Új módszerekkel segít a felépülő szerhasználóknak a Kék Pont

Tudomány

Az elmúlt másfél évben a brit felépülési modell módszereiből merítve alakította át a Kék Pont a saját drogambulanciáit. Hogy jönnek a térképek a szeretetigényhez?

Eddig a Kék Pont egyéni tanácsadásra és segítségre specializálódott, azonban az utóbbi időben egyre inkább elmozdultak a csoportos segítségnyújtás irányába. A Felépülési Bajnokok című projekt keretében olyan új módszereket próbáltak ki, amelyeket Nagy-Britanniában már évek óta sikeresen alkalmaznak. A felépülés-központú szemlélet egyik alapja, hogy tapasztalati szakértőket – akik szintén felépülőnek számítanak – is bevonnak a kliensekkel kapcsolatos munkába. „Ők olyan építőkövei voltak ennek a projektnek, akik végig egyengették az utunkat, és mindig visszahúztak minket a földre, ha valamiről látták, hogy az nem fog működni” – mondja Takács József felépülési koordinátor.

Jelenleg a Kék Pont csak két kerületben, a kilencedikben és a harmadikban van jelen drogambulanciáival, éppen ezért maximálisan igyekeztek kihasználni a terület adta lehetőségeket – munkatársaik hálózatépítésbe kezdtek. Olyan közösségekhez, szolgáltatásokhoz, illetve szervezetekhez csatlakoztak, amelyek nem feltétlenül kapcsolódnak a szerhasználathoz, mégis hasznos ismeretség lehet, nem beszélve arról, hogy a Kék Pont hosszú távú célja, hogy érzékenyítse a szélesebb közönséget is a téma iránt. Ezzel kapcsolatban szomorú tapasztalatuk az, hogy a legkevésbé nyitottak a háziorvosi ellátás szereplői voltak. A projekt általános célkitűzése továbbá az volt, hogy mentesítsék a szerhasználat témakörét a negatív előjeles kifejezésektől, mint például a „leállt” vagy a „függő”. Ennek szellemében át is alakították tapasztalati szakértők segítségével a Kék Pont honlapját, amely az alkotók szerint hamarosan sokkal barátságosabb, hívogatóbb és motiválóbb felület lesz.

A módszertani újítások közül hasznosnak bizonyultak a különböző felépülési térképek, amelyből kétfajta van. Az egyiket az adott kerületre készítik el. „Láthatóvá tesszük azt, hogy egy felépülő számára milyen kapcsolódási pontok, segítségek vannak, amelyeket igénybe tud venni, vagy hol lehetnek azok a tőkék, amelyekre neki építenie kell” – magyarázza Takács. A másik verzió az egyéni térkép, amely megmutatja, hogy az illető éppen hol tart a felépülési úton és milyen pozitív tőkével rendelkezik, amelyekre esetleg eddig nem gondolt. Fontos szempont ugyanis, hogy amíg az eddigi módszerek főként a kockázatokra építettek, és azt nézték meg, hogy egy terápiának hol vannak a gyenge pontjai, ahol elbukhat az egész munka, addig most a meglévő erősségek kerülnek előtérbe az úgynevezett tőkekérdőív kitöltése során.

Nem ok: tünet

Nem ok: tünet

Fotó: Németh Dániel

Lencse Menyhért a kilencedik kerületi Kék Pont drogambulancia vezetője arról számolt be, hogy ezek az új módszerek a kliensmunka első egyharmadában használhatók jól, de ez nem azt jelenti, hogy a korábbi eszközöket el kell hagyni, inkább kiegészíti egymást a kettő. „Változatosabbá, kreatívabbá tette a kliensekkel való munkát, többféle eszköz áll most már a rendelkezésünkre a kliensek aktuális helyzetének, problémáinak feltérképezésére” – idézi Menyhért egy kollégáját, aki szerint ez a hozzáállás sokkal pozitívabb fényben tünteti fel a kliensekben is a felépülés esélyeit.

„Nem tudunk szeretni”

Békési Tímea felépülő-társfüggő, addiktológiai konzultáns arról beszélt, hogy a család destigmatizálása milyen fontos része a felépülésnek. „A szenvedélybetegség nem a családi problémák okozója, hanem a tünete” – mondja a szakember, aki a felépülés-központú és rendszerszemléletű terápiában hisz. Éppen ezért ő a saját problémáival úgy tudott megküzdeni, hogy egészen a nagyszülőkig vezette vissza a családi és személyes zavarok sorát. Békési mélyrehatóan megvizsgálta azt, hogy a nagyszülei milyen házasságokba születtek bele, milyen volt a családjukhoz fűződő viszonyuk, és milyen veszteségek érték őket az életük során, amelyeket javarészt egyáltalán nem dolgoztak fel.

„Nálunk otthon mindig mindenkinek jól kellett végeznie a dolgát, és ha hibázott, akkor megharagudtak rá. A családomban mindig kellett egy bűnbak, akire lehetett haragudni” – emlékszik vissza Békési, aki többgenerációs vidéki házban nőtt fel, korántsem egészséges és szeretetteljes emberi kapcsolatok között, melynek következménye lett az ő felnőttkori társfüggősége. Két válás után egy mélypont következett az életében, amiből úgy jött ki, hogy feldolgozta és a helyére tette családja problémáit, így a saját gondjaival is meg tudott küzdeni, és most már hivatásszerűen segít másoknak ugyanezzel. „Ha röviden össze kéne foglalnom azt, hogy mi a gond azokkal a családokkal, ahol a szenvedélybetegség jelen van, az az, hogy valamiért nem tudunk szeretni. Falak vannak köztünk, és attól szenvedünk a legjobban, ha nem szerethetjük egymást.”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.