Poszt-Elektrosokk: Félelem és reszketés a neccen (Cybergonzo)

  • gonázo
  • 1996. december 19.

Tudomány

Szép hagyomány a Narancsban, hogy a karácsonyi számban valamilyen formában megemlékezünk történelmi előképünk, az amerikai gonzo-újságírás nagyjainak munkásságáról. Tavaly valóságosan látogattunk el Dr. Gonzo (Hunter S. Thompson) coloradói otthonába, idén, ebben a csak virtuálisan létező évben a Háló és a Gonzo viszonyát vizsgáltuk.
Szép hagyomány a Narancsban, hogy a karácsonyi számban valamilyen formában megemlékezünk történelmi előképünk, az amerikai gonzo-újságírás nagyjainak munkásságáról. Tavaly valóságosan látogattunk el Dr. Gonzo (Hunter S. Thompson) coloradói otthonába, idén, ebben a csak virtuálisan létező évben a Háló és a Gonzo viszonyát vizsgáltuk.

A gonzo-újságíró azt várja a technikától, amit az amerikaiak többsége - és tegyük hozzá: a haladó emberiség egésze! - a hallucinogén drogoktól (vagy pl. a nagyszerű chilei rendező Alejandro Jodorowsky a filmtől). A digitális revolúció többet tett az emberi tudat tágításáért, mint a hatvanas-hetvenes évek amerikai LSD-forradalma vagy a nyolcvanas évek kokainos pörgése együttvéve. A nemzedék, amelyik a legjobban rágyógyult a neccre, ma tizen-huszonéves, a hippikorszak fiataljainak gyermeke, kiknél a make love, not war-os acid-révület már a "papa mozija". A már elhunyt River Phoenix és mondjuk Wynona Rider által emblematizált Generation X-ből Doom Generation lett, poszt-AIDS korcsoport a kettes számrendszer adatmezőiben és militáns tánctréningekben kiélhető neonfényű energiákkal. De mindig van valamilyen retro is, a korai, apa elleni lázadás ellenére 1970s revival van: trapéznadrág, kábítószer, buddhizmus és gonzo. A gonzo kifejezésre a Lycos rákeresés 68 173 788 megkutatott URL-ből 19 547-et talált relevánsnak, ami nem kevés.

A gonzo pápája

Hunter S. Thompson, a Rolling Stone újságírója, akinek Félelem és reszketés Las Vegasban című dolgozata (magyarul: Narancs Könyvek, 1994) teremtett műfajt és iskolát, és szabott új irányt a Tom Wolfe által "new journalism"-nek keresztelt vonulatnak. A félelem és reszketés (fear and loathing) szókapcsolat az egyik leggyakoribb párosítás a neten (csak tallózó felsorolást adva): Fear and Loathing in Slovakia, ´fear and loathing´ in the Computer Jargon Lexicon, Fear and Loathing with Phyllis Schlafly, Fear and Loathing in Rochester, Fear and Loathing at Galaxy, Fear and Loathing at 35,000 Feet, Fear and Loathing graphic, Fear and Loathing at the Dentist´s Office, Fear and Loathing in Srebrenica, Fear and Loathing in Amish Country, Fear and Loathing Inside the Beltway, Fear and Loathing in Manhattan Beach, Fear and Loathing on the World Wide Web, Fear and Loathing in NYC: No rest at CMJ music fest, Fear and Loathing in Brewspace, Fear and Loathing All Over You, Fear and Loathing of NAFTA´s Takings Rule (the winner methinks), Fear and Loathing in Ann Arbor. A magyar cyber/gonzo-újságíró rögtön rácsap a Félelem és reszketés Szlovákiában-ra, és nemcsak azért, mert tótozni jó. Egy Jim Anderson nevű fószer írta, csakúgy, mint az

Éjféli pörölycsapások Kassára

(Midnight Hammer to Kosice), az Ez nem az a Prága, amit ismertünk és szerettünk (This Is Not the Prague We Knew and Loved), a Nagy álmok, szerencsétlen valóság (Grand Dreams, Unfortunate Reality) és a Bourbon whiskey és kengyel (Bourbon and Stirrups) című dolgozatokat. Annak a fajta amerikai lazának néz ki, akik a 89-es változás után ellepték Ká-Európát egy új eldorádó reményében, aztán eléggé kiábrándultak itten, lemorzsolódtak innen, Prágában meg talán még Pesten maradt mutatóban egy-két darab. (Most nem a multinacionális korporációk kipárnázott állású amerikaiairól beszélek.) Határvidék-romantika, nagy kihívás, elszánás, tevés; idézem: "De még annak is, aki nem pirul el nyakra-főre a gondoktól és elfogadja a gonzo-életformát, az élet Kelet-Európában félelmetes, és még a békében élő Szlovákia is nagyon előre bír sorolódni az országok zabszem-rangsorában. De azért vagyunk itt, hogy tudósítsunk a Vad, Vad Keletről! We are, after all, PROFESSIONALS."

De nemcsak Ká-Európa van

a kibertér gonzo-mezőin: sok az Amerika, sok a Hunter Thompson-epigonizmus, én a legjobban a finn gonzo-site-okat kedvelem - mert van a finn nyelvben, így ismeretlenül is, valami elképesztően gonzoid, de fellelhetők argentin gonzo-URL-ek is. A legjobbak természetesen a Hunter Thompson életével és művével foglalkozó gócok, például a http://lispstat.alcd.soton.ac.uk/"sp/hunter.html vagy a http://www.empirenet.com/"nfaely/authors/thompson.html, illetve a Gonzo Online, az AspenOnline HST-site-jai és az alt.journalism.gonzo newsgroup.

Arra már számosan felhívták a figyelmet, hogy a necc sok hasznos-takaros tulajdonsága mellett futóbolondok gyülekezőhelye, és ez így helyes: Long Live Gonzo!

vvolgyi [at] mail [dot] datanet [dot] hu


What the fuck is Gonzo?

A nagy Webster´s gonzo-magyarázatát már leírtuk, azért idemásoljuk most is: gon´zo, a. [origin unknown.] bizarre, unrestrained, extravagant, etc.; specifically, designating a style of personal journalism so charecterized [eredet ismeretlen; hosszú évek kutatómunkája kiderítette, hogy a francia-kanadai szlengben használt gonzeaux - groteszk, furcsa - kifejezésre vezethető vissza - a szerk.]; bizarr, féktelen, extravagáns stb.; különösen egyfajta, így jellemzett személyes újságírói stílus leírására. A hálózaton talált definíció a következő: "A gonzo-újságírást Hunter S. Thompson határozta meg a Rolling Stone magazinban kifejtett munkásságával és olyan könyveivel, mint a Félelem és reszketés Las Vegasban. Sokan próbálták ezt utánozni, de a gonzo elsősorban hozzáállás kérdése: hogyan akar az újságíró tudósítani a sztoriról. A gonzo alapeszméje az, hogy az újságíró is része a történetnek. Igazi objektivitás amúgy sincs, akkor meg minek látszatot kelteni. Nézd, mi történik! Mit csinál a tömeg! Ha egy sajtótájékoztatóról tudósítasz, hogyan viselkedik a riporter ott. Annak is benne kell lennie a tudósításban, hiszen az újságíró is részese annak."

Egyvalamit a neccen talált meghatározás és a nagy Webster´s kifelejt: Tom Wolfe szerint sine qua nonja a gonzónak, hogy (hallucinogén) kábítószerek hatása alatt íródjon, amire más nagyságok a fogyaszthatóság érdekében azt mondják: Ha betépve írsz, szerkessz tisztán, vagy ha tisztán írsz, szerkessz betépve!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.