Tévétorrent

A tengeralattjáró

  • Szabó Ádám
  • 2017. június 11.

Tévétorrent

Wolfgang Petersen 1981-es projektje több kategóriában is ott van a rekorderek között: mélységjelző például azóta sem nyújtott jobb alakítást, de meg kell emlékeznünk a legtöbb egy filmben elhangzó radarhangról és a klausztrofóbia legendásan sokszínű megjelenítéséről is. És persze ott van a legtöbbször szét-, majd összeollózott alkotás díja is: az 1981-es, 2 és fél órás moziváltozaton kívül létezik 3 órásnál is hosszabb rendezői változat, és attól 1 perccel hosszabb, unreleased verzió is. A tévésorozatból szintén minimum három van, és ezek csak a hivatalos példányok; köztudomásúlag minden valamirevaló fiatal német vágójelölt elkészíti szabadidejében a saját verzióját.

Egy csapat tejfölösszájú német közlegény indul útnak a második világháború harmadik évében, hogy tengeralattjárójukkal csapást mérjenek az ellenségre. A tengeralattjáró mégsem a hatalmas vízi és víz alatti csaták filmje. Ilyen is van benne, mégis, ami miatt ott van műfajának minden toplistájában, az a háború értelmetlenségének logikus, mégis ritkán bemutatott formája. A katonák idejük nagy részében a megőrülés határán táncolnak a semmittevéstől, az összezártságtól – majd attól, hogy lényegében harc közben sem tudnak semmit tenni az úszó koporsóban. Nincsenek hősök vagy önfeláldozó tettek, csak állandó szemfehérje-forgatás, fingtól bűzlő hálóterek és csatakosra izzadt homlokok. Az 1985-ös miniszéria lényegében ugyanazt hozza, mint a filmváltozatok, csak kissé bővebben, az arányokat megtartva. De akinek nincs rá 5 órája, a moziváltozatban megkaphatja ugyanezt az élményt feleennyi időben.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.