Az etoy-sztori: Játékháború

  • Bodoky Tamás
  • 2000. március 2.

Tudomány

A piacvezető amerikai online játékkereskedés, az eToys múlt pénteken egy kaliforniai bíróságon végleg elveszítette azt a pert, amelyet az etoy művészcsoport ellen indított márkavédjeggyel való visszaélés miatt. A mamutcég szabályos PR-katasztrófát szenvedett el a kultuszteremtő újmédia-művészek internetcíméért indított harcban: az Ars Electronica-fődíjas csapat a tőle megszokott közösségcentrikus stílusban, hatalmas médiavisszhang mellett alázta vérbe ellenfelét.

A piacvezető amerikai online játékkereskedés, az eToys múlt pénteken egy kaliforniai bíróságon végleg elveszítette azt a pert, amelyet az etoy művészcsoport ellen indított márkavédjeggyel való visszaélés miatt. A mamutcég szabályos PR-katasztrófát szenvedett el a kultuszteremtő újmédia-művészek internetcíméért indított harcban: az Ars Electronica-fődíjas csapat a tőle megszokott közösségcentrikus stílusban, hatalmas médiavisszhang mellett alázta vérbe ellenfelét.

Az etoy csoportot 1994 őszén alakította néhány baseli művészeti főiskolás Peter Weibel osztályából azzal a céllal, hogy az akkor még informatikai projektnek is radikális világhálót használják a művészi önkifejezés terepéül. Nevüket saját bevallásuk szerint egy négybetűs szavakat generáló szkript segítségével állították elő, és rögtön be is jegyeztették a www.etoy.com domainnevet - amelyen hamarosan elkészült az Emigráció az internetre című installáció. Híressé mégsem ez tette őket, hanem a módszer, ahogyan nézőket csalogattak a kezdetben a többihez hasonlóan szerény látogatottságú virtuális galériájuk weboldalaira. Egyrészt lázas és márkaérzékeny imidzsépítésbe kezdtek hacker-sablonok mentén - borotvált fej, narancssárga bomberdzseki, fekete overall, Martens-bakancs, Psion kéziszámítógép, Ray Ban napszemüveg és saját tervezésű G-shock karóra - egy multinacionális vállalat névtelen és uniformizált alkalmazottainak corporate identitását gúnyolva, másrészt pedig egy saját fejlesztésű szoftver segítségével. A nagy internet-keresőrendszerek forgalmát elemezve, a böngészők által legtöbbet keresett szavakat - cybersex, ilyesmik - felhasználva olyan, kamu weboldalakat hoztak létre, amelyeken a gyanútlan szörfös szexuálisan explicit felvételek helyett egy kopasz fiatalemberrel találja szemben magát, aki közli vele, hogy ő a

657 234. sorszámú eltérített felhasználó

Mivel a fiúk a böngészőprogram "vissza" gombját is kiiktatták ezeken az oldalakon, a nem önkéntes kultúrafogyasztó ezután két dolgot tehet: tovább halad az etoy website-on, amely helyenként megzenésített formában követeli Kevin Mitnick, a hackerkirály (azóta szerencsére bekövetkezett) szabadon bocsátását, vagy újraindítja számítógépét, és a Gutenberg-galaxis halálát kész tényként tálaló médiaesztétákat átkozva, leballag az újságárushoz.

A legrangosabb digitálművészeti fesztivál, a linzi Ars Electronica zsűrije 1996-ban Golden Nicával jutalmazta a "Digitális eltérítés" néven műtárggyá nyilvánított trükköt, amelynek több mint egymillió felhasználó esett áldozatul - a site ma a www.hijack.org címen látható. A sikeres performance egy csapásra

