Szív és robban – Trabant-Wartburg-találkozó

  • Fazekas Péter
  • 1996. december 19.

Tudomány

Egy szmogmentes, kora szeptembert idéző novemberi délután értesültem arról, hogy országos Trabant-Wartburg-találkozó lesz. Azon hirtelenjében elhatároztam, hogy utánajárok, kinek és miért fontos a tisztátalan hírű, technikai zsákutcának bizonyult, ámde mégis korszakos jelentőségű kétütemű személyi közlekedés kultuszának tisztelete a környezetbarát, 16 szelepes ezredforduló hajnalán.

Az persze nem kérdés, hogy közel negyvenéves történelmük során a Trabant és Wartburg márkák köré jelentős érzelmi-szellemi potenciál épült fel. Tagadhatatlan, hogy ezeknek az autóknak határozottan volt és van aurájuk. Mindannyian megtapasztalhattuk a telekszomszéd kétüteműjéből feltartóztathatatlanul áradó varázst, számtalan film, irodalmi mű és zenei produkció állított örök emléket a Trabantok és Wartburgok egymást követő generációinak.

false

Ilyesmik jártak

a fejemben, mikor feltűnt a hazai Trabant-Wartburg Klub által szervezett találkozónak helyet adó kőbánya-kispesti P+R parkoló torkolata. Nem is tudom, mire számítottam, de arra semmiképp, hogy a parkoló bejáratát fekete ruhás biztonságiak őrzik. A parkolóban, ameddig a szem ellátott (kb. 80 méter, a metró épületéig), különböző életkorú, megjelenésű, állagú, állapotú, mozgású, hangú és szagú Trabantok, Wartburgok és emberek nyüzsögtek. Az autók lehettek úgy száz-százhúszan, az emberek két-háromszor annyian. Fordítva elég furcsa lett volna.

Az autók skálája a legunalmasabb piszkosfehér kockatrabanttól a Schwarzenegger-fejjel díszített szögletes Wartburgon át az ötödik X-be lépett legendás 500-as Trabantig és a világritkaságnak számító 1964-es Wartburg sportkupéig terjedt. Azt persze lehetett érezni, hogy itt minden autó szép, mindegyiket szeretik. A legtöbbjüket maga a gazda javítja-szépíti, és ennek köszönhetően virágzik is a kétüteműek felspécizésére szakosodott nemzetközi (kis)iparágazat. Az is kiderült, hogy a komolyabban vett autókba már jórészt VW-, Suzuki- vagy Fiat-motort telepítettek. Az autófényező-tanoncokat és egyetemi oktatókat egyaránt felvonultató Trabant- és Wartburg-tulajdonosok körében

a márka szeretete,

és nem az autenticitás megőrzése a lényeg. Hogy miért éppen kétütemű, arra senki sem tudott igazán választ adni, de valószínűleg nem elhanyagolható tény, hogy egy félmilliós Trabanttal jobban lehet villogni, mint egy egymilliós Mercivel. Másrészt a Trabant és a Wartburg gyártását örökre megszüntették, tehát kihalófélben lévő faj, és az ilyet szeretni szokás.

A tulajdonosok nagy része tizen-huszonéves bütykölős-bulizós fanatikus. Egy másik jelentős szegmens márkaszeretetét érezhetően az táplálja, hogy ha már van (maradt) egy használható autója, akkor inkább foglalkozik vele, mintsem hogy hagyja szétrohadni. A harmadik, talán legszűkebb, de tekintélyes tiszteletnek örvendő réteg a versenyző típus: kigyúrt, erejüknek markánsan hangot adó gépeikkel villogtak a szlalompályán. Van egy hangulata az ilyesminek.

Köszönet Muczán Gábornak és Fazakas Gergelynek.

 


Rettenetes kétüteműek

Forgatókönyvrészlet (Xantus János, 1986)

1.3. A hajsza

(...)

1.3.4.3. Üres, egyenes útszakaszra érnek. "Most megvagy!" - kiált a Fiatal (Rendőr) Tiszt, és gázt ad (MZ rendőrségi motorkerékpárjának). (...)

1.3.5.1. A Trabant vezetője sátáni kacajban tör ki, hátradobja fekete szemüvegét, zöld szemében megcsillan a sebesség mámorának őrült fénye.

1.3.5.2. Ennél a sebességnél már elmosódik a táj, a dolgok körvonalai összefolynak, a Középpont magába szív, mint az örvény. (...)

1.3.6.2. A sebesség mámorában a Trabant vezetője későn veszi észre az Örvényes határában az utat ellepő libákat.

1.3.6.3. Tollfelhőt hagyva maga után, kilométeres fékúttal áll meg a falu főterén, a blokádot képező URH-s kocsik egyikének koccanva. (...)

1.3.7.3. Mire (a Fiatal Tiszt) a kerteken át a helyszínre érkezik, a Fekete Trabant vezetőjének kezén éppen csattan a bilincs. A Fiatal Tiszt lekapja a bukót, és kibukik belőle a kérdés: "De hát... hogy csináltad?!"

1.3.7.4. A kis ember vállat von, szemében büszke tűz ég: "Felspéciztem!"

 


A sebesség

A Trabant - könnyű karosszériájának köszönhetően - rendkívüli teljesítményekre képes, ha kicsit megbütykölik. Több, egymástól független forrás egybehangzó tájékoztatása szerint az elmúlt év legemlékezetesebb pillanata az volt, amikor egy szupertrabant a budapesti Felvonulási téren tartott gyorsulási futam tizedik másodpercében, 150 km/órás tempónál maga mögött hagyta a vele párbajozó GTI-s VW Golfot.

 


Kétütemű-történelem

1899-es Wartburg

1930 BMW-gyár Wartburg 315/2 típusa

1931 Első kétütemű DKW (DKW Front), a Trabant és a Wartburg közvetett őse

1954 IFA F9 személyautó

1956 Wartburg 900 (még IFA kiegészítő jelzéssel)

1956 P70 (700-as motor, Trabant őse)

1958 Trabant 500

1960 Trabant 500 Kombi

1963 Trabant 600, Wartburg 1000

1964 Trabant 601 (kocka)

1965-66-ig kétütemű motor: Saab, DKW, Auto Union

1966 Wartburg 353 (kocka)

1989 Wartburg 1.3 VW

1990 Trabant 1.1 VW

1991 Ende

(összeállította: Fazakas Gergely)

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.