VECTOR projekt - "Budapest tényleg durva"

  • Bogár Zsolt
  • 2008. április 24.

Tudomány

A Critical Massen is bemutatkozott az a mobil mérési eszköz, amely a városi ultrafinompor-terhelést minden eddiginél hatásosabban képes szemlélteni. Bizonyára senki nem lepődik meg azon, hogy kell hozzá egy kerékpár. Legfeljebb azon, hogy a nemzetközi projektben magyarok is vannak: a Magyar Kerékpárosklub.
A Critical Massen is bemutatkozott az a mobil mérési eszköz, amely a városi ultrafinompor-terhelést minden eddiginél hatásosabban képes szemlélteni. Bizonyára senki nem lepődik meg azon, hogy kell hozzá egy kerékpár. Legfeljebb azon, hogy a nemzetközi projektben magyarok is vannak: a Magyar Kerékpárosklub.

Tom Budapesten is felül a bringájára. Miközben teker, a hátizsákjában lévő műszerek mérik a levegőben lévő mikroporszemcsék számát, a közlekedési helyzeteket webkamera és mikrofon veszi. Miután az egész össze van kötve egy notebookkal és egy grafikai szoftverrel, real time-ban lehet követni, ha megugrik egy érték, és rögtön azt is, hogy mi az oka. Az, hogy elhúz egy kismotor, teherautó dübörög a háttérben, vagy csak a kerékpár suhan el egy építkezés mellett. A hatás brutális, az amplitúdók szörnyű kilengéseket produkálnak. Úgy tűnik, az urbánus világ ijesztő porfelhőkbe burkolózik.

Az Európai Bizottság által finanszírozott VECTOR projektet a városi kerekezőkre ható gépjárművek okozta

porszennyezés szemléltetésére

találták ki. (A VECTOR a hivatalos angol elnevezésből levezetett mozaikszó.) A lényege, hogy a grafikonos mérési eredményeket kombinálja képpel (ezt hívják PIMEX-nek: Picture Mix Exposure Measurement). Négy európai város (Utrecht, Hamburg, Budapest és Vilnius), valamint egy német és egy holland kutatóintézet vesz benne részt. Az ötlet a Holland Kerékpáros Szövetségtől származik, amely 2006-ban végzett hasonló méréseket, még audiovizuális megjelenítés nélkül. "Szerettük volna kimutatni, hogy a porszennyezés mekkora folyamatos terhelést jelent a kerékpárosoknak, milyen különbségek vannak a forgalmas utak és a mellékútvonalak között. Ez a kerékpárosoknak is segítség, hiszen eszerint is dönthetnek, hogy merre menjenek. De főként az önkormányzatokra gondoltunk, hogy lássák, hol kell a kerékpáros forgalom számára sürgősen útvonalakat nyitni, forgalmat csillapítani, vagy más intézkedéseket hozni" - mondta a Narancsnak a holland szövetség egyik munkatársa. Miriam van Bree szerint már az sokat segít, ha az autós- és a bicikliút nem közvetlenül fut egymás mellett, hanem van közte egy kis zöld. A mérések legnagyobb szenzációjának egyébként azt tartja, hogy kimutathatóvá vált: a porszennyezés az autóban ülőket is ugyanúgy, ha nem jobban károsítja, mint a biciklizőket.

Ennek bizonyítására Budapesten talán a lánchídi alagútban zajlott mérés a legjobb példa. Tomot nem meglepő módon extrém magas terhelés éri, a kijelzőn az érték felülről veri a kétszázezret (porszemrészecske/cm3), de az eredeti állapot öt másodpercen belül visszaáll, ahogy kihajt. Ugyanez autóval csak mérsékelten kevesebb maximális terheléssel jár (170-180 ezer), ugyanakkor a felvételek tanúsága szerint a kocsi már rég az Andrássy úton poroszkál, mire rendesen kiszellőzik. Budapesten 30-40 ezer közötti az átlagos háttérterhelés, ami tízezerrel több, mint az utrechti vagy a hamburgi érték. (Vilniusba nyáron megy a program, így onnan még nincsenek adatok.) A német-holland stáb húsz útvonalat térképezett fel: a forgalmas csomópontokon a magas háttérterhelésnek is a három-négy-ötszörösét mérik. A Margit híd budai hídfőjénél lévő aluljárót mégis érdemes kiemelni, ahol a biciklisek át szoktak gurulni az észak-budai kerékpárútról a dél-budaira. Itt a zárt tér miatt különösen magas a porkoncentráció (eléri a 150 ezret), miközben az árusok egész nap ezt a levegőt szívják. Az apró porszemcséken az eső és a szél is csak átmenetileg segít: a mérés előtti napon folyamatosan esett, ám ez mégsem látszott a másnapi értékeken. Tom korábban versenykerékpározott, szagolt már mindenféle levegőt, de "Budapest tényleg durva", mondja, bár ez az elbeszélések alapján nem érte váratlanul.

A VECTOR projekt Magyarországon több okból is úttörő. Egyrészt a mobil mérés nálunk egyáltalán nincs megoldva, a város néhány pontját leszámítva nincsenek légszennyezettségi adataink.

A módszert érdemes lenne átvenni - Nyugat-Európában több város is fontolgatja az eszköz beszerzését. A német projektvezető, a hamburgi Mario Dobernowsky információi szerint a műszer tokkal-vonóval 50 ezer euró, de olyan látványosan lehet vele bemutatni a porszennyezés mechanizmusát, hogy nagy szerepe lehet az emberek gondolkodásának átalakításában. "Nálunk a projektnek hatalmas sajtóvisszhangja volt. Ha mind a négy városban túl vagyunk az adatfelvételen, szeretnénk összeállítani egy dvd-t, és eljuttatni a döntéshozókhoz és a lakossághoz" - mondta. A VECTOR a szálló por 2,5 mikrométernél kisebb átmérőjű fajtáját méri (ún. ultrafinom por vagy PM 2,5), amiről azt lehet tudni, hogy könnyen megköti a legagresszívabb káros anyagokat tartalmazó részecskéket is, és ezért különösen veszélyes. Itthon ezt még nem mérték, adataink csak a valamivel nagyobb porrészecskékről, a PM 10-ről vannak, melynek a koncentrátuma az érvényes jogszabályok szerint egy évben csak 35-ször lépheti át az egészségügyi határértéket, de a kvóta idén már 53 nap alatt elfogyott. (Porba veszünk, Magyar Narancs, 2008. március 6.) A PM 2,5 annyira új téma, hogy a határérték-célrendszeréről múlt év végéig még az EU sem foglalt állást, és egységes mérési szabványok sem léteztek. Az Európai Parlament végül 2015-re 25 ezer, 2020-ra 20 ezer/cm3 kötelező érvényű célértékben egyezett meg, s ennek végrehajtása Magyarországot is érinteni fogja.

László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, aki szándékosan a Critical Mass idejére időzítette a német-holland team meghívását, úgy gondolja, a projekt segíthet abban, hogy az embereket ráébressze, miben élnek. "A VECTOR része a Stopszmog!-kampányunknak. Remekül érzékelteti, hogy a kerékpárosok kiszorítása az utakról 'egészségük védelmében' mennyire nem védhető, hiszen a finompor ugyanolyan káros az autósokra is. Tehát nem tehetik meg, hogy tesznek rá, mert ezzel maguknak is ártanak. Mi az integrációért és a fenntartható városi közlekedéséért küzdünk: kevesebb autó, kevesebb károsanyag-kibocsátás, több biciklis lehetőség és jobb tömegközlekedés. Ez pont az ellenkezője annak, amit a járatritkítási tervekkel a főváros képvisel" - mondta az elnök, egyúttal hazai kontextusba helyezve a nemzetközi projektet.

További információ: www.vectorproject.eu

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.