Magyar valóságshow: Szociális realizmus

  • Hermann Irén
  • 2002. szeptember 5.

Tudomány

Dürrenmatt szerint Isten szabadsága abban áll, hogy nem lehet megfigyelni. Ebből nyilvánvalóan következik: az ember sosem lesz szabad, bárhogy is kukucskál. De szabadabb-e akkor, ha a kukucskáláshoz tévét használ? A következő hetekben három, szabadon választható valóságshow is a hazai képernyőkre kerül.

Dürrenmatt szerint Isten szabadsága abban áll, hogy nem lehet megfigyelni. Ebből nyilvánvalóan következik: az ember sosem lesz szabad, bárhogy is kukucskál. De szabadabb-e akkor, ha a kukucskáláshoz tévét használ? A következő hetekben három, szabadon választható valóságshow is a hazai képernyőkre kerül.Korábban már többször előfordult, hogy a Tv 2 és az RTL Klub egymással versengve jelent meg hasonló műfajú produkcióval, de a Big Brother és a ValóVilág újszerű helyzetben rajtol. Ennek oka a Tv 2-nél keresendő, ahol a nyáron menedzsmentváltás történt, a csatorna júniusban kinevezett vezetősége arculatváltást hirdetett, ami nem ritka a hazai elektronikus sajtóban, de az országos kereskedelmi televíziók között ez az első. A Tv 2 célja a reklámozóknak is fontosabb 18-49 éves korosztály megnyerése és a nézettségi mutatók felpörgetése, hiszen az RTL Klub főműsoridőben már egy éve folyamatosan veri a csatornát. Azt, hogy a Big Brother a Tv 2 Aurórája lesz-e, ma még lehetetlen megjósolni, a harcot a ValóVilágon kívül a ViaSat3-on induló A farm is élezi. Azt sem tudja senki, hogyan hat ekkora dózisban a valóságshow a magyar nézőkre, miközben a többség még a zsánert sem igazán ismeri. Noha a holland Endemol által kifejlesztett Nagy Testvér 1999 óta 22 országban, közel 50 folytatásban kiugró üzleti sikert hozott (többek között Skandináviában és Svájcban, ahol a Tv 2 anyacége, az SBS mutatta be), szokatlan, hogy az óvatos, biztosra menő tévék közül az egyik az újjáformálódó imázsát teszi fel tétnek.

A kitalált valóság

A műfaj, amit annyiféleképpen képtelenek elnevezni magyarul (hívják reality show-nak, docu soapnak), nem kezdett volna ekkora térhódításba, ha nem Kereszty Gábort nevezték volna ki a Tv 2 új vezérigazgatójává, aki Sváby Andrással együtt évek óta töretlenül hisz a formátumban. A ViaSat3-on futott Survivort (Túlélő) és Bárt, valamint a Tv 2-re importált Erőd című kalandjátékot leszámítva ez a kettős rukkolt ki eddig reality soapokkal - a külföldi licencek alapján készült Tégla és Bázis, valamint a saját fejlesztésű Balatoni napló fűződik a nevükhöz. Meg nem erősített hírek szerint már mindkét nagy kereskedelmi csatornánál felmerült korábban a Big Brother képernyőre vitele, és az M 1 és az RTL Klub is gondolkodott kukkolós sorozatokban, de elkészítésük többször elhalasztódott. A formátum médiasikere ellenére a multik eleinte külföldön is ódzkodtak a hirdetési felülettől, és a valóságshow debütálására a szeptember 11-i terrortámadás is végzetszerűen hatott. (Az RTL Klub tavaly az utóbbival indokolta, hogy elállt a ValóVilág bemutatásától, a Tv 2-n viszont akkoriban indult a militáns jellegű Bázis).

