Fiat-évfordulók: Szürkéből arany

  • - legát -
  • 2007. szeptember 27.

Tranzit

1967-ben Torinóban nem csak azért bontottak pezsgőt, mert hat év után bajnokságot nyert a Juventus. A Fiatnál is ünnepeltek: szalonokba került a legújabb, 125-ös modell, s az egy évvel korábbi 124-est megválasztották "Az év autójá"-nak.

1967-ben Torinóban nem csak azért bontottak pezsgőt, mert hat év után bajnokságot nyert a Juventus. A Fiatnál is ünnepeltek: szalonokba került a legújabb, 125-ös modell, s az egy évvel korábbi 124-est megválasztották "Az év autójá"-nak.

*

Magyarországon az is ismeri a Fiat 124-est, aki nem is hallott róla, hiszen a "kerek lámpás" Lada legfeljebb néhány apró részletében tér el tőle - már ami a megjelenését illeti. Negyven év után persze nem könnyű megítélni, hogy a "magyar álom" egykori megtestesülését jelentő autó eredetije előtt miért hajtott fejet a világ, hiszen nem állíthatjuk, hogy legendásan szép vagy hátborzongatóan korszerű lett volna. Az viszont kétségtelen, hogy a 124-es sallangmentes, kimondottan puritán vonalvezetésű kocsi. Talán épp ez tette különlegessé - akkoriban ugyanis a tervezők szinte kötelességüknek érezték, hogy valami extrém, "űrkorszaki" külsőt, vagy épp ellenkezőleg, szinte paródiának tűnő karosszériákat álmodjanak. A Fiat 124-es viszont éppen szürkeségével tüntetett, s noha formavilága a gyerekrajzokat idézte, mégis komolyan lehetett venni. Ne feledjük, néhány évvel korábban még a "két felnőtt, két gyerek"-re tervezett, bohókás Fiat 500-ast kiáltották ki a családi autónak, ami viccnek is rossz volt. Az 1197 köbcentis, 65 lóerős, négyajtós autóval, illetve kombiváltozatával viszont már valóban hosszabb utakra is vállalkozhatott a reklámszakemberek fantáziájában élő átlagos itáliai família. Ugyanakkor az ínyencek is találhattak kedvükre való 124-est, közvetlenül az 1966-os genfi premier után a torinói autószalonon már jött a legendás dizájner, Pininfarina álmodta 90 lóerős, 1500 köbcentis, 124 Sport Spider is, nem sokkal később pedig a 124 Coupé, igaz, az már csak a nevében emlékeztetett az eredetire.

Nem így az 1967-ben kihozott 125-ös Fiat; mai szemmel a 124-es kicsit erősebb, kicsit nagyobb és kicsit díszesebb változata, bár akkoriban mintha nagyobb jelentőséget tulajdonítottak volna e különbségeknek. Olyannyira, hogy az 1968-as év autója választáson a második lett.

A Fiat tulajdonképpen e két modellnek köszönheti, hogy máig megkerülhetetlen multinacionális céggé vált. Amíg ugyanis a többi olasz gyártónál, a Lanciánál, az Alfa Romeónál vagy épp a Ferrarinál (ma már mindhárom a Fiat része) képtelenek voltak belátni, hogy az autózás nemzetközi népsporttá vált, és belefulladtak a múlt dicsőségébe, a Fiatnál szélesre tárták a kaput, minden érdeklődőt szívesen fogadtak. Nemcsak a kocsik formavilága egyszerűsödött, de a kapcsolatok kiépítése is. Abban még nem volt semmi különös, hogy a spanyol Seat márkát voltaképpen Torinóban hozták létre, a jugoszláv Zastava gyár pedig már a hatvanas évek elejétől Fiat-licenc alapján termelt. A 124-est Törökországban és Dél-Koreában is gyártották, az pedig kimondottan pikáns, hogy 1967-ben a bulgáriai Lovecsben nyílt üzem, ahol a 850-es modellek mellett szintén 124-eseket szereltek öszsze. 1971-ig összesen 756 kocsi (124-esből alig több, mint háromszáz) készült itt, ami nem utal kimondottan feszített munkatempóra. Vélhetően a bolgár autógyártásnak nem vált hasznára, hogy Lengyelországban szinte a 125-össel együtt debütált a "nagy" Polski Fiat. Ráadásul 1970-ben az akkor megnyílt Volgai Autógyár futószalagjáról is legördült az első szovjet klón, vagyis a Zsiguli (Lada), hivatalos nevén VAZ-2101 (lásd keretben: Folytassa, Togliatti!). Ez így együtt már sok is volt a KGST-nek.

1974-ben, amikor a Volgai Autógyár termelése a csúcsokat ostromolta (hetvenezer munkás kétmillió négyzetméteren), a 124-es alapmodelljének gyártását szép csendben befejezték Olaszországban. Egy évvel később készült az utolsó koreai KIA-Asia 124, 1977-ben a török Murat 124 és 1980-ban a Seat 124 története is véget ért. Ekkor már elkészültek az első "kocka" Ladák, és 1984-ben a Lada Samarák megjelenésével úgy tűnt, az 1967-es év autója nem kísért tovább. Csakhogy a kalkuttai Premier Automobiles elintézte, hogy legalább Indiában újdonságként tekintsenek a húszéves modellre: a Fiat 124-essel szinte teljesen megegyező Premier 118 NE ugyanis 1986-ban mutatkozott be, és egészen 1999-ig gyártották.

Folytassa, Togliatti!

Torinóban a hatvanas évek elejétől egymásnak adták a kilincset a Szovjetunióból és Lengyelországból érkező delegációk, ám akkor még senki nem sejthette, hogy minden képzeletet felülmúló, de mégis tipikusan kelet-európai karriertörténetek vannak kibontakozóban.

A lengyelek 1965 végén írtak alá licencszerződést a Fiattal egy családi autóra. A kocsi két évvel később tűnt fel Varsóban, Polski Fiat 125p néven. A karosszéria a néhány hónappal idősebb Fiat 125-öt idézte, a "belsőségek" azonban az akkor már nem is gyártott Fiat 1300-asból származtak. A "polszkit" 1300 és 1500 köbcentis motorral gyártották, készült kombi és pick-up változat, sőt a lengyel turisztikai hivatal számára hosszított karosszériájú, kabrió városnéző is. Az utolsót 1991-ben gyártották, igaz, a kocsit akkor már nyolc éve FSO-125p-nek hívták. Állítólag az olaszok megtiltották, hogy Fiatnak nevezzék.

A szovjetek 1966-ban állapodtak meg az olaszokkal, de típuslicenc helyett mindjárt egy komplett autógyár építéséről. Biztosak lehettek a dolgukban, hisz a gyár helyszínéül kiszemelt Volga menti Sztavropolnak már 1964-ben az olasz kommunista vezető, Palmiro Togliatti nevét adták. A néhány év alatt felhúzott hatalmas gyárban 1970-ben indult a termelés, két év múlva pedig már 320 ezer autót gyártottak. A Zsiguli alapmodellje megszólalásig a Fiat 124-est idézte, de annál magasabb volt, a lökhárítók és a kilincsek pedig a 125-ösről származtak. A Polskival ellentétben a Zsiguli korszerű motort kapott, viszont a "speciális orosz viszonyok" miatt egy csomó szerkezeti elem egyszerűsödött. Mindezzel együtt teljesen érthető, miért volt a legkeresettebb modell a KGST kínálatában.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.