Az F-16-os a NATO Expresszen: Repül a, repül a

  • 1997. május 29.

Tudomány

Az F-16-os szép. Az F-18-as Hornet is az, sőt, annak két farka van, egyik jobbra, másik balra, ám ezt a MiG-29-es is elmondhatja magáról, a magyar nép szívébe beférkőzött gyanú tehát, amellyel a Hornet látványát fogadja, indokolt. Ráadásul a Hornet pont akkora, mint az F-16-os, a MiG viszont jó nagy, effektíve kidomborodik a mezőnyből, még felrepülnie se kell, elég, ha elindul belőle vagy tíz a konfliktus-zóna felé, és menekülhet, ki merre lát, vélné az ember. Az F-16-os viszont kicsi, ám korántsem micurka, inkább kecses, a pilótafülkéje, úgy, ahogy van, beleférne egy ridikülbe, vélné az ember, ha nem tudná, hogy ennek a gépnek olyan a meritlistája, hogy a hallatába is beleborzonghatunk.
Az F-16-os szép. Az F-18-as Hornet is az, sőt, annak két farka van, egyik jobbra, másik balra, ám ezt a MiG-29-es is elmondhatja magáról, a magyar nép szívébe beférkőzött gyanú tehát, amellyel a Hornet látványát fogadja, indokolt. Ráadásul a Hornet pont akkora, mint az F-16-os, a MiG viszont jó nagy, effektíve kidomborodik a mezőnyből, még felrepülnie se kell, elég, ha elindul belőle vagy tíz a konfliktus-zóna felé, és menekülhet, ki merre lát, vélné az ember. Az F-16-os viszont kicsi, ám korántsem micurka, inkább kecses, a pilótafülkéje, úgy, ahogy van, beleférne egy ridikülbe, vélné az ember, ha nem tudná, hogy ennek a gépnek olyan a meritlistája, hogy a hallatába is beleborzonghatunk.

Az F-16-os a Lockheed-Martin cég terméklistájának büszkesége. A Lockheed a hetvenes évek vége táján azzal ugrott ki a hadiszállítók mezőnyéből, hogy megvásárolta Tanaka Kakuei akkori japán miniszterelnököt (talán még ma is megvan valakinek odahaza a cégvezetésből), majd lebukott vele, amiből parázs botrány kerekedett annak idején. A miniszterelnököt lemondatták, míg a repülőgépgyár akkori vezetői szemtanúk beszámolói szerint eszcájggyártásról szóló kézikönyveket hajkurásztak antikváriumról antikváriumra.

A magyar légierő által kiírt repülőgép-vásárlási tenderben az F-16-os legkomolyabb ellenfelének a svéd- brit (Saab-British Aerospace) JAS Gripen számít, ez a sok vihart megélt fejlesztés (első generációjának képviselője 1990-ben, első bemutatóján esett jelentősebb alkotóelemeire Norrköping repülőterén leszállás közben, illetve helyett); forgalmazói magyar pilóták svédországi szimulátoros kiképzésével kecsegtetik a magyar partnert, meg beruházásokkal, amelyekből a magyar félnek is akkora haszon néz ki, hogy a legkisebb államtitkár-helyettes is Gripennel jár majd a tárgyalásaira, minimum. Egyebet nemigen kínálnak, mintha megérezték volna, hogy az F-16-ossal szemben nem sok esélyük lehet. A Gripen ráadásul eléggé esetlen jószágnak fest ahhoz képest, hogy vadászgép; magán viseli a skandináv design minden ismérvét, vagyis olyan semmilyenke, ha a hadügy nem veszi meg, még megpróbálkozhatnak vele a Földművminnél, a külseje alapján bármilyen szálastakarmány komposztálására alkalmasnak tűnik, de végszükség esetén az IKEA is megpróbálkozhatna a forgalmazásával, elvégre kerekek a Gripen alján is vannak, tehát zökkenőmentesen illeszkedne az idei katalógusukba.

A Lockheed Martin

kínálatából

(a gép mellett) együttműködés szivárványa ragyog, a kiszemelt partner a Magyar Tudományos Akadémia Központi Fizikai Kutatóintézete, amely tehát új oldaláról (idáig úgy tudtuk, csillagokat figyelnek meg, továbbá részecskéket gyorsítanak, hess, részecske, mondják, és közük nincs a hadiiparhoz) mutatkozhatna be.

A Lockheed-Martin arról sem feledkezett meg, hogy meghívja a magyar sajtót az F-16-os bemutatójára. Az utazás a Malév Fokker F-70-esén perfektuálódik, miután a stewardesseknek sikerül kicsavarniuk a médiaelit kezéből a mobiltelefont, amellyel nélkülözhetetlen voltukat demonstrálják az írhatnám polgárok. Tenger fölé nem készülünk, a légikisasszonyok mentőmellény-bemutatója, minden légi út (kivéve a lezuhanásban kulminálódó) legvérforralóbb mozzanata tehát elmarad, ám a kecskeméti légi támaszpont panorámája kárpótlást jelenthet. Odalent tömegpusztító fegyverek és egy hazai ételspecialitás, külsejében sóletre emlékeztet, ám íze és állaga alapján dunakavicsból és kecskekörömből hozták össze, továbbá a sztárok; cseh légi hősök akkora sörhassal, hogy az F-16-osba bele se férnének; a szimulátornál júnói termetét bársonyos pillantással enyhítő kiképzőtisztnő az amerikai légierő kötelékéből; zord svéd pilóták, akiknek talán vadászgép se kell a légi csatához; és köröttük és mögöttük és a lábuk alatt és mindenütt hazai targoncahuszárok, a repülőnap előkészületeinek derékhada, a gépek láttán ámulattól lekonyult harcsabajusszal rükvercelnek kisebb-nagyobb csoportosulások közepibe. A médiaszemélyiségek ezalatt a géppel ismerkednek, fegyvereivel, sikertörténetével az Öböl-háborútól napjainkig, és Steve Barter berepülőpilótával, aki úgy beszél a gépről, hogy saját édes gyermekeiről se szebben - míg Steve Barter berepülőpilóta talán először konfrontálódhat azzal a ténnyel, hogy a magyar médiaszemélyiség mindenkinél mindent jobban tud, őt se kérdezik, bólogatnak a legmeghökkentőbb tényre is, hogy miféle füstgenerátorokkal csinál majmot a gép a mögötte loholó hőkereső rakétából, hogy úgy nyeli el a radarsugarakat, mint kacsa a nokedlit; a havernak, annak is van otthon egy majdnem ilyen, ez tükröződik a sajtótekintetekben, míg a Belügyminisztérium kötelékébe tartozó

Hírös Beavatkozó Alegység

magára nem tereli a figyelmet egy túszkiszabadítási gyakorlattal, aminek az lenne a tanulsága, hogy ha túszokat szedel, a Hírös Beavatkozó Alegységnek a táját is kerüljed, mert rá fogol fázni, de azzal a tanulsággal jár, hogy ha túszokat szedsz, készülj fel: a túszaid mellé egy rakomány beavatkozó is ott bomol majd körülötted, idegesíti a túszaidat, beszélgetésbe elegyedik velük, de csak azért, hogy a végén kölcsönkérjen tőlük, fennakad a biztosító kötélen, amivel a helikopterrel kéne leereszkednie, ottfelejti a Dragunov mesterlövészpuskát a konspiratív minilövészárok mellett, cipelheted utána magad, míg rá nem unsz az egészre, és át nem iratkozol az olajmaffiába.

A látottak (az F-16-os loopingjai, a MiG-ek halálmegvető kanyarai, a szervezők egyikének mélytüzű pillantása) után a Fokker prózainak tűnhet, a Malév pilótája azonban olyan repülőrajttal kedveskedik, hogy Ferihegyig eltart, míg lekaparjuk az előttünk ülő tarkójáról az agyunkat, benne a meggyőződéssel, hogy a magyar légi fölényhez most már tényleg csak egy jó gép hiányzik.

A búcsú, az F-16-osé azonban lélegzetelállító: rövid nekifutás után nyíl érte dámvadként a légbe szökken, majd nyílegyenesen és kérlelhetetlenül megindul felfelé, ügyet sem vetve a repülőnapról hazafelé poroszkáló tömegre, ahogy frissiben felszedett szakkifejezésekkel igyekeznek kompenzálni, hogy a NATO Expressz alkalmából is hazai kis- és alvállalkozások, pörkölt-, lufi- és szuvenírárusok nyúlták le őket a sárga földig, a szabadidőruhájuk felirataira, amiből bárki összeollózhatná Bret Easton Ellis írói munkásságának valamelyik kisebb léptékű mérföldkövét, megy felfelé, mintha zsinóron húznák, aztán tessék-lássék vízszintesbe állítja magát, és elhúz, ahogyan mi magunk is szeretnénk innen.

- kk -

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.