Ha a műfajt a szürrealisták definiálnák, akkor a modern technika találkozásáról beszélnének a Széchenyi fürdő kabinosával egy kolostor zárt, zordan szabályozott világában. Ha az empiristák vagy Pavlov követői, akkor egyszerű kísérletről lenne szó, amelyben heteken át összezárt embereket vizsgálnak viselkedésük alapján. A típusnak számtalan verziója készült az elmúlt három évben, kétféle kaptafa azonban mégis megkülönböztethető. Az egyik alaphelyzet címkéje a köznapiság: nem történik semmi, a kamerák folyamatosan veszik, amint a szereplők tesznek-vesznek, a levegőben csak a várakozás lóg. A másiké a kaland, a résztvevőknek extrém szituációkban (lakatlan szigeten, dzsungel mélyén stb.) kell boldogulniuk. A szereplők minden esetben egymásra vannak utalva, viszont versengenek is - óriási, életüket megváltoztató nyereményért, amit csak egyikük nyer meg. Mikrotársadalmi szerveződésüket kívülről érkező parancsokkal mozgatják, és időről időre a nézőkkel közösen kell kiszavazniuk maguk közül egy embert. A "köznapi" típushoz tartozik a Big Brother, a "kalandjátékoshoz" A farm; a ValóVilágról eddig olyan keveset tudni, hogy legyen a műfajt reprezentáló titokzatosság iskolapéldája. Az alapkoncepció gazdag irodalmi és mozgóképi feldolgozásokban. Az emblematikus kétségtelenül George Orwellé, de a valóságshow-ban nem a totalitarizmusok kritikája, hanem csak a szállóigék köszönnek vissza mérhetetlen cinizmussal. ("A Nagy Testvér figyel téged", "Soha nem vagy egyedül", "A pokol: a többiek".) J.-P. Sartre Zárt tárgyalás című drámájának egyik jelenetében összezárt emberek érzelmeinek és interakcióinak radikalizálódását láthatjuk - remek előtanulmány a Big Brother forgatókönyvéhez. Filmes párhuzamokat kínál a Truman Show, a balesetek és katasztrófák montázsaiból építkező Reality Tv, az 50-es évek óta népszerű kandi kamera vagy az Music Tv-n futott Real World. A formátum önmagában csúcsmodell, az eddig megjelent összes televíziós műfaj ötvözete: van benne szappanopera, kvíz, hírműsor, game show és sit com (situation comedy, mint például a Jóbarátok). Közvetítő médiuma sem egyedül a tévé, hiszen interneten vagy telefonon keresztül bárki bármikor követheti és kommentálhatja az eseményeket, és szabályozott módon beleszólhat a játék menetébe. A Big Brother-féle valóságshow tematizálja a kommunikáció összes színterét, együttműködik a bulvársajtóval és a kereskedelmi rádiókkal. (Egyedül a Tv 2-nek hat médiapartnere foglalkozik a Nagy Testvérrel, a csatorna egyéb műsorairól nem is beszélve.) Mindenki előbb-utóbb kénytelen véleményt formálni, minél szélsőségesebben teszi, annál jobb.

Magyarra szabva

Noha az RTL Klub forgatókönyve már egy éve dobozban van, a ValóVilágot feltűnően a Big Brotherrel egy időben kezdik vetíteni. "A Tv 2 produkciója egy külföldi sablon, mi pedig eleve a magyar igényekre gondolva találtuk ki a produkciót. (...) Biztosan látta már a tévében a Big Brother spotját, amiben két ember veszekszik egymással. Hát a ValóVilágban nem akarunk pszichoterrort." (Szerémi Péter VV-szóvivő, Népszabadság, 2002. augusztus 22.). Két megjegyzés: 1. A formátummal kapcsolatos tájékoztatás egyrészt félrevezető, hiszen azt sejteti: a licenc annyira megköti a gyártót a legapróbb részletekig, hogy a produktum idegen a hazai ízléstől, másrészt kockázatos, mert definiálni akarja, milyen a magyar. A formátumot leíró licencekről ezzel szemben azt lehet tudni, hogy tartalmi részük megadja az arculati elemeket, szabályozza a szereplők kiválasztásának módját - casting -, szigorú technikai leírásokat közöl, de a forgatókönyvvel kapcsolatban olyan ajánlásokat fogalmaz meg, amelyek az eddig leforgatott produkciók ötlettárát hozzák - mozgásteret adva a típusokba illő újaknak is. Az itthon ismert példák közül a Legyen ön is milliomos vagy a Leggyengébb láncszem emelhető ki: semleges környezetben magyar agyra szabott kérdések hangzanak el. Ugyanakkor a licenc része az a harmincnál több kamera és programkezelő szoftver, amely nélkül irtózatosan nehéz lenne naprakészen megvágni több száz órás anyagot. 2. A ValóVilág stábja felismerte, hogy bizonyos spektrumában hogyan hat brutálisan a Big Brother. De "pszichoterror" nélkül a formátum nem az igazi.

