Kiállítás: Bádogdob és Kalasnyikov (Régi fémjátékok - Kiscelli Múzeum)

  • - legát -
  • 2000. április 27.

Tudomány

Talán még soha nem rendeztek ennyire körültekintő és átfogó kiállítást Magyarországon azzal a céllal, hogy bemutassák, milyenek voltak az egykori fémjátékok. Érdemes tehát az egész családnak ellátogatnia a Kiscelli Múzeumba. De ne lepődjünk meg azon, ha a gyerek sokkal inkább a játszóházra lesz beindulva, mint a kiállított tárgyakra.
Talán még soha nem rendeztek ennyire körültekintő és átfogó kiállítást Magyarországon azzal a céllal, hogy bemutassák, milyenek voltak az egykori fémjátékok. Érdemes tehát az egész családnak ellátogatnia a Kiscelli Múzeumba. De ne lepődjünk meg azon, ha a gyerek sokkal inkább a játszóházra lesz beindulva, mint a kiállított tárgyakra.

A fémjáték kifejezés egész egyszerűen anakronizmus. Ma már az ipar minden területén nyilvánvaló a műanyagok egyeduralma, így a játékgyártásban, vagyis Meseországban is. Huszon-harminc évekkel ezelőtt tehát nem hiába sürgölődött a különböző laboratóriumokban megannyi Plastic Bertrand, hogy még jobb és még keményebb mesterséges cuccokat hozzon létre lejegyezhetetlen fantázianevekkel. A műanyag persze nem azért jobb, "mert ez műanyag" (emlékszik még valaki erre a régi, hülye szlogenre?), hanem mert millióféle szilárdságban, formában és alakban lehet legyártani, arról nem is beszélve, hogy sokkal olcsóbb és "élethűbb" is. Ráadásul az alapanyagért sem kell lemenni a bányába.

A műanyagot persze utáljuk, gyanús szemétnek tartjuk, de a fenti érvekkel szemben tehetetlenek vagyunk. Az ártatlan gyermek pedig természetesen azt szeretné, ami a legújabb, a legdivatosabb, és ami a másiknak van. Amennyire megfigyeltem, egy régi játékot éppúgy figyelmen kívül hagy, mint édesanyja az ötven évvel ezelőtt divatos ruhát.

A Kiscelli Múzeumban rendezett kiállításon mindezt bárki megfigyelheti. A vitrinben csillogó tárgyak ugyanis egy játszóházat fognak körbe, ami a gyerekek számára sokkal nagyobb vonzerőt jelent, mint maga a bemutató. A szülők azonban beülhetnek az időgépbe, és - hasonlóan a tavalyi Giccs és kultusz bemutatóhoz - fel-felsikolthatnak: "Jaj, ilyen nekünk is volt!"

És valóban. A bemutató nagy részét azok a játékok teszik ki, amelyeket annak idején a

Lemezárugyár

készített, és szinte minden trafikban meg lehetett vásárolni. Kinek nem volt ebben az országban csipegető csibéje, KRESZ-játéka, lendkerekes Jaguárja? Igaziból sokaknak nem volt, de ma már azok is úgy gondolnak rá, mintha lett volna.

Ami itt és most azonban sokkal fontosabb: ezek a játékok így egyben láthatók, és ha túlzás is lenne azt állítani, hogy "megelevenednek a hatvanas évek magyar gyermekszobái", azért kétségtelen, hogy jó érzés megbámulni ismét ezeket a játékokat. De azért nem csak natúr nosztalgiáról van szó, a kiállítás szervezőinek sikerült beszerezniük egy-két igazi különlegességet is: egyrészt a II. világháború előtti magyar felhozatalból, másrészt pedig a 1950-es évek eleji játékokból. Az előbbiekre elsősorban a precíz kidolgozás és az egyszerűség jellemző - locsolókannák, kislábosok, fazekak és bádogdobok -, az utóbbiak viszont abból a szempontból érdekesek, hogy még ebben a műfajban is mennyire játszott a szovjet minta. A Lemezárugyár már 1950-ben fémkrokodilt dobott piacra, de természetesen készültek agitprop perselyek (például "gyűjtsd a vasat!" felirattal és hiperaktív úttörőkkel), valamint "csúnya fekete autók", igaz, függöny nélkül. Persze egy kis militáriáért a későbbiekben sem kellett a szomszédba menni, a hatvanas években olyan gyöngyszemek jelentek meg, mint a Kalasnyikov géppisztoly dobtáras és modern változata. Igaz, akkoriban már az űrkorszak is beköszöntött elsősorban különféle holdjárművek, rakéták, de azért "pisztoly" változatban is.

Noha a kiállítás java a Lemezárugyár termékeiből kerül ki, láthatunk más jellegű dolgokat is, például fémépítőket, matchboxokat, japán, német és cseh holmikat, sőt valamennyire a plasztikvonal is képviselteti magát, noha csak az elit bakelit formájában. Talán éppen ez a sokféleség az, ami már kissé zavaró, annak ellenére, hogy a jó szándék egyértelmű.

Ha ez volna a legnagyobb baj, szóba se hoznám, viszont van egy ennél sokkal rosszabb dolog is. Nevezetesen, hogy az apáink tárgyai szókapcsolatban mi vagyunk az "apáink".

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.