A jövő század extrái: Robotpilóta

  • Bodoky Tamás
  • 1998. június 4.

Tudomány

Amíg át nem térünk mi is a repülő csészealjaknak az egy protonsorból álló szupravezető tekercsen alapuló antigravitációs hajtóműveire, az autó szükségszerűen négy keréken gördülő hibaforrás marad, amely csak extrém szituációkban hagyhatja el a földfelszínt, és szinte biztosra vehető, hogy nem rajzol majd gabonaköröket. Belülről azonban már a jövő században tetten érhető lesz az erős extraterresztiális hatás.
Amíg át nem térünk mi is a repülő csészealjaknak az egy protonsorból álló szupravezető tekercsen alapuló antigravitációs hajtóműveire, az autó szükségszerűen négy keréken gördülő hibaforrás marad, amely csak extrém szituációkban hagyhatja el a földfelszínt, és szinte biztosra vehető, hogy nem rajzol majd gabonaköröket. Belülről azonban már a jövő században tetten érhető lesz az erős extraterresztiális hatás.

Az űrtechnológiára való áttérés jegyében az idei St. Louis-i autókiállításon a NASA bemutatta azokat az eredetileg űrhajók számára kifejlesztett technológiákat, amelyeket az autóiparban kíván értékesíteni. A metanol üzemanyagcella folyékony metanolból elektromosságot állít elő; ez a technológia hatékonyabb, mint a benzinüzemű motorok, és egyáltalán nem szennyezi a környezetet. A NASA kísérletezte ki azt a korszerű útburkolási módszert is, amely csökkenti az úttest csúszósságát, és a kísérleti utakon 85 százalékkal csökkentette a balesetek számát. Az űrkutatásban használatos műanyagokból és alumíniumötvözetekből előállított, száz százalékban újrahasznosítható karosszéria, az X-Car alkalmazásával egy gallon benzinnel nyolcvan mérföldet autózhatunk, és nyolcvan százalékkal csökkenne a környezetszennyező gázok kibocsátása is. Az autóba építhető extrák területén a kommunikációs rendszerek fejlesztésébe is beszállt a NASA, az egyik kutató elhíresült aranyköpése szerint az ezredfordulón egyetlen autóban több áramkör lesz, mint az Apollo űrhajókban összesen.

Az extrák területén ugyanis a fő csapásiránynak a gépjármű számítógépesítése ígérkezik: a fedélzeti számítógép vezeték nélküli kapcsolatban áll majd egy forgalmi térképadatbázissal, valamint az Internettel is. A jármű utasai telefonálhatnak, elektronikus leveleket fogadhatnak és küldhetnek, vagy a weben böngészhetnek utazás közben is, sőt akár zenét hallgathatnak vagy filmet nézhetnek a beépített DVD-lejátszó (digitális videólemez) segítségével. A mesterséges intelligencia egyik legfontosabb gyakorlati alkalmazása éppen az autó fedélzeti számítógépe lehet, amelynek tanulnia kell a vezető szokásaiból: ha például sokat fékezünk, gyakrabban ellenőrzi majd a munkahengereket. Az intelligens légzsákok felfúvódás előtt ellenőrzik az utas pozícióját, így optimális felületet biztosítanak ütközés esetén.

Az Egyesült Államok adófizetőinek pénzén kiépített globális műholdas helyzetmeghatározó rendszer, a GPS (Global Positioning System) 24 műholdja lehetővé teszi, hogy a Föld bármely pontján százméteres pontossággal meghatározzuk földrajzi helyzetünket egy néhány száz dolláros készülék segítségével. A GPS-érzékelő és az on-line forgalmi és térképadatbázisok összeházasításából létrehozott rendszer lehetővé teszi, hogy a központtal vezeték nélküli kapcsolatban álló fedélzeti számítógépen valós időben kövessük utunkat és az előttünk álló akadályokat egyaránt. A Nissan által kifejlesztett "Bird View", vagyis "Madártávlat" rendszer a szélvédőre vetíti azt a képet, amelyet a sofőr háromszázötven méterrel az autó fölött repülve látna: a rendszer hétkilométeres körben mutatja a térképet és a pillanatnyi forgalmi helyzetet egyaránt. Az Amerigon által kifejlesztett AudioNav-rendszer mindezt megfejeli annyival, hogy a hangfelismerő és a hangszintetizáló funkciókkal ellátott számítógép a sofőrrel beszélgetve a célpont ismeretében javaslatot tesz a követendő útirányra is.

Hosszú távon a számítógép teljesen átveheti a sofőr szerepét. Egy kaliforniai autópálya-szakaszon máris tesztelik azt a robotpilóta-rendszert, amely az úttestbe és a gépjárműbe épített technológia segítségével önállóan, a vezető legcsekélyebb beavatkozása nélkül képes navigálni az autót. A robotpilóta működéséhez azonban nem elegendő, ha az autó intelligens: az útnak is annak kell lennie. Az úttestbe épített szenzorok, videókamerák, radarkészülékek, lézeres nyomkövetők és vezeték nélküli kommunikációs eszközök segítségével a sofőr szerepe teljesen kiküszöbölhető - a rendszer az adott pillanatban legkedvezőbb útvonalon juttatja célba a járművet.

Az intelligens autók megnehezítik majd az autótolvajok életét is: a hengerzártörés mellett a számítógépes biztonsági rendszereket is fel kell törnie a tolvajnak. A fedélzeti számítógép ugyanis távkapcsoló helyett a tulajdonos hangjára reagál, illetve ujjlenyomat-, arc- vagy íriszvizsgálattal is ellenőrizheti a sofőrt. Durvább megoldás a tennesse-i 21st Century nevű cég által idén piacra dobott "Auto Taser" elnevezésű, mozgásérzékelővel ellátott modell, amely a kormánykerékre szerelve 5900 milliwattos kisüléssel sokkol bárkit, aki nem rendelkezik azzal a kriptográfiai algoritmussal védett, klónozhatatlan távirányítóval, amellyel hatástalanítható a készülék.

A Ford az 1996-os detroiti autókiállításon bemutatta a Synergie 2010 modellt, amely ma még csak számítógépen létezik. A modell a 2010-es év tipikus családi autóját hivatott megjeleníteni: a hibrid üzemű jármű gázturbinás és elektromos motorral egyaránt rendelkezik, az áramot üzemanyagcellából vagy a gyorsan pörgő "repülő kerékből" nyeri, amely arra is alkalmas, hogy újrahasznosítsa a fékezés által elveszített mozgási energiát. A jármű teteje teljes egészében törhetetlen üvegből készül, amely speciális bevonatok segítségével bebocsátja a nap sugarait, azonban nem engedi ki a hőt, csak akkor, ha az utastér túlmelegedik.

Bár forrásaim egyelőre nem említik, mégis valószínűnek tartom, hogy előbb-utóbb kifejlesztenek valamiféle háromdimenziós, interaktív utas-hologramot is: New York államban már bevezették, hogy a csúcsforgalom idején négy sávban araszoló autóáradat mellett egy szigorúan ellenőrzött, külön sávban gyorsan hazajuthat az, aki nem egyedül ül az autójában. A rendelkezés hatására már megfigyeltek guminővel vagy próbababával próbálkozó, leleményes sofőröket, ezek a módszerek azonban mit sem érnek, ha a seriff közelebbről is szemügyre veszi az utasnak látszó tárgyat.

Bodoky Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.