'56-os kiállítások: A tukán mögött, jobbra

  • - kovácsy -
  • 2006. szeptember 21.

Tudomány

Tulajdonképpen jó az ötlet, kedves a szívnek a vízió: nézelődő, lapozgató, iddogálva beszélgető látogatók zsonganak egy hatalmas, lazán osztott térben, amelyre nem tolakodóan, hanem a kíváncsiságot birizgálva ülepszik rá az átélendő komor idők hangulata.

Tulajdonképpen jó az ötlet, kedves a szívnek a vízió: nézelődő, lapozgató, iddogálva beszélgető látogatók zsonganak egy hatalmas, lazán osztott térben, amelyre nem tolakodóan, hanem a kíváncsiságot birizgálva ülepszik rá az átélendő komor idők hangulata. Benyomások, mélázás, elborzadás - kinek mi kell. Képek és hangok, színek és szagok. Életérzés-kiállítás.

A valóság, hát igen, a valósággal van a baj mindig. Nem is a helyszín, mert a Petőfi Csarnok utolérhetetlen szomorúsága, az, hogy még annál is lepusztultabbként préselődik a kedélyünkbe, mint amilyen, végül is tökéletes környezet az ötvenes évek felidézéséhez. A vigasztalan tér, a sápatag fénydepresszió. Hogy mi az, amit láthattunk, abból sem az ötletek hiányoztak, mint inkább a gazdagság, a sokféleség. De legfőképpen a látogatók hiányoztak: csend és hűvös üresség, sok kockás terítő és üres székek. Az életérzésjelleg nem követel filológiai alaposságot, elég, ha kellően sokfélék az utalások a korra: fényképek és plakátok, Ludas Matyi-címlapok (Sztahánovista az üzemi bálban. - Jön keringőzni, Ilonka? - Jövök, de nehogy ezernégyszáz fordulatot csináljon velem is, mint a gépével, mert kissé szédülős vagyok). Azok a rettenetesre cizellált ünnepi jelszavak (annak idején címoldalon hozta őket a Népszabadság), mint "Erősödjön és viruljon békénk és függetlenségünk legfőbb záloga, a magyar és a szovjet nép örök barátsága és megbonthatatlan testvéri szövetsége!". Rákosi, Sztálin, Kádár integet egy tribünről, voltaképpen vicces, anakronisztikus együttlétben. Meghívó Rákosi elvtársnak a Rákosi elvtárs 60. születésnapja alkalmából rendezett ünnepségre. Diafilmek a begyűjtési verseny népszerűsítésére, az imperialista ármány bemutatására, szoba- és konyhabelső, jelvények, oklevelek, karszalagok. Régi slágerek élő előadásban, mozgalmi és tömegdalok a rádióból, megszakítva lövések hangjaival és az Egmont-nyitánnyal - így érkeztünk el pár percre 1956-hoz. Mármint akik értik, hogy miért váltott és mire a hangháttér.

Interakciós lehetőségként ott volna a lengőteke, a vonal a snúrozáshoz, ihletően a padlóba nyomott húszfilléresekkel, a snóbli játékszabálya - de hát nem akaródzik interakciózni. Nincs kinek kivel.

És ha volnának is, merre fokuszálhatnák életérzésüket? Vagyis: miről is szólt ez az egyhetes, kísérőprogramos kiállítás? A címben ígért '56-ról, a forradalomról biztosan nem. De hát azokról a napokról inkább csak a harcok, a pusztulás képeit lehet felmutatni, legfeljebb kiáltványokat és felhívásokat. A lefojtott, tehetetlen harag kirobbanásának a zűrzavara, a hevületnek, az akarásnak, az eszményeknek a csillogása változatlanul belegyűrve az értelmezések és a köréjük eszkábált politikai sandaságok fonadékába. Ez aztán taszító annak, aki könnyen taszul. Pedig épp az '56-os életérzés megragadása volna fontos, azé, ahogy egyszerre zúdult bele az egyformaságba, a félelembe, a tompultságba a szabadság és a teljes rendezetlenség. Elszomorító azt gondolni, hogy elsuhanó egyszeriségük megjeleníthetetlenné, megfoghatatlanná teszi azokat a napokat.

A Vajdahunyad-várban a trópusi élőlényeket bemutató, láthatóan népszerű kiállításon kell keresztülnyomakodnia annak, aki a tapírok, tukánok és más különös lények mentén el akar jutni a néptelen emeleti sarokszobába, ahol a forradalom vidéki eseményeiről tájékozódhatunk. A vendégkönyvben a trópusi anyagra vonatkozó bejegyzések ("Unokáim nagy csalódására nagyon kevés állatok voltak."), gyerekaláírások, firkák.

A világos teremben felkasírozott újságok, röplapok, itt is túlteng a Ludas Matyi (A gyapot énekel: Kicsi vagyok én, / Majd megnövök én, / Ha a szovjet agrár-módszert / Eltanulom én! - és tényleg ott áll egy mosolygó gyapottő a kiküldött elvtárs külsejű tányérsapkások szerető tekintetében fürdőzve). Megint csak az ötvenes évek hangulatában feredőzhetünk, beadási versenytábla, sertésvágási engedély, szállítási bárca, liszt- és cukorjegy. Rákosi-címeres hordócskák. Kézikönyv: a nagydíjas Cukor tehén gondozójának munkamódszere. Traktormodellek - jobb híján Hofherr gépek is a harmincas évekből, de hát használták azokat is a gépállomások. "Ezek a széles kolhozmezők mind a népé - magyarázza Sajnovics Mária, a Baranya megyei Olasz község 22 éves tanácselnöke küldött-társainak" a harmadik parasztküldöttség látogatásán a Szovjetunióban. Mi lett vajon vele?

Ami mégis megemeli a kiállítást, az a legkevésbé látványos elem. A kísérőszöveg. A tények. Ahogy volt. A vidék '56-os eseményei kerülnek szóba itt, tüntetések Tornyiszentmiklóson, Komádiban, ávóssortüzek és áldozataik, a forradalom első, debreceni mártírjai - falusi felvonulók. Mindezek mögött pedig az erőszakos téeszesítés, az 1955-ig elítélt négyszázezer paraszt, aki ellenállt a kíméletlen szipolyozásnak. Mindaz, amiről - ha ünnepelni akarunk egyáltalán - tájékozódnunk, töprengenünk kellene. Itt szerényen bár, de még módunk is van rá, dzsungelnyire a valóságtól, a kinti világtól.

56.hu hétköznap - Petőfi Csarnok, szeptember 17-ig

1956 és a magyar agrártársadalom - Magyar Mezőgazdasági Múzeum, október 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.