A hallgatás nem alternatíva – Holokausztkonferencia az MTA-n

Tudomány

„Bűn, felelősség – emlékezés. A magyarországi holokauszt hetven év távlatából” címmel rendezett nemzetközi konferenciát a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpontja és a Holokauszt Emlékközpont csütörtökön.

„Hetven év távlatából tekintünk ma vissza, és a feladatunk az, hogy jelezzük: az emlékezés és az emlékeztetés nem csupán megőrzés. Hanem vállalás és figyelmeztetés” – hangzott el Pálinkás József MTA-elnök nyitóbeszédében. A kommunikáló emlékezet hossza körülbelül 80 év, vagyis ha ennyi idő alatt nem sikerül a történteket feldolgozni, hagyománnyá és tanulsággá, illetve a közös emlékezet részévé tenni, akkor egyszerűen elmulasztjuk a múlt megtartását a jelenben – mondta többek között Pálinkás. „Ezért remélem, hogy ez a konferencia a közbeszédben is érvénnyel bíró, jól hallható, tudós, tiszta szó lesz, és a minden torzítástól mentes emlékezés felé tett jelentős lépés” – zárta köszöntőjét az elnök. A Holokauszt Emlékközpont igazgatója, Szita Szabolcs mindezt azzal egészítette ki, hogy az „erkölcsi zavarok”, az antiszemitizmus, a Horthy-kor és annak meghatározó alakjai mind-mind súlyosan felelősek a magyar holokausztért, az ezzel való szembenézés pedig még hosszú ideig eltart. Egyetértett ezzel Heisler András, a Mazsihisz elnöke is, aki szerint ma Magyarországon nagy gondok vannak, amit többek között az mutat, hogy a kisebbségek rendre jelzik, valami nincs rendben a társadalomban, és menekülni vagy bezárkózni próbálnak. „Mi, zsidók, aggódunk és veszélyt érzünk” – mondta.

false

 

Fotó: Galló Rita

Heisler később a magyarnarancs.hu-nak azt nyilatkozta, hogy a holokauszt relativizálása, a történelmi tények „új megvilágításba” helyezésével a valóság torzítása a legnagyobb probléma ma Magyarországon az emlékezetpolitikában. „A legfontosabb, hogy őszinteséggel forduljunk ehhez a korszakhoz, tisztázó beszélgetések sorozatára lenne szükség, illetve a hiteles információátadásra és oktatásra.” Mint mondta, a múlt héten elindult Memento70 (melyről cikkünket itt olvashatják) elnevezésű kezdeményezés szintén előrelépés, hiszen egy olyan adományozási kultúrát próbál ismét életre kelteni, mint amelyből anno például a Dohány utca vagy zsidókórházak épültek fel.

A konferencia előadásai főként történelmi áttekintésekre épültek: Romsics Ignác például a magyarországi zsidók történetét ismertette a numerus clausus bevezetésétől a gettók felállításáig és a deportálásokig; Molnár Judit (Szegedi Tudományegyetem Jogi Kar) arról beszélt, hogyan vált a zsidó nép a deportálások során „szállítmánnyá”; Karsai László előadásából kiderült, hogy a korabeli magyar sajtó a sok hamis és elhallgatott információ ellenére is szép számmal közölt olyan cikkeket is, amelyek jelezték a baj közeledtét, és amelyekből a magyar zsidóság tájékozódhatott volna.

false

 

Fotó: Galló Rita

Izgalmas prezentáció volt Roger Griffiné (Oxford Brookes University), aki az egyik legismertebb fasizmuskutató. Előadása a fanatizmusra és a fanatikus világ működésére fókuszált, ami szerinte egyszerűen működik: meg kell találni, hogy ki a bűnös és kit kell megmenteni. Ennek a fogalomnak a szocio-ideologikus vizsgálata egy új területe lehet a fasizmus kutatásának. Griffin éberségre intett mindenkit, hiszen a fanatizmus, az arra kondicionáló eszmék ma is világunk részei. Ungváry Krisztián ugyancsak érdekfeszítő referátummal érkezett a konferenciára: a történész Horthy Miklós felelősségét, változó magatartását és morális dilemmáit vizsgálva arra a konklúzióra jutott, hogy a kormányzó semmiképp sem akarta megmenti a zsidókat. „Ezért ízléstelen ma Magyarországon Horthy Miklósról közteret elnevezni, vagy egy olyan emlékművet felállítani, ahol Gábriel arkangyal küzd a német sassal, és ezért ízléstelen a Magyar Művészeti Akadémia, vagy a Magyar Nemzet publicisztikája. Ez mind-mind Horthy mosdatása és a történelem meghamisítása” – összegezte a lényeget Ungváry Krisztián.

Ormos Mária történész szerint ennyi idő (70 év) múltán a problémák megkopnak, és a fájdalom enyhül; a holokauszt esetében azonban nem ez történt, ami nagyrészt annak a következménye, hogy Magyarországon a holokausztról való hallgatás tovább tartott, mint másutt, napjainkban pedig a felelősség hárítása tapasztalható. „Egész Kelet-Európában nem lehetett a zsidókérdésről beszélni, óriási feltűnést keltett, ha valaki ezt a médiában fel merte vetni, az első ezzel kapcsolatos konferenciát pedig a nyolcvanas évek közepén  tartották – mondta az akadémikus lapunknak, majd hozzátette: – Ez a múlt, ez ellen nem tehetünk már semmit. A mi feladatunk az, hogy tisztességesen beszéljünk róla. A hallgatás nem lehet alternatíva.” Ormos Mária egyetért Romsics Ignáccal – és Heller Ágnessel – abban, hogy a felelősségünk közös a németekével, a magyar antiszemitizmus „a német történelmi logika” nélkül nem vezet népirtáshoz. A német megszállás mellett azonban látni kell az akkori magyar kormány felelősségét is – és a mai hárítását. „Ma az emberek ország-, Európa-, sőt világszerte nagyon rosszul érzik magukat – válaszolta a szélsőjobboldal megerősödését és annak következményeit firtató kérdésünkre. – Erre kétféleképp reagálnak. Egyrészt bűnbakot keresnek, másrészt radikális gondolkodásmóddal fordulnak a dolgokhoz. Ez nem először fordul elő a történelem során. Nálunk sem.”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.