Mivel a Tv 2 és az RTL Klub egy hét különbséggel indítja valóságshow-ját, a meglepetéskeltés és a titoktartás fogságában a két kereskedelmi adónál eltérő részletességgel mesélhettek konkrét tartalmi különbségekről. "Szeptember elsején hat fiú és hat lány költözik be a Big Brother-házba. Napjaikat heti és napi feladatok szervezik, megoldásukhoz szükség lesz a közösség összefogására, kreativitásra, fizikai állóképességre stb. Az első héten például tüzet őriznek a lakók, és táncos koreográfiát kell kitalálniuk a Fogj egy sétapálcát! című dalhoz. A játékosok önellátók, ők főznek. Szerény büdzséből gazdálkodnak, az Országos Élelmezési Intézet állított össze számunkra egy alapélelmiszer-listát, ezt követve egészségük veszélyeztetése nélkül meg tudnak élni. Mindenért, ami luxusnak számít (cigi, sör, Túró Rudi), tenniük kell valamit. De ami igazán érdekes, az a játékosok között kialakuló viszony, viselkedésük és érzelmeik. Milyen, amikor unatkoznak, jókedvűek vagy elkeseredettek, honvágyuk van, vagy nehezen tudnak valamit elviselni, ha szerelmek szövődnek? Mi egész biztosan megmutatjuk. Erre van a késő esti adás. A nyertes egyébként 15 millió forintot kap" - nyilatkozta a Narancsnak Radnai Péter, a 15 hétig tartó Big Brother producere. "A ValóVilágban kiemelt szerep jut a nézőknek, aktív alakítói a sorozatnak. Így például ők választhatják ki harminc ember közül azt a tíz főt, akik közül néhány már a jövő héten beköltözik az óbudai villába. A ValóVilág egy vadonatúj formátum, amit az RTL Klub kreatív csapata dolgozott ki, a magyar igényeket figyelembe véve. Pozitív szellemiségű, nem kíván fölöslegesen konfliktusokat generálni. Jelszavaink: szex, szerelem, buli, kihívás. A játékosok össze lesznek ugyan zárva, de biztosan akad olyan feladat, amit nem a házban kell megoldaniuk. Konkrétumokról azonban még korai beszélni. A nyeremény egy év gondtalan élet: havonta 1 millió forint egy évig, két luxusutazás, egy luxusautó és egy lakás (utóbbi kettőt megtarthatja)" - foglalta össze Szerémi Péter szóvivő azokat az információkat, amelyek lapzártánkig már publikusak voltak a forgatókönyvvel kapcsolatban.

Jó lesz nekünk

A valóságshow szereplőit hiába szűrik több lépcsőben, sok ezer jelentkezőből, az alkalmasság (megfelelő egészségi-pszichikai állapot, kameraképes fellépés, karakteres személyiség) csupán elfogadható ajánlólevél a show-ba. Dramaturgiailag döntő, hogy milyen típusú érzelmeket akar a műsor generálni, és azokat milyen konfliktusoktól várja. A szappanoperai hősök (macsó, bombanő, maffiózó) mellett mindig vannak halálosan érdekesek, szoros kinti kötődésekkel bírók (anya/apa, friss szerelmes) és olyanok, akikért nem kár az első két körben. "Az a játékos indul jó eséllyel - véli Tari Annamária klinikai szakpszichológus -, aki magas érzelmi intelligenciájának köszönhetően hasznos tagjává válik a közösségnek, de saját normáit nem hagyja felülírni a csoport érdekeivel. Akarhat nyerni, de nem törtet ellenszenvesen, mert kiszavazzák, a kis szimpatikusok esetében pedig félő, hogy feláldozzák magukat a közösség érdekében." A játékban nem feltétlenül a győztes válik népmesei hőssé. Zlatko, aki negyven nap után pottyant ki a német Big Brother első sorozatából, egyszerű, kerek világlátásával és szállóigévé vált filozófiai és kulturális alapvetéseinek köszönhetően ("Shakespeare? Az meg ki?") lett dzsoggingos, fülbevalós munkanélküli melósból talkshow-sztár. A macedón származású svábon lehetett gúnyolódni, de mégiscsak imádni kellett, mert nem akart többnek látszani, és megmutatta az embereknek: elég, ha olyan vagy, amilyen. Tari Annamária szerint a valóságshow-nak a szimpla voyeuri hajlamok kiélésén túl az a mérhetetlen előnye, hogy a nézőknek a helyzeteket nem kell elszenvedniük, viszont a játékosok magatartását gátlástalanul véleményezhetik. "A válogatott legénység egyszerre szolgál modellként, amellyel azonosulni lehet, és olyan felületként, amely tökéletesen alkalmas az elfojtott indulatok kivetítésére. A megrázkódtatások is életszerűek, hiszen a kiszavazás legalább olyan egzisztenciális sokk, mint az életben a munka vagy egy családtag elvesztése." Antalóczy Tímea szociológus szerint a nézők identifikációs - azonosságkereső - igénye azt is jelzi, hogy az emberek ma kevésbé tudják, hova tartoznak, mint korábban. "Külső kontrollra van szükségük, amely orientálja őket, a média pedig ebből a szempontból amúgy is hatalmas presztízsre tett szert. Ha például azt harsogják, hogy a valóságshow fontos műsor, elhiszik. És ez a tudat biztonságot jelent számukra." A szociológus szavait alátámasztják a casting során tapasztaltak: a jelentkezők közül sokan (és nem csak a kevésbé képzettek) nem tudták megindokolni, miért szeretnének a műsorban részt venni, csak abban voltak biztosak, hogy az jó lesz.

