Művészek és a narcizmus – reagálás az olvasói levélre

Tudomány

Kedves Olvasó,

köszönjük a pontosításokat kezdeményező levelet, amelynek korrekciói közül egyesekkel egyetértünk, míg más részletekben fenntartjuk a cikk eredeti állításait. Mindenekelőtt kezdenénk azzal, hogy az interjúalany esetében a művészetterápiás, klinikai pszichológusi végzettség és gyakorlat ténykérdés, dokumentumokkal igazolható, így azzal nem lehet vitatkozni, mindössze szakmai véleménykülönbségeknek lehet helye – a tolerancia és a kölcsönös elfogadás jegyében.

1. Nem kérdés, hogy a narcisztikus személyiség (amennyiben terápiába jelentkezik) valóban szenved. Úgy véljük azonban, hogy sok narcisztikus nem jelentkezik terápiába, talán éppen azért, mert nincs szenvedésnyomása. A jelenlegi pszichodiagnosztikában az is kérdés, hogy a narcizmus valójában normális vagy patológiás jelenség (mikor melyik) – ez a vitatott kérdés a művészek csoportjára is kiterjeszthető. Teljesen érthető Orioldnak az a gondolata, hogy a narcizmussal társulhat a függőség, illetve az öngyilkossági veszély (ahogy a személyiségzavarok más csoportjaival is), mégis, az is hangsúlyozható, hogy enyhébb mértékű narcizmusnál gyakran egyáltalán nincs ilyen veszély. Nagyon sok hétköznapi narcisztikus embert ismerünk, aki nem kap diagnózist, és nemcsak hogy nem akar öngyilkos lenni, de nem fordul segítségért, és egy átlagos hétköznapi emberhez képest nem szenved jobban. A kérdést statisztikai, epidemiológiai adatok fényében lehetne korrektebbül mérlegelni, és e körben arra is emlékeztetünk, amit Oriold Károly nyilván nagyon is jól tud: a narcizmusnak nagyon sok szintje van.

2. Joan Lachkar amerikai pszichoanalitikus How to Talk to a Narcissist című munkájában valóban szerepelnek az általunk idézett megállapítások, és a szerzőre való korrekt hivatkozás is megtörténik. Az ténykérdés, hogy Lachkar a cikkben szereplő gondolatoknak megfelelően látja a művészek narcizmusának kérdését (utána lehet olvasni), és az is ténykérdés, hogy az interjúalany ezzel egyetért, annak lehetőségét fenntartva, hogy ugyanezzel a megállapítással esetleg vitába is lehet szállni. Lachkar valóban azt állítja, hogy a művész narcizmusát – bizonyos értelemben – nem meggyógyítani, hanem korrigálni kell, a cikk által is jelzett irányban (a kapcsolatok felé nyitva). Az viszont valóban igaz, hogy a teendők sora egy súlyosan patológiás művésznél esetleg itt nem ér véget – például súlyos személyiségzavarnál. A cikk azonban nem a súlyos személyiségzavarokról szól, hanem a művészeknél – Lachkar szerint – általánosan intenzívebben jelen levő narcisztikus hajlamról. Amikor Oriold Károly a cikkel vitatkozik, valójában Joan Lachkar gondolatait vitatja – ellentétben az interjúalannyal, aki ezeket elfogadja –, így ezt hosszú távon meddő vállalkozásnak érezzük.

3.  A cikk valóban háttérbe helyezi a szenvedés és a gyógyulás szempontjait, mivel aki nem akar meggyógyulni, azt értelemszerűen nem gyógyítjuk. A cikk nem a segítségre szorulókról szól, hanem a művészekről, akiknél – Lachkar szerint – általánosan nagyobb mértékű a narcizmus, mint a hétköznapi embereknél. Előfordul, hogy ettől szenvednek, az is, hogy esetleg nem. A terapeuta pedig terápiában mérlegeli egyfajta költség/haszon elv alapján, hogy miben segítheti őket a leghatékonyabban, cél-e a narcizmus felszámolása, vagy csak a lehető legeredményesebb életvitel.

4. Nem lehet „igazságot tenni” abban a meglehetősen régi kérdésben, hogy a műalkotás lehetősége eltűnik-e az egyébként szinte teljesen lehetetlen teljes gyógyulással (hiszen a narcisztikus személyiségzavar többéves terápiás folyamat útján korrigálható), pontosan a gyógyulás ritkasága (emiatt a statisztikák hiánya) miatt. A pontos adatok hiányában maradnak az elméletek, amelyek közül kinek-kinek megvan az, amelyet jobban el tud fogadni. Meghagyjuk az olvasónak a lehetőséget, hogy a narcizmus hiányával a művészet elmélyülésében reménykedjen, és magunk fenntartjuk azt a lehetőséget, hogy a terápia előrehaladtával az átmeneti tér a kapcsolatok irányába való korrekciója akár alkotásra való képtelenséggel járhat (összhangban az idézett amerikai pszichoanalitikus szerző gondolataival).

5. Elfogadjuk a korrekciót a Winnicott-féle hivatkozás tekintetében, azt fenntartva, hogy egy Winnicott-könyv későbbi kiadását idézni nem elvetendő dolog (interjúról, nem tudományos cikkről van szó, elsősorban népszerűsítő céllal történik a publikálás).

6. Az már Mirnics Zsuzsanna saját gondolata és megfigyelése (klinikai tapasztalat alapján), hogy az alkoholbetegek és egyéb szerfüggők rendszeres intoxikáció esetén nehezen alkotnak, esetleg tartós szerhasználat következtében le is épülhetnek. Errre vonatkozott az idézett utolsó mondat, hogy egyes patológiák biztosan nem használnak a művészetnek. Azt sem állítjuk, hogy a narcizmus támogatná a művészetet, csupán Lachkar azon állításával állítottuk szembe az addikciók művészetromboló hatását, hogy a narcizmus és a művészet viszonya egyáltalán nem olyan egyértelmű, mint például a narcizmus és az addikciók viszonya. A művészek esetében akár „természetes”, „normáljelenség” is lehet az átlagosnál nagyobb fokú narcizmus. Mindemellett azzal mélységesen egyetértünk, hogy a két jelenség (művészet és narcizmus) viszonya további tisztázásra szorul.

Összességében úgy véljük, a narcisztikus személyiség nem mindig szenved attól, hogy narcisztikus, ami a patológia lényegéből következik (még a narcisztikus személyiségzavar is ego-szinton jelenség, így gyakran a környezetet előbb zavarja, mint az egyént). A narcizmus mindemellett nem is mindig patológiás mértékű.

Javasolnánk, hogy a további szakmai kérdéseket barátságos légkörben vitassuk meg a következő analitikus, művészetterápiás vagy egyéb szakmai konferencia kávézójában

Mirnics Zsuzsa, Karafiáth Orsolya

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.