Megjárta Romániát, Szerbiát, de itthon csapta agyon az áram

Tudomány

522 regisztrált áldozat egy év alatt. Akadálymentes légifolyosókért dolgoznak a madarak barátai.

522 áramütés miatt elpusztult vadon élő állatról tettek bejelentést tavaly januártól mostanáig Magyarországon. A nemzeti parkok dolgozói mellett civilek, természetjárók is küldtek ilyen információt a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesületnek (MME), amely 2018 óta gyűjti ezeket az adatokat. A mostani összesítés szerint a szigetelés nélküli vezetékek miatt elhullott állatok 2 emlősfajhoz, 41 madárfajhoz tartoznak, 11 érintett faj a fokozottan védett kategóriába tartozik, de érkezett bejelentés kilenc nem meghatározható madárról is. 501 állattal áramütés végzett, 21 pedig a vezetékkel való ütközés miatt hullott el.

A legtöbb áldozat, 160 a fehér gólyák közül került ki, köztük szlovák, osztrák, német, szlovén és lengyel gyűrűvel ellátott példányok is voltak. 64 egerészölyv, 50 vörös vércse, 6 szalakóta, 3-3 parlagi sas és gyöngybagoly, 2 túzok. De egy-egy fekete gólya, halászsas, rétisas, kígyászölyv, vándorsólyom és kuvik is van az áldozatok között.

Az MME szerint ennél sokkal több – mintegy 170 ezer – madár pusztul el évente a vezetékek miatt.

A bejelentések alapján a szervezet mindenütt a területileg illetékes természetvédelmi hatósághoz és az áramszolgáltatóhoz fordul, azt kérve, alakítsák át a hálózatot, hogy minél kevesebb ilyen eset történjen.

 
A túzok nagy távolságokat megtesz a levegőben, de nem repül jól
Fotó: Matkó Béla/MME 

Ez nem pusztába kiáltott szó. Az áramszolgáltató jó ideje együttműködik ez ügyben, 2008-ban Akadálymentes Égbolt néven megállapodás született, és azóta már több mint száz kilométernyi középfeszültségű légvezetéket váltottak ki földkábelre, több ezer helyen alakítottak ki szigetelést, madárelterelő berendezéseket a legveszélyesebbnek bizonyult szakaszokon.

Létezik külön túzokvédelmi program, a következő két évben ennek keretében további 75 kilométernyi vezeték tűnik el a légtérből.

A túzokokra azért figyel jobban oda a természetvédelem és az MME, mert a hazai állományt 1600 példány alkotja. A lexikon szerinti, egymillió forintos természetvédelmi értéknél nagyobb a kár, ha ereje teljében lévő madár repül vezetéknek.

Az MME szerint jellemző annak az idén május 4-én, Tiszántúlon talált fiatal túzokkakasnak az esete, amelynek jeladója is volt. Egy darabig együtt mozgott a területen lévő többi túzokkal, aztán ősszel elszakadt a csapattól, egyedül barangolt. A telet Romániában, Temesvár közelében töltötte, néhány napra átrepült Szerbiába is. Tavasszal hazaindult, naponta több tíz kilométert megtéve. Aztán egy nagyfeszültségű oszlopsor mellől nem mozdult tovább a jel. A természetvédelmi őrök találták meg a tetemet. Látszott, hogy a légvezetékkel való ütközés okozta a pusztulást, egyébként jó kondícióban volt a madár.

Egy másik kakas május 3-án Kunszentmiklós határában, két ismert túzokélőhely között húzódó vasúti felsővezetéknek ütközött. Egy utas látta, szólt a Kiskunsági Nemzeti Park igazgatóságának.

 
Egy példány természetvédelmi értéke egymillió forint, de a hazai állományt mindössze 1600 madár alkotja
Fotó: Matkó Béla/MME 

A túzok Európa legnagyobb testtömegű madara. Bár nagyon nagy távolságot képes megtenni a levegőben, gyors irányváltásokra nem képes repülés közben.

Így amikor szélben repül szigetelés nélküli vezeték – esetleg villanypásztor – közelében, könnyen előfordulhat baleset. A legnagyobb veszélyt ezekre a madarakra bizonyítottan a légvezetékek jelentik.

A jelölések miatt jól látszik, melyek az állandó túzokélőhelyek, az is látszik, merre húzódnak az ezeket összekötő légifolyosók, így ezek akadálymentesítése nagyon sok veszélyhelyzetet hárít el. Tavasszal különösen nagy a légiforgalom a madarak dürgő- és költőhelyei között, a megtermékenyített tyúkok már a biztonságos fészkelőhelyet keresik, a kakasok pedig a szabadon maradt tyúkokat.

A Felső-Kiskunságon azokon a helyeken, ahol a legtöbb túzok él, 2020 tavaszára fontos vezetékszakaszok kerültek a föld alá. Ez nem csak azért jó, mert a pusztai látványba nem rondítanak bele, hanem mert a megfigyelési adatok alapján a túzokok el is kezdték használni az akadálymentesített élőhelyeket.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.