Veterán autó- és motortalálkozó: Csőrös Csepel, vezesd a harcunk!

  • - legát -
  • 1997. szeptember 4.

Tudomány

Bármennyire különös, hagyományosan összehangolt akcióról van szó: Gyöngyösön a Mátrai Szüreti Napok fénypontja ugyanis tizenkét éve egy ralival, ügyességi versennyel és barátkozással összekötött veteránautós-találkozó, amit idén a múlt hét végén rendeztek meg.

Ha Magyarországon valakinek tíz évvel fiatalabb kocsija van, mint mondjuk a 49-es villamos, veteránautó-tulajdonosnak mondhatja magát, ugyanis a harminc évnél idősebb műtárgyak már ezt a kategóriát képviselik. Havannában bizonyára hülyére röhögnék magukat ezen, az ulánbátori taxisok pedig árajánlatokat tennének, de ha belegondolunk abba, hogy a klasszikusnak mondható Trabant 601-est már 1964-ben elkészítették a derék keletnémet mérnökök, az első Lada 1200-as pedig idén tölti be a harmincat, talán nem túlzás azt állítani, hogy a hazai autók veteránlétének elbírálására ráférne némi szigorítás, hiszen néhány éven belül igencsak megszaporodhat a találkozók résztvevőinek száma.

Ennél valamivel bonyolultabb a dolog, de nem sokkal. Aki igazolást szeretne arról, hogy a kocsija tényleg veterán, annak a Magyar Autóklub speciális vizsgabizottságának színe elé kell járulnia dédelgetett kedvencével, és nem csak az életkor számít: az is követelmény, hogy a jármű legfontosabb alkatrészei korhűek legyenek, ami a valóságban azt jelenti, hogy ne nagyon térjenek el az eredetitől. Ha viszont megvan a vizsga, akkor a veterán autó akkora

kedvezményben részesül,

hogy csak na, ugyanis a tulajdonosnak nem kell súlyadót fizetnie, ami egy csőrös Csepel vagy egy páncélozott Pobeda esetében valószínűleg komoly fegyvertény. Viszont aki 1966-os Lincoln Continentaljában kezd el szívóskodni, hogy nem fizet súlyadót, noha igaza van, elég messze áll a nagyvonalúságtól.

Persze az ilyesmitől nem nagyon kell tartani. Nagyon kevesen foglalkoznak hivatásszerűen a régi kocsikkal, nálunk ez egyáltalán nem üzlet. Ma még nagyon messze állunk attól, hogy bárki is milliókat érő régi kocsival vágjon fel, mivel nincs az a Ferrari vagy Rolls-Royce, ami nagyobb tekintélyt biztosítana tulajdonosának, mint egy vadonatúj 600-as Mercedes, így aztán Magyarországon a régi autók gyűjtése legfeljebb a matchboxok esetében érhető tetten. Az igazi ősautók szerelmeseire általában az a jellemző, hogy elvonulnak egy 1958-as kiadású Liener György Autótípusok kötettel a könyvtár vécéjébe. Akik ennél többet akarnak, azok csak akkor tudnak egyről kettőre jutni, ha legalább amatőr autószerelők és/vagy nagyon-nagyon sok pénzük van, esetleg mázlisták, mint például az a fickó, aki negyvenezer forintért vásárolt meg egy 1957-es Skoda Szpartakot lezsírozott állapotban egy nyugdíjasotthonba készülő öregúr garázsából.

A lényeg, hogy az autós veteránkodás nálunk a tulajdonosok exhibicionizmusán és fanatizmusán múlik, és csupán az olyan találkozók biztosítják számukra a nagy nyilvánosságot, mint amilyen például a hét végi "tizenkettedik mátrai"-ra keresztelt összejövetel is volt. A résztvevők nem panaszkodhattak, szombat reggel ralizhattak kedvükre az Abasár-Gyöngyöstarján-Nagyréde-Visonta útvonalon, délután pedig ügyességi vetélkedővé fajultak az események a gyöngyösi Fő téren.

Majdnem száz veterán autó és motor vonult fel a Heves megyei placcra,

a leesett állakat úgy kellett összeszedni

a földről, bár a finnyásabbak egy Skoda vagy egy Wartburg láttán megjegyezték, "ezek mit keresnek itt?", amikor pedig egy szabadkai fiú vágott neki a szlalompályának viharvert, bogárhátú Zastavájával (ami benzintankját illetően valószínűleg nem volt korhű), többen látványosan megsértődtek.

"Hát ez meg hogy néz ki, bazmeg?", jegyezte meg valaki egy BMW Isetta láttán, és ezzel meg is mentette a hétvégéjét vidámság-vonalon, egy nosztalgiázó nagymama viszont akkor ragadtatta el magát, amikor szeme elé került egy Opel Kapitän. "Ilyennel karambolozott a nagypapa, amikor meghalt", mondta kisunokájának, ám a gyerek rákontrázott azzal, hogy "apu mindig Volgát szokott mondani". Eközben dübörgött a verseny, a nézők többszörös életveszélyben álltak a pálya szélén, a hangszórókból pedig jóleső ordítás színesítette a vetélkedést.

"Hölgyeim és uraim! A 180 kilométer per órát tudó Mercedes következik. Két darab dupla karburátor, az ötvenes évek híres autója. Tabányi Sanyi, aki nem szokta a véletlenre bízni! Vigyázzanak a pálya mellett, Tabányi Sanyi itt van!", élvezett el sokadszorra a műsorvezető, és Tabányi Sanyi valóban ott volt: egy olyan sportkocsival kergette eufóriába a népeket, amit legtöbben még filmen se nagyon láthattak. A fehér csoda ment, mint állat, de még rajta is túltett Nagy László, aki egy 1922-es évjáratú versenyautóval, egy Amilcar CG 99-essel érkezett a terepre. A hetvenöt éves autó még ma is "tudja a száznegyvenet", ami ahhoz képest, hogy ötven éven keresztül fűrészgépnek használták, igazán kiemelkedő teljesítmény. Állítólag pisilés közben talált rá egy kisgyerek valami szalmakazalban. Azóta sok veteránautós eltiltotta a vécétől csemetéjét. "Menj csak a bokorba", mondogatják reménykedve.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.