Internet-reklámok: Netetés

  • 1997. május 1.

Tudomány

A nagy posztmodern guru - Baudrillard -, aki azért önmagát nem tartja POMO-nak, pedig kultúránkban mostanság éppen ő hirdeti a legszélsőségesebb hangon, hogy semmi nincs, a modern véget ért, és egy olyan orgia után vagyunk, ahol már minden csúfságot és jót elkövetett az ember, ami egyaránt okoz élvezetet és fájdalmat; szóval ez a Buddha of cool teoretikus nincs igazán jó véleménnyel az Internetről, sőt magáról a számítógépről sem: a jövő Virtuális Embere "testi és kétségtelenül szellemi nyomorékká válik" - nyilatkoztatta ki Orgia után című cikkében.
A nagy posztmodern guru - Baudrillard -, aki azért önmagát nem tartja POMO-nak, pedig kultúránkban mostanság éppen ő hirdeti a legszélsőségesebb hangon, hogy semmi nincs, a modern véget ért, és egy olyan orgia után vagyunk, ahol már minden csúfságot és jót elkövetett az ember, ami egyaránt okoz élvezetet és fájdalmat; szóval ez a Buddha of cool teoretikus nincs igazán jó véleménnyel az Internetről, sőt magáról a számítógépről sem: a jövő Virtuális Embere "testi és kétségtelenül szellemi nyomorékká válik" - nyilatkoztatta ki Orgia után című cikkében.

Baudrillard-ral szöges ellentétben az Internet-reklámipar üzleti érdekeltségből fakadó cukormázas álláspontja érthető: legyen az Internet az a nyalóka, amelynek a jövőben majd a legtöbb szuvas fogat köszönhetjük, ők pedig a legtöbb bevételt, guruló érmékben és ropogós papírpénzekben vagy éppen a jövő tisztán elektronikus valutanemeiben. A játszmába, melynek végül is a mi későbbi életünk a tétje - és persze az, hogy tudunk-e majd pizzát rendelni a neten, távkonferenciázni vagy netán virtuálszeretkezni -, vékony hangon bele-belekiabál néhány normális hálózatkutató is, akik józanságot színlelve megálljt parancsolnának: nem ártana a sok jövőbe vetített marhaság helyett végre a valósággal is foglalkozni, hogy valójában mi és milyen a net.

Ha ezt

a három hangot

(pro és kontra, valamint az empirikusok) egy szobába zárnánk - mert ne gondolja senki, hogy nem kiabálnak el egymás mellett, csak azt hallva meg, amit saját maguk mondanak egyre rekedtebb hangon -, kibontakozhatna végre valami értelmes párbeszéd. Egyelőre azonban, azon túlmenően, hogy nem igazán akar szóba állni senki senkivel, azért mégis a reklámipar az, amely a legnagyobb hatással van a laikusokra - értsd: akik még nem számítógéppel etetik a disznót az ólban - és formálja az Internetről kialakított képet a közvéleménynek nevezett masszában. Ezért aztán könnyen belátható, hogy nem babra megy a játék, mert amit most a jövőként vizionálnak itt nekünk, könnyen önbeteljesítő jóslattá válhat, legitimálhatja a jövendő netes fejlesztéseit, és hiába hadakozunk Oidipuszként sorsunk ellen, a végén ülhetünk majd elvakultan a gépünkhöz kötve, miközben a háztartási droid kávét főz odakint a konyhában.

A reklámipar

tudatipar, amely fogyasztásunkat és fogyasztói létünket, szükségletkielégítésünket és vágyainkat determinálja. A kifejezésmód, amelyet használ, széles társadalmi körben elfogadott normákon alapul, előfeltételezései feltehetően általunk is elfogadottak, és olyan viselkedési formákat és gondolkodásmódot, felfogást sugallnak, melyek végeredményben a társadalom önmagáról alkotott képét adják. Mivel a reklámkészítő sem láthat mást, mint ami a fejében van, minden azon múlik, hogy úszkál-e odabenn valami. Az Internet pedig sokcsatornás tömegkommunikáció a levelezéstől a hirdetőtáblákon és az egyidejű párbeszéden át a szörfözgetésig és a böngészgetésig. Ezek a formák, tehát maga az Internet, a kommunikációkutatók szerint öt meghatározó tulajdonsággal írhatók le. Mégpedig: multimédikusak, hipertextuálisak (nonlineárisak), csomagkapcsolt átvitellel működnek, egyidejűek és interaktívak. Az azonban könnyen belátható, hogy ezekkel a fogalmakkal, amelyeket igazából csak kevesen értenek meg, laikusoknak nem lehet eladni egy szolgáltatást.

A hazai internetes reklámok legtöbbje tehát teória helyett kétféle "just for YOU" pátosztól hangos; egyrészt azokat a cégeket célozza meg, ahol az Internet bevezetésének munkahelyi szükségszerűség az oka, és ezzel egyidejűleg megtörténik egy intranet (belső, vállalati hálózat) kiépítése is, másrészt azokat a kisfogyasztókat szándékozza megfejni, akiknek már van számítógépük, de arról, hogy mi is az az Internet, halványlila gőzük sincs, viszont nagyon akarják már a kukacot. Nehezíti a dolgukat, hogy a megcélzott fogyasztói csoportok nehezen átejthetők, mivel videójátékokon és a Csillagok háborúján szocializálódtak és nőttek fel, Primokon, Spectrumokon és Commodore-okon tanulták a hackerkedés csínját-bínját.

A nagy kasza

lehetőségét természetesen az első társaság hordozza, itt lehet óriási pénzeket akasztani, az ismeretterjesztés pedig megspórolható: egyenest a szeme közepibe lehet mondani a legkülönfélébb szakkifejezéseket a kedves vevőnek, mert érti. Ezek a reklámok a szükségszerűséggel operálnak: az információs társadalomban az információ szükséglet, az azonnali problémamegoldás alapja, az erőforrások kibővítésének lehetősége és a többi, és a megbízhatóság, gyorsaság, költségek és még ki tudja, mi minden az, ami igazából érdekli az ügyfelet.

A másik, az előzőnél jóval szerényebb lehetőségekkel rendelkező potenciális vásárlói kör saját számítógéppel rendelkezik otthon, és már belekóstolt az információs szupersztrádán való száguldozásba. Ennek a körnek nincs igénye intranetre és speciális szolgáltatásokra, a hangsúly a modemen, a percdíjon, az előfizetési díjon, a vonal minőségén és ilyesfajta gyarló anyagi tényezőkön van. A nekik szóló reklámok a "nem mindegy, milyen biszbaszt használsz" jegyében foganó szlogenekről ismerhetők fel.

Végül a hülye Internet-reklámozó sem ezt, sem azt a réteget nem célozza meg, csak lődöz vaktában a térben, retorikáját "a világháló az ilyen meg olyan fasza" izzadságszagú önmegértetés jellemzi.

- robesz -

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.