A 888-as feljelentők elődei: több millió besúgó országa lennénk?

Tudomány

Notórius feljelentők és magánszorgalmú spiclik az e heti Magyar Narancsban.

A 20. századi magyar történelemmel kapcsolatos egyik legmakacsabb legenda szerint honfitársaink küldték a legtöbb feljelentő levelet az 1944-es német megszállás után nálunk is megtelepedő náci biztonsági erőknek, leginkább a Gestapo-nak és buzgó magyar szövetségeseiknek.

De vajon mit gondolnak erről a történészek, meddig tartható még ez a hiedelem és egyáltalán van értelme az efféle méricskélésnek? Miközben Budapest, Prága, Bécs, Párizs és megannyi német város pályázik az önváddal is küszködve a legtöbb feljelentő kétes címére, elsikkad a valódi kérdés: mennyire volt gyilkosan hatékony fegyver a feljelentés?

Kerületi rendőrőrs 1947-ben

Kerületi rendőrőrs 1947-ben

Fotó: MTI/Mafirt/Rév Miklós

 

Vajon hány ember életébe kerülhetett egy-egy rosszindulatból, gonoszságból, nagy adag rasszizmusból és fanatikus gyűlöletből született levél vagy telefonhívás?

A közhit szerint a jó feljelentő nem vész el, csak átalakul.

  • De vajon jellemző lehetett, hogy az előző rezsim a régi feljelentőit az új alkalmazta – akár besúgóként?
  • Mennyire volt fontos a feljelentés az új, kommunista irányítású biztonsági erő, a rettegett ÁVH számára?
  • Tényleg ama bizonyos „nagyon komoly névtelen feljelentés” nyomán indult el a legtöbb nyomozás?
  • És mire mentek volna Péter Gáborék a „társadalom közreműködése” nélkül?
  • Min dolgozott a később konferansziévá, tévés celebbé és színigazgatóvá avanzsált Komlós János?
  • És valóban a rettegett GPU kezére adta saját apját a szovjet blokk feljelentőinek védőszentje és mártírja, a kis Pavlik Morozov?

E kérdésekre és még többre keressük a választ e heti print számunk Véres levelek című írásában! A lap már kapható az újságárusoknál vagy megrendelhető itt:

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.