világsztárrá tette

az etoyt, amely ezt követően rendesen megszedte magát, és világ körüli turnéra indult a csapatért lelkesedő nehézsúlyú szponzorok segítségével. Narancssárga konténerek formájában a fizikai valóságban is megépítették a weboldalaikon létrehozott virtuális "tartályrendszert", amelyet hosszabb amerikai tartózkodás után Európába szállítottak, és olyan új ötletek promotálására használtak, mint például a tízes számrendszeren alapuló egységes internet-időszámítást megvalósító etoy.timezone projekt - ezzel egyébként hónapokkal megelőzték a szintén svájci illetőségű Swatch óragyárat, amelynek internetidejét ma már a cnn.com is mutatja. 1997 nyarán Budapesten is szerepeltek a C3 jóvoltából - amelynek akkori igazgatója, Suzanne Mészöly a domainnévvitában a csoport tanácsadó testületének elnökeként szerepelt a New York-i Museum of Modern Art előterében rendezett, keresztre feszített mikiegér-transzparenses etoy-szimpátiatüntetésen - az "etoy.védelem" című installációval. E sorok szerzője is beleszívhatott a dinitrogén-oxidba, amelyet az etoy által védett "rendszer" feltörésével lehetett kiérdemelni.

Az etoynak soha nem volt gondja a kultúrfinanszírozással:

anyagi szükségleteiket részvénykibocsátással

fedezik, a "részvényesek" között találjuk például az osztrák kormányt is (tulajdoni hányad: 0,94%), amelynek szavazati jogát Jörg Haider hatalomra jutása miatt a "vállalat" sajtóközleményben függesztette fel. Az Egyesült Államokban még nyilvános részvénykibocsátással (tőzsdére lépéssel) is megpróbálkozott a társulat, amelyet cégbírósági bejegyzés hiányában nem engedélyezett a tőkepiaci felügyelet - az amerikai polgárok azóta egy "offshore cégen" keresztül vásárolhatnak a virtuális profittal kecsegtető értékpapírból. A www.etoy.com domainnév viszont 1995 óta az övék, míg a Santa Monica-i illetőségű, a www.etoys.com címen elérhető online játékkereskedés csak 1997 óta működik - bár az azóta eltelt idő alatt az USA vezető internetes játékboltjává nőtte ki magát: több mint tízezer terméket forgalmaz, ötszáz alkalmazottat foglakoztat, és tavaly óta a New York-i tőzsde is jegyzi részvényárfolyamát (az eToys-részvények kódja a NASDAQ-on ETYS). A tavalyi karácsonyi bevásárlószezonban a Media Metrix internetauditáló cég felmérése szerint második legnagyobb látogatottságú online áruház az idők folyamán az összes, a sajátjához hasonló domainnevet bejegyeztette, övé például az etoy.net és az etoy.org is, a stratégiai szempontból legfontosabb etoy.comot azonban nem tudta megszerezni az etoytól, pedig

több mint félmillió dollárt

ajánlott érte készpénzben és eToys-részvényben, mielőtt pert indított a makacs médiaművészek ellen.

A Los Angeles-i bíróság az amerikai eljárásjogi szabályoknak megfelelően a per megindításának időpontjában, tavaly november 29-én előzetes döntéssel eltiltotta az etoyt az etoy.com domain használatától, a .com, .org és .net végződésű internetcímeket adminisztráló NSI (Network Sollutions Inc.) pedig az eToys nyomására blokkolta is az etoy.comra érkező e-maileket, annak ellenére, hogy ez nem szerepelt az előzetes bírói döntésben. "Minden cég elsődleges feladata a fogyasztó érdekeinek szolgálata, és a mi fogyasztóinkat megzavarta és felzaklatta az etoy oldala" - nyilatkozta Ken Ross, az eToys kommunikációs igazgatója, míg az etoy művészetrombolásnak nyilvánította a lépést: "Az etoy.com koncepciója a miénk.

Az etoy.com maga a műtárgy

Ha a domaint elveszik tőlünk, az egy művészeti alkotás végét jelenti" - nyilatkozta Zai "ügynök", az etoy egyik frontembere. A játékipar és a hálózati művészet ismét összecsapott: első alkalommal Mark Napier "Torz Barbie" című alkotását kifogásolta 1997-ben a védjegytulajdonos Mattel. A játékgyár az oldal eltávolítását követelte az azt fenntartó internetszolgáltatótól, és Napier végül engedett: alkotása ma "Torz Sarbie" néven érhető el a www.users.interport.net/"napier/barbie/ címen.

