Õszi kollekciók: Az a divat

  • Rút Ernõ
  • 1997. október 2.

Tudomány

Itt van az ősz, ami csak az egészen megátalkodott pesszimisták szerint nem egyéb a nátha és a szabadságáról friss erőben hazatérő köszvény idejénél. Az elmúlt napokban két - egy alternatív és egy hagyományos stílusú - divatbemutató is eszünkbe idézte, hogy a kaján, néha már-már mord északkeleti szél ugyanakkor, tiszte szerint, egyre bonyolultabb, tehát egyre összetettebb titkokat fedő ruhákat lebegtet a nőkön, és persze a férfiakon is, bár ez utóbbi kit érdekel?
Itt van az ősz, ami csak az egészen megátalkodott pesszimisták szerint nem egyéb a nátha és a szabadságáról friss erőben hazatérő köszvény idejénél. Az elmúlt napokban két - egy alternatív és egy hagyományos stílusú - divatbemutató is eszünkbe idézte, hogy a kaján, néha már-már mord északkeleti szél ugyanakkor, tiszte szerint, egyre bonyolultabb, tehát egyre összetettebb titkokat fedő ruhákat lebegtet a nőkön, és persze a férfiakon is, bár ez utóbbi kit érdekel?

Király Tamás a rendszerváltást körülölelő nagy pillanatokban a nyugati lapokban, de sokak számára idehaza is egyike volt az ország legizgalmasabb titkainak. Az idén, hosszú szünet után a Pécsi Nemzeti Színház színpadán vonultatta fel legújabb kollekcióját, amennyiben érdemes ezzel a névvel illetni az általa bemutatott kreációkat.

Király

ugyanis - ma már közhelyszámba megy ez - nem ruhákat tervez; legalábbis megnézheti magát az, aki az ő modelljeiben kívánna őszi sétára indulni. Ezek ugyanis nem azért vannak, hogy viselve őket elbana-, valamint bagatellizáljuk őket. Király ruháit elhagyott éji parkok sétányain öltik magukra a halott nimfák kísértetei, midőn a kiszáradt szökőkútból éjfélkor egy pillanatra lidércálmok el nem sírt könnyei záporoznak fel gejzír gyanánt, a gallyak és csontszáraz levelek angolkeringő ritmusát zörgik Boreász karnagy úr füttyszavára.

Amúgy érdekes megfigyelni, hogy Király tapodtat sem mozdult a szakmája perifériáján jó évtizede meghódított helyéről -és hibáznánk, ha rugalmatlansággal vádolnánk. Hogy tudja-e, avagy sem, mellékes is: az idő Királynak dolgozik, a ruhák és az eszmék frontján mindinkább kiterebélyesedő káosz lassan beéri őt. Kezdő korában még képtelenségszámba ment minden ötlete, ma már azonban korántsem elképzelhetetlen, vagy legalábbis egy belátható jövőn belül elképzelhető, hogy az ő kreációi köszönjenek ránk valahonnan, valami poszt-ezredvégi szalon intim szakaszából, miközben Vidovszky fanyar harmóniáira járjuk haláltáncunkat.

Addig is:

a Sixvil ruhaszalon

bemutatója a New Age jegyében kezdődik: a kifutón ufótekintetű, áttetszőre sminkelt manöken lejt végig, kicsiny vázából művirágszirmokkal hintve meg a szájtátva ámuló publikumot, a hangszórókból színes ambient-muzsika szivárog. Ami a szalon őszi modelljeit, illetve az ezekből áradó meggyőződést illeti, a Magyar Narancs mint liberális sajtótermék csak a legmesszebbmenőkig azonosulni tud, és boldogan csatlakozik a mozgalomhoz, mely azt a politikailag tökéletesen korrekt jelszót tűzte zászlajára, hogy igenis viselhessenek kicsi és molett nők is hosszú, ezüstmetál estélyit. Legfeljebb úgy néznek majd ki benne, mint egy boncsegéd a vasárnapi műszakon -ám a cinterem éppúgy része a világmindenségnek, mint a táncparkett például. Sőt. A Sixvil őszre szánt férfiöltönyeit egyfajta komor, enyészetet sugalló hangulat lengi körül; egyikükben-másikukban akár édesanyánk temetésén is sikert arathatnánk.

Láthattunk ezenfelül gengsztercsíkos, valamint akadémiaititoknok-öltönyt, estélyi ruhát valamiféle merev anyagból, amely így a megszólalásig hasonlóvá teszi viselőjét egy lelkét kilehelő majonézestubushoz -de megcsodálhattunk lágyan omló, keleties (indiai, pakisztáni, esetleg üzbég) reminiszcenciákat keltő szabású és mintázatú kelméből rafináltan egyszerű formába álmodott kisestélyit is, melynek már a viselőjéről való lehántása is élményszámba mehet a mind hosszabbodó őszi estéken, szigorú vonalaival S/M jellegű párnacsatákra és mindinkább önnön sorai mögé keveredő tárgyalásra egyaránt csábító hostess-kiskosztümöt, androgün élcek csattanóival kecsegtető nadrágkosztümöket; láthattuk továbbá egymást, köszönhetően annak, hogy a Sixvil bemutatóját végül is nem rendezték meg, az ámulni invitált, ám a hevenyészett kifutó két oldalára felstószolt publikumnak alkalmi világítás híján, afféle munkafényben tehát, jószerével leginkább egymásban nyílt alkalma gyönyörködni, szemrevételezvén a keszeg gesztusok és a tessék-lássék összeválogatott butikcuccok őszi gyűjteményét.

De

tíz év múlva,

mire már csak üszkös bombatölcsérek és törmelékkorzók szegélyzik botorkáló lépteinket, akkor is a Király modelljei sejtetik majd az addigra minden bizonnyal végérvényesen elpackázott jövőt.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.