Veterán autó- és motortalálkozó: Csőrös Csepel, vezesd a harcunk!

  • - legát -
  • 1997. szeptember 4.

Tudomány

Bármennyire különös, hagyományosan összehangolt akcióról van szó: Gyöngyösön a Mátrai Szüreti Napok fénypontja ugyanis tizenkét éve egy ralival, ügyességi versennyel és barátkozással összekötött veteránautós-találkozó, amit idén a múlt hét végén rendeztek meg.

Ha Magyarországon valakinek tíz évvel fiatalabb kocsija van, mint mondjuk a 49-es villamos, veteránautó-tulajdonosnak mondhatja magát, ugyanis a harminc évnél idősebb műtárgyak már ezt a kategóriát képviselik. Havannában bizonyára hülyére röhögnék magukat ezen, az ulánbátori taxisok pedig árajánlatokat tennének, de ha belegondolunk abba, hogy a klasszikusnak mondható Trabant 601-est már 1964-ben elkészítették a derék keletnémet mérnökök, az első Lada 1200-as pedig idén tölti be a harmincat, talán nem túlzás azt állítani, hogy a hazai autók veteránlétének elbírálására ráférne némi szigorítás, hiszen néhány éven belül igencsak megszaporodhat a találkozók résztvevőinek száma.

Ennél valamivel bonyolultabb a dolog, de nem sokkal. Aki igazolást szeretne arról, hogy a kocsija tényleg veterán, annak a Magyar Autóklub speciális vizsgabizottságának színe elé kell járulnia dédelgetett kedvencével, és nem csak az életkor számít: az is követelmény, hogy a jármű legfontosabb alkatrészei korhűek legyenek, ami a valóságban azt jelenti, hogy ne nagyon térjenek el az eredetitől. Ha viszont megvan a vizsga, akkor a veterán autó akkora

kedvezményben részesül,

hogy csak na, ugyanis a tulajdonosnak nem kell súlyadót fizetnie, ami egy csőrös Csepel vagy egy páncélozott Pobeda esetében valószínűleg komoly fegyvertény. Viszont aki 1966-os Lincoln Continentaljában kezd el szívóskodni, hogy nem fizet súlyadót, noha igaza van, elég messze áll a nagyvonalúságtól.

Persze az ilyesmitől nem nagyon kell tartani. Nagyon kevesen foglalkoznak hivatásszerűen a régi kocsikkal, nálunk ez egyáltalán nem üzlet. Ma még nagyon messze állunk attól, hogy bárki is milliókat érő régi kocsival vágjon fel, mivel nincs az a Ferrari vagy Rolls-Royce, ami nagyobb tekintélyt biztosítana tulajdonosának, mint egy vadonatúj 600-as Mercedes, így aztán Magyarországon a régi autók gyűjtése legfeljebb a matchboxok esetében érhető tetten. Az igazi ősautók szerelmeseire általában az a jellemző, hogy elvonulnak egy 1958-as kiadású Liener György Autótípusok kötettel a könyvtár vécéjébe. Akik ennél többet akarnak, azok csak akkor tudnak egyről kettőre jutni, ha legalább amatőr autószerelők és/vagy nagyon-nagyon sok pénzük van, esetleg mázlisták, mint például az a fickó, aki negyvenezer forintért vásárolt meg egy 1957-es Skoda Szpartakot lezsírozott állapotban egy nyugdíjasotthonba készülő öregúr garázsából.

A lényeg, hogy az autós veteránkodás nálunk a tulajdonosok exhibicionizmusán és fanatizmusán múlik, és csupán az olyan találkozók biztosítják számukra a nagy nyilvánosságot, mint amilyen például a hét végi "tizenkettedik mátrai"-ra keresztelt összejövetel is volt. A résztvevők nem panaszkodhattak, szombat reggel ralizhattak kedvükre az Abasár-Gyöngyöstarján-Nagyréde-Visonta útvonalon, délután pedig ügyességi vetélkedővé fajultak az események a gyöngyösi Fő téren.

Majdnem száz veterán autó és motor vonult fel a Heves megyei placcra,

a leesett állakat úgy kellett összeszedni

a földről, bár a finnyásabbak egy Skoda vagy egy Wartburg láttán megjegyezték, "ezek mit keresnek itt?", amikor pedig egy szabadkai fiú vágott neki a szlalompályának viharvert, bogárhátú Zastavájával (ami benzintankját illetően valószínűleg nem volt korhű), többen látványosan megsértődtek.

"Hát ez meg hogy néz ki, bazmeg?", jegyezte meg valaki egy BMW Isetta láttán, és ezzel meg is mentette a hétvégéjét vidámság-vonalon, egy nosztalgiázó nagymama viszont akkor ragadtatta el magát, amikor szeme elé került egy Opel Kapitän. "Ilyennel karambolozott a nagypapa, amikor meghalt", mondta kisunokájának, ám a gyerek rákontrázott azzal, hogy "apu mindig Volgát szokott mondani". Eközben dübörgött a verseny, a nézők többszörös életveszélyben álltak a pálya szélén, a hangszórókból pedig jóleső ordítás színesítette a vetélkedést.

"Hölgyeim és uraim! A 180 kilométer per órát tudó Mercedes következik. Két darab dupla karburátor, az ötvenes évek híres autója. Tabányi Sanyi, aki nem szokta a véletlenre bízni! Vigyázzanak a pálya mellett, Tabányi Sanyi itt van!", élvezett el sokadszorra a műsorvezető, és Tabányi Sanyi valóban ott volt: egy olyan sportkocsival kergette eufóriába a népeket, amit legtöbben még filmen se nagyon láthattak. A fehér csoda ment, mint állat, de még rajta is túltett Nagy László, aki egy 1922-es évjáratú versenyautóval, egy Amilcar CG 99-essel érkezett a terepre. A hetvenöt éves autó még ma is "tudja a száznegyvenet", ami ahhoz képest, hogy ötven éven keresztül fűrészgépnek használták, igazán kiemelkedő teljesítmény. Állítólag pisilés közben talált rá egy kisgyerek valami szalmakazalban. Azóta sok veteránautós eltiltotta a vécétől csemetéjét. "Menj csak a bokorba", mondogatják reménykedve.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.