Fiat-évfordulók: Szürkéből arany

  • - legát -
  • 2007. szeptember 27.

Tranzit

1967-ben Torinóban nem csak azért bontottak pezsgőt, mert hat év után bajnokságot nyert a Juventus. A Fiatnál is ünnepeltek: szalonokba került a legújabb, 125-ös modell, s az egy évvel korábbi 124-est megválasztották "Az év autójá"-nak.

1967-ben Torinóban nem csak azért bontottak pezsgőt, mert hat év után bajnokságot nyert a Juventus. A Fiatnál is ünnepeltek: szalonokba került a legújabb, 125-ös modell, s az egy évvel korábbi 124-est megválasztották "Az év autójá"-nak.

*

Magyarországon az is ismeri a Fiat 124-est, aki nem is hallott róla, hiszen a "kerek lámpás" Lada legfeljebb néhány apró részletében tér el tőle - már ami a megjelenését illeti. Negyven év után persze nem könnyű megítélni, hogy a "magyar álom" egykori megtestesülését jelentő autó eredetije előtt miért hajtott fejet a világ, hiszen nem állíthatjuk, hogy legendásan szép vagy hátborzongatóan korszerű lett volna. Az viszont kétségtelen, hogy a 124-es sallangmentes, kimondottan puritán vonalvezetésű kocsi. Talán épp ez tette különlegessé - akkoriban ugyanis a tervezők szinte kötelességüknek érezték, hogy valami extrém, "űrkorszaki" külsőt, vagy épp ellenkezőleg, szinte paródiának tűnő karosszériákat álmodjanak. A Fiat 124-es viszont éppen szürkeségével tüntetett, s noha formavilága a gyerekrajzokat idézte, mégis komolyan lehetett venni. Ne feledjük, néhány évvel korábban még a "két felnőtt, két gyerek"-re tervezett, bohókás Fiat 500-ast kiáltották ki a családi autónak, ami viccnek is rossz volt. Az 1197 köbcentis, 65 lóerős, négyajtós autóval, illetve kombiváltozatával viszont már valóban hosszabb utakra is vállalkozhatott a reklámszakemberek fantáziájában élő átlagos itáliai família. Ugyanakkor az ínyencek is találhattak kedvükre való 124-est, közvetlenül az 1966-os genfi premier után a torinói autószalonon már jött a legendás dizájner, Pininfarina álmodta 90 lóerős, 1500 köbcentis, 124 Sport Spider is, nem sokkal később pedig a 124 Coupé, igaz, az már csak a nevében emlékeztetett az eredetire.

Nem így az 1967-ben kihozott 125-ös Fiat; mai szemmel a 124-es kicsit erősebb, kicsit nagyobb és kicsit díszesebb változata, bár akkoriban mintha nagyobb jelentőséget tulajdonítottak volna e különbségeknek. Olyannyira, hogy az 1968-as év autója választáson a második lett.

A Fiat tulajdonképpen e két modellnek köszönheti, hogy máig megkerülhetetlen multinacionális céggé vált. Amíg ugyanis a többi olasz gyártónál, a Lanciánál, az Alfa Romeónál vagy épp a Ferrarinál (ma már mindhárom a Fiat része) képtelenek voltak belátni, hogy az autózás nemzetközi népsporttá vált, és belefulladtak a múlt dicsőségébe, a Fiatnál szélesre tárták a kaput, minden érdeklődőt szívesen fogadtak. Nemcsak a kocsik formavilága egyszerűsödött, de a kapcsolatok kiépítése is. Abban még nem volt semmi különös, hogy a spanyol Seat márkát voltaképpen Torinóban hozták létre, a jugoszláv Zastava gyár pedig már a hatvanas évek elejétől Fiat-licenc alapján termelt. A 124-est Törökországban és Dél-Koreában is gyártották, az pedig kimondottan pikáns, hogy 1967-ben a bulgáriai Lovecsben nyílt üzem, ahol a 850-es modellek mellett szintén 124-eseket szereltek öszsze. 1971-ig összesen 756 kocsi (124-esből alig több, mint háromszáz) készült itt, ami nem utal kimondottan feszített munkatempóra. Vélhetően a bolgár autógyártásnak nem vált hasznára, hogy Lengyelországban szinte a 125-össel együtt debütált a "nagy" Polski Fiat. Ráadásul 1970-ben az akkor megnyílt Volgai Autógyár futószalagjáról is legördült az első szovjet klón, vagyis a Zsiguli (Lada), hivatalos nevén VAZ-2101 (lásd keretben: Folytassa, Togliatti!). Ez így együtt már sok is volt a KGST-nek.

1974-ben, amikor a Volgai Autógyár termelése a csúcsokat ostromolta (hetvenezer munkás kétmillió négyzetméteren), a 124-es alapmodelljének gyártását szép csendben befejezték Olaszországban. Egy évvel később készült az utolsó koreai KIA-Asia 124, 1977-ben a török Murat 124 és 1980-ban a Seat 124 története is véget ért. Ekkor már elkészültek az első "kocka" Ladák, és 1984-ben a Lada Samarák megjelenésével úgy tűnt, az 1967-es év autója nem kísért tovább. Csakhogy a kalkuttai Premier Automobiles elintézte, hogy legalább Indiában újdonságként tekintsenek a húszéves modellre: a Fiat 124-essel szinte teljesen megegyező Premier 118 NE ugyanis 1986-ban mutatkozott be, és egészen 1999-ig gyártották.

Folytassa, Togliatti!

Torinóban a hatvanas évek elejétől egymásnak adták a kilincset a Szovjetunióból és Lengyelországból érkező delegációk, ám akkor még senki nem sejthette, hogy minden képzeletet felülmúló, de mégis tipikusan kelet-európai karriertörténetek vannak kibontakozóban.

A lengyelek 1965 végén írtak alá licencszerződést a Fiattal egy családi autóra. A kocsi két évvel később tűnt fel Varsóban, Polski Fiat 125p néven. A karosszéria a néhány hónappal idősebb Fiat 125-öt idézte, a "belsőségek" azonban az akkor már nem is gyártott Fiat 1300-asból származtak. A "polszkit" 1300 és 1500 köbcentis motorral gyártották, készült kombi és pick-up változat, sőt a lengyel turisztikai hivatal számára hosszított karosszériájú, kabrió városnéző is. Az utolsót 1991-ben gyártották, igaz, a kocsit akkor már nyolc éve FSO-125p-nek hívták. Állítólag az olaszok megtiltották, hogy Fiatnak nevezzék.

A szovjetek 1966-ban állapodtak meg az olaszokkal, de típuslicenc helyett mindjárt egy komplett autógyár építéséről. Biztosak lehettek a dolgukban, hisz a gyár helyszínéül kiszemelt Volga menti Sztavropolnak már 1964-ben az olasz kommunista vezető, Palmiro Togliatti nevét adták. A néhány év alatt felhúzott hatalmas gyárban 1970-ben indult a termelés, két év múlva pedig már 320 ezer autót gyártottak. A Zsiguli alapmodellje megszólalásig a Fiat 124-est idézte, de annál magasabb volt, a lökhárítók és a kilincsek pedig a 125-ösről származtak. A Polskival ellentétben a Zsiguli korszerű motort kapott, viszont a "speciális orosz viszonyok" miatt egy csomó szerkezeti elem egyszerűsödött. Mindezzel együtt teljesen érthető, miért volt a legkeresettebb modell a KGST kínálatában.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.