'56-os kiállítások: A tukán mögött, jobbra

  • - kovácsy -
  • 2006. szeptember 21.

Tudomány

Tulajdonképpen jó az ötlet, kedves a szívnek a vízió: nézelődő, lapozgató, iddogálva beszélgető látogatók zsonganak egy hatalmas, lazán osztott térben, amelyre nem tolakodóan, hanem a kíváncsiságot birizgálva ülepszik rá az átélendő komor idők hangulata.

Tulajdonképpen jó az ötlet, kedves a szívnek a vízió: nézelődő, lapozgató, iddogálva beszélgető látogatók zsonganak egy hatalmas, lazán osztott térben, amelyre nem tolakodóan, hanem a kíváncsiságot birizgálva ülepszik rá az átélendő komor idők hangulata. Benyomások, mélázás, elborzadás - kinek mi kell. Képek és hangok, színek és szagok. Életérzés-kiállítás.

A valóság, hát igen, a valósággal van a baj mindig. Nem is a helyszín, mert a Petőfi Csarnok utolérhetetlen szomorúsága, az, hogy még annál is lepusztultabbként préselődik a kedélyünkbe, mint amilyen, végül is tökéletes környezet az ötvenes évek felidézéséhez. A vigasztalan tér, a sápatag fénydepresszió. Hogy mi az, amit láthattunk, abból sem az ötletek hiányoztak, mint inkább a gazdagság, a sokféleség. De legfőképpen a látogatók hiányoztak: csend és hűvös üresség, sok kockás terítő és üres székek. Az életérzésjelleg nem követel filológiai alaposságot, elég, ha kellően sokfélék az utalások a korra: fényképek és plakátok, Ludas Matyi-címlapok (Sztahánovista az üzemi bálban. - Jön keringőzni, Ilonka? - Jövök, de nehogy ezernégyszáz fordulatot csináljon velem is, mint a gépével, mert kissé szédülős vagyok). Azok a rettenetesre cizellált ünnepi jelszavak (annak idején címoldalon hozta őket a Népszabadság), mint "Erősödjön és viruljon békénk és függetlenségünk legfőbb záloga, a magyar és a szovjet nép örök barátsága és megbonthatatlan testvéri szövetsége!". Rákosi, Sztálin, Kádár integet egy tribünről, voltaképpen vicces, anakronisztikus együttlétben. Meghívó Rákosi elvtársnak a Rákosi elvtárs 60. születésnapja alkalmából rendezett ünnepségre. Diafilmek a begyűjtési verseny népszerűsítésére, az imperialista ármány bemutatására, szoba- és konyhabelső, jelvények, oklevelek, karszalagok. Régi slágerek élő előadásban, mozgalmi és tömegdalok a rádióból, megszakítva lövések hangjaival és az Egmont-nyitánnyal - így érkeztünk el pár percre 1956-hoz. Mármint akik értik, hogy miért váltott és mire a hangháttér.

Interakciós lehetőségként ott volna a lengőteke, a vonal a snúrozáshoz, ihletően a padlóba nyomott húszfilléresekkel, a snóbli játékszabálya - de hát nem akaródzik interakciózni. Nincs kinek kivel.

És ha volnának is, merre fokuszálhatnák életérzésüket? Vagyis: miről is szólt ez az egyhetes, kísérőprogramos kiállítás? A címben ígért '56-ról, a forradalomról biztosan nem. De hát azokról a napokról inkább csak a harcok, a pusztulás képeit lehet felmutatni, legfeljebb kiáltványokat és felhívásokat. A lefojtott, tehetetlen harag kirobbanásának a zűrzavara, a hevületnek, az akarásnak, az eszményeknek a csillogása változatlanul belegyűrve az értelmezések és a köréjük eszkábált politikai sandaságok fonadékába. Ez aztán taszító annak, aki könnyen taszul. Pedig épp az '56-os életérzés megragadása volna fontos, azé, ahogy egyszerre zúdult bele az egyformaságba, a félelembe, a tompultságba a szabadság és a teljes rendezetlenség. Elszomorító azt gondolni, hogy elsuhanó egyszeriségük megjeleníthetetlenné, megfoghatatlanná teszi azokat a napokat.

A Vajdahunyad-várban a trópusi élőlényeket bemutató, láthatóan népszerű kiállításon kell keresztülnyomakodnia annak, aki a tapírok, tukánok és más különös lények mentén el akar jutni a néptelen emeleti sarokszobába, ahol a forradalom vidéki eseményeiről tájékozódhatunk. A vendégkönyvben a trópusi anyagra vonatkozó bejegyzések ("Unokáim nagy csalódására nagyon kevés állatok voltak."), gyerekaláírások, firkák.

A világos teremben felkasírozott újságok, röplapok, itt is túlteng a Ludas Matyi (A gyapot énekel: Kicsi vagyok én, / Majd megnövök én, / Ha a szovjet agrár-módszert / Eltanulom én! - és tényleg ott áll egy mosolygó gyapottő a kiküldött elvtárs külsejű tányérsapkások szerető tekintetében fürdőzve). Megint csak az ötvenes évek hangulatában feredőzhetünk, beadási versenytábla, sertésvágási engedély, szállítási bárca, liszt- és cukorjegy. Rákosi-címeres hordócskák. Kézikönyv: a nagydíjas Cukor tehén gondozójának munkamódszere. Traktormodellek - jobb híján Hofherr gépek is a harmincas évekből, de hát használták azokat is a gépállomások. "Ezek a széles kolhozmezők mind a népé - magyarázza Sajnovics Mária, a Baranya megyei Olasz község 22 éves tanácselnöke küldött-társainak" a harmadik parasztküldöttség látogatásán a Szovjetunióban. Mi lett vajon vele?

Ami mégis megemeli a kiállítást, az a legkevésbé látványos elem. A kísérőszöveg. A tények. Ahogy volt. A vidék '56-os eseményei kerülnek szóba itt, tüntetések Tornyiszentmiklóson, Komádiban, ávóssortüzek és áldozataik, a forradalom első, debreceni mártírjai - falusi felvonulók. Mindezek mögött pedig az erőszakos téeszesítés, az 1955-ig elítélt négyszázezer paraszt, aki ellenállt a kíméletlen szipolyozásnak. Mindaz, amiről - ha ünnepelni akarunk egyáltalán - tájékozódnunk, töprengenünk kellene. Itt szerényen bár, de még módunk is van rá, dzsungelnyire a valóságtól, a kinti világtól.

56.hu hétköznap - Petőfi Csarnok, szeptember 17-ig

1956 és a magyar agrártársadalom - Magyar Mezőgazdasági Múzeum, október 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.