Õszi kollekciók: Az a divat

  • Rút Ernõ
  • 1997. október 2.

Tudomány

Itt van az ősz, ami csak az egészen megátalkodott pesszimisták szerint nem egyéb a nátha és a szabadságáról friss erőben hazatérő köszvény idejénél. Az elmúlt napokban két - egy alternatív és egy hagyományos stílusú - divatbemutató is eszünkbe idézte, hogy a kaján, néha már-már mord északkeleti szél ugyanakkor, tiszte szerint, egyre bonyolultabb, tehát egyre összetettebb titkokat fedő ruhákat lebegtet a nőkön, és persze a férfiakon is, bár ez utóbbi kit érdekel?
Itt van az ősz, ami csak az egészen megátalkodott pesszimisták szerint nem egyéb a nátha és a szabadságáról friss erőben hazatérő köszvény idejénél. Az elmúlt napokban két - egy alternatív és egy hagyományos stílusú - divatbemutató is eszünkbe idézte, hogy a kaján, néha már-már mord északkeleti szél ugyanakkor, tiszte szerint, egyre bonyolultabb, tehát egyre összetettebb titkokat fedő ruhákat lebegtet a nőkön, és persze a férfiakon is, bár ez utóbbi kit érdekel?

Király Tamás a rendszerváltást körülölelő nagy pillanatokban a nyugati lapokban, de sokak számára idehaza is egyike volt az ország legizgalmasabb titkainak. Az idén, hosszú szünet után a Pécsi Nemzeti Színház színpadán vonultatta fel legújabb kollekcióját, amennyiben érdemes ezzel a névvel illetni az általa bemutatott kreációkat.

Király

ugyanis - ma már közhelyszámba megy ez - nem ruhákat tervez; legalábbis megnézheti magát az, aki az ő modelljeiben kívánna őszi sétára indulni. Ezek ugyanis nem azért vannak, hogy viselve őket elbana-, valamint bagatellizáljuk őket. Király ruháit elhagyott éji parkok sétányain öltik magukra a halott nimfák kísértetei, midőn a kiszáradt szökőkútból éjfélkor egy pillanatra lidércálmok el nem sírt könnyei záporoznak fel gejzír gyanánt, a gallyak és csontszáraz levelek angolkeringő ritmusát zörgik Boreász karnagy úr füttyszavára.

Amúgy érdekes megfigyelni, hogy Király tapodtat sem mozdult a szakmája perifériáján jó évtizede meghódított helyéről -és hibáznánk, ha rugalmatlansággal vádolnánk. Hogy tudja-e, avagy sem, mellékes is: az idő Királynak dolgozik, a ruhák és az eszmék frontján mindinkább kiterebélyesedő káosz lassan beéri őt. Kezdő korában még képtelenségszámba ment minden ötlete, ma már azonban korántsem elképzelhetetlen, vagy legalábbis egy belátható jövőn belül elképzelhető, hogy az ő kreációi köszönjenek ránk valahonnan, valami poszt-ezredvégi szalon intim szakaszából, miközben Vidovszky fanyar harmóniáira járjuk haláltáncunkat.

Addig is:

a Sixvil ruhaszalon

bemutatója a New Age jegyében kezdődik: a kifutón ufótekintetű, áttetszőre sminkelt manöken lejt végig, kicsiny vázából művirágszirmokkal hintve meg a szájtátva ámuló publikumot, a hangszórókból színes ambient-muzsika szivárog. Ami a szalon őszi modelljeit, illetve az ezekből áradó meggyőződést illeti, a Magyar Narancs mint liberális sajtótermék csak a legmesszebbmenőkig azonosulni tud, és boldogan csatlakozik a mozgalomhoz, mely azt a politikailag tökéletesen korrekt jelszót tűzte zászlajára, hogy igenis viselhessenek kicsi és molett nők is hosszú, ezüstmetál estélyit. Legfeljebb úgy néznek majd ki benne, mint egy boncsegéd a vasárnapi műszakon -ám a cinterem éppúgy része a világmindenségnek, mint a táncparkett például. Sőt. A Sixvil őszre szánt férfiöltönyeit egyfajta komor, enyészetet sugalló hangulat lengi körül; egyikükben-másikukban akár édesanyánk temetésén is sikert arathatnánk.

Láthattunk ezenfelül gengsztercsíkos, valamint akadémiaititoknok-öltönyt, estélyi ruhát valamiféle merev anyagból, amely így a megszólalásig hasonlóvá teszi viselőjét egy lelkét kilehelő majonézestubushoz -de megcsodálhattunk lágyan omló, keleties (indiai, pakisztáni, esetleg üzbég) reminiszcenciákat keltő szabású és mintázatú kelméből rafináltan egyszerű formába álmodott kisestélyit is, melynek már a viselőjéről való lehántása is élményszámba mehet a mind hosszabbodó őszi estéken, szigorú vonalaival S/M jellegű párnacsatákra és mindinkább önnön sorai mögé keveredő tárgyalásra egyaránt csábító hostess-kiskosztümöt, androgün élcek csattanóival kecsegtető nadrágkosztümöket; láthattuk továbbá egymást, köszönhetően annak, hogy a Sixvil bemutatóját végül is nem rendezték meg, az ámulni invitált, ám a hevenyészett kifutó két oldalára felstószolt publikumnak alkalmi világítás híján, afféle munkafényben tehát, jószerével leginkább egymásban nyílt alkalma gyönyörködni, szemrevételezvén a keszeg gesztusok és a tessék-lássék összeválogatott butikcuccok őszi gyűjteményét.

De

tíz év múlva,

mire már csak üszkös bombatölcsérek és törmelékkorzók szegélyzik botorkáló lépteinket, akkor is a Király modelljei sejtetik majd az addigra minden bizonnyal végérvényesen elpackázott jövőt.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.