A hallgatás nem alternatíva – Holokausztkonferencia az MTA-n

Tudomány

„Bűn, felelősség – emlékezés. A magyarországi holokauszt hetven év távlatából” címmel rendezett nemzetközi konferenciát a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpontja és a Holokauszt Emlékközpont csütörtökön.

„Hetven év távlatából tekintünk ma vissza, és a feladatunk az, hogy jelezzük: az emlékezés és az emlékeztetés nem csupán megőrzés. Hanem vállalás és figyelmeztetés” – hangzott el Pálinkás József MTA-elnök nyitóbeszédében. A kommunikáló emlékezet hossza körülbelül 80 év, vagyis ha ennyi idő alatt nem sikerül a történteket feldolgozni, hagyománnyá és tanulsággá, illetve a közös emlékezet részévé tenni, akkor egyszerűen elmulasztjuk a múlt megtartását a jelenben – mondta többek között Pálinkás. „Ezért remélem, hogy ez a konferencia a közbeszédben is érvénnyel bíró, jól hallható, tudós, tiszta szó lesz, és a minden torzítástól mentes emlékezés felé tett jelentős lépés” – zárta köszöntőjét az elnök. A Holokauszt Emlékközpont igazgatója, Szita Szabolcs mindezt azzal egészítette ki, hogy az „erkölcsi zavarok”, az antiszemitizmus, a Horthy-kor és annak meghatározó alakjai mind-mind súlyosan felelősek a magyar holokausztért, az ezzel való szembenézés pedig még hosszú ideig eltart. Egyetértett ezzel Heisler András, a Mazsihisz elnöke is, aki szerint ma Magyarországon nagy gondok vannak, amit többek között az mutat, hogy a kisebbségek rendre jelzik, valami nincs rendben a társadalomban, és menekülni vagy bezárkózni próbálnak. „Mi, zsidók, aggódunk és veszélyt érzünk” – mondta.

false

 

Fotó: Galló Rita

Heisler később a magyarnarancs.hu-nak azt nyilatkozta, hogy a holokauszt relativizálása, a történelmi tények „új megvilágításba” helyezésével a valóság torzítása a legnagyobb probléma ma Magyarországon az emlékezetpolitikában. „A legfontosabb, hogy őszinteséggel forduljunk ehhez a korszakhoz, tisztázó beszélgetések sorozatára lenne szükség, illetve a hiteles információátadásra és oktatásra.” Mint mondta, a múlt héten elindult Memento70 (melyről cikkünket itt olvashatják) elnevezésű kezdeményezés szintén előrelépés, hiszen egy olyan adományozási kultúrát próbál ismét életre kelteni, mint amelyből anno például a Dohány utca vagy zsidókórházak épültek fel.

A konferencia előadásai főként történelmi áttekintésekre épültek: Romsics Ignác például a magyarországi zsidók történetét ismertette a numerus clausus bevezetésétől a gettók felállításáig és a deportálásokig; Molnár Judit (Szegedi Tudományegyetem Jogi Kar) arról beszélt, hogyan vált a zsidó nép a deportálások során „szállítmánnyá”; Karsai László előadásából kiderült, hogy a korabeli magyar sajtó a sok hamis és elhallgatott információ ellenére is szép számmal közölt olyan cikkeket is, amelyek jelezték a baj közeledtét, és amelyekből a magyar zsidóság tájékozódhatott volna.

false

 

Fotó: Galló Rita

Izgalmas prezentáció volt Roger Griffiné (Oxford Brookes University), aki az egyik legismertebb fasizmuskutató. Előadása a fanatizmusra és a fanatikus világ működésére fókuszált, ami szerinte egyszerűen működik: meg kell találni, hogy ki a bűnös és kit kell megmenteni. Ennek a fogalomnak a szocio-ideologikus vizsgálata egy új területe lehet a fasizmus kutatásának. Griffin éberségre intett mindenkit, hiszen a fanatizmus, az arra kondicionáló eszmék ma is világunk részei. Ungváry Krisztián ugyancsak érdekfeszítő referátummal érkezett a konferenciára: a történész Horthy Miklós felelősségét, változó magatartását és morális dilemmáit vizsgálva arra a konklúzióra jutott, hogy a kormányzó semmiképp sem akarta megmenti a zsidókat. „Ezért ízléstelen ma Magyarországon Horthy Miklósról közteret elnevezni, vagy egy olyan emlékművet felállítani, ahol Gábriel arkangyal küzd a német sassal, és ezért ízléstelen a Magyar Művészeti Akadémia, vagy a Magyar Nemzet publicisztikája. Ez mind-mind Horthy mosdatása és a történelem meghamisítása” – összegezte a lényeget Ungváry Krisztián.

Ormos Mária történész szerint ennyi idő (70 év) múltán a problémák megkopnak, és a fájdalom enyhül; a holokauszt esetében azonban nem ez történt, ami nagyrészt annak a következménye, hogy Magyarországon a holokausztról való hallgatás tovább tartott, mint másutt, napjainkban pedig a felelősség hárítása tapasztalható. „Egész Kelet-Európában nem lehetett a zsidókérdésről beszélni, óriási feltűnést keltett, ha valaki ezt a médiában fel merte vetni, az első ezzel kapcsolatos konferenciát pedig a nyolcvanas évek közepén  tartották – mondta az akadémikus lapunknak, majd hozzátette: – Ez a múlt, ez ellen nem tehetünk már semmit. A mi feladatunk az, hogy tisztességesen beszéljünk róla. A hallgatás nem lehet alternatíva.” Ormos Mária egyetért Romsics Ignáccal – és Heller Ágnessel – abban, hogy a felelősségünk közös a németekével, a magyar antiszemitizmus „a német történelmi logika” nélkül nem vezet népirtáshoz. A német megszállás mellett azonban látni kell az akkori magyar kormány felelősségét is – és a mai hárítását. „Ma az emberek ország-, Európa-, sőt világszerte nagyon rosszul érzik magukat – válaszolta a szélsőjobboldal megerősödését és annak következményeit firtató kérdésünkre. – Erre kétféleképp reagálnak. Egyrészt bűnbakot keresnek, másrészt radikális gondolkodásmóddal fordulnak a dolgokhoz. Ez nem először fordul elő a történelem során. Nálunk sem.”

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.