Új módszerekkel segít a felépülő szerhasználóknak a Kék Pont

Tudomány

Az elmúlt másfél évben a brit felépülési modell módszereiből merítve alakította át a Kék Pont a saját drogambulanciáit. Hogy jönnek a térképek a szeretetigényhez?

Eddig a Kék Pont egyéni tanácsadásra és segítségre specializálódott, azonban az utóbbi időben egyre inkább elmozdultak a csoportos segítségnyújtás irányába. A Felépülési Bajnokok című projekt keretében olyan új módszereket próbáltak ki, amelyeket Nagy-Britanniában már évek óta sikeresen alkalmaznak. A felépülés-központú szemlélet egyik alapja, hogy tapasztalati szakértőket – akik szintén felépülőnek számítanak – is bevonnak a kliensekkel kapcsolatos munkába. „Ők olyan építőkövei voltak ennek a projektnek, akik végig egyengették az utunkat, és mindig visszahúztak minket a földre, ha valamiről látták, hogy az nem fog működni” – mondja Takács József felépülési koordinátor.

Jelenleg a Kék Pont csak két kerületben, a kilencedikben és a harmadikban van jelen drogambulanciáival, éppen ezért maximálisan igyekeztek kihasználni a terület adta lehetőségeket – munkatársaik hálózatépítésbe kezdtek. Olyan közösségekhez, szolgáltatásokhoz, illetve szervezetekhez csatlakoztak, amelyek nem feltétlenül kapcsolódnak a szerhasználathoz, mégis hasznos ismeretség lehet, nem beszélve arról, hogy a Kék Pont hosszú távú célja, hogy érzékenyítse a szélesebb közönséget is a téma iránt. Ezzel kapcsolatban szomorú tapasztalatuk az, hogy a legkevésbé nyitottak a háziorvosi ellátás szereplői voltak. A projekt általános célkitűzése továbbá az volt, hogy mentesítsék a szerhasználat témakörét a negatív előjeles kifejezésektől, mint például a „leállt” vagy a „függő”. Ennek szellemében át is alakították tapasztalati szakértők segítségével a Kék Pont honlapját, amely az alkotók szerint hamarosan sokkal barátságosabb, hívogatóbb és motiválóbb felület lesz.

A módszertani újítások közül hasznosnak bizonyultak a különböző felépülési térképek, amelyből kétfajta van. Az egyiket az adott kerületre készítik el. „Láthatóvá tesszük azt, hogy egy felépülő számára milyen kapcsolódási pontok, segítségek vannak, amelyeket igénybe tud venni, vagy hol lehetnek azok a tőkék, amelyekre neki építenie kell” – magyarázza Takács. A másik verzió az egyéni térkép, amely megmutatja, hogy az illető éppen hol tart a felépülési úton és milyen pozitív tőkével rendelkezik, amelyekre esetleg eddig nem gondolt. Fontos szempont ugyanis, hogy amíg az eddigi módszerek főként a kockázatokra építettek, és azt nézték meg, hogy egy terápiának hol vannak a gyenge pontjai, ahol elbukhat az egész munka, addig most a meglévő erősségek kerülnek előtérbe az úgynevezett tőkekérdőív kitöltése során.

Nem ok: tünet

Nem ok: tünet

Fotó: Németh Dániel

Lencse Menyhért a kilencedik kerületi Kék Pont drogambulancia vezetője arról számolt be, hogy ezek az új módszerek a kliensmunka első egyharmadában használhatók jól, de ez nem azt jelenti, hogy a korábbi eszközöket el kell hagyni, inkább kiegészíti egymást a kettő. „Változatosabbá, kreatívabbá tette a kliensekkel való munkát, többféle eszköz áll most már a rendelkezésünkre a kliensek aktuális helyzetének, problémáinak feltérképezésére” – idézi Menyhért egy kollégáját, aki szerint ez a hozzáállás sokkal pozitívabb fényben tünteti fel a kliensekben is a felépülés esélyeit.

„Nem tudunk szeretni”

Békési Tímea felépülő-társfüggő, addiktológiai konzultáns arról beszélt, hogy a család destigmatizálása milyen fontos része a felépülésnek. „A szenvedélybetegség nem a családi problémák okozója, hanem a tünete” – mondja a szakember, aki a felépülés-központú és rendszerszemléletű terápiában hisz. Éppen ezért ő a saját problémáival úgy tudott megküzdeni, hogy egészen a nagyszülőkig vezette vissza a családi és személyes zavarok sorát. Békési mélyrehatóan megvizsgálta azt, hogy a nagyszülei milyen házasságokba születtek bele, milyen volt a családjukhoz fűződő viszonyuk, és milyen veszteségek érték őket az életük során, amelyeket javarészt egyáltalán nem dolgoztak fel.

„Nálunk otthon mindig mindenkinek jól kellett végeznie a dolgát, és ha hibázott, akkor megharagudtak rá. A családomban mindig kellett egy bűnbak, akire lehetett haragudni” – emlékszik vissza Békési, aki többgenerációs vidéki házban nőtt fel, korántsem egészséges és szeretetteljes emberi kapcsolatok között, melynek következménye lett az ő felnőttkori társfüggősége. Két válás után egy mélypont következett az életében, amiből úgy jött ki, hogy feldolgozta és a helyére tette családja problémáit, így a saját gondjaival is meg tudott küzdeni, és most már hivatásszerűen segít másoknak ugyanezzel. „Ha röviden össze kéne foglalnom azt, hogy mi a gond azokkal a családokkal, ahol a szenvedélybetegség jelen van, az az, hogy valamiért nem tudunk szeretni. Falak vannak köztünk, és attól szenvedünk a legjobban, ha nem szerethetjük egymást.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.