Élő Műszaki Múzeum: Mint ferde torta

Tudomány

Vagy 300 archív műszaki eszközt és 12 modellt mutatott be a Műegyetem K épületének aulájában berendezett kiállítás. Mindez csepp a tengerben, apró ízelítő a két évszázados múlttal büszkélkedő Országos Műszaki Múzeum tizenötezer darabos gyűjteményéből.

Vagy 300 archív műszaki eszközt és 12 modellt mutatott be a Műegyetem K épületének aulájában berendezett kiállítás. Mindez csepp a tengerben, apró ízelítő a két évszázados múlttal büszkélkedő Országos Műszaki Múzeum tizenötezer darabos gyűjteményéből.

A helyszín már messziről vonzza a tekintetet: a kiállítás szó szerint az utcára nyílik, mi több, kihallatszik belőle a szép muzsikaszó, a ritmikus gépzaj - ludditák és romantikus széplelkek rémálma, szocreál költők és rútlelkű indusztriális zenészek ihletője.

Gépek hajnala

A kiállítás természetszerűleg a technikatörténet legismertebb, illetve a közönség érdeklődését - vélhetően - leginkább megragadó tárgyakra koncentrál: sorban felvonulnak a magyar technikatörténet aranykezű, gyémántagyú mestereinek szellemei - ők mindannyian, akiknek nevét óvodák, általános és szakközépiskolák viselik, s nem érdemtelenül. S persze ott a nemzetközi élvonal, a nagy klasszikusok meg a közelmúlt jelentős innovációi - hogy az idősebbek nosztalgiázhassanak egy picikét.

Ha a déli félteke ciklonjainak és fürdőkádbéli miniörvényeinek forgását követjük, éppen James Watt eredeti gőzgépének makettjével találjuk szembe magunkat, melyen jól láthatók az ipari forradalom nagy, szent szörnyetegének fontosabb szabadalmai - gépészmérnököknek kötelező, a többieknek melegen ajánlott. Azután persze jönnek véreink kreálmányai, mindenekelőtt a Csonka-motor egy modellje - nem kell megijedni, a robbanómotor működését imitáló élethű modellt áram hajtja, így csak magunkban skandálhatjuk a mondókát, szív, sűrít, gyújt, kipufog (jut eszünkbe, erről sláger is született, így legalább mindenki megtanulja a fázissorendet - kár, hogy a vektoriális szorzás szabályait még senki sem foglalta rímbe és dalba). A porlasztó feltalálójaként világhírűvé lett Csonka János (plusz Bánki Donát, aki ugye még uszoda is) után csakis Zipernowsky következhet és az ő egysínű vasútja - tudják, említett alkotó felelős Déri Miksa és Bláthy Ottó Titusz nevű kollégáival egyetemben a transzformátor feltalálásáért. Megjegyeznénk: eme innovációt mások is maguknak vindikálták - s egyébként is, egy jó ideig úgy tudta mindenki, hogy mindent háromszor találtak fel, előbb Kínában, alkalmanként Mezopotámiában, mint, legalábbis Nemere I. és forrásai szerint, a szárazelemet, utóbb azután Európában, de lehetőség szerint először egy orosz: Lomonoszov, Popov, Ciolkovszkij és tsai.

