Szív és robban – Trabant-Wartburg-találkozó

  • Fazekas Péter
  • 1996. december 19.

Tudomány

Egy szmogmentes, kora szeptembert idéző novemberi délután értesültem arról, hogy országos Trabant-Wartburg-találkozó lesz. Azon hirtelenjében elhatároztam, hogy utánajárok, kinek és miért fontos a tisztátalan hírű, technikai zsákutcának bizonyult, ámde mégis korszakos jelentőségű kétütemű személyi közlekedés kultuszának tisztelete a környezetbarát, 16 szelepes ezredforduló hajnalán.

Az persze nem kérdés, hogy közel negyvenéves történelmük során a Trabant és Wartburg márkák köré jelentős érzelmi-szellemi potenciál épült fel. Tagadhatatlan, hogy ezeknek az autóknak határozottan volt és van aurájuk. Mindannyian megtapasztalhattuk a telekszomszéd kétüteműjéből feltartóztathatatlanul áradó varázst, számtalan film, irodalmi mű és zenei produkció állított örök emléket a Trabantok és Wartburgok egymást követő generációinak.

false

Ilyesmik jártak

a fejemben, mikor feltűnt a hazai Trabant-Wartburg Klub által szervezett találkozónak helyet adó kőbánya-kispesti P+R parkoló torkolata. Nem is tudom, mire számítottam, de arra semmiképp, hogy a parkoló bejáratát fekete ruhás biztonságiak őrzik. A parkolóban, ameddig a szem ellátott (kb. 80 méter, a metró épületéig), különböző életkorú, megjelenésű, állagú, állapotú, mozgású, hangú és szagú Trabantok, Wartburgok és emberek nyüzsögtek. Az autók lehettek úgy száz-százhúszan, az emberek két-háromszor annyian. Fordítva elég furcsa lett volna.

Az autók skálája a legunalmasabb piszkosfehér kockatrabanttól a Schwarzenegger-fejjel díszített szögletes Wartburgon át az ötödik X-be lépett legendás 500-as Trabantig és a világritkaságnak számító 1964-es Wartburg sportkupéig terjedt. Azt persze lehetett érezni, hogy itt minden autó szép, mindegyiket szeretik. A legtöbbjüket maga a gazda javítja-szépíti, és ennek köszönhetően virágzik is a kétüteműek felspécizésére szakosodott nemzetközi (kis)iparágazat. Az is kiderült, hogy a komolyabban vett autókba már jórészt VW-, Suzuki- vagy Fiat-motort telepítettek. Az autófényező-tanoncokat és egyetemi oktatókat egyaránt felvonultató Trabant- és Wartburg-tulajdonosok körében

a márka szeretete,

és nem az autenticitás megőrzése a lényeg. Hogy miért éppen kétütemű, arra senki sem tudott igazán választ adni, de valószínűleg nem elhanyagolható tény, hogy egy félmilliós Trabanttal jobban lehet villogni, mint egy egymilliós Mercivel. Másrészt a Trabant és a Wartburg gyártását örökre megszüntették, tehát kihalófélben lévő faj, és az ilyet szeretni szokás.

A tulajdonosok nagy része tizen-huszonéves bütykölős-bulizós fanatikus. Egy másik jelentős szegmens márkaszeretetét érezhetően az táplálja, hogy ha már van (maradt) egy használható autója, akkor inkább foglalkozik vele, mintsem hogy hagyja szétrohadni. A harmadik, talán legszűkebb, de tekintélyes tiszteletnek örvendő réteg a versenyző típus: kigyúrt, erejüknek markánsan hangot adó gépeikkel villogtak a szlalompályán. Van egy hangulata az ilyesminek.

Köszönet Muczán Gábornak és Fazakas Gergelynek.

 


Rettenetes kétüteműek

Forgatókönyvrészlet (Xantus János, 1986)

1.3. A hajsza

(...)

1.3.4.3. Üres, egyenes útszakaszra érnek. "Most megvagy!" - kiált a Fiatal (Rendőr) Tiszt, és gázt ad (MZ rendőrségi motorkerékpárjának). (...)

1.3.5.1. A Trabant vezetője sátáni kacajban tör ki, hátradobja fekete szemüvegét, zöld szemében megcsillan a sebesség mámorának őrült fénye.

1.3.5.2. Ennél a sebességnél már elmosódik a táj, a dolgok körvonalai összefolynak, a Középpont magába szív, mint az örvény. (...)

1.3.6.2. A sebesség mámorában a Trabant vezetője későn veszi észre az Örvényes határában az utat ellepő libákat.

1.3.6.3. Tollfelhőt hagyva maga után, kilométeres fékúttal áll meg a falu főterén, a blokádot képező URH-s kocsik egyikének koccanva. (...)

1.3.7.3. Mire (a Fiatal Tiszt) a kerteken át a helyszínre érkezik, a Fekete Trabant vezetőjének kezén éppen csattan a bilincs. A Fiatal Tiszt lekapja a bukót, és kibukik belőle a kérdés: "De hát... hogy csináltad?!"

1.3.7.4. A kis ember vállat von, szemében büszke tűz ég: "Felspéciztem!"

 


A sebesség

A Trabant - könnyű karosszériájának köszönhetően - rendkívüli teljesítményekre képes, ha kicsit megbütykölik. Több, egymástól független forrás egybehangzó tájékoztatása szerint az elmúlt év legemlékezetesebb pillanata az volt, amikor egy szupertrabant a budapesti Felvonulási téren tartott gyorsulási futam tizedik másodpercében, 150 km/órás tempónál maga mögött hagyta a vele párbajozó GTI-s VW Golfot.

 


Kétütemű-történelem

1899-es Wartburg

1930 BMW-gyár Wartburg 315/2 típusa

1931 Első kétütemű DKW (DKW Front), a Trabant és a Wartburg közvetett őse

1954 IFA F9 személyautó

1956 Wartburg 900 (még IFA kiegészítő jelzéssel)

1956 P70 (700-as motor, Trabant őse)

1958 Trabant 500

1960 Trabant 500 Kombi

1963 Trabant 600, Wartburg 1000

1964 Trabant 601 (kocka)

1965-66-ig kétütemű motor: Saab, DKW, Auto Union

1966 Wartburg 353 (kocka)

1989 Wartburg 1.3 VW

1990 Trabant 1.1 VW

1991 Ende

(összeállította: Fazakas Gergely)

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.