Minél rosszabb, annál jobb

A Big Brother-féle reality show-k sajátossága, hogy hiába keltik a valódi valóság látszatát, kibukik preparáltságuk és tökéletlenségük, de ettől nem kérdőjeleződik meg az egész. Ellenkezőleg: olyan opció ez, amitől még nagyobbat durran a produkció. Így például hiába tudják és egyeznek bele a szereplők, hogy a házban mindent megörökítenek és megmutathatnak róluk, a rögzített anyagot dramaturgiai és esztétikai rendező elvek szerint szelektálják. A játékosok nem befolyásolhatják, mennyit szerepelnek, és a történetben hogyan exponálódnak. Ha erre megszólal egy emberjogi képviselő, hogy személyiségi jog sérül, ez csak használ a produkciónak. Sérti az egyházat, hogy a kamera játssza Isten szemét, és a nézők a Mindenhatót? Tessék körlevelet írni! Segít minden parlamenti felszólalás, a magzatvédők nyílt levele az ORTT-hez vagy a Big Brother Awards (BBA) magyarországi képviseletének elhatárolódása, amely egyébként azokat jutalmazza, akik működésükkel a személyi adatok védelmét szolgálják. A valóságshow-ba szervesen beépül a hiba és a véletlen: amikor Németországban az egyik kiszavazott távozásánál behallatszott a tömeg ordibálása, amint az egyik bentlakót szidalmazták, az érintett élő egyenesben kapott sokkot. Noha a szabálykönyvben szerepel, hogy a játékosok nem szövetkezhetnek egymás ellen, hogy nem kerülhet sor tettlegességre, a műsor történetében már mindkettő előfordult. Nem is csoda. Azok jutnak be a játékba, akiknek az identitástudata függ attól, hogy állandóan észrevegyék, ezért heteken keresztül idegtépő önmegfigyelésre kényszerülnek, vajon tetszenek-e odakint. Az idő telik, a nyeremény karnyújtásnyira. A feszültség, a frusztráció nő, és egyre nehezebb tőle megszabadulni. Súlya van minden gesztusnak, még a fogmosásnak is.

A reality show-k hallatlan előnye, hogy könnyen a tévéhez láncolják azokat, akik elkezdik nézni. Antalóczy Tímea szerint viszont kérdéses, hogyan hat a jelenség a vidéki, idősebb nézőkre. "vatosságra intő jel, hogy az egyik politikai párt tavaszi korteshadjáratában hiába tűnt fel a Bázis egyik női főszereplője, vidéken fel sem ismerték.

Hivatalos adatok nem láttak ugyan napvilágot, de a valóságshow lehet az országos kereskedelmi csatornák egyik legköltségesebb produkciója: a Big Brother előállítását szakemberek másfél milliárd forintra taksálják. Az üzleti bevétel viszont sokat ígérő: a reklámpercdíjak emelt áron futnak, a Tv 2-nél ez 15 százalékos felárat jelent. A műsor lefedi a telekommunikációs piacokat: a játék párhuzamosan folyik az interneten, szavazni emelt díjas hívásokkal, sms-ekkel lehet, spy line-on bármikor lehallgatható a házbéli traccsparti. A médiatörvény vonatkozó passzusainak köszönhetően egyedül reklámcéllal történő termékelhelyezésre nincs mód a sorozatban (mint ahogy a Survivor-ban megjelent a Dr. Scholl és a General Motors), de a Big Brother esetében a rajongók biztosan hozzájuthatnak majd a kedvenc szereplőjük arcmásával díszített pólóhoz vagy kulcstartóhoz, amiből nemcsak a Tv 2, hanem a formátum tulajdonosa, a holland Endemol is busás jövedelmet remél szakítani.

Bogár Zsolt

Bent voltam

A Big Brother indulása előtt 48 órára tizenkét újságíró - köztük én is - kóstolhatott bele a hétköznapi őrületbe. A gyakorlatilag tévés főpróbára hat fiú és hat lány vállalkozott. Akkor még nem tudtuk egészen pontosan, hogy mire.

