Graffitiverseny Budapesten: Névmágia

  • Bogár Zsolt
  • 2002. május 9.

Tudomány

Azok a falfirkászok, akik a munka ünnepén nem az MSZP-t és a majálist választották a Városligetben, részt vehettek a Magházban rendezett, rekorddíjazású graffitiversenyen. Ott is volt mindenki.

Amit a lakás rendje nem tud elviselni, az előbb-utóbb száműzetik az erkélyre, a sufniba, a lépcső alá, mindegy, csak legyen kívül a lakótéren. Az autósoknak is csak ürügy a garázs, állhat ott milliós kocsi, az mégiscsak arra van, hogy a gyerek ott alakítson zenekart, gyökerezzen a muskátli, elálljon a rózsaburgonya. A garázsban viszonylagosak a házban bevett törvények, a falat csak egyszer pucolják be az életben, és nem cserélnek kapcsolót minden tapétázáskor. A soklakásos társasházak betonszürke, föld alatti autóbeállóiban a garázs személyes jellege, individuális rendetlensége hiányzik: amerikai krimikben ilyen helyeken történik gyilkosság. Talán nem csoda, hogy az első Magház építői éppen a mélygarázsba engedték be a falfestőket. Pórul is járhattak volna, hiszen a writerek rajzai az utóbbi időben

gusztustalanul szétlőtték

a várost. Egy kicsit is hagyományosan gondolkodó ember számára firkák nem képviselnek értéket. Dévényi Tamás, a Magház építész-tervezője szerint a graffiti a városi vizuális kultúra része: "a Magház-koncepció lényege, hogy városi teret hozunk létre magánterületen, művészi graffitik díszítőelemként történő felhasználása csak ebből következik."

A rendezők szándéka és a firkászok világnézete között azért van egy kis különbség: a writerek nem várják el a külvilágtól, hogy művészetüket elfogadják, pláne nem, hogy múzeumot csináljanak belőle. Nekik az akció a lényeg, a rajz lehetőleg illegális elkészítése. A garázsba álmodott emlékfal legfeljebb a ház lakóinak hirdeti az alkotók tehetségét; a graffitisek tudják, Mercik és Audik hátterében a "hall of fame" (tudásukat megörökítő legális felület) holt sík. Így amikor a rendezők 320 négyzetméter falfelületet, félmillió forint értékben díjakat és ajándékokat, alkotásonként pedig tizenkét kanna ingyen festéket ajánlottak, csak az együttműködés árát fizették meg. Igaz, először tisztességesen Magyarországon, amit az is jelez, hogy Budapesten kívül több vidéki városból is (Miskolc,

Kiskunfélegyháza, Eger, Pomáz

stb.) eljöttek az akcióhősök, köztük a szcenárió húzónevei. A rendezőket csak az lephette meg, hogy a kontúrok nem álltak meg a kijelölt határokon. A firkászok védett falfelületeket is összefújtak. Délutánra már volt egy "tag" (graffitis szignó) a főbejárat mellett, és húsz-harminc a garázs szabadon festhető felületein kívül is. A Magház két spiritusz rektora (Iványi György befektető és Dévényi Tamás) összességében mégis elégedett volt a versennyel, megvalósult, amit terveztek: negyvennél több kép készült egy műszak alatt, hatvannál több alkotó keze nyomán. Nem is került sokba.

A verseny elvben tematikus volt, a városlakót kellett megjeleníteni, ami előrevetítette, hogy a szokásos "children of the city"-önvallomások kerülnek túlsúlyba. Ebben nem is csalatkoztunk, bár nemcsak a stílusok kiforrottságát lehetett lemérni, hanem azt is, ki szeretett volna a festékszóró spray-kből néhányat megspórolni az otthoni készletbe. A város Budapesten is New York: az inkák letűnt birodalmát idéző dolgozat vagy a belvárosi bérházak között drótkötélen velocipédező bohóc európaisága elütött a mainstreamtől. A téma szállította a rutinból, de technikásan festett toposzokat: felhőkarcolók mintájára festékeskannák nőttek ki a földből, a firkászcsecsemő burokban születik, és Bif is megrajzolta már valahol ezt a Popeye-arcú hiphop-kölköt. Néhány munkából ugyanakkor finom humor sugárzik. Egy tizenöt év körüli srác a Szentháromság téri Szent István-szobrot fogalmazta újra ("Egy szobor aztán igazán városlakó, hisz mindennap ott van" - nyilatkozta bölcsen).

A találkozó közös fal mellé állította a firkászok megosztott táborát. Az elit mögött ténykedő

második vonalban

az utóbbi időben több rendkívüli tehetségű "képzős" is feltűnt (képzőművészeti szakközépiskolába járnak, innen a nevük, amit az ellen szitokszóként is használ), akik szívesen festenek legált és figuratívat, a kiérlelt technikákat és tematikát pedig gyakran semmibe veszik. Szapulják is őket rendesen a netfórumokon, hogy puhányok, mert nem vesznek részt akciókban; közben munkáik megkerülhetetlenek.

Mire a Las Vigasz-formáció négy óra felé felváltotta a hiphop-konzervet, a firkászok már fent mobiloztak a garázslejáró előtt, és csak szúró autófényező-szag és az altizenéhez illő szolid bódulat emlékeztetett arra, hogy a falképek alig pár órája lettek készen. A zsűri a nagy neveket és a tradicionálisat jutalmazta: több kiosztott nívódíj mellett a fődíjat, egy digitális fényképezőt Angel háromtagú munkacsoportja vitte haza. Képükön egy Fábry-show-ba illő éjszakai amerikai város antracit és sötétkék színekben pompázó sziluettje látható, amit teljesen tönkrebarmol a három művész inkább felül-, mint alantírása.

Nem volt szenzáció, a márkanevek ütöttek, de ez egybevághat a rendezők jövőképével.

Bogár Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.