Az etoy azonban ellentámadást indított: felhívásuk nyomán a szolidáris művészek tiltakozó website-ok tucatjait hozták létre, felháborodott felhasználók ezrei kezdtek e-mail kampányba az eToys ellen, sőt a vitát az igazi művészet és az azt sárba tipró karvalytőke végső összecsapásaként megjelenítő, online játszható grafikus háborús játékot is létrehoztak a toywar.com címen, ahol a per menetét és óriási médiavisszhangját (cikksorozatot vagy tudósításokat közölt az összes vezető amerikai sajtótermék és hírtelevízió, a Wall Street Journal például "Egy újabb Dávid küld padlóra egy Góliátot" címmel számolt be a végeredményről) is nyomon követhette a nagyszámú érdeklődő - a veterán játékharcosok még részvényjutalmat is kaptak az etoytól. December végén a művészekkel szolidáris hackerek megpróbálták feltörni az eToys szervereit, annak ellenére, hogy az etoy kifejezetten megkérte támogatóit az erőszakos akciók mellőzésére. A New York-i művészvilág és kibernetikus polgárjogi szervezetek demonstrációt is szerveztek, ahol Douglas Rushkoff, a Time Digital kolumnistája így fogalmazott: "Mivel az eToys milliós üzletet futtat, a domainregisztrációt bonyolító NSI melléjük állt, és ilyen alapon minden logika és jog ellenében letilthatnak egy művészt a webről", és valami hasonlót mondott az Electronic Frontier Foundation (www.eff.org, a legbefolyásosabb washingtoni kiberlobbi) erős embere, az egykori Grateful Dead-szövegíró John Perry Barlow is.

A kampány hatására a per kezdete előtt 67 dolláros áron jegyzett eToys-részvények árfolyama 15 dollárra csökkent, és január elején

a cég összeroppant

a virtuális nyomasztás alatt. A vereségét elismerő sajtóközleményben így fogalmazott: "Az emberek azt szeretnék, ha az etoy művészete és az eToys játékai jól meglennének egymás mellett. Ezt mi is elfogadjuk. Nem erőltetjük tovább a pert." Az etoy azonnal ellenkeresetet nyújtott be, így végül a perköltségen túl az eToysnak további negyvenezer dollár kártérítést kellett kipengetnie, ami ekkor már semmiség ahhoz képest, hogy piaci kapitalizációja több mint nyolcmilliárdról kétmilliárd dollár alá zuhant, vagyis mintegy hatmilliárd dollárral rövidítette meg részvényeseit. A diadalittas játékgerillák ünnepi felvonulása lapzártánk idején is tart a reaktivált etoy.comon.

Bodoky Tamás

Liberalizált magyar domainnév-regisztráció

A jelentősebb magyar hozzáférés-szolgáltatókat tömörítő Internetszolgáltatók Tanácsa idén március elsejétől liberalizálja a magyar (.hu) domainnevek regisztrációját. Korábban valamiféle hivatalos papírhoz kötötték a .hu alatt történő megjelenést, ez azonban könnyedén kijátszható volt egy lapengedély megszerzésével - így kapta meg például a Prím Online a maffia.hu, kgb.hu és fbi.hu címeket. Idén márciustól bárki bármilyen nevet bejegyezhet, nem szükséges bizonyítania, hogy a név valamilyen módon kapcsolódik cégéhez vagy termékéhez. A regisztrálni kivánt domainnevet nyilvánosságra hozzák a domain.hu címen, és ha két héten belül nem jelentkezik a jogtulajdonos, a nevet bejegyzik. Hasonló elven működik a regisztráció .com alatt, az Egyesült Államokban jogvita esetén bírósághoz fordulnak az érintett felek.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.