Az F-16-os a NATO Expresszen: Repül a, repül a

  • 1997. május 29.

Tudomány

Az F-16-os szép. Az F-18-as Hornet is az, sőt, annak két farka van, egyik jobbra, másik balra, ám ezt a MiG-29-es is elmondhatja magáról, a magyar nép szívébe beférkőzött gyanú tehát, amellyel a Hornet látványát fogadja, indokolt. Ráadásul a Hornet pont akkora, mint az F-16-os, a MiG viszont jó nagy, effektíve kidomborodik a mezőnyből, még felrepülnie se kell, elég, ha elindul belőle vagy tíz a konfliktus-zóna felé, és menekülhet, ki merre lát, vélné az ember. Az F-16-os viszont kicsi, ám korántsem micurka, inkább kecses, a pilótafülkéje, úgy, ahogy van, beleférne egy ridikülbe, vélné az ember, ha nem tudná, hogy ennek a gépnek olyan a meritlistája, hogy a hallatába is beleborzonghatunk.
Az F-16-os szép. Az F-18-as Hornet is az, sőt, annak két farka van, egyik jobbra, másik balra, ám ezt a MiG-29-es is elmondhatja magáról, a magyar nép szívébe beférkőzött gyanú tehát, amellyel a Hornet látványát fogadja, indokolt. Ráadásul a Hornet pont akkora, mint az F-16-os, a MiG viszont jó nagy, effektíve kidomborodik a mezőnyből, még felrepülnie se kell, elég, ha elindul belőle vagy tíz a konfliktus-zóna felé, és menekülhet, ki merre lát, vélné az ember. Az F-16-os viszont kicsi, ám korántsem micurka, inkább kecses, a pilótafülkéje, úgy, ahogy van, beleférne egy ridikülbe, vélné az ember, ha nem tudná, hogy ennek a gépnek olyan a meritlistája, hogy a hallatába is beleborzonghatunk.

Az F-16-os a Lockheed-Martin cég terméklistájának büszkesége. A Lockheed a hetvenes évek vége táján azzal ugrott ki a hadiszállítók mezőnyéből, hogy megvásárolta Tanaka Kakuei akkori japán miniszterelnököt (talán még ma is megvan valakinek odahaza a cégvezetésből), majd lebukott vele, amiből parázs botrány kerekedett annak idején. A miniszterelnököt lemondatták, míg a repülőgépgyár akkori vezetői szemtanúk beszámolói szerint eszcájggyártásról szóló kézikönyveket hajkurásztak antikváriumról antikváriumra.

A magyar légierő által kiírt repülőgép-vásárlási tenderben az F-16-os legkomolyabb ellenfelének a svéd- brit (Saab-British Aerospace) JAS Gripen számít, ez a sok vihart megélt fejlesztés (első generációjának képviselője 1990-ben, első bemutatóján esett jelentősebb alkotóelemeire Norrköping repülőterén leszállás közben, illetve helyett); forgalmazói magyar pilóták svédországi szimulátoros kiképzésével kecsegtetik a magyar partnert, meg beruházásokkal, amelyekből a magyar félnek is akkora haszon néz ki, hogy a legkisebb államtitkár-helyettes is Gripennel jár majd a tárgyalásaira, minimum. Egyebet nemigen kínálnak, mintha megérezték volna, hogy az F-16-ossal szemben nem sok esélyük lehet. A Gripen ráadásul eléggé esetlen jószágnak fest ahhoz képest, hogy vadászgép; magán viseli a skandináv design minden ismérvét, vagyis olyan semmilyenke, ha a hadügy nem veszi meg, még megpróbálkozhatnak vele a Földművminnél, a külseje alapján bármilyen szálastakarmány komposztálására alkalmasnak tűnik, de végszükség esetén az IKEA is megpróbálkozhatna a forgalmazásával, elvégre kerekek a Gripen alján is vannak, tehát zökkenőmentesen illeszkedne az idei katalógusukba.

A Lockheed Martin

kínálatából

(a gép mellett) együttműködés szivárványa ragyog, a kiszemelt partner a Magyar Tudományos Akadémia Központi Fizikai Kutatóintézete, amely tehát új oldaláról (idáig úgy tudtuk, csillagokat figyelnek meg, továbbá részecskéket gyorsítanak, hess, részecske, mondják, és közük nincs a hadiiparhoz) mutatkozhatna be.

