Bidékiállítás

  • W. Air
  • 1996. június 20.

Tudomány

A Kiscelli Múzeum a Margit kórház felett van, a meredek kapaszkodó után hirtelen bal kanyarral jutunk a parkolóba, onnan meg az udvarba. Az az. Egy kórházi látogatás előtt vagy után a kellemes séta már önmagában véve is fertőtlenítő hatású. Suhogó lombok, megnyugtató környezet.
A Kiscelli Múzeum a Margit kórház felett van, a meredek kapaszkodó után hirtelen bal kanyarral jutunk a parkolóba, onnan meg az udvarba. Az az. Egy kórházi látogatás előtt vagy után a kellemes séta már önmagában véve is fertőtlenítő hatású. Suhogó lombok, megnyugtató környezet.Kiscelli Múzeum

Budapest, Kiscelli u. 108.

Víz- és szappan-, púder- és parfümkiállítás (rendezte B. Nagy Anikó)

Megtekinthető 1996. október 16-ig hétfő kivételével mindennap 10-18 óráig.

A kiállítás a konyhával kezdődik, egy Márai-idézet révén kerülünk igazán képbe: a márkajelzéses falicsapok voltak a múlt század konyhamalacai, a cselédek abba öntötték a moslékot, kakát, pisát, jól beletisztálkodtak, majd nyugovóra tértek, mindezért persze a legkevésbé őket lehetett hibáztatni. A konyhai alvás sajátos bútordarabon történt, ma zaftos TV Shop-hirdetést lehetne hozzá kerekíteni:

"Uborkát szeletel? Húst klopfol? Nincs hova állítani a mosogatódézsát? Ugye, mindennap előfordulnak ezekhez hasonló problémák? És a napi robot után le szeretne feküdni, de nincs hová? Mostantól ennek vége! Itt az Easy Dreaming! A sokoldalú konyhai bútor! Végzett a sárgarépa-pucolással? Csak letörli a munkalapot, és kihúzza az ágyat, így! Jöjjön, Sandy, mutassa meg, milyen könnyű belefeküdni! Ez az!"

A cselédágy igazság szerint úgy néz ki, mint egy kempingkoporsó. A háztartási alkalmazott éjjel se érezze jól magát.

A "Rácfürdő 1863" feliratú fürdőcédulák mellett az első igazi döbbenet a múlt századi pesszárium. Talán az lesz a legjobb műszaki leírás, ha elárulom, hogy a teremőr néni egész a legutóbbi időkig azt gondolta, mandzsetták. Fekete fémdugó hegyes nyúlvánnyal, ami a méhszájba ment, horror. A mindenféle fürdőszobai rekvizítumok mellett sztár a húszas évekből származó száraz sampon (mégse a WU-2 volt az első) és a "Depilator hajszőrvesztő". A húszas években a rövid szoknya első ízben jött divatba, ezért már ekkoriban megjelentek az első szőrtelenítők (ráadásul korábban villany se volt, s esetleg csak harminc évvel később derült ki, hogy az asszony azonos a Bundaláb néven körözött gengszterrel).

A fából készült bidék a napóleoni kortól kezdtek divatba jönni, eleinte fogamzásgátlásos alapon történő hüvelyöblögetésre használták őket. Hordozható lévén, külön pikszisből kellett beleönteni a vizet, viszont nem volt lefolyó: nem különösebben rentábilis dolog belegondolni, mi úszkált abban a bidécsészében egy tevékeny éjszaka után.

A szobainas, amit az IKEA mostanában újra felfedezett, tonettgyártásban látható, aztán Károlyi Mihály úri neszesszere, Hunter S. Thompson szemének való, mozgó rendőrségi narkólabor jellegű látvány. A mobilkorszakban semmi sem volt beépítve, ebből az érából származik a beépített víztartályos (3 liter) mosdóállvány, ami olyan, mint egy rakétaindító állványra szerelt szamovár, Fazola Henrik stílusában kovácsolva.

A bilivel egybeépített gyereketetőszékről hirtelen eszembe jutott, hogy gyerekkoromban még én is tudtam szarás közben szendvicset enni. Ugyanez kicsit vadabb változatban a tonettszobavécé a felhajtható székülőkével, ami alatt kényelmes vécéülőke rejtőzik. A kübli diszkrét gobelin mögött búvik meg. Igazi pszichopata bútordarab a "szobavécé-rekesztő", ami egy paraván jellegű álszekrény - a hülyeség, hogy nincs hátoldala, pedig az ugyanúgy rekesztené a szobavécét, és még szekrénynek is lehetne használni. Most már mindegy. A szobavécék legbrutálisabbja porcelán levesestál alakú, érdemes elképzelni benne a kakát.

Élt a XVII. században egy Louis Burdalou nevű püspök, aki meggyőző mennyiségű irodalmi munkássága mellett prédikációi során sem fogta rövidre magát. A hosszú szentbeszéd és a hideg templom egymásra hatása váltotta ki azt az effektust, ami végül a püspökről elnevezett hordozható női pisilőeszköz kifejlesztéséhez vezetett. Láb között is elfér, de a szolgáló csempészi be az abroncsos szoknya alá. A legérdekesebb burdalou alján tükör is van, egyrészt talán a pisiszex végett, másrészt a hölgyek végre kielégíthették természettudományos érdeklődésüket. A burdalou-nak volt babázós, gyerekváltozata is.

Az egyéb háztartási eszközök már kevésbé érdekesek, bár van sci-fi porszívó meg verkliszerűen tekeredő mosógép, amit a kályhára lehet tenni, ha nem az energiatakarékos programra állítottuk.

W. Air

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.