A jövő század extrái: Robotpilóta

  • Bodoky Tamás
  • 1998. június 4.

Tudomány

Amíg át nem térünk mi is a repülő csészealjaknak az egy protonsorból álló szupravezető tekercsen alapuló antigravitációs hajtóműveire, az autó szükségszerűen négy keréken gördülő hibaforrás marad, amely csak extrém szituációkban hagyhatja el a földfelszínt, és szinte biztosra vehető, hogy nem rajzol majd gabonaköröket. Belülről azonban már a jövő században tetten érhető lesz az erős extraterresztiális hatás.
Amíg át nem térünk mi is a repülő csészealjaknak az egy protonsorból álló szupravezető tekercsen alapuló antigravitációs hajtóműveire, az autó szükségszerűen négy keréken gördülő hibaforrás marad, amely csak extrém szituációkban hagyhatja el a földfelszínt, és szinte biztosra vehető, hogy nem rajzol majd gabonaköröket. Belülről azonban már a jövő században tetten érhető lesz az erős extraterresztiális hatás.

Az űrtechnológiára való áttérés jegyében az idei St. Louis-i autókiállításon a NASA bemutatta azokat az eredetileg űrhajók számára kifejlesztett technológiákat, amelyeket az autóiparban kíván értékesíteni. A metanol üzemanyagcella folyékony metanolból elektromosságot állít elő; ez a technológia hatékonyabb, mint a benzinüzemű motorok, és egyáltalán nem szennyezi a környezetet. A NASA kísérletezte ki azt a korszerű útburkolási módszert is, amely csökkenti az úttest csúszósságát, és a kísérleti utakon 85 százalékkal csökkentette a balesetek számát. Az űrkutatásban használatos műanyagokból és alumíniumötvözetekből előállított, száz százalékban újrahasznosítható karosszéria, az X-Car alkalmazásával egy gallon benzinnel nyolcvan mérföldet autózhatunk, és nyolcvan százalékkal csökkenne a környezetszennyező gázok kibocsátása is. Az autóba építhető extrák területén a kommunikációs rendszerek fejlesztésébe is beszállt a NASA, az egyik kutató elhíresült aranyköpése szerint az ezredfordulón egyetlen autóban több áramkör lesz, mint az Apollo űrhajókban összesen.

Az extrák területén ugyanis a fő csapásiránynak a gépjármű számítógépesítése ígérkezik: a fedélzeti számítógép vezeték nélküli kapcsolatban áll majd egy forgalmi térképadatbázissal, valamint az Internettel is. A jármű utasai telefonálhatnak, elektronikus leveleket fogadhatnak és küldhetnek, vagy a weben böngészhetnek utazás közben is, sőt akár zenét hallgathatnak vagy filmet nézhetnek a beépített DVD-lejátszó (digitális videólemez) segítségével. A mesterséges intelligencia egyik legfontosabb gyakorlati alkalmazása éppen az autó fedélzeti számítógépe lehet, amelynek tanulnia kell a vezető szokásaiból: ha például sokat fékezünk, gyakrabban ellenőrzi majd a munkahengereket. Az intelligens légzsákok felfúvódás előtt ellenőrzik az utas pozícióját, így optimális felületet biztosítanak ütközés esetén.

Az Egyesült Államok adófizetőinek pénzén kiépített globális műholdas helyzetmeghatározó rendszer, a GPS (Global Positioning System) 24 műholdja lehetővé teszi, hogy a Föld bármely pontján százméteres pontossággal meghatározzuk földrajzi helyzetünket egy néhány száz dolláros készülék segítségével. A GPS-érzékelő és az on-line forgalmi és térképadatbázisok összeházasításából létrehozott rendszer lehetővé teszi, hogy a központtal vezeték nélküli kapcsolatban álló fedélzeti számítógépen valós időben kövessük utunkat és az előttünk álló akadályokat egyaránt. A Nissan által kifejlesztett "Bird View", vagyis "Madártávlat" rendszer a szélvédőre vetíti azt a képet, amelyet a sofőr háromszázötven méterrel az autó fölött repülve látna: a rendszer hétkilométeres körben mutatja a térképet és a pillanatnyi forgalmi helyzetet egyaránt. Az Amerigon által kifejlesztett AudioNav-rendszer mindezt megfejeli annyival, hogy a hangfelismerő és a hangszintetizáló funkciókkal ellátott számítógép a sofőrrel beszélgetve a célpont ismeretében javaslatot tesz a követendő útirányra is.

Hosszú távon a számítógép teljesen átveheti a sofőr szerepét. Egy kaliforniai autópálya-szakaszon máris tesztelik azt a robotpilóta-rendszert, amely az úttestbe és a gépjárműbe épített technológia segítségével önállóan, a vezető legcsekélyebb beavatkozása nélkül képes navigálni az autót. A robotpilóta működéséhez azonban nem elegendő, ha az autó intelligens: az útnak is annak kell lennie. Az úttestbe épített szenzorok, videókamerák, radarkészülékek, lézeres nyomkövetők és vezeték nélküli kommunikációs eszközök segítségével a sofőr szerepe teljesen kiküszöbölhető - a rendszer az adott pillanatban legkedvezőbb útvonalon juttatja célba a járművet.

Az intelligens autók megnehezítik majd az autótolvajok életét is: a hengerzártörés mellett a számítógépes biztonsági rendszereket is fel kell törnie a tolvajnak. A fedélzeti számítógép ugyanis távkapcsoló helyett a tulajdonos hangjára reagál, illetve ujjlenyomat-, arc- vagy íriszvizsgálattal is ellenőrizheti a sofőrt. Durvább megoldás a tennesse-i 21st Century nevű cég által idén piacra dobott "Auto Taser" elnevezésű, mozgásérzékelővel ellátott modell, amely a kormánykerékre szerelve 5900 milliwattos kisüléssel sokkol bárkit, aki nem rendelkezik azzal a kriptográfiai algoritmussal védett, klónozhatatlan távirányítóval, amellyel hatástalanítható a készülék.

A Ford az 1996-os detroiti autókiállításon bemutatta a Synergie 2010 modellt, amely ma még csak számítógépen létezik. A modell a 2010-es év tipikus családi autóját hivatott megjeleníteni: a hibrid üzemű jármű gázturbinás és elektromos motorral egyaránt rendelkezik, az áramot üzemanyagcellából vagy a gyorsan pörgő "repülő kerékből" nyeri, amely arra is alkalmas, hogy újrahasznosítsa a fékezés által elveszített mozgási energiát. A jármű teteje teljes egészében törhetetlen üvegből készül, amely speciális bevonatok segítségével bebocsátja a nap sugarait, azonban nem engedi ki a hőt, csak akkor, ha az utastér túlmelegedik.

Bár forrásaim egyelőre nem említik, mégis valószínűnek tartom, hogy előbb-utóbb kifejlesztenek valamiféle háromdimenziós, interaktív utas-hologramot is: New York államban már bevezették, hogy a csúcsforgalom idején négy sávban araszoló autóáradat mellett egy szigorúan ellenőrzött, külön sávban gyorsan hazajuthat az, aki nem egyedül ül az autójában. A rendelkezés hatására már megfigyeltek guminővel vagy próbababával próbálkozó, leleményes sofőröket, ezek a módszerek azonban mit sem érnek, ha a seriff közelebbről is szemügyre veszi az utasnak látszó tárgyat.

Bodoky Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”