Könyv: Az objektivitás határai (Mitch Earleywine: Marihuána)

  • Zsuppán András
  • 2004. július 29.

Tudomány

"Elsõ fogyasztásakor furcsa ûrt érzett a hasában, amirõl azt gondolta, hogy mély lélegzetvételekkel kitöltheti. Hirtelen azonban az a kísérteties érzése támadt, hogy pénisze minden egyes lélegzetvétellel egyre inkább visszahúzódik a hasába. Segítségért kiáltott. Barátai fél órára betették egy tóba, amíg úgy nem érezte, hogy nemi szerve ismét normális."

A fent leírt jelenség a koró, a marihuána fogyasztásának egy kizárólag Ázsiában elõforduló nemkívánatos mellékhatása, mely 1982-ben járványként söpört végig Nyugat-Bengálián, de a kínaiak is ismerik suk jang (zsugorodó pénisz) néven. Hogyan értelmezzünk egy ilyen beszámolót, amikor a marihuána köztudottan nem hallucinogén drog? Milyen szerepük van a kulturális tradícióknak a kannabisz hatásmechanizmusában? Van-e egyáltalán esély arra, hogy objektív módon írjuk le egy olyan szer kémiai és pszichológiai hatásait, melyre ennyire különbözõ reakciók lehetségesek? Mitch Earleywine, a Dél-kaliforniai Egyetem kutatója

"A tudomány álláspontja"

alcímet adta könyvének, és elõszavában Demetrovics Zsolt is azzal ajánlja, hogy az olvassa el, aki "kész arra, hogy áttekintse a marihuánakutatás eddigi tudományos eredményeit, mérlegelje ezek üzenetét, s aki akár hajlandó újragondolni álláspontját, ha az nem vág egybe a tudomány álláspontjával". Earleywine professzor ugyanis nem vádolható részrehajlással, kellõ alapossággal mérlegel minden tényt, szigorúan csak a kutatási adatok alapján von le következtetéseket. És valóban, szinte minden második mondat mellett ott találjuk a megfelelõ hivatkozást; a szerzõ saját bevallása szerint minden releváns publikációt áttekintett, és az olvasóra bízza a véleményalkotást.

A könyv valójában a professzor egyetemi szemináriumának tankönyvként is használható jegyzete. A fejezetek végén található tömör összefoglalások, a hivatkozások formája és a mû stílusa egyaránt az amerikai tudományos irodalom már nálunk is meghonosodott szabályait követi. Ezt az alapréteget kellemesen színezi a professzor száraz humora. Bár a poénok egy részének ártott az élõszóból írásba ültetés, határozottan szórakoztató olvasni. A kender története a kötélgyártástól a "rekreációs célú" használatig, a marihuána amerikai pályafutása a kezdetektõl napjainkig, a jelenlegi amerikai fogyasztási szokások, illetve drogpolitika alapos ismertetése hasznos és fontos magyar nyelvû forrássá teszik a kötetet.

Bár Earleywine a saját szakterületén rendkívül magabiztosan és elegánsan mozog az adatok, elméletek és különbözõ iskolák között, a történeti bevezetõ több sebbõl vérzik. Nem tudom, hogy Amerikában komoly szakember leírhat-e olyan mondatokat, hogy "5000 évvel ezelõtt jelentõsen más volt a világ és a gyógyszerek is. Példának okáért az egyiptomiak ekkoriban vezették be a 365 napos naptárt. Egy kínai udvari zenész ekkor faragta az elsõ bambuszfurulyát, és a Kheopsz-piramis még viszonylag újnak számított." Nem az õ területe, de ez akkor is kínos. És még kínosabb, ha utána odaírjuk, hogy "(Grun, 1982)" - és aztán hátralapozva kiderül, hogy a professzor úr egy 1982-es népszerûsítõ mûvecskébõl (The timetables of history) szerzi ismereteit az ókori Kelet kultúrájáról.

Egy merészebb magyar

fordítás talán segíthetett volna kiküszöbölni az ilyen hiányosságokat. A leghajmeresztõbb bakit viszont a saját tárgyánál, a kapu-elmélet cáfolatakor követi el a professzor, amikor a marihuána és más drogok fogyasztása közötti korreláció kiszámításáról beszél. A fejezet végén, az összefoglalás után nagyvonalúan odaveti, hogy kalandvágyóbb lelkek talán kíváncsiak lehetnek a pontos számításokra, ezért õ most elmagyarázza a Pearson-féle szorzási eljárást. Oszt, szoroz, gyököt von, és végül megállapítja, a korreláció 0,23. A magyar szerkesztõknek kellett lábjegyzetben felhívniuk a figyelmet arra, hogy Earleywine tévedett egy helyi értéket, de ez a tízszeres különbség egyáltalán nem érinti mondanivalója lényegét.

Igen érdekes pszichológiai fejezetek elemzik a fû hatását a gondolkodásra, az emlékezetre, az érzelmekre, a szexualitásra, a spirituális élményekre és az egészségre. Nagyjából megkapjuk azt, amit vártunk - a fûnek nincsenek igazán káros hatásai, de apróbb problémákat azért okozhat, nem addiktív, de pszichológiai alapon rá lehet szokni, és sokkal kevésbé kártékony, mint a legális kábítószerek. Találkozunk néhány ritkán hallott, érdekes ténnyel is, például a kutatások szerint nem igaz, hogy a fû rontaná a sofõrök vezetési képességeit, és veszélyesebbé tenné az autózást. De hogy a másik oldal is kapjon egy érvet: nem igaz, hogy a fû - ellentétben a cigarettával - nem károsítja a tüdõt, mivel a hosszú slukkok nagyobb kátránylerakódással járnak, és idõvel a marihuána is növeli a tüdõrák kialakulásának veszélyét. Earleywine - talán nem minden kajánság nélkül - mindjárt megoldási javaslatot is tesz: érdemes lenne erõsebb hatóanyagú kannabiszt elõállítani, amibõl kevesebbet kell szívni a hatás eléréséhez. A túladagolástól sem kell félni, mivel ez a marihuána esetében lehetetlen: egy 73 kilós embernek a mostani jointokból összesen kilencszáz darabot kellene elszívnia a halálos adaghoz.

A részletkérdések boncolgatásakor azonban nagyon hamar kiderül, hogy a tudomány valójában keveset tud a marihuánáról. Egyetlen olyan kérdés sincs, amit teljes bizonyossággal meg lehetne válaszolni, a kutatások eredményei ellentmondóak, nem tudjuk pontosan, hogy hat a fû az emberre, mit csinál az érzékeléssel, a gondolkodással és az emlékezettel. Sokszor tûnik úgy, mintha a tudomány helyett egyelõre érdemesebb lenne egy tapasztalt marihuánafogyasztót megkérdezni bizonyos kérdésekrõl.

Bármit írjon is elõszavában a szerzõ és a magyar szerkesztõ, Earleywine nagyon egyértelmûen tereli az olvasót a fû dekriminalizációjának elfogadása felé. Az utolsó fejezetben, mely a lehetséges drogpolitikával foglalkozik, ki is mondja, hogy a fû illegális volta kizárólag társadalmi és morális okokon alapulhat, pszichológiai és addiktológiai szempontból nem indokolt. A világ egyik legszigorúbb drogpolitikájának kritikája szinte minden mondatából kiérzõdik.

Zsuppán András

Mitch Earleywine: Marihuána, Edge 2000-NDI, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.