Műegér és kumisz: Horgászkalandok Dzsingisz kán földjén

  • Para-Kovács Imre
  • 2000. február 17.

Tudomány

Horgászvideók készítésénél és nézésénél elég nehéz rafináltabb perverziót elképzelni, talán még a horgászvideókról való kritikák írását tudnám ide sorolni. Ennek ellenére vagy talán éppen ezért egy-egy horgászszafariról készült alkotást többen néznek meg, mint a Hippolytot, és állíthatom, több örömük is van benne.

A Horgászkalandok Dzsingisz kán földjén címet viselő film alaptörténete viszonylag egyszerű: négy felnőtt férfi úgy gondolja, hogy szabadidejük eltöltésének legjobb módja az, ha elmennek Mongóliába, ahol egy leharcolt UAZ-zal mintegy háromezer kilométert zötykölődnek nem létező utakon, és közben horgásznak, ahol csak vizet látnak. Szimpatikus és embert próbáló vállalkozás ez, különös tekintettel az ország infrastruktúrájára, ami nincs.

Bánkuti Sándor, Kovács Csaba, Rochner Eckhart és Szörényi Zoltán, ahelyett hogy a mexikói tengerparton butulnának a napsütésben, bejárták a mongol tájat, ami egészen olyan, mintha Spielberg terveztette volna másnaposan egy ijesztgetős, pesszimista sci-fihez. Panelházak, jurták és sziklás kietlenség, aztán hirtelen ott van egy folyó vagy patak, és minden megváltozik, egészen pontosan: gyönyörű lesz, érintetlen, virágzó völgyek és elképesztően tiszta, szabályozatlan vizek.

Ezekben a vizekben lakik a tájmen, ami egy hal, és úgy néz ki, mintha egy figyelmetlen pisztráng belenyalt volna a keletnémet női úszóválogatott reggeli vitaminitalába: nemritkán másfél méteres, szálkamentes, csodálatosan színezett testű.

Elfogása műegérrel lehetséges; és itt álljunk meg egy pillanatra, mert a műegér kulcsfigurája ennek a horgásztúrának. Úgy készül, hogy két lazán összekötött parafadugót szőrrel borítunk, majd felszereljük, és végigrángatjuk a víz felszínén, amitől teljesen úgy néz ki, mintha valódi lenne. Nem keverendő össze azzal a műegérrel, ami az elrabolt macskát várta otthon, a macskazsúron, amikor ugye sajnos kocsival együtt... Szóval ezt a műegeret szereti a tájmen.

A film nem ragad le a szokásos horgásztunk, főztünk, horgásztunk megint-szintű szerkezeti megoldásnál, hanem megpróbál képet adni a ´99-es Mongóliáról is. Ez sikerül, Mongóliáról kiderül, hogy nem fenyegeti a túl gyors és ártalmas iparosodás, viszont cserébe olyan békét és nyugalmat láttam a filmben szereplő emberek szemében, amiért most azonnal elcserélném ezt az egész információs és elektronikai szart, ami körülvesz. Megismerkedhetünk továbbá a kannás kumisz szépségeivel és a buddhizmus újbóli térnyerésével, de a lényeg a horgászat olyan vizeken, ahol talán ez a csoport lógatott először műegeret a vízbe.

Annak ellenére, hogy a csapat nem elsősorban dokumentumfilmek készítésére szakosodott, az anyag professzionális: kiegyensúlyozott operatőri munka, pergő szerkezet jellemzi, olyan finomságokkal, mint a víz alatti felvételek és egy-egy tökéletesen elkapott rablás rögzítése. Sehol sem találkozunk azokkal a hamisításokkal, mikor a horogra felakasztott hal bénán csüng a zsinóron, az álhorgász meg boldogan kiemeli, igaz, itt erre nem is volt szükség, mert a csapat a 21 nap alatt kétezer halat fogott, és ebből ötven volt tíz kiló feletti. Én harmincöt év alatt nem fogtam egyetlen tíz kiló fölötti halat sem, úgyhogy elég deprimáló bámulni, amint szák nélkül, csak úgy, puszta kézzel emelgetik ki a kapitális állatokat, majd mosolyogva visszaengedik őket.

Nyugodtan elmondhatom tehát, hogy a Horgászkalandok Dzsingisz kán földjén klasszikus kultuszfilm, egy alapmű Magyarország egyik legmarkánsabb szubkultúrájában.

Para-Kovács Imre

Tájmen Bt., 1999

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.