Könyv: Az objektivitás határai (Mitch Earleywine: Marihuána)

  • Zsuppán András
  • 2004. július 29.

Tudomány

"Elsõ fogyasztásakor furcsa ûrt érzett a hasában, amirõl azt gondolta, hogy mély lélegzetvételekkel kitöltheti. Hirtelen azonban az a kísérteties érzése támadt, hogy pénisze minden egyes lélegzetvétellel egyre inkább visszahúzódik a hasába. Segítségért kiáltott. Barátai fél órára betették egy tóba, amíg úgy nem érezte, hogy nemi szerve ismét normális."

A fent leírt jelenség a koró, a marihuána fogyasztásának egy kizárólag Ázsiában elõforduló nemkívánatos mellékhatása, mely 1982-ben járványként söpört végig Nyugat-Bengálián, de a kínaiak is ismerik suk jang (zsugorodó pénisz) néven. Hogyan értelmezzünk egy ilyen beszámolót, amikor a marihuána köztudottan nem hallucinogén drog? Milyen szerepük van a kulturális tradícióknak a kannabisz hatásmechanizmusában? Van-e egyáltalán esély arra, hogy objektív módon írjuk le egy olyan szer kémiai és pszichológiai hatásait, melyre ennyire különbözõ reakciók lehetségesek? Mitch Earleywine, a Dél-kaliforniai Egyetem kutatója

"A tudomány álláspontja"

alcímet adta könyvének, és elõszavában Demetrovics Zsolt is azzal ajánlja, hogy az olvassa el, aki "kész arra, hogy áttekintse a marihuánakutatás eddigi tudományos eredményeit, mérlegelje ezek üzenetét, s aki akár hajlandó újragondolni álláspontját, ha az nem vág egybe a tudomány álláspontjával". Earleywine professzor ugyanis nem vádolható részrehajlással, kellõ alapossággal mérlegel minden tényt, szigorúan csak a kutatási adatok alapján von le következtetéseket. És valóban, szinte minden második mondat mellett ott találjuk a megfelelõ hivatkozást; a szerzõ saját bevallása szerint minden releváns publikációt áttekintett, és az olvasóra bízza a véleményalkotást.

A könyv valójában a professzor egyetemi szemináriumának tankönyvként is használható jegyzete. A fejezetek végén található tömör összefoglalások, a hivatkozások formája és a mû stílusa egyaránt az amerikai tudományos irodalom már nálunk is meghonosodott szabályait követi. Ezt az alapréteget kellemesen színezi a professzor száraz humora. Bár a poénok egy részének ártott az élõszóból írásba ültetés, határozottan szórakoztató olvasni. A kender története a kötélgyártástól a "rekreációs célú" használatig, a marihuána amerikai pályafutása a kezdetektõl napjainkig, a jelenlegi amerikai fogyasztási szokások, illetve drogpolitika alapos ismertetése hasznos és fontos magyar nyelvû forrássá teszik a kötetet.

Bár Earleywine a saját szakterületén rendkívül magabiztosan és elegánsan mozog az adatok, elméletek és különbözõ iskolák között, a történeti bevezetõ több sebbõl vérzik. Nem tudom, hogy Amerikában komoly szakember leírhat-e olyan mondatokat, hogy "5000 évvel ezelõtt jelentõsen más volt a világ és a gyógyszerek is. Példának okáért az egyiptomiak ekkoriban vezették be a 365 napos naptárt. Egy kínai udvari zenész ekkor faragta az elsõ bambuszfurulyát, és a Kheopsz-piramis még viszonylag újnak számított." Nem az õ területe, de ez akkor is kínos. És még kínosabb, ha utána odaírjuk, hogy "(Grun, 1982)" - és aztán hátralapozva kiderül, hogy a professzor úr egy 1982-es népszerûsítõ mûvecskébõl (The timetables of history) szerzi ismereteit az ókori Kelet kultúrájáról.

Egy merészebb magyar

fordítás talán segíthetett volna kiküszöbölni az ilyen hiányosságokat. A leghajmeresztõbb bakit viszont a saját tárgyánál, a kapu-elmélet cáfolatakor követi el a professzor, amikor a marihuána és más drogok fogyasztása közötti korreláció kiszámításáról beszél. A fejezet végén, az összefoglalás után nagyvonalúan odaveti, hogy kalandvágyóbb lelkek talán kíváncsiak lehetnek a pontos számításokra, ezért õ most elmagyarázza a Pearson-féle szorzási eljárást. Oszt, szoroz, gyököt von, és végül megállapítja, a korreláció 0,23. A magyar szerkesztõknek kellett lábjegyzetben felhívniuk a figyelmet arra, hogy Earleywine tévedett egy helyi értéket, de ez a tízszeres különbség egyáltalán nem érinti mondanivalója lényegét.

Igen érdekes pszichológiai fejezetek elemzik a fû hatását a gondolkodásra, az emlékezetre, az érzelmekre, a szexualitásra, a spirituális élményekre és az egészségre. Nagyjából megkapjuk azt, amit vártunk - a fûnek nincsenek igazán káros hatásai, de apróbb problémákat azért okozhat, nem addiktív, de pszichológiai alapon rá lehet szokni, és sokkal kevésbé kártékony, mint a legális kábítószerek. Találkozunk néhány ritkán hallott, érdekes ténnyel is, például a kutatások szerint nem igaz, hogy a fû rontaná a sofõrök vezetési képességeit, és veszélyesebbé tenné az autózást. De hogy a másik oldal is kapjon egy érvet: nem igaz, hogy a fû - ellentétben a cigarettával - nem károsítja a tüdõt, mivel a hosszú slukkok nagyobb kátránylerakódással járnak, és idõvel a marihuána is növeli a tüdõrák kialakulásának veszélyét. Earleywine - talán nem minden kajánság nélkül - mindjárt megoldási javaslatot is tesz: érdemes lenne erõsebb hatóanyagú kannabiszt elõállítani, amibõl kevesebbet kell szívni a hatás eléréséhez. A túladagolástól sem kell félni, mivel ez a marihuána esetében lehetetlen: egy 73 kilós embernek a mostani jointokból összesen kilencszáz darabot kellene elszívnia a halálos adaghoz.

A részletkérdések boncolgatásakor azonban nagyon hamar kiderül, hogy a tudomány valójában keveset tud a marihuánáról. Egyetlen olyan kérdés sincs, amit teljes bizonyossággal meg lehetne válaszolni, a kutatások eredményei ellentmondóak, nem tudjuk pontosan, hogy hat a fû az emberre, mit csinál az érzékeléssel, a gondolkodással és az emlékezettel. Sokszor tûnik úgy, mintha a tudomány helyett egyelõre érdemesebb lenne egy tapasztalt marihuánafogyasztót megkérdezni bizonyos kérdésekrõl.

Bármit írjon is elõszavában a szerzõ és a magyar szerkesztõ, Earleywine nagyon egyértelmûen tereli az olvasót a fû dekriminalizációjának elfogadása felé. Az utolsó fejezetben, mely a lehetséges drogpolitikával foglalkozik, ki is mondja, hogy a fû illegális volta kizárólag társadalmi és morális okokon alapulhat, pszichológiai és addiktológiai szempontból nem indokolt. A világ egyik legszigorúbb drogpolitikájának kritikája szinte minden mondatából kiérzõdik.

Zsuppán András

Mitch Earleywine: Marihuána, Edge 2000-NDI, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.