Óriási rovarok - kiállítás a Globe színházban: A Molotov-bőrfutrinka paktum

  • Winkler Róbert
  • 1997. szeptember 4.

Tudomány

A hidraulikus szörnyetegekkel foglalkozó gyártó cég ugyanaz, amelyik a nagy sikerű, 1993-as dínókiállítás anyagát szolgáltatta. Ugyancsak a Kokoro szállította a nemrég a Globe-ban riogató három dínót, akik a tömeghatás minimális volta miatt inkább felháborodást váltottak ki. A jelenlegi felhozatallal szemlátomást mindenki meg van elégedve.
A hidraulikus szörnyetegekkel foglalkozó gyártó cég ugyanaz, amelyik a nagy sikerű, 1993-as dínókiállítás anyagát szolgáltatta. Ugyancsak a Kokoro szállította a nemrég a Globe-ban riogató három dínót, akik a tömeghatás minimális volta miatt inkább felháborodást váltottak ki. A jelenlegi felhozatallal szemlátomást mindenki meg van elégedve.

Globe Színház, Budapest,

Városliget

Nyitva: mindennap 9-18 óráig

Belépő: felnőtt/gyerek/hétköznap/hétvége/egyéni/csoportos viszonylatban 250-450 Ft.

Dinosaurus- vagy rovarkiállítást nehéz kizárólag vállalkozói alapon megrendezni. Valahogy úgy alakult, hogy az a vállalkozó, aki bír fizetni tízmilliót az önjáró szörnyek bérleti díjáért, kicsit nehézkesebben üt össze egy szakfordítást a brontosaurusról vagy az óriás botsáskáról. Ezért a kiállítást a brit The Natural History Museum és a Magyar Természettudományi Múzeum is jegyzi, utóbbi közreműködött a dínóknál is, szakértelemmel és némi dínótojással. Ennek az együttműködésnek köszönhető, hogy az óriásrovar-kiállítás jóval bőségesebb lett egyszerű, profitorientált, ízelt lábakkal történő ijesztgetésnél.

A mozgó gumigigászok

mellett kiállították a múzeum szakajtónyi, eddig soha nem látott tücskét-bogarát, egyik-másik százötven éve terpeszt a gombostűn valamelyik tárolószekrényben. A galérián még a farkával fenyegetőző sáskaóriásnál is döbbenetesebb látvány: Darwin terminátor-változata plasztikból. Korhűn berendezett szobában üldögél, néha felriad, bemutatkozik, "Charles Darwin vagyok, talán hallottak már rólam stb. stb.". Az arcbőre tökéletes, a májfoltok alapján szakáll nélkül akár Bessenyei Ferenc is lehetne. Forgatja a szemét, van arcjátéka, sőt amikor a rovarokról beszél, szabályos Saolin-sáskapózba helyezkedik, Just call me Charles-Claude Van Darwin. Külön vitrinben megtekinthetjük A fajok eredete őskiadását angol, német és spanyol nyelven.

A hidraulikus sáskaóriások

szépen mozognak,

bár meg kell adni, a fatörzsön huzakodó ökörnyi atlaszbogarak nem kapaszkodnak a karmaikkal, csak lóg a lábuk; az összes fékfolyadék a nyakszirtekben áramlik, már persze ha az atlaszbogárnak tulajdoníthatunk effajta testtájat.

Az enyhén vásári benyomást keltő, de igen profin kivitelezett szörnyekről egyvalami hiányzik: az apró részletek. Nem látunk többet, mint ha szabad szemmel, nyolc-tízszeres nagyítóval néznénk az állatokat, a szemük például egybefüggő bura, pedig az összetett szem celláit nagyító nélkül is lehet látni. A részletek megszállottjai kicsit később tekinthetik meg, hogyan csapol a nőstény szúnyog, amikor félméteres lőccsel szív.

Ez az a pont, amitől kezdve a kiállítás már

túlságosan normális

kezd lenni - interaktív rovarhatározók, gombnyomkodásos mindenfélék, az aberráltakat meg mintha kihagyták volna a számításból. Nos, jelentem, róluk sem feledkeztek meg. Az előcsarnokban, ahol egyébként folyamatos háromdimenziós rovarfilm megy, látható dr. Szentkirályi Ferenc rovarképeslap-gyűjtő kiállítása, remélem, a mester nem ebben a minőségben operál. A megszállott rovarász nem éri be a puszta képanyaggal, szöveges kísérettel is megtámogatja azt. Döbbenetes coming outtal nyit.

"A kulturális entomológia (ez rovartant jelent - W. R.) iránti érdeklődésem mintegy 10 évvel ezelőtt kezdődött, azonban csak 5 éve kezdtem el gyűjteni a rovaros témájú képeslapokat." Szentkirályi doktor néhány oldalon át betekintést enged a rovarképeslap-tipológiába, ha például most azt mondanám, kedves olvasó, sorolja fel a képeslapok fajtáit, bizonyára ugyanolyan értelmetlenül nézne, mint azon a rossz emlékű A közművelődés intézményrendszere-szigorlaton, pedig a válasz itt is pofonegyszerű:

"- üdvözlőlap,

- ismeretterjesztő lap,

- alkalmi lap.

Továbbá (itt újra bejön a közművelődés intézményrendszere-dézsávü):

3. A rovar szerepe szerint lehet központi vagy mellékszereplő.

4. Az ábrázolás típusa szerint realisztikus, valódi, fantáziarovar vagy e kettő közti átmenet."

A verbális kezdetek ne kedvetlenítsenek el senkit, a gyűjtemény tele van fantasztikus rovarképeslap-kuriózumokkal. Ilyenek a századfordulós német cserebogár-képeslapok - cserebogarak cilinderben, mindenféle hülye élethelyzetben, a legvadabbon cserebogár békát elégít ki orálisan. Szép a pedofil vonulat; mangapornó gyereklány nők elképesztő hálóingekben, ők azért kerültek a kollekcióba, mert hártyás szárnyuk van, a tollas szárnyú gyereklányokat a madarászok gyűjtik. A képeslap, amelyért már önmagában véve is megéri elmenni, fekete-fehér, rajta Sztálin és Molotov látható erdőszélen, lepkehálóval, gyermekek társaságában. Azokra a lapokra, amelyeken a nevezett pár taglóval a hóna alatt látható, vélhetően a hentesspecialisták csapnak le.

Winkler Róbert

Szuvenír

Plakát: 200 Ft

"Pillangó nagylézer" (hologram jellegű dolog): 210 Ft

"Pillangó kicsi lézer": 190 Ft

Pocahontas kulcstartó: 170 Ft

Garfield-jelvény: 150 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.