Dzseki és London - Wasárnapi Művész Piac

  • Bogár Zsolt
  • 2006. július 20.

Tudomány

Noha már évek óta nagy siker az "ipar szakosok" karácsonyi kipakolása az Iparművészeti Múzeumban, eddig nem következett semmi abból a felismerésből, hogy milyen jó, ha a hazai, fiatal dizájnereket összeengedik egy piacszerű térben a vásárlókkal. A hét végén debütált, egyelőre havonta jelentkező (WAMP) végre levonta a következtetést.
Noha már évek óta nagy siker az "ipar szakosok" karácsonyi kipakolása az Iparművészeti Múzeumban, eddig nem következett semmi abból a felismerésből, hogy milyen jó, ha a hazai, fiatal dizájnereket összeengedik egy piacszerű térben a vásárlókkal. A hét végén debütált, egyelőre havonta jelentkező (WAMP) végre levonta a következtetést.

A helyszín az Erzsébet tér: a környék tele kószáló turistákkal, az egykori buszpályaudvaron pedig előbb-utóbb megnyílik a Medgyessy-kormány által beígért Design Terminál. Vagyis az ötletet, hogy legyen itt egy művészpiac, akár a kész koncepció részének is tekinthetnénk, ha a WAMP-ot nem mindettől független civilek - a fiatal divattervezőkből álló Aquanauta-csoport és egy közgazdász - jegyeznék. Mosshammer Kinga divattervező elmondta, hogy az ötletet a londoni művészpiac adta, ahol a sokféle dizájntermék mellett egyedi ételeket-italokat is árulnak. Az első alkalommal negyven kiállítót hívtak meg. A WAMP nem népművészeti vásár: nem köcsögök, furulyák, népi fajátékok kerülnek az asztalra, mint például a Mesterségek Ünnepén, hanem a kortárs ipari formatervezők (textilesek, keramikusok, ékszerészek, játékkészítők stb.) termékei.

A premier egyszerre volt vagány, nagyon trendi és ebéd utáni családi-ejtőzős. A piacot két megasztáros, a fuvolás Hornai Anita és Póka Angéla produkciója nyitotta meg. Az előbbi zenésztársával, a vadászkürtös Bizják Gáborral, az utóbbi Spitzer Gyöngyi "Somával" lépett fel, aki a duett végén olajbogyót halászott elő idők kútja típusú melltartója mélyéről, és a közönségre hajítva mindenkinek csodás vampolást kívánt. Aki ezen a délelőttön

a formát

nézte, minden bizonnyal felfigyelt a hölgyek vérbarokk ruházatára is. Mint kiderült, echte magyar dizájn: Lakatos Márk jelmeze Szilágyi Andrea lábbelijeivel. Arra, hogy itt trendi dolog van születőben, a szervezett médiaérdeklődés mellett leginkább Geszti Péter hosszan tartó, mosolygós jelenléte utalt. A celebek ellenére a piac percek alatt otthon érezte magát a buszpályaudvaron: a lányok kedvükre válogathattak, a gyerekeket kicsaphatták a fűre, a fiúk pedig (nos, ők kevesebben voltak) várhatták a csatlakozást.

Az apró hülyeségek, a préselt földdarabból kinövő instant virág (Koleszár Ferenc), a mindig optimista keljfelbuddha, a cipzárrántással mamusszá alakítható bőrdarab (Toboz Design), a környezetbarát papírra nyomott képeslap-kollekció (Polite) és egy "kézi vakond" mellett a legnagyobb sikerük a cipőknek, ruháknak és táskáknak volt; mintha egy szezon végi vásáron lettünk volna. Schilling Kolos, a megasztáros Szabó Eszter kalapkészítője szerint a divattervezőkben az tartja a lelket, hogy a fiatalok egyre inkább ráunnak a mégoly márkás tömegdivatra, és az egyedi termékek felé fordulnak.

A kínálatot

persze leginkább a casual és a próba nélkül elvihető jellemezte, az alkalmi ruhákról legfeljebb a katalógusok vallottak. Az ár sem volt olyan magas - ahhoz képest, hogy "megismételhetetlen" termékeket láthattunk. Az Ausztriában saját üzlettel rendelkező, itthon csak megrendelésre dolgozó Artista tíz-tizenkétezer forint körül kínálta a táskáit, húsz-huszonözer körül a szoknyákat, harminckétezer fölött a blézereket. Schön Edina tervező (Artista) örült, hogy végre megmozdult valami. Úgy véli, a dizájnerek így, nagy tömegben csak egymást erősítik. Főként persze arra volt kíváncsi, hogy mennyire találják meg a WAMP-ot a külföldi turisták. A Belvárosban az elmúlt években egyre több kreatív butik nyílt (Retrock, Jaffa, Aquatick, Eclectick, NES), összefüggő dizájnernegyed még sincs. A Berlin Mittében is áruló Farkas Edina (Eclectick) elsősorban a boltját jött reklámozni. Sem ő, sem a NES cipő Párizsból nemrég hazatelepült dizájnere, Szilágyi Andrea nem várt ekkora érdeklődést: "Gondoltam, kihozok néhány dolgot mutiba, de tizenegy órára már elvitték az összes katalógusomat" - mondta.

Matheidesz Réka szervező azt mondta, hogy a WAMP-ot mindenképp bővítenék. Egy év alatt a kiállítók számát szeretnék legalább megduplázni, és jó lenne, ha a vásárt kéthetente meg lehetne rendezni. A helyet egyelőre a Gödör Klubtól kapták, de ha lezajlik az átadás-átvátel, a terület a Design Terminálé lesz, és velük folytatnák az együttműködést. A WAMP azt hirdeti magáról, hogy javítani kívánja a közízlést, és fóruma lesz az ipari formatervezésnek: az elszántságot jelzi, hogy külföldi dizájnereket is meghívnak a vásárra, hogy cserébe segítsék a magyarok kinti bemutatkozását.

Jó hír, hogy augusztusban a dizájncukrászatból is kaphatunk némi ízelítőt. Pontosabban ízeket.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.