Gyülekező: Hit-parádé

  • - winkler -
  • 1997. december 11.

Tudomány

A buli kezdetéig harapunk valamit, a hivatalos büfék helyett természetesen a HIT büfében. Fizetni fénymásolt bónnal kell: a BS-nek büféztetési monopóliuma van, de a büfé helyi definíciója valami "pénzért élelmiszer-árusítás"-féle. A kiskapu lényege, hogy a hívek az egyik szobában megveszik a bónt, a másikban pedig fogyasztanak érte, így nem pénzért vették a kaját.

A fentiekre Ferenc egy túrós rétes formájában szolgáltat tárgyi bizonyítékot - a csel látszólag nem túl nagyvonalú, viszont, tekintetbe véve, hogy a BS-t gyakorlatilag a gyülekezet tartja el, színvonala megfelel a realitásoknak.

A buli hatkor indul, a színpadon a HIT-kórus és a HIT-band, a következő óra kiváló, kissé groteszk

Blues Brothers-paródiát

hoz. A zenekarból ismerős Barile Pasquale dobos (ex-R-Go) és a gitáros Slamó, zongorán, billentyűs hangszereken Németh Sándorné, a csatársorban a Bergendy exénekesén kívül Szatay Gábor (ex-No), aki, nem tudom, miért, de hibátlanul hozza Galla Miklós valamennyi mozdulatát, megtámogatva egy fekete öltönnyel. A Besenyő-érzést tovább erősítik a dalszövegek, melyeket az aluljáróban gyakran hallhatunk, általában "él az Úr" a refrén, és borzalmas a prozódia.

A színpadkép tökéletes, a ház tele, bár e helyütt emlékezzünk meg a Hit Gyülekezete gusztustalan Budapest-centrikusságáról: a budapestiek a küzdőtéren, középen ülnek, a vidékiek a lelátón. Minden város egy transzparenst lógat a korlátra (Eger stb.), a többiek így találnak oda, de hogy igazságosabb legyen az elhelyezkedés, a városok mindig sorsolnak. Igazán szép.

A hangosítás nagyon jó, kellemesen telt, és a rengeteg színpadi tényezőhöz képest (még fúvósok és hegedűk is vannak) kifejezetten tisztán szól. Barile Pasquale dobolása külön élmény, talán a sok középtempó meg a sok fellépés teszi, de úgy dobol, mint Szikora mögött soha. A legtöbb szám úgy kezdődik, mintha a szerző a Szeretlek is, meg nem ist szerette volna megírni, de közben észbe kapott, hogy tulajdonképpen We Are The World-öt akar. Negyedóráig felekezeti hovatartozás nélkül is kifejezetten élvezetes a koncert, utána nem. Egy óra és öt perc elteltével Németh Sándor váratlanul a színpadon terem, úgy,

ahogy Paskay László legfeljebb szeretne:

a nézőtér eksztázisban, csillogó szemek minden elképzelhető mennyiségben. A kitűnő hangosításon kívül dicséret illeti az operatőröket és a rendezőt: Leni Riefenstahl se csinálhatta volna dögösebben. Bár steadicam nincs, a kameraman stabilan dolgozik vállról, rengeteg a dinamikus, mozgó Németh Sándorról vele együtt ügető kamerával készült felvétel, és pompásan vágják be a nézőtéri lelkesedőket. Mindez egyrészt a nagy képernyőfalon megy, hogy láthassuk magunkat, másrészt nyilván megvásárolható műsoros videókazetta lesz belőle, Ferencnek már van két nagy Samsonite-bőröndnyi.

A zene megy tovább,

Sándor Jelcin stílusában

tvisztel egy kicsit, majd kezdetét veszi a bizonyságtétel. Ez olyan, mint a tematikus Friderikusz-show, csak sokkal jobb. A téma (hogyan tértem meg) csak látszólag érdektelen: a riportalanyok zseniálisak. Egy megtért kábszeres pénzbehajtó feleségestül, egy itt a piros, hol a piros-man kockás zakóban, egy exokkult ex-tetoválómester és egy exokkult exalkoholista lány. Sándor kérdései viszonylag egyszerűek (hogyan tértél meg, mi változott az életedben), a bizonyságtevők azonban fantasztikusak. Két aranyköpés között billegnek és idétlenül vihognak, de erre itt nem mondják, hogy zavarban vannak, hanem hogy betöltekeznek a szentlélekkel, ettől függetlenül maga a viselkedés ugyanúgy humorforrás, mint a Fridinél. Ha az egyórás programot meg lehetne vágni a felére, a tévében bármelyik konkurenst lenyomná két hónap alatt. Sajnos Ferenc azt mondja, a program kötetlen, nem lehet kiszámítani, melyik istentiszteleten lesz bizonyságtétel, pedig azokra a napokra mindig eljárnék.

Harmadik műsorszám

a megtérés: Sándor atya átadja a szót Pajor Tamásnak, aki húsz percen át próbálja meggyőzni a laikus vendégeket, engedjük beköltözni a szívünkbe Jézust. Majd arra biztat, szaladjunk mindnyájan a színpad elé. Ferenc spontánul bökdösni kezd:

- Nem akarsz esetleg...? Nem szégyen... Először én sem mertem kimenni.

A kiszaladók között egyeseket gyakorlatilag tolnak, mások se lépik túl az 5 km/h-t, de két zeneszám alatt összegyűlik vagy harminc megtérő. Közösen teszünk le egy hűségesküt Jézus feltámadására, közben zene, s rövid labdaszobai keresztelő után ismét Sándor lép a színpadra. A csarnokban különös hang: mindenki egyszerre beszél. Ferenc konkrétan azt mondja, "bunyubunyumunyumunyu", majd elmagyarázza, hogy ez a nyelveken szólás, amint az evangéliumban le van írva. Sajnos a végkifejlet előtt mennem kell, Ferenc hazavisz. A VIP-parkolóban üdvözült őr kérdezi:

- Mentek? Akkor siessetek, mert a Hack Peti be szeretne állni.

És valóban, sarkunkban a kiváló alkotmányjogász, aki valami küldöttgyűlés miatt maradhatott le a program javáról, most már csak a szentbeszédet élvezheti.

A kocsiban szóló

HIT rádióban

Sándor atya fejtegeti, mennyire szép az, amikor valaki szívvel, dúsan ad. Egyenes közvetítés: most megy a pénzbeszedés. Ez ellen állítólag kezdetben maga Evander Holyfield is berzenkedett, de ma már talán Don King is lelkesen perkál. Ferenc prognózisa beigazolódik: a Thököly úti kereszteződésig még hallani a prédikációt, aztán elmegy a térerő.

- winkler -

Szakkifejezések

Dicsőség az Úrnak! - megtérős történet végén mondjuk

Halleluja! - bármikor, akár prédikáció közben is, üvöltve

igei - kóser, a gyülekezet elveivel összhangban lévő, létezik például "igei szex" is

A bűn zsoldja a halál! - meg nem tértek terrorizálásához

Egy kedves barátom - új húst hoztam

Mindent szabad, de nem minden hasznos - ha hirtelen semmi okos nem jut eszünkbe egy bonyolult erkölcsi kérdéssel kapcsolatban

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.