Lopott robot

A technikatörténet misztifikációi iránt érdeklődőknek ezúton ajánlanánk Endrei Walter, illetve Gazda István közkedvelt könyveit és tanulmányait, magunk részéről maradjunk annál, hogy a dinamót (egy voltmérőre kötött tanpéldánya a helyszínen manuálisan is turbóz-ható) speciel Jedlik Ányos alkotta meg, s csak később a gizda Gauss, aki - s már ezt is a Mozart-ölő Salieritől plagizálta - a halálba szekálta a mi Bolyai Jánosunkat. Míg a tudománytörténet titkolt, sötét eseményei peregnek az agyunkban, hirtelen elénk tárul egy echte múlt-múlt századi labor, originál berendezési tárgyakkal. A szerző, mint egykori vegyésztanonc, mélyen megérti, hogy ezt csak a kiválasztott (utóbb arzén és antimon által stigmatizált) kevesek képesek ép elmével követni, a többségnek sajnos már a középiskolai kémiaórákon is legfőképpen a szemét szaktanár halálán járt az eszük, ezért még most sem képesek felhőtlenül örülni annak, milyen szép egy retorta, pedig ennek segedelmével, más alkímiai ágensek mellett, príma matéria, konkrétan zugpálinka is gyártható. Aki eddig nem tudta, mi a különbség Erlenmeyer- és a gömblombik között, hogy mire jó a pipetta (jelentem: sav, lúg és rézgálic óvatlan szájba jutattására), illetve a büretta (legfőképp vegyészhallgatók szopatására), és hogy kábé mi is lapulhat a színes löttyökkel töltött kémcsövekben (réz-szulfát, kobalt-nitrát, nikkel-szulfát, továbbá kannás, kőolajbázisú szörp csekély hígításban), most talán egy kicsit maga is megérzi a (kajából, piából egyébként is jól ismert) vegyszerek fanyar ízét.

Nem inga, magára

A geodéziai eszközök, csillagórák és (a sarlatán Eco óta) az ingák már régen a tiszta, absztrakt áhítat tárgyai, ám a technikatörténet közelmúltja sokkal direktebb kapcsolódási pontokat is kínál a lamer technikafogyasztók (általában és konkrétan vásárlók) számára. Hogy a részben gépesített gőzmosás vagy az elektromos porszívó is az ántivilágban jelent meg, eddig is tudtuk - ám erre még csak a háziasszonyok pörögnek. A világ minden találmánya ti. arra a szent célra született meg, hogy idővel szórakoztatóelektronikai eszköz váljék belőle - mely persze sokak számára egyben munkaeszköz is. Mintha a szülők gyermekkori fényképét látnánk, úgy állunk kissé elfogódottan a korai gramofonok és fonográfok előtt, figyeljük a harmincas években gyártott acélszalagos magnetofont és társaikat. Megindultan fedezzük fel gyermekkorunk kedvenc néprádióit: az Orion cég Pacsirta típusú készülékét és endékás unokatestvérét, mely a Beethoven névre hallgat. Ismerősek a hullámhosszokat jelentő számok (19, 25, 31, 41, 49 - vigyázat ezek nem a heti nyerőszámok!), és megint elgondolkodhatunk azon, hol a péróban is van Beromünster, melynek neve minden néprádió esetében szigorúan a jobb felső sarokban található. De pördülünk egyet, s már ugrottunk is két évtizedet: előttünk a '79-es eneszkás csúcstechnika, doboznyi méretű koncentrált jóság: egyszerre rádió, tévé és kazettás magnó (elődje a néprádió tetejére, oldalára applikált lemezjátszó és szalagos magnó) - ez az a cucc, melyért minden kisiskolás megőrült/ölni tudott volna a Kádár-kor alkonyán. S ezután persze végigélhetjük az informatikai forradalom korai tétova lépéseit - előbb egy 1982-es szövegszerkesztő világító zöld monitorral, irtóztató diszkbemenettel, viszont a maival tökéletesen megegyező billentyűzettel. Sajnos csak a falra ragasztott illusztrációkon látható az áldott emlékű nyolcvanas évek két fetisizált darabja, a korszak dizájnját tán leginkább jellemző ZX Spektrum, no és a Commodore 64, külön meghajtóegységgel és dzsojsztikkal - csak a profiknak. A kiállítás sikere (tán az átlagosnál lényegesen sűrűbben előforduló gépész- és villanykari hallgatók miatt) előre borítékolható volt, s bár a múlt héten e helyütt bezárt a tárlat, a tömörített változat június 17-étől ismét kicsomagolható a Textilmúzeumban.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.