Svájci tudósok: a szennyvízminták a koronavírus-járvány terjedésének korai figyelmeztető jelei lehetnek

  • narancs.hu
  • 2020. április 30.

Tudomány

Mert a "a szennyvíz nem hazudik".

Svájci tudósok szerint a koronavírus-járvány terjedésének korai figyelmeztető jele lehet a vírus jelenléte a szennyvízben, amelyből már nagyon kis koncentrációban kimutatható a kórokozó.

Ha működne ilyen jelzőrendszer, akkor a szennyvízmintákból a közegészségügyi szakemberek nagyjából egy héttel korábban felfigyelhetnének a koronavírus-fertőzés megjelenésére, mintha diagnosztikai tesztekkel állapítanák meg – közölték a kutatók csütörtökön.

"A szennyvíz nem hazudik, azt tükrözi, amit a lakosság néhány óra alatt beleengedett" – írta közleményében Christoph Ort, a kutatás vezetője, a Svájci Szövetségi Víztudományi és -technológiai Kutatóintézet munkatársa.

A zürichi (ETH) és a lausanne-i műszaki egyetem (EPFL) tudósai szerint a megfigyelési rendszeren javítani kell még, mielőtt komoly következtetéseket lehetne levonni a minták víruskoncentrációjáról.
A két egyetemi kutatócsoport első eredményei azonban biztatóak. Három svájci város – Zürich, Lausanne és Lugano – szennyvízmintáit elemezték, az utóbbi két város mintái között volt egy februári végi is; ekkor azonosították az első fertőzötteket az országban.

A kutatók minden mintában kimutatták az új típusú koronavírust. Az újabbakban olyan magas volt a koncentrációja, hogy az elemzés viszonylag könnyű volt; a februári mintákkal nem volt ilyen egyszerű dolguk. "Nem számítottunk arra, hogy az egyetlen ismert luganói, valamint a hat ismert zürichi esetnek a nyomát kimutathatjuk a szennyvízből" – mondta Tamar Kohn, az EPFL kutatója.

Borítóképünk illusztráció.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.