A Lockheed-Martin arról sem feledkezett meg, hogy meghívja a magyar sajtót az F-16-os bemutatójára. Az utazás a Malév Fokker F-70-esén perfektuálódik, miután a stewardesseknek sikerül kicsavarniuk a médiaelit kezéből a mobiltelefont, amellyel nélkülözhetetlen voltukat demonstrálják az írhatnám polgárok. Tenger fölé nem készülünk, a légikisasszonyok mentőmellény-bemutatója, minden légi út (kivéve a lezuhanásban kulminálódó) legvérforralóbb mozzanata tehát elmarad, ám a kecskeméti légi támaszpont panorámája kárpótlást jelenthet. Odalent tömegpusztító fegyverek és egy hazai ételspecialitás, külsejében sóletre emlékeztet, ám íze és állaga alapján dunakavicsból és kecskekörömből hozták össze, továbbá a sztárok; cseh légi hősök akkora sörhassal, hogy az F-16-osba bele se férnének; a szimulátornál júnói termetét bársonyos pillantással enyhítő kiképzőtisztnő az amerikai légierő kötelékéből; zord svéd pilóták, akiknek talán vadászgép se kell a légi csatához; és köröttük és mögöttük és a lábuk alatt és mindenütt hazai targoncahuszárok, a repülőnap előkészületeinek derékhada, a gépek láttán ámulattól lekonyult harcsabajusszal rükvercelnek kisebb-nagyobb csoportosulások közepibe. A médiaszemélyiségek ezalatt a géppel ismerkednek, fegyvereivel, sikertörténetével az Öböl-háborútól napjainkig, és Steve Barter berepülőpilótával, aki úgy beszél a gépről, hogy saját édes gyermekeiről se szebben - míg Steve Barter berepülőpilóta talán először konfrontálódhat azzal a ténnyel, hogy a magyar médiaszemélyiség mindenkinél mindent jobban tud, őt se kérdezik, bólogatnak a legmeghökkentőbb tényre is, hogy miféle füstgenerátorokkal csinál majmot a gép a mögötte loholó hőkereső rakétából, hogy úgy nyeli el a radarsugarakat, mint kacsa a nokedlit; a havernak, annak is van otthon egy majdnem ilyen, ez tükröződik a sajtótekintetekben, míg a Belügyminisztérium kötelékébe tartozó

Hírös Beavatkozó Alegység

magára nem tereli a figyelmet egy túszkiszabadítási gyakorlattal, aminek az lenne a tanulsága, hogy ha túszokat szedel, a Hírös Beavatkozó Alegységnek a táját is kerüljed, mert rá fogol fázni, de azzal a tanulsággal jár, hogy ha túszokat szedsz, készülj fel: a túszaid mellé egy rakomány beavatkozó is ott bomol majd körülötted, idegesíti a túszaidat, beszélgetésbe elegyedik velük, de csak azért, hogy a végén kölcsönkérjen tőlük, fennakad a biztosító kötélen, amivel a helikopterrel kéne leereszkednie, ottfelejti a Dragunov mesterlövészpuskát a konspiratív minilövészárok mellett, cipelheted utána magad, míg rá nem unsz az egészre, és át nem iratkozol az olajmaffiába.

A látottak (az F-16-os loopingjai, a MiG-ek halálmegvető kanyarai, a szervezők egyikének mélytüzű pillantása) után a Fokker prózainak tűnhet, a Malév pilótája azonban olyan repülőrajttal kedveskedik, hogy Ferihegyig eltart, míg lekaparjuk az előttünk ülő tarkójáról az agyunkat, benne a meggyőződéssel, hogy a magyar légi fölényhez most már tényleg csak egy jó gép hiányzik.

A búcsú, az F-16-osé azonban lélegzetelállító: rövid nekifutás után nyíl érte dámvadként a légbe szökken, majd nyílegyenesen és kérlelhetetlenül megindul felfelé, ügyet sem vetve a repülőnapról hazafelé poroszkáló tömegre, ahogy frissiben felszedett szakkifejezésekkel igyekeznek kompenzálni, hogy a NATO Expressz alkalmából is hazai kis- és alvállalkozások, pörkölt-, lufi- és szuvenírárusok nyúlták le őket a sárga földig, a szabadidőruhájuk felirataira, amiből bárki összeollózhatná Bret Easton Ellis írói munkásságának valamelyik kisebb léptékű mérföldkövét, megy felfelé, mintha zsinóron húznák, aztán tessék-lássék vízszintesbe állítja magát, és elhúz, ahogyan mi magunk is szeretnénk innen.

- kk -

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."