KRESZ a gyermekekért: Ülésrend

szerző
Linder Bálint
publikálva
2002/5. (02. 07.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

2002. január 1-jétől a gyermekes családok autóinak kötelező tartozéka lett a biztonsági gyermekülés.

2002. január 1-jétől a gyermekes családok autóinak kötelező tartozéka lett a biztonsági gyermekülés.

Ahogy a nyilvános WC-ket és a gázmaszkokat, az autók biztonsági berendezéseit sem gyermekekre tervezik. Az airbag a kisebbek számára életveszélyes, a biztonsági övek pedig csak felnőtt méretű embereknek biztonságosak, a gyerek ütközéskor, erős fékezéskor az öv alól kicsúszva kirepülhet, de az is előfordulhat, hogy az öv a nyakán húzódik szorosra. Segédeszköz kellett tehát, hogy az autó biztonsági öve a gyereket úgy tartsa az ülésen, hogy eközben nem tesz kárt benne. Az erre a célra kitalált biztonsági gyerekülés gyűjtőfogalom, mely korosztálytól függően eltérő eszközökre utal: idetartozik az autós-mózeskosár, a kagylószerű gyerekülés, az övterelő ugyanúgy, mint a pigmeus államférfiak által is kedvelt ülésmagasító.

Angliában az autózó családok 95 százaléka használ biztonsági ülést, holott ötven százalékuk nem is tudja, hogy ezt törvény írja elő, itthon viszont a törvény bevezetése előtt a 12 éven aluliaknak csak 15 százaléka autózott gyermekülésben. A közlekedéssel, gyermekekkel foglalkozó társadalmi szervezetek aggodalmának hangját - amelyek tíz évig nyüstölték a döntéshozókat - végül egy jogi érv (az alkotmány a gyermekek biztonsághoz való jogának rögzítésekor az államot aktív magatartásra utasítja) erősítette fel annyira, hogy a kellő helyen is meghallják. A Közlekedési Minisztérium tavaly módosította a KRESZ-t: év elejétől a személygépkocsi hátsó ülésén utazó, 12. életévét még be nem töltött és 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket biztonsági gyerekülésbe kell rögzíteni, ahol az "és" arra utal, hogy a 11 éves gyerek alá, aki már létra nélkül cserél izzót a csillárban, nem kell semmit tenni.

Korosztályok szerint

A csecsemők szállítása a leginkább neuralgikus kérdés: a szakirodalom szerint ölben szállítani tilos őket, mert az előrelóduló felnőtt maga lehet a tragédia okozója. 6-9 hónapos korig a legbiztonságosabb eszköz a kocsi hátsó ülésén a menetirányra merőlegesen, hevederrel rögzíthető "bölcső", az autós-mózeskosár, ami itthon egyelőre csak egyes "exkluzív" babakocsik kiemelhető részeként kapható. Helyette a hátrafelé néző, hárompontos övvel rögzíthető, ún. bébikagylót is lehet használni. A szembefordított elhelyezés értelme, hogy a gyerek megússza ütközéskor a felnőttek nyakát is igénybe vevő ún. ostorcsapást (a fej előre, majd visszacsapódik), ami az aránytalanul nagy gyerekfej és gyenge nyak miatt elég veszélyes. A vezető melletti ülésbe viszont szigorúan csak akkor kerülhet bébikagyló, ha nincs ott airbag (vagy kikapcsolható), régi kétajtósok közül pedig csak az jöhet szóba, amelyiknél az első ülés támláját rögzítőrekesszel látták el.

Azoknak a gyerekeknek (3-4 éves korig), akik már "folyékonyan ülnek", hátra- vagy előrenéző kagylós üléseket gyártanak, ahol a gyerek bekötése saját övrendszerrel vagy energiaelnyelő védőpárna segítségével és az autó biztonsági övével történhet. A jó ülés a fejnek és testnek egyaránt oldaltartást biztosít. Az ülés beszerelésekor legyen kéznél az ülés ismertetője és a kocsi használati utasítása is, vagy az adott márkához értő szerelő. Ami biztos: az ülést a kocsi övével kell rögzíteni, és a heveder vezetésére, rögzítésére kell leginkább figyelni. Indulás előtt rángassuk meg az ülést, hogy a helyén marad-e.

A 4-12 éves (15-36 kg-os) korosztály a normál felnőtt biztonsági övet már különböző ülőkék segítségével is használhatja, ezek lehetnek a felsőtestet megemelő ülőpárnák vagy az oldal- és fejvédelmet biztosító háttámlás ülésmagasítók. A kisebbeknek a háttámlát úgy alakítják ki, hogy bizonyos korig saját övszerelvényt, majd a kocsi övét kell használni a bekötésre, ezért a háttámlán övvezetőt is kialakítanak. A jó ülésmagasítónak van mellső vagy hátsó övterelője, ez megakadályozza, hogy az öv nyakközelbe kerüljön. 12 évnél idősebb, de 150 cm-nél alacsonyabb gyerek alá magasító párnát pakolhatunk.

A külvárosi gyermekáruház bejárata rendkívüli választékot és akciót hirdet, a plakátról nyereményautó is kacsingat, vásárlóerő mégis csak mutatóban van. A választék és az árak enyhén zavarba ejtők, az ülésmagasító még 2-6 ezer forintból megúszható, a kagylós gyerekülések 20-35 ezerbe kerülnek, a 0-36 kg-ig használható, fullextrás darabok (naptető, extra csípővédelem, kétrétegű hátfal energiaelnyelő lamellákkal) pedig ötvenezer felett lebegnek, fantázianeveik terepjárókat idéznek. A sarokban sorjázó kiegészítők között akadnak használható holmik, mint övszélesítő vagy alváshoz használható fejtartó, de övcsatra szerelhető, be- és kicsatoláskor zenélő szerkezet és sok más egyéb is kapható. Viszont nincs zsákbamacska: egy emelvényre szerelt autósülésre a kiválasztott gyerekülést és a gyereket is rá lehet próbálni, a dolgozók, ha kell, az ülés beszerelésénél is segítenek. Az eladó nagy műértelemmel és türelemmel válaszol keresztkérdéseinkre, határozottan igyekszik lebeszélni, hogy egyszerű ülésmagasítót vásároljunk, mondván, ezek oldalirányú ütközéskor nem tartanak semmit. Igazát számítógépről vetített törésteszt-horroretűddel demonstrálja.

Vásárlásnál figyelnünk kell arra is, hogy a gyermek korának, testtömegének és magasságának megfelelő ülést szerezzünk be (a legegyszerűbb magunkkal vinni a gyereket), valamint - elsősorban használt árunál - sandítsunk a jóváhagyási jegyre, ott virul-e rajta egy körbe zárt "E" betű.

Három, négy, sokÉ

Gyermekülés használata alól több esetben mentesülni lehet, ha például taxiba ülünk, ott - a német gyakorlattal ellentétben - nem kötelező a gyerekülés, így nem meglepő, hogy a megkeresett taxitársaságok diszpécserei nem tudtak gyermeküléses autót ajánlani. Oberling Lajos alezredes, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság (OBB) osztályvezetője szerint viszont a taxikra vonatkozó felmentés "szakmailag nem indokolt, mert baleset ugyanúgy történhet taxiban is". Ha más gyerekét, gyerekeit nem üzleti vállalkozás keretében fuvarozzuk, azt csak üléssel felszerelkezve tegyük, mert az, hogy a kiskorúak nem tartoznak családtagjaink közé, érdektelen. Kivéve, ha négyes, ötös ikrekről van szó, mert ennyi ülés még egy Volgában sem férne el, így a törvény szerint "mentesül, aki több gyereket akar szállítani, mint ahány ülés beszerelhető". Ha azonban a család négy gyermekéből csak kettőt fuvarozunk, akkor kötelező őket gyerekülésbe ültetni.

Három gyerek esetén - a gyerekek és autó méretétől függően - az ülés és a magasítók különböző kombinációival kell kísérletezni, de a legegyszerűbb megoldás is olyan széles, hogy abból három csak szélesebb autóban fér el. "Sok gyerekre csak rossz megoldások vannak" - halljuk az OBB szakemberétől. Nehezíti például a sakkozást, hogy előre csak 12 évnél idősebb, 150 cm-nél magasabb vagy a menetiránnyal szemben ültetett gyereket lehet átcsoportosítani, ugyanis az előrenéző ülést technikai okokból nem lehet előretenni. Kormosné Debreceni Zsuzsa, a Nagycsaládosok Országos Egyesületének vezetője szerint addig rendben van, hogy nem büntetnek, de ettől még nincs biztonság. Álmaik között furgonnal járó nagycsaládok és sarki gyerekülés-kölcsönzők lebegnek.

Van, hogy a gyerekülés-beültetés műszaki okok miatt nem lehetséges. Az olyan kocsiban, ahol már a forgalomba helyezésekor sem volt gyárilag beszerelt hátsó biztonsági öv, oda utólag sem kell beszerelni, tehát gyerekülést sem kell telepíteni. Így a magyar autópark 10-15 százalékát kitevő, a legkevésbé biztonságos Wartburgok, Trabantok, öreg Zsigulik és a nyugati old timerek a rendelet hatályán kívül kerülnek. Vitatott esetben, ha a rendőrök nem tudják eldönteni, hogy azért nincs öv, mert nem is volt, vagy azért, mert utólag kiszerelték, a közlekedésfelügyelettől fognak szakvéleményt kérni. Nemsokára lejár az a nem hivatalos türelmi idő, amit a rendőrség kiszabott: az általunk megkérdezett járőrök szerint február végétől bírságolnak, csak azt nem tudják, hogy colstok nélkül hogyan tudják majd eldönteni, kell-e ülés a nagyobb gyereknek vagy nem. Az OBB-nél elmondták: igazoltatáskor a rendőrnek ilyen esetben azt kell majd figyelnie, hogy a felső övszár hol megy: ha a gyerek vállánál, akkor rendben, ha nincs ülése és a megfeszített öv a nyakánál húzódik, a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértéséért harmincezer forintig terjedő pénzbírság szabható ki, de az illetékesek remélik, nem ez veszi rá a szülőket a gyerekülés beszerzésére.

Linder Bálint

szerző
Linder Bálint
publikálva
2002/5. (02. 07.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

„Nem kérünk bocsánatot”
Interjú „Tibi atyával”
Interjú Palkovics Lászlóval
Mi lesz az MTA-intézetekkel?
Évadnyitó melléklet
Jordán Adél, Carly Wijs, Pintér Béla színháza
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

Kultúra

még több Kultúra...

Narancs

Vélemény

még több Vélemény...