Tévétorrent

The Son

  • Szabó Ádám
  • 2017. május 27.

Tévétorrent

A pesti utcákon még a Nemzeti dalt dörmögték bajszuk alatt az emberek, amikor a közép-texasi indiánok elrabolták Eli McCullough-t, meggyilkolva anyját és testvéreit, felgyújtva otthonát. Mindez egy véres bosszúsztori alapja is lehetne, de a kis Eli inkább elkezd a farkasokkal táncolni – néhány évtized után pedig már ő diktálja az ütemet mint a vidék marhatartóból wannabe-olajbáróvá átvedlő nagyura.

A két szál egyelőre párhuzamosan, önállóan fut, