé meg a fekete vászon reklámszatyor miatt. Műsoron az FT Profile online adatbázis új windowsos felülete (ikonos-gombos-ablakos), de már harangozzák a komplett webes változatot is (www.FT.com). Az ingyenbüfé-ingyenbiszbasz (a hölgyek-urak degeszre tömött, monumentális reklámszatyrokkal kóvályognak le-föl) mellett a "webváltozat" a vezérmotívum.

Az utóbbi években a nagy kiadók berezelve toporognak az elektronikus forradalomban (cselendzs, óh). Rettenetesen féltik a papír infrastruktúrába fektetett tőkét, és keményen ellenálltak eddig. Még megpróbálják a papírt a vevőre kényszeríteni, de fogytán az erő. A Springer új webszolgáltatása (link.springer.de) 180 vértudományos szakfolyóirat elektronikus változatát adja 1997-98-ban ingyen. Annak, aki előfizet a klasszikus kiadásra.

Finom, de lényegi

változás

Eddig a nagy kiadóknál az volt a "kedvezmény", hogy olcsóbban adták az elektronikus lapot, ha megvetted a papírt is.

Webesednek az információközvetítők is. A könyvtárak már a hőskorban ott nyomultak a hálón, és most megszületett a webes könyvtári nagyágyú. Az amerikai könyvtárak gigantikus hálózata, a világnagy villanykönyvtár, az OCLC (Online Computer Library Center) a FirstSearchöt webesítette. Az egyesített katalógus, a könyvtárközi kölcsönzés és a másolatküldés mellett fulltext folyóiratok és 60 adatbázis (www.oclc.org). Aztán itt vannak a könyvtárak konkurensei, a dokumentumküldő cégek is. A klasszikus könyvtárban a kötet, a folyóirat a kézbe vett "egység". Lapozás, nyálazás, rábukkanás. Ma már azonban a könyvtárak nem bírják pénzzel, polccal, a gyűjtemény gyarapításának lassan befellegzett. A tartalomjegyzék-böngészést az adatbázis-keresés váltja fel, a polcot a másolatrendelés. A kötet helyett a cikk lesz az "egység". Az EBCSOdoc (naná) webjén 30 000 folyóiratcímből lehet dokumentummásolatot rendelni postán, futárral, faxon, e-mailen (www.ebscodoc.com).

Az adatbázis-szolgáltatók is sorra megjelentek a weben.

Eleinte csak óvatosan:

adatbázis- és parancsnyelvleírások, szolgáltatásismertetők, ilyesmik. Az adatbázisokhoz csak egy telnet-link vezet(ett), onnantól elő lehet venni a régi parancsnyelv vaskos kézikönyvét. És a TCP/IP-bejáratok lassúk, megbízhatatlanok, a régi motorosok nagy ívben elkerülik ezeket (akárcsak a userbarát menüs keresőket), és maradnak a régi hálózatokon. A Knight-Ridder, a DIALOG és a DataStar elnyelésével a legnagyobb adatbázis-szolgáltatóvá lett Szabadító Lovag huszárvágásra készül. ´97-ben indul a DIALOG Web (dialog.krinfo.com) és a DataStar Web (dsweb.krinfo.com). Az öreg online-közvetítő egy könnycseppet morzsol el a szeme sarkában, kész, vége. DIALOG adatbázisban HTML-keresővel keresni olyan, mint porcelánból hamburgert zabálni. Az Engineering Information egyenesen WWW-offenzívába lendült. Az EiVillage (szigorúan előfizetőknek) nagyszabású, Yahoo-szerű műszaki internetindexszel házasítja a klasszikus adatbázis-szolgáltatást (www.ei.org).

A szórakoztatóipar, a sajtó, a reklám, a mindenféle konzumcsicsa után már a valódi információipar is nyomul tehát az Interneten.

Zsadon Béla

(zsadon [at] omk [dot] omikk [dot] hu)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.