Lézerkard Braille-írással - Star Wars Expo Párizsban

  • Balázs Áron
  • 2006. január 19.

Tudomány

A plakáton a Cité des Sciences et de l'Industrie sötétségbe borult komplexuma felett járőrözik a három egységből álló birodalmi TIE fighter kötelék a bejáratnál, a hangzavarnak tűnő ordibálás odabent, a félhomályban wookie-halandzsává változik.

A plakáton a Cité des Sciences et de l'Industrie sötétségbe borult komplexuma felett járőrözik a három egységből álló birodalmi TIE fighter kötelék a bejáratnál, a hangzavarnak tűnő ordibálás odabent, a félhomályban wookie-halandzsává változik.

Ha eldobjuk a kezünkbe nyomott térképet, és következetes humanoid logikával követjük a si-koltozó gyerekhadat, nagyobb élményben lehet részünk, mint ha az előírt útvonalat követnénk. Mást nem is tehetünk, mert a mindentudó kis fehér robot R2-D2 és aranyszínű protokollgép társa, továbbá két életnagyságú, a lázadók flottájához tartozó űrhajóváz zárja el a térkép által megjelölt utat.

Az első bolygószobába toppanva a Tatooine sivatagi arénája tárul elénk, már akinek lucasnyi a fantáziája, és életet lehel a podracer-pálya drukkereinek makettjeibe. A rabszolgatartó Watto üvöltözik, a sokak által a filmtörténet legröhejesebb kreatúrájának tartott Jar Jar Binks gügyög. A szervezők tényleg kitettek magukért, mindent kiírtak franciául, angolul és spanyolul, sőt Braille-írással is kitapintható a lézerkardok működésének pontos leírása. Átszáguldunk az első részek világán, és megcsodálunk egy-két olyan hajmeresztő vadságot, mint Yoda mester vagy Dooku gróf bronz mellszobra - vitrinben. Tán nem véletlen, hogy a szomszédos, relikviákkal zsúfolásig tömött ajándékboltban még csak hasonlót sem lehet látni.

Lassan interaktívvá válik a kiállítás, ami annyit tesz, hogy fogdoshatjuk a műanyag védőburkolatot, amiben néha felvillan a lézerkardra emlékeztető bot tompa neonfénye. Aki maradandó anyagi károsodást akar szenvedni, több színben is megvásárolhatja, úgy negyvenezer forint körüli áron.

Aztán egy újabb sokk. A kimaradt jelenetek makettmodelljeinek sorába ütközünk, s nyelvtudás nélkül is érthető, miért hagyták a fenébe az azonosíthatatlan szurdokot és lényeit az Industrial Light & Magic mindentudó szakemberei.

A fércgalaxisból továbbutazva ismerős hörgésre leszünk figyel-mesek, Vader nagyúr életnagyságú bábuja szörcsög ránk, mellette a megtorpant személyiségfejlődés mementójaként hever darabokra szedett metálfekete bukósisakja. Felajzott apuka robog el mellettem, kamaszkorú lányait vonszolva maga után. "Ez a Dagobah rendszer, az Erő forrása" - magyarázza csemetéinek, majd vad demonstrációba kezd: bal kezével hadonászva emeli ki a mocsárba ragadt X szárnyú vadászgépet. A két megtermett wookie mellett elhaladva jut eszembe, hogy a Renoir/Renoir kiállításon sem láttam ennyi biztonsági őrt. Pedig ott nem 1977-ből származó lézerkardok és űrlények, hanem százéves tablók lógtak a falakon. Igaz, nem volt zene sem, ráadásul John Williams muzsikája manapság is ugyanúgy lázba hozza a jónépet, mint évtizedekkel ezelőtt. Rohanok a felhevült apuka után, akinek a feje eltűnik a hatodik epizód, A jedi visszatér termei felé közeledve. Kíváncsian hajolok le én is, valóban szellemes, ahogyan az űrhajóról szörnytorokba zuhanó, üvöltöző embereket láthatjuk Jabba és fura kinézetű haverjai szemével. Rögtön kiderül a turpisság, egyperces jeleneteket ismételnek a filmből, mindazonáltal az ér-kező újabb kíváncsiak fejeinek alig marad szabad hely, mindenhol szoronganak a mutatványokért tíz euró ötven centet fizető nagycsalá-dosok és megszállott rajongók. Az Endor következik, sokak szerint az űrsaga legelcseszettebb teremtményeivel. Így, a vitrin mellett profinak tűnnek, de közelebbről látszik, hogy a zuhanyzóból kilépő csuromvizes szörnyecske sokkal bájosabb. A galaktikus kirándulás fénypontja kétségkívül a Harrison Ford által alakított Han Solo feketeszénbe hűtött eredeti testlenyomata, ilyet még makettben sem lehet rendelés nélkül beszerezni.

Két tudatlan kissrác kezéből lézerkardot formálva hadonászik a szomszédos bluescreen előtt, a száguldó naszádok torkolattüze néha felvillan mögöttük. Váratlanul kipihent szülő ugrik közéjük, és jól kiosztja a meglepődött gyerkőcöket. Minden erőre szükségem van, nehogy az elhullott padawanokért bosszút állva és a sötét oldal nyomásának engedve nekiessek az agresszív családfőnek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.