Bátran mondtam igent a "próbaútra", vagyis nem gondoltam, hogy a két nap ilyen nyomot hagy bennem. A családom azt hihette, semmi különös nem történik, csupán elutazom kicsit. De én ezalatt egy másik világban éltem. Nem megszokott emberekkel laktam együtt egy hagyományosnak korántsem mondható házban, és egész más elvárásoknak kellett megfelelnem, mint odakint. Nem hiszem, hogy van ember, akinek még sohasem fordult meg a fejében, hogy mi lenne, ha valaki(k) kukkolnák az életét. Én is így voltam vele. Ezért mentem bele a buliba. Még egyszer nem tenném.

Big Brother házában szigorú a házirend. Semmi kapcsolat a külvilággal. Mobil, karóra, írószer, rádió - tiltott eszközök, a házba bevinni sem lehet őket. A Nagy Testvér pedig tényleg mindig és mindenhol figyeli a lakókat, míg ő láthatatlan marad. Ha kikapcsoltuk vagy csak elfelejtettük felvenni a mikroportunkat, máris dörgedelmes hang fenyegetett meg a játékból való kizárással. BB-t mégis emberinek tartottuk, kicsit meg is szerettük. (Mit tesz 48 óra bezártság!) Megértő volt, hálás az ajándéklecsóért, de beszélni csak akkor lehetett vele, ha ő akarta.

Este kellett beköltöznünk a házba, ahol Big Brother már feladattal várt minket. A rögtönzött divatbemutatóra a kikészített jelmezek közül kellett választanunk, majd "mint a profik" felvonulnunk. A jelmezek kiválasztásánál még nem is sejtettük, hogy másnap ugyanebben a ruhában kell fejenként 30 kilométert tekernünk - szobabiciklin. A tét a kajavásárlásra költhető pénz volt. Elvesztettük. (Apró adalék, hogy mi másnap szabadultunk, élesben viszont az elkövetkező hétre alig maradt volna költőpénzünk.)

A kamerák jelenlétét hamar megszoktuk szinte mindannyian (a szervezők voltak annyira kegyesek hozzánk, hogy megmondták: a fürdőben és a WC-ben - az igazi játékkal ellentétben - nem vesznek minket; persze a néhány óra bezártság arra is elég volt, hogy ebben igen hamar elkezdjünk kételkedni), a kiszavazással viszont szemmel láthatóan senki sem tudott könnyedén megbirkózni.

A második este mindenkinek meg kellett jelölnie két embert, aki szerinte nem a társaságba való. Gondoltam, nem nagy ügy. Ha az életben csatlakozom egy közösséghez, akkor is percek alatt kialakul bennem, kivel van kedvem kapcsolatot kialakítani, ki nem szimpatikus, és kitől mászom a falra. Meg is jelöltem hát két embert. Az eredményhirdetés nem volt semmi. Amikor az egyik jelöltem - a többiek szavazatai alapján is - "nyert", rosszul éreztem magam. Ezt pedig csak tetőzte, hogy az illető igen rosszul viselte a dolgot. És még hátravolt egy nap.

Hermann Irén

Gazdakör és egyéb állatok

Miután a Bár tavaly megduplázta a ViaSat3 napi nézettségét, idén is svéd licencből készült reality show jelentkezik az adón. A farm agrársztori, urbánus főhősökkel. A tizenkét játékosnak az erdő mélyén, eldugott parasztportán kell megmutatnia, hogy képes megbirkózni az elemekkel, megél villany, telefon, vezetékes víz és egyéb komfort nélkül, el tudja látni magát és a baromfiudvart. A játékosok egymás között döntik el, ki a legtalpraesettebb farmer. A végső győztes nyolcmillió forintot nyer. Konferál: László L. Miksa.

"Hosszas szereplőválogatás és szponzorkeresés után a Filmmúzeum is elindítja a maga valóságshow-ját" - jelentette a Narancsnak Prokopp Dóra. A színhely a televízió stúdiója, ahonnan naponta kétszer jelentkezik a műsor, amely "görbe tükre a kereskedelmi adók monstre produkcióinak. Ez egy ÁllatVilág, ezért a főhősök is azok - többszöri rostán átesett hörcsögök". Bár a produkció az angol Pig Brother paródiának lehet az utánérzése, de azért biztosan jó lesz nekünk, ha kiszavazzák Major Tamást, és Feleki Kamillka nyer.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?