Rendőrség-történeti Múzeum: Halál és irodalom

Tudomány

A magyar rendőrség folyton változó formában immár több mint másfél évszázada küzd a bűn mint sajnálatos társadalmi tény ellen, többnyire a törvényes keretek között - mit lehet tenni, ha alkalmanként és koronként a törvények is olyanok, amilyenek. Munkájukkal - ahogyan az illik - immár múzeumi körülmények között is megismerkedhetnek a polgárok, akik távozván igazolhatják a tételt: a magyar bűn a magyar égbe kiált.

A magyar rendőrség folyton változó formában immár több mint másfél évszázada küzd a bűn mint sajnálatos társadalmi tény ellen, többnyire a törvényes keretek között - mit lehet tenni, ha alkalmanként és koronként a törvények is olyanok, amilyenek. Munkájukkal - ahogyan az illik - immár múzeumi körülmények között is megismerkedhetnek a polgárok, akik távozván igazolhatják a tételt: a magyar bűn a magyar égbe kiált.Amagyar bűnügyi múzeum története már maga is kész kalandregény: az első, még a múlt század elején megnyílt előd sajnálatos módon nem élte túl Budapest rettenetes ostromát: megannyi emberélet, anyagi és kultúrjav mellett ekkor semmisültek meg olyan relikviák is, mint a Lédererné kosara (lásd: Kodelkának kezefejelába), továbbá Kiss Béla, a nemzetközileg is jegyzett sorozatgyilkos szörnyeteg eredeti bádoghordói, melyekben áldozatait tárolta. Hála a bűnözők (s üldözőik) áldozatos munkájának, a nyersanyag ezután újra gyűlni kezdett, idővel már csak a megfelelő helyet kellett megtalálni: a célra mintegy kínálta magát a Mosonyi utcai egykori lovasrendőr-laktanya, ahol némileg megújult kínálattal és jelentőségteljesen megváltozott névvel üzemel a Rendőrség-történeti Múzeum. A korábbi elnevezésből időközben elkopott a "Bűnügyi és" szekvencia, mely az intézmény igazgatója szerint leginkább azt hivatott jelezni, hogy a tárlókban elhelyezett anyag a rendőrség által eredményesen lezárt nyomozások, a kielégítően feltárt és bírósági ítélettel lezárt esetek dokumentumait tárja elénk. Az igazgató jórészt a helyhiánnyal indokolja, hogy az amúgy tartalmas gyűjteményben miért is nem találjuk nyomát a rendőrség rendszerváltás utáni eredményes munkájának, pedig egy embernagyságú Magda M. poszter vagy éppen B. Lajos, a százhalombattai rém dokumentációja is ide kívánkozna. Nem e helyütt tárgyalandók viszont azon bűnesetek, melyeket a rendőrség eleddig még nem derített ki (Aranykéz utca, Boros Tamás, Fenyő János, hogy csak néhányat említsünk), vagy már soha nem is fog (az előbbieken kívül például az 1977-es Hungária körúti kettős rablógyilkosság vagy a Seuso-kincs egyik megtalálójának állítólagos likvidálása mérgezett disznósajt segítségével).

Csőre töltve

A tárlókon végighaladva mindenki megkaphatja a magáét: a múzeum saját csakrájában Kántort, a legendás nyomozóebet találjuk, momentán kitömött állapotban: az önmaga emlékművévé alakított archív németjuhász sajátos tájolásával egyúttal biztosítja a gyűjtemény kellő tagolását is. Az alapvetően a püthagoraszi elven elrendezett, a hármasság misztikumán alapuló tárlat egyik termében a falakon az elmúlt százötvennégy év szigorú, néha szúrós tekintetű belügyminisztereinek alkalmanként belgyógyászati problémákat sejtető portréit találhatjuk - Pintér Sándorral bezárólag.

A belső kiállítóhelyiség ehhez képest inkább a megdöbbentésre hajt. Az álkulcsokon, filctollból buherált zsebmetsző apparátusokon és az általában módfelett primitív hamis pénzeken gyorsan átzuhan a látogató, majd jön a sokkoló kommentárokkal és fotókkal kicövekelt horrorblokk, melynek megtekintése után a látogató már biztos abban, amit eddig is sejteni vélt: pszichopata sorozatgyilkosok és pedofil rémek tekintetében egy nemzetnél sem vagyunk alábbvalóak.

Kék dicsfény

Igazi revelációszámba megy viszont a két nagyterem között található Krimiírók a XX. században című kiállítás: itt ugyanis gyermekkorunk valamennyi kedvencét és rettegett szerzőjét egyaránt megtalálhatjuk, s akkor még nem is szóltunk az ismeretlen ismerősökről. A téma elővezetése tulajdonképpen módfelett diszkrét: egy fotó (néha még az sem), rövid, általában hiányos életrajz, ám a bibliográfia jobbára teljességre törekszik: elég elolvasni a címeket, végignézni az illusztrációként elhelyezett (pontosabban aleatorikusan szétszórt) borítómásolatokon, s rögvest összeáll fejünkben a magyar bűnregény első évszázada. Először is itt van a teljes BM-vonal, a nyomozókból lett krimiszerzők, mint Mág Bertalan, a Hód-történetekről elhíresült Mattyasovszky Jenő vagy a kizárólag a legelborzasztóbb ügyekben (gyerekgyilkosok és más aberráltak) utazó Matinkó Károly. Ugyenez emelt szinten Berkesi András: Katpol., ÁVO, saját elvtársai börtöne, majd a páratlan szocialista karrier - elég ha annyit mondunk: Sellő a pecsétgyűrűn. És persze itt a kihagyhatatlan, kékfényes Szabó László, akinek élete és munkássága nélkül még e kiállítás anyaga is sokkal nehezebben volna értelmezhető, vagy Szamos Rudolf, a Kántor-történetek könyvbe álmodója (tévés adaptációja sorozatban megy délután az éppen megint megújuló közszolgálati csatornán). A régiek között nem kevésbé legendás nevek: báró Orczy Emma, A vörös Pimpernel írója (ne tessenek röhögni, létezik olyan többezer itemet tartalmazó irodalmi CD-lemez, melyen ő az egyetlen magyar), a fiatalon elhunyt Aszlányi Károly és a munkaszolgálatban elpusztult Rejtő Jenő, s hogy konkrét/szimbolikus gyilkosairól se feledkezzünk meg: detektívregényei révén helyet kapott itt Dövényi Nagy Lajos, a hírhedt, uszító nyilas író (Tarnopolból érkezett), és nagy meglepetésre jelentős listával reprezentál Csurka Péter, az érdemdús államférfi édesapja (A borzalmak szigetének címlapja már magában is ígéretes). Emellett rátalálhatunk egy-egy minden bizonnyal teljes Lőrincz L. László- és Nemere István-bibliográfiára, s lejegyezhetjük Kristóf Attila, a jelentős konzervatív publicista, a Kádár-kor sikeres krimiszerzője teljes címlistáját is. A betegesen kíváncsiak megtudhatják Vavyan Fable és Evelyn Marsh magyar nevét (juszt sem áruljuk el), s megismerhetik kettejük valódi arcát is, a gyűjtők csorgathatják a nyálukat, amikor olyan ősrégi darabokról értesülnek, mint Besenyő István "lommérgezés című munkája, az igazi perverzek pedig szerencsés esetben magával a szerzővel dedikáltathatják Garamvölgyi László összes műveit.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.