Hülyerobotverseny - Az öncélúság öröme

  • - kovácsy -
  • 2010. november 4.

Tudomány

Ahhoz, hogy egy szerkezet kiérdemelhesse a "hülyerobot" címet, három feltételnek kell megfelelnie. A legfontosabb, hogy ne legyen hasznos funkciója - aminek nyilvánvaló kultúrakritikai vonatkozásaira itt nem térhetünk ki. A második, hogy legyen vicces, nevettesse meg a közönséget, amiből máris kiviláglik, hogy a hülyerobot a tömegszórakoztatás eszköze, miáltal a két feltétel között máris ellentmondás keletkezik, hiszen a nevetésélmény tiszta haszon, nem is szólva az eladott jegyek ellenértékéről. Márpedig jól ment a bolt, nemhogy az utolsó székig, de az utolsó lépcsőig megtöltötte a termet a korosztályok teljes spektrumát felvonultató közönség. Végül a harmadik feltétel: a robotnak mechanikus vezérléssel kell rendelkeznie, és ennek fejlettségi szintje is a versengés tárgya -

Ahhoz, hogy egy szerkezet kiérdemelhesse a "hülyerobot" címet, három feltételnek kell megfelelnie. A legfontosabb, hogy ne legyen hasznos funkciója - aminek nyilvánvaló kultúrakritikai vonatkozásaira itt nem térhetünk ki. A második, hogy legyen vicces, nevettesse meg a közönséget, amiből máris kiviláglik, hogy a hülyerobot a tömegszórakoztatás eszköze, miáltal a két feltétel között máris ellentmondás keletkezik, hiszen a nevetésélmény tiszta haszon, nem is szólva az eladott jegyek ellenértékéről. Márpedig jól ment a bolt, nemhogy az utolsó székig, de az utolsó lépcsőig megtöltötte a termet a korosztályok teljes spektrumát felvonultató közönség. Végül a harmadik feltétel: a robotnak

mechanikus vezérléssel

kell rendelkeznie, és ennek fejlettségi szintje is a versengés tárgya - ámbár az utcai kedvcsináló vitrinben látható robotbelsők inkább viszonylag egyszerű megoldásokat sejtettek. Vagyis, ha meggondoljuk, Leonardo da Vinci vaslovagja ugyanúgy nevezhetett volna, mint a derék 18. századi francia feltaláló, Jacques de Vaucanson vizet ivó, magokat csipegető, szárnyával verdeső "emésztő kacsája", amely a belsejében zajló vegyi folyamatok eredményeként állítólag közel élethű végtermék kibocsátására is képes volt. Egyébként azt, hogy a művi szarás problémája mekkora izgalomban tartja azóta is az emberiséget, a belga Wim Delvoye képzőművész Cloaca című, Magyarországon is bemutatott nagyméretű emésztőszerkezete mutatja, amely a beadagolt ételnek megfelelően más és más állagú, illatú ürüléket produkál, amit a művész aztán konzervdobozokba zár, hogy a gyűjtők megvásárolhassák (vö. Írott malac, Magyar Narancs, 2008. február 21.).

Fontoskodás ugyan, de ettől még fölvethető, hogy a haszontalan robot önmagában is ellentmondás, ha a szó etimológiáját vizsgáljuk, amire a magyar nyelvi közegben szerencsére nem kell időt vesztegetni, és az orosz rabota (munka) szóval történő összevetés a szláv eredetre is rámutat. Na de miért szláv az eredet, és nem latin mondjuk, ha már nem angol? Hát azért, mert a jelentős cseh írónak, Karel Capeknak nem tetszett a "labor" tőből képzett változat, amikor vonatkozó színdarabját, az R.U.R-t írta, tökéletesítve az embert alázatosan kiszolgáló szerkezet irodalmi toposzát. De még csak nem is ő, hanem - mint írja a Wikipédia - Josef nevű bátyja találta ki végül a robot kifejezést.

A hülyerobotverseny gazdája a lapunkban nemrég bemutatott Kitchen Budapest innovációs labor (Győzd le az egeret!, Magyar Narancs, 2010. szeptember 2.), ők pedig egy hasonló, kedélyesen rejtélyes célú japán csoporttól, a Maywa Denkitől vették át az eredetileg Bakarobo nevű rendezvény gondolatát, amit emennek a kezdeményezője, Tosza Nobumicsi zsűribeli jelenlétével szentesített. Mintegy referenciaként még a tényleges versengés előtt bemutatta Otamatone nevű idétlen, bizonyos ázsiai vonós hangszerek irtózatos nyekergését imitáló szerkezetét, amelynek a végén egy kis fej tátogott, miközben az alkotó a nyakon "játszva" közismert dallamokat adott elő, köztük a Monti csárdást, melynek futamait nonkonform szellemiségű káosszá formálta át. Mindamellett nem sikerült meggyőznie a szerkezet teljes értelmetlenségéről, szemben a színpadon - később kifutó - mintegy ott felejtett

hintázó robottal,

amely egy létra két lába között mímelte a hintázás lábmozdulatait, miután maga is egy pár láb volt, lelógva egy vastag lapról, amin mintha még lett volna valami.

Európában eddig még nem volt hülyerobot-viadal, következésképpen egy úttörő kontinensversengést láthattunk - néhány külföldi résztvevővel, akik ötletek és önfeledtség tekintetében semmiképpen sem előzték meg a hazaiakat. Maga a verseny úgy nézett ki, hogy a résztvevők először a kivetítőkön, egy igen feszesre vágott filmen mutatkoztak be, aztán egy felemelkedő ajtón át személyesen is megjelentek, általában raktári tolókocsin vezetve elő alkotásaikat, amelyek egy része képzőművészeti tárlatokon is megállná a helyét. És itt máris megemlíteném a kedvenceimet, a "Didergő robotokat", amelyek egy hűtőszekrény feltáruló ajtaja mögött valóban szorgalmasan végezték a nevükben megjelölt tevékenységet, sajátos hangon panaszolva föl állapotuk elkeserítő megváltoztathatatlanságát. Az igazi derültséget viszont az keltette, amikor az alkotó, Kiss László feltárta a reszketeg kicsi páros működési elvét: a nagy szemekkel ellátott téli sapkákat olyan keretekre húzták, amelyek egy-egy fekvő hangszóróból állnak ki, és az ezekben megszólaló erőteljes hangrezgés borzongatja meg a figurákat.

Figyelmet érdemelt volna a Norvégiából érkezett lengyel versenyzőnő konceptalkotása is, egy ready-made Duchamp után szabadon, de a műsorvezető nem volt hajlandó/képes követni és lefordítani az angol nyelvű prezentációt. Mindegy, a lényeg az volt, hogy egy - kétségkívül totálisan értelmetlen, mert játszásra sem alkalmas - régi kelet-európai műanyag bolti játékrobot helyeztetett be a verseny kontextusába, és ezáltal az alkotói intenció szerint újraértelmeződött - amit a zsűri említett japán tagja minden elismerése mellett sem volt hajlandó ponttal honorálni, a felhúzós mechanika egyszerűségére hivatkozva.

A győztes egyébként - megelőzve a didergők és a menekülő dobozbeli bárány (vö. A kis herceg) mellett a három sütemény között habozó, majd az egyiket kiválasztó alkotást is - a Macskanyalogató robot lett. Maga is egy macskaforma, csak szögletes kivitelben, nagy, ronda, vörös nyelvvel, amelylyel azonban vonakodott illetni a köré helyezett plüssállatokat, csak átgázolt rajtuk, föléjük kerülve pedig a közönség osztatlan örömére üzekedő mozdulatokat végzett, látványosan megtagadva még a rábízott, mérsékelten hasznos tevékenység végrehajtását is.

Trafó, október 31.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.