A távkapcsoló fél évszázada: Székhez szögezve

Tudomány

A múlt hónapban hunyt el a távkapcsoló atyja, akinek köszönhetően soha többet nem kellett felállnunk fotelből, kanapéról.
A múlt hónapban hunyt el a távkapcsoló atyja, akinek köszönhetően soha többet nem kellett felállnunk fotelből, kanapéról.

Ha leülünk a tévé elé vagy ha bekapcsoljuk a hifit, nem árt egy halk köszönömöt elrebegnünk a néhány hete, 93 éves korában egy idahói szeretetotthonban elhunyt Robert Adlernek, aki nélkül nem lenne olyan az otthoni szórakoztatóelektronika, amilyennek megszoktuk és szeretjük (alkalmanként gyűlöljük).

Megint Tesla

Az első, távkapcsolóról szóló szabadalmat természetesen régi hősünk, Nikola Tesla nyújtotta be 1893-ban, amely nagyfrekvenciás rezgéseket használt fel távoli eszközök mozgásának irányítására. Egy évtizedre rá Leonardo Torres Quevedo megalkotta a Telekinót, melyet be is mutatott a párizsi tudományos akadémián: ez gyakorlatilag egy primitív robot volt, amelyet rádióhullámok segítségével lehetett mozgatni. 1906-ban a spanyol király is megtekintette Torres bemutatóját, melynek során honfitársa egy hajó mozgását koordinálta a partról. Fájdalom, hogy a derék hispán később kellő anyagi eszközök híján felhagyott kísérleteivel - ezek a találmány alkalmazásának szigorúan pozitív aspektusaira fókuszáltak, s egyfajta rádióirányítású torpedó megalkotását célozták. Nos, ami nem sikerült Torresnek, azt megvalósították mások: a második világháborúban a németek kifejlesztették a rádiókontroll elvén működő Wasserfall föld-levegő rakétákat, míg az oroszok távirányítású páncélosdivíziókkal operáltak a háború elején (mérsékelt sikerrel). Mindeközben nem álltak le a békés célú kutatások sem - leginkább tévénézők igényelték a csatornaváltás egyszerűbb módjának megalkotását, tehát a figyelem is erre a területre koncentrálódott. Az első működő, drót nélküli tévétávkapcsolót a Zenith Radio Corporation alkalmazásában álló Eugene Polley alkotta meg az ötvenes évek elején. A Flashmatic névre hallgató szerkezet a fényelektromosság elvén működött, azaz "remote" fénysugarat bocsátott ki, melyet egyenesen a tévére kellett irányítani. Itt egy fotocella detektálta a fotonimpulzust, és végrehajtotta a parancsot, azaz máris átváltott mondjuk baseballról A bagdadi tolvajra. A technológia hátulütői nyilvánvalóak: ha a lakásba besütött a nap, akkor már egy, a tévére tévedő kóbor fénypászma is spontán csatornaváltást okozott.

Bécsi vér

Ekkor jött el Robert Adler ideje: a későbbi jelentős feltaláló Bécsben született, ott is doktorált fizikából még az utolsó pillanatban, 1937-ben, majd - lévén zsidó származású - az Anschluss formájában terjedő hitleráj elől Amerikába menekült. Itt a háború alatt többek között nagyfrekvenciás oszcillátorok és elektromechanikus szűrők fejlesztésén dolgozott, melyek nélkülözhetetlenek a légi harcban. A háború után viszont teljes erővel a televíziós technológia jobbításának szentelte életét - neki köszönhető számos olyan technikai fejlesztés (például bizonyos speciális vákuumcsövek megalkotása), melyek olcsóbbá tették a tévégyártást, ugyanakkor javították is az információ-, mindenekelőtt a hangátvitel minőségét. Összesen 180 szabadalmat jegyeztetett be hosszú élete során, nélküle (hála az akusztikus felületi hullámokkal való bajlódásának) nem volna érintőképernyős technológia - ám ha pusztán a társadalmi életre gyakorolt hatását szemléljük, legnagyobb dobása mégis a távirányító volt. Adler elgondolása szerint kizárható az elektromágneses elvű (fény- illetve rádiókontrollon alapuló) távkapcsoló, így hát figyelmét a hangvezérlés felé fordította. 1956-ban alkotta meg a Space Commandot, amely nagyfrekvenciás hangok segítségével kommunikált a tévékészülékkel. A kis alumíniumpálcákból apró kalapácsok csaltak ki hangokat ujjbegyünk egyetlen mozdulata nyomán, ezeket pedig a tévében elrejtett érzékeny mikrofonok fogták fel és alakították át elektromos impulzusokká. Nem mondjuk, apró zavarok így is előfordultak: egy alkalommal például - akkor az eszköz Adler fejlesztése alapján már az ultrahang elvén működött - egy játékxilofon ütögetése bírt olyan felhangokat gerjeszteni, ami csatornaváltáshoz vezetett. A korai távkapcsolók, melyek elterjedéséhez alapvetően a tranzisztortechnika fejlődése járult hozzá, öszszesen két gombot (clicker) tartalmaztak: az egyikkel csatornát lehetett váltani (természetesen lépésben, egyenként) a másikkal meg a hangerőt lehetett állítani. Azt már csak mellékesen tennénk hozzá, hogy a Zenith síkagyú marketingesei eredetileg olyan eszközt igényeltek volna, amelyhez nem kell elem, mivel annak kimerülése esetén a naiv tévévásárló még azt gondolná, hogy a készülék romlott el. (Elgondolásaik remek illusztrációja a Beavis és Butthead széria egyik epizódja - a sorozat jórészt amúgy is az eszköz által lehetővé tett channel surfing ironikus apoteózisa.)

Huszonöt évig működött az Adler-féle technológia, ám akkor újabb felhasználói igények jelentkeztek, melyek bonyolultabb funkciókat, többkimenetelű parancsok végrehajtását, vagy éppen a BBC által akkor kifejlesztett teletext használatát követelték. Így alkották meg 1978-ra a távkapcsolók ma ismert, ún. ITT-protokollját, mely az eredeti adleri elgondolásra rácáfolva mégiscsak elektromágneses (infravörös) impulzusokat használ. A távkapcsolóban egy dióda kelt az infravörös spektrumhoz közel eső elektromágneses jeleket, amelyek frekvenciája a kívánt információátvitel igényei szerint modulálhat. Ezt egy szenzor érzékeli a tévékészülékben, ahol megfelelő frekvenciafilterek használatával érik el, hogy egy gomb lenyomását a megfelelő parancs végrehajtása kövesse. Ma már mindenhez használunk távkapcsolót - csak a nyomorult frizsider nem bír elgurulni a tévéfotelig. Egyelőre.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.