Művészek és a narcizmus – reagálás az olvasói levélre

Tudomány

Kedves Olvasó,

köszönjük a pontosításokat kezdeményező levelet, amelynek korrekciói közül egyesekkel egyetértünk, míg más részletekben fenntartjuk a cikk eredeti állításait. Mindenekelőtt kezdenénk azzal, hogy az interjúalany esetében a művészetterápiás, klinikai pszichológusi végzettség és gyakorlat ténykérdés, dokumentumokkal igazolható, így azzal nem lehet vitatkozni, mindössze szakmai véleménykülönbségeknek lehet helye – a tolerancia és a kölcsönös elfogadás jegyében.

1. Nem kérdés, hogy a narcisztikus személyiség (amennyiben terápiába jelentkezik) valóban szenved. Úgy véljük azonban, hogy sok narcisztikus nem jelentkezik terápiába, talán éppen azért, mert nincs szenvedésnyomása. A jelenlegi pszichodiagnosztikában az is kérdés, hogy a narcizmus valójában normális vagy patológiás jelenség (mikor melyik) – ez a vitatott kérdés a művészek csoportjára is kiterjeszthető. Teljesen érthető Orioldnak az a gondolata, hogy a narcizmussal társulhat a függőség, illetve az öngyilkossági veszély (ahogy a személyiségzavarok más csoportjaival is), mégis, az is hangsúlyozható, hogy enyhébb mértékű narcizmusnál gyakran egyáltalán nincs ilyen veszély. Nagyon sok hétköznapi narcisztikus embert ismerünk, aki nem kap diagnózist, és nemcsak hogy nem akar öngyilkos lenni, de nem fordul segítségért, és egy átlagos hétköznapi emberhez képest nem szenved jobban. A kérdést statisztikai, epidemiológiai adatok fényében lehetne korrektebbül mérlegelni, és e körben arra is emlékeztetünk, amit Oriold Károly nyilván nagyon is jól tud: a narcizmusnak nagyon sok szintje van.

2. Joan Lachkar amerikai pszichoanalitikus How to Talk to a Narcissist című munkájában valóban szerepelnek az általunk idézett megállapítások, és a szerzőre való korrekt hivatkozás is megtörténik. Az ténykérdés, hogy Lachkar a cikkben szereplő gondolatoknak megfelelően látja a művészek narcizmusának kérdését (utána lehet olvasni), és az is ténykérdés, hogy az interjúalany ezzel egyetért, annak lehetőségét fenntartva, hogy ugyanezzel a megállapítással esetleg vitába is lehet szállni. Lachkar valóban azt állítja, hogy a művész narcizmusát – bizonyos értelemben – nem meggyógyítani, hanem korrigálni kell, a cikk által is jelzett irányban (a kapcsolatok felé nyitva). Az viszont valóban igaz, hogy a teendők sora egy súlyosan patológiás művésznél esetleg itt nem ér véget – például súlyos személyiségzavarnál. A cikk azonban nem a súlyos személyiségzavarokról szól, hanem a művészeknél – Lachkar szerint – általánosan intenzívebben jelen levő narcisztikus hajlamról. Amikor Oriold Károly a cikkel vitatkozik, valójában Joan Lachkar gondolatait vitatja – ellentétben az interjúalannyal, aki ezeket elfogadja –, így ezt hosszú távon meddő vállalkozásnak érezzük.

3.  A cikk valóban háttérbe helyezi a szenvedés és a gyógyulás szempontjait, mivel aki nem akar meggyógyulni, azt értelemszerűen nem gyógyítjuk. A cikk nem a segítségre szorulókról szól, hanem a művészekről, akiknél – Lachkar szerint – általánosan nagyobb mértékű a narcizmus, mint a hétköznapi embereknél. Előfordul, hogy ettől szenvednek, az is, hogy esetleg nem. A terapeuta pedig terápiában mérlegeli egyfajta költség/haszon elv alapján, hogy miben segítheti őket a leghatékonyabban, cél-e a narcizmus felszámolása, vagy csak a lehető legeredményesebb életvitel.

4. Nem lehet „igazságot tenni” abban a meglehetősen régi kérdésben, hogy a műalkotás lehetősége eltűnik-e az egyébként szinte teljesen lehetetlen teljes gyógyulással (hiszen a narcisztikus személyiségzavar többéves terápiás folyamat útján korrigálható), pontosan a gyógyulás ritkasága (emiatt a statisztikák hiánya) miatt. A pontos adatok hiányában maradnak az elméletek, amelyek közül kinek-kinek megvan az, amelyet jobban el tud fogadni. Meghagyjuk az olvasónak a lehetőséget, hogy a narcizmus hiányával a művészet elmélyülésében reménykedjen, és magunk fenntartjuk azt a lehetőséget, hogy a terápia előrehaladtával az átmeneti tér a kapcsolatok irányába való korrekciója akár alkotásra való képtelenséggel járhat (összhangban az idézett amerikai pszichoanalitikus szerző gondolataival).

5. Elfogadjuk a korrekciót a Winnicott-féle hivatkozás tekintetében, azt fenntartva, hogy egy Winnicott-könyv későbbi kiadását idézni nem elvetendő dolog (interjúról, nem tudományos cikkről van szó, elsősorban népszerűsítő céllal történik a publikálás).

6. Az már Mirnics Zsuzsanna saját gondolata és megfigyelése (klinikai tapasztalat alapján), hogy az alkoholbetegek és egyéb szerfüggők rendszeres intoxikáció esetén nehezen alkotnak, esetleg tartós szerhasználat következtében le is épülhetnek. Errre vonatkozott az idézett utolsó mondat, hogy egyes patológiák biztosan nem használnak a művészetnek. Azt sem állítjuk, hogy a narcizmus támogatná a művészetet, csupán Lachkar azon állításával állítottuk szembe az addikciók művészetromboló hatását, hogy a narcizmus és a művészet viszonya egyáltalán nem olyan egyértelmű, mint például a narcizmus és az addikciók viszonya. A művészek esetében akár „természetes”, „normáljelenség” is lehet az átlagosnál nagyobb fokú narcizmus. Mindemellett azzal mélységesen egyetértünk, hogy a két jelenség (művészet és narcizmus) viszonya további tisztázásra szorul.

Összességében úgy véljük, a narcisztikus személyiség nem mindig szenved attól, hogy narcisztikus, ami a patológia lényegéből következik (még a narcisztikus személyiségzavar is ego-szinton jelenség, így gyakran a környezetet előbb zavarja, mint az egyént). A narcizmus mindemellett nem is mindig patológiás mértékű.

Javasolnánk, hogy a további szakmai kérdéseket barátságos légkörben vitassuk meg a következő analitikus, művészetterápiás vagy egyéb szakmai konferencia kávézójában

Mirnics Zsuzsa, Karafiáth Orsolya

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.