Lemez: Előre a múltba! (Greg Osby: St. Louis Shoes)

  • Czabán György
  • 2003. szeptember 18.

Tudomány

Biztos mindenkinek eljön az a pillanat, amikor megáll az úton, és hátranéz. Greg Osby 1960-ban született St. Louisban, kezdetben R&B-, funky- és blues- zenekarokban játszott, majd a washingtoni Howard Universityt és a bostoni Berklee School of Musicot abszolválva megérkezett New Yorkba. Ott Jack DeJohnette, Andrew Hill, Herbie Hancock és Muhal Richard Abrams zenekaraiban szocializálódott, továbbá a dzsessz és a hip-hop összeházasításán dolgozott, olyan kollégákkal, mint Steve Coleman, Geri Allen, Gary Thomas vagy Cassandra Wilson. Tagja volt az M-Base nevű formációnak, és az első önálló albuma 1987-ben jelent meg Sound Theatre néven.
Biztos mindenkinek eljön az a pillanat, amikor megáll az úton, és hátranéz. Greg Osby 1960-ban született St. Louisban, kezdetben R&B-, funky- és blues- zenekarokban játszott, majd a washingtoni Howard Universityt és a bostoni Berklee School of Musicot abszolválva megérkezett New Yorkba. Ott Jack DeJohnette, Andrew Hill, Herbie Hancock és Muhal Richard Abrams zenekaraiban szocializálódott, továbbá a dzsessz és a hip-hop összeházasításán dolgozott, olyan kollégákkal, mint Steve Coleman, Geri Allen, Gary Thomas vagy Cassandra Wilson. Tagja volt az M-Base nevű formációnak, és az első önálló albuma 1987-ben jelent meg Sound Theatre néven.

A kilencvenes évek közepére letisztult a stílusa, úgyhogy leigazolta a Blue Note nevű patinás lemezcég, ahol immár tizenegy albumot vett fel. Közülük meg kell említeni az 1999-ben megjelent Frendly Fire címűt, melyben Joe Lovano a partnere, és húzós posztavantgárd zenét nyomnak felszabadultan; míg a 2001-es Symbols of Light azért különös, mert egy vonósnégyessel kiegészülve kerülik el a nyáladzás minden kínálkozó csapdáját.

A 2003-as St. Louis Shoes visszatekintés: afféle "honnan jöttünk, mik vagyunk, hová megyünk" típusú dolgozat. Egyben szakít a "művész egyenlő a komponistával" koncepcióval. Az összes szerzemény főhajtás a nagy elődök és mentorok előtt, Ellington, Gillespie, Monk, Gershwin, Handy, illetve Cassandra Wilson és Jack DeJohnette szerzeményei aktualizálódtak. Az East St. Louis Toodle-Oo nyitja a sort, és a St. Louis Blues zárja, hogy még véletlenül se tévesszük el, honnan érkezett Osby altszaxofonja. Közben szépen sorjáznak a standardok, de ettől semmi retroérzésünk nem kerekedik. Komplex modern dzsesszt hallunk, gazdagon hangszerelve, sok érzéssel és ünnepélyesen előadva. A ritmusszekció magabiztos, Nicholas Payton pedig lágyan és pontosan trombitál. A zongorista Harold O`Neal huszonegy éves, de a bőgős Robert Hurst és a dobos Rodney Green is a fiatalabb nemzedék titánja, azt is jelezve mintegy, hogy milyen elképesztő tartalékok rejlenek az amerikai zenében.

Ez az album sem váltja meg a világot, de a vállaláson belül hibátlan anyag, szemérmes férfimunka, számvetés vagy egyszerűen egy hangulatos poszt-bop album, amit egyaránt használhatnak férfiak és nők, lehet rá odafigyelni, de háttérzenének sem karcos.

Czabán György

Blue Note Records, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.