Fiat-évfordulók: Szürkéből arany

  • - legát -
  • 2007. szeptember 27.

Tranzit

1967-ben Torinóban nem csak azért bontottak pezsgőt, mert hat év után bajnokságot nyert a Juventus. A Fiatnál is ünnepeltek: szalonokba került a legújabb, 125-ös modell, s az egy évvel korábbi 124-est megválasztották "Az év autójá"-nak.

1967-ben Torinóban nem csak azért bontottak pezsgőt, mert hat év után bajnokságot nyert a Juventus. A Fiatnál is ünnepeltek: szalonokba került a legújabb, 125-ös modell, s az egy évvel korábbi 124-est megválasztották "Az év autójá"-nak.

*

Magyarországon az is ismeri a Fiat 124-est, aki nem is hallott róla, hiszen a "kerek lámpás" Lada legfeljebb néhány apró részletében tér el tőle - már ami a megjelenését illeti. Negyven év után persze nem könnyű megítélni, hogy a "magyar álom" egykori megtestesülését jelentő autó eredetije előtt miért hajtott fejet a világ, hiszen nem állíthatjuk, hogy legendásan szép vagy hátborzongatóan korszerű lett volna. Az viszont kétségtelen, hogy a 124-es sallangmentes, kimondottan puritán vonalvezetésű kocsi. Talán épp ez tette különlegessé - akkoriban ugyanis a tervezők szinte kötelességüknek érezték, hogy valami extrém, "űrkorszaki" külsőt, vagy épp ellenkezőleg, szinte paródiának tűnő karosszériákat álmodjanak. A Fiat 124-es viszont éppen szürkeségével tüntetett, s noha formavilága a gyerekrajzokat idézte, mégis komolyan lehetett venni. Ne feledjük, néhány évvel korábban még a "két felnőtt, két gyerek"-re tervezett, bohókás Fiat 500-ast kiáltották ki a családi autónak, ami viccnek is rossz volt. Az 1197 köbcentis, 65 lóerős, négyajtós autóval, illetve kombiváltozatával viszont már valóban hosszabb utakra is vállalkozhatott a reklámszakemberek fantáziájában élő átlagos itáliai família. Ugyanakkor az ínyencek is találhattak kedvükre való 124-est, közvetlenül az 1966-os genfi premier után a torinói autószalonon már jött a legendás dizájner, Pininfarina álmodta 90 lóerős, 1500 köbcentis, 124 Sport Spider is, nem sokkal később pedig a 124 Coupé, igaz, az már csak a nevében emlékeztetett az eredetire.

Nem így az 1967-ben kihozott 125-ös Fiat; mai szemmel a 124-es kicsit erősebb, kicsit nagyobb és kicsit díszesebb változata, bár akkoriban mintha nagyobb jelentőséget tulajdonítottak volna e különbségeknek. Olyannyira, hogy az 1968-as év autója választáson a második lett.

A Fiat tulajdonképpen e két modellnek köszönheti, hogy máig megkerülhetetlen multinacionális céggé vált. Amíg ugyanis a többi olasz gyártónál, a Lanciánál, az Alfa Romeónál vagy épp a Ferrarinál (ma már mindhárom a Fiat része) képtelenek voltak belátni, hogy az autózás nemzetközi népsporttá vált, és belefulladtak a múlt dicsőségébe, a Fiatnál szélesre tárták a kaput, minden érdeklődőt szívesen fogadtak. Nemcsak a kocsik formavilága egyszerűsödött, de a kapcsolatok kiépítése is. Abban még nem volt semmi különös, hogy a spanyol Seat márkát voltaképpen Torinóban hozták létre, a jugoszláv Zastava gyár pedig már a hatvanas évek elejétől Fiat-licenc alapján termelt. A 124-est Törökországban és Dél-Koreában is gyártották, az pedig kimondottan pikáns, hogy 1967-ben a bulgáriai Lovecsben nyílt üzem, ahol a 850-es modellek mellett szintén 124-eseket szereltek öszsze. 1971-ig összesen 756 kocsi (124-esből alig több, mint háromszáz) készült itt, ami nem utal kimondottan feszített munkatempóra. Vélhetően a bolgár autógyártásnak nem vált hasznára, hogy Lengyelországban szinte a 125-össel együtt debütált a "nagy" Polski Fiat. Ráadásul 1970-ben az akkor megnyílt Volgai Autógyár futószalagjáról is legördült az első szovjet klón, vagyis a Zsiguli (Lada), hivatalos nevén VAZ-2101 (lásd keretben: Folytassa, Togliatti!). Ez így együtt már sok is volt a KGST-nek.

1974-ben, amikor a Volgai Autógyár termelése a csúcsokat ostromolta (hetvenezer munkás kétmillió négyzetméteren), a 124-es alapmodelljének gyártását szép csendben befejezték Olaszországban. Egy évvel később készült az utolsó koreai KIA-Asia 124, 1977-ben a török Murat 124 és 1980-ban a Seat 124 története is véget ért. Ekkor már elkészültek az első "kocka" Ladák, és 1984-ben a Lada Samarák megjelenésével úgy tűnt, az 1967-es év autója nem kísért tovább. Csakhogy a kalkuttai Premier Automobiles elintézte, hogy legalább Indiában újdonságként tekintsenek a húszéves modellre: a Fiat 124-essel szinte teljesen megegyező Premier 118 NE ugyanis 1986-ban mutatkozott be, és egészen 1999-ig gyártották.

Folytassa, Togliatti!

Torinóban a hatvanas évek elejétől egymásnak adták a kilincset a Szovjetunióból és Lengyelországból érkező delegációk, ám akkor még senki nem sejthette, hogy minden képzeletet felülmúló, de mégis tipikusan kelet-európai karriertörténetek vannak kibontakozóban.

A lengyelek 1965 végén írtak alá licencszerződést a Fiattal egy családi autóra. A kocsi két évvel később tűnt fel Varsóban, Polski Fiat 125p néven. A karosszéria a néhány hónappal idősebb Fiat 125-öt idézte, a "belsőségek" azonban az akkor már nem is gyártott Fiat 1300-asból származtak. A "polszkit" 1300 és 1500 köbcentis motorral gyártották, készült kombi és pick-up változat, sőt a lengyel turisztikai hivatal számára hosszított karosszériájú, kabrió városnéző is. Az utolsót 1991-ben gyártották, igaz, a kocsit akkor már nyolc éve FSO-125p-nek hívták. Állítólag az olaszok megtiltották, hogy Fiatnak nevezzék.

A szovjetek 1966-ban állapodtak meg az olaszokkal, de típuslicenc helyett mindjárt egy komplett autógyár építéséről. Biztosak lehettek a dolgukban, hisz a gyár helyszínéül kiszemelt Volga menti Sztavropolnak már 1964-ben az olasz kommunista vezető, Palmiro Togliatti nevét adták. A néhány év alatt felhúzott hatalmas gyárban 1970-ben indult a termelés, két év múlva pedig már 320 ezer autót gyártottak. A Zsiguli alapmodellje megszólalásig a Fiat 124-est idézte, de annál magasabb volt, a lökhárítók és a kilincsek pedig a 125-ösről származtak. A Polskival ellentétben a Zsiguli korszerű motort kapott, viszont a "speciális orosz viszonyok" miatt egy csomó szerkezeti elem egyszerűsödött. Mindezzel együtt teljesen érthető, miért volt a legkeresettebb modell a KGST kínálatában.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.