Szív és robban – Trabant-Wartburg-találkozó

  • Fazekas Péter
  • 1996. december 19.

Tudomány

Egy szmogmentes, kora szeptembert idéző novemberi délután értesültem arról, hogy országos Trabant-Wartburg-találkozó lesz. Azon hirtelenjében elhatároztam, hogy utánajárok, kinek és miért fontos a tisztátalan hírű, technikai zsákutcának bizonyult, ámde mégis korszakos jelentőségű kétütemű személyi közlekedés kultuszának tisztelete a környezetbarát, 16 szelepes ezredforduló hajnalán.

Az persze nem kérdés, hogy közel negyvenéves történelmük során a Trabant és Wartburg márkák köré jelentős érzelmi-szellemi potenciál épült fel. Tagadhatatlan, hogy ezeknek az autóknak határozottan volt és van aurájuk. Mindannyian megtapasztalhattuk a telekszomszéd kétüteműjéből feltartóztathatatlanul áradó varázst, számtalan film, irodalmi mű és zenei produkció állított örök emléket a Trabantok és Wartburgok egymást követő generációinak.

false

Ilyesmik jártak

a fejemben, mikor feltűnt a hazai Trabant-Wartburg Klub által szervezett találkozónak helyet adó kőbánya-kispesti P+R parkoló torkolata. Nem is tudom, mire számítottam, de arra semmiképp, hogy a parkoló bejáratát fekete ruhás biztonságiak őrzik. A parkolóban, ameddig a szem ellátott (kb. 80 méter, a metró épületéig), különböző életkorú, megjelenésű, állagú, állapotú, mozgású, hangú és szagú Trabantok, Wartburgok és emberek nyüzsögtek. Az autók lehettek úgy száz-százhúszan, az emberek két-háromszor annyian. Fordítva elég furcsa lett volna.

Az autók skálája a legunalmasabb piszkosfehér kockatrabanttól a Schwarzenegger-fejjel díszített szögletes Wartburgon át az ötödik X-be lépett legendás 500-as Trabantig és a világritkaságnak számító 1964-es Wartburg sportkupéig terjedt. Azt persze lehetett érezni, hogy itt minden autó szép, mindegyiket szeretik. A legtöbbjüket maga a gazda javítja-szépíti, és ennek köszönhetően virágzik is a kétüteműek felspécizésére szakosodott nemzetközi (kis)iparágazat. Az is kiderült, hogy a komolyabban vett autókba már jórészt VW-, Suzuki- vagy Fiat-motort telepítettek. Az autófényező-tanoncokat és egyetemi oktatókat egyaránt felvonultató Trabant- és Wartburg-tulajdonosok körében

a márka szeretete,

és nem az autenticitás megőrzése a lényeg. Hogy miért éppen kétütemű, arra senki sem tudott igazán választ adni, de valószínűleg nem elhanyagolható tény, hogy egy félmilliós Trabanttal jobban lehet villogni, mint egy egymilliós Mercivel. Másrészt a Trabant és a Wartburg gyártását örökre megszüntették, tehát kihalófélben lévő faj, és az ilyet szeretni szokás.

A tulajdonosok nagy része tizen-huszonéves bütykölős-bulizós fanatikus. Egy másik jelentős szegmens márkaszeretetét érezhetően az táplálja, hogy ha már van (maradt) egy használható autója, akkor inkább foglalkozik vele, mintsem hogy hagyja szétrohadni. A harmadik, talán legszűkebb, de tekintélyes tiszteletnek örvendő réteg a versenyző típus: kigyúrt, erejüknek markánsan hangot adó gépeikkel villogtak a szlalompályán. Van egy hangulata az ilyesminek.

Köszönet Muczán Gábornak és Fazakas Gergelynek.

 


Rettenetes kétüteműek

Forgatókönyvrészlet (Xantus János, 1986)

1.3. A hajsza

(...)

1.3.4.3. Üres, egyenes útszakaszra érnek. "Most megvagy!" - kiált a Fiatal (Rendőr) Tiszt, és gázt ad (MZ rendőrségi motorkerékpárjának). (...)

1.3.5.1. A Trabant vezetője sátáni kacajban tör ki, hátradobja fekete szemüvegét, zöld szemében megcsillan a sebesség mámorának őrült fénye.

1.3.5.2. Ennél a sebességnél már elmosódik a táj, a dolgok körvonalai összefolynak, a Középpont magába szív, mint az örvény. (...)

1.3.6.2. A sebesség mámorában a Trabant vezetője későn veszi észre az Örvényes határában az utat ellepő libákat.

1.3.6.3. Tollfelhőt hagyva maga után, kilométeres fékúttal áll meg a falu főterén, a blokádot képező URH-s kocsik egyikének koccanva. (...)

1.3.7.3. Mire (a Fiatal Tiszt) a kerteken át a helyszínre érkezik, a Fekete Trabant vezetőjének kezén éppen csattan a bilincs. A Fiatal Tiszt lekapja a bukót, és kibukik belőle a kérdés: "De hát... hogy csináltad?!"

1.3.7.4. A kis ember vállat von, szemében büszke tűz ég: "Felspéciztem!"

 


A sebesség

A Trabant - könnyű karosszériájának köszönhetően - rendkívüli teljesítményekre képes, ha kicsit megbütykölik. Több, egymástól független forrás egybehangzó tájékoztatása szerint az elmúlt év legemlékezetesebb pillanata az volt, amikor egy szupertrabant a budapesti Felvonulási téren tartott gyorsulási futam tizedik másodpercében, 150 km/órás tempónál maga mögött hagyta a vele párbajozó GTI-s VW Golfot.

 


Kétütemű-történelem

1899-es Wartburg

1930 BMW-gyár Wartburg 315/2 típusa

1931 Első kétütemű DKW (DKW Front), a Trabant és a Wartburg közvetett őse

1954 IFA F9 személyautó

1956 Wartburg 900 (még IFA kiegészítő jelzéssel)

1956 P70 (700-as motor, Trabant őse)

1958 Trabant 500

1960 Trabant 500 Kombi

1963 Trabant 600, Wartburg 1000

1964 Trabant 601 (kocka)

1965-66-ig kétütemű motor: Saab, DKW, Auto Union

1966 Wartburg 353 (kocka)

1989 Wartburg 1.3 VW

1990 Trabant 1.1 VW

1991 Ende

(összeállította: Fazakas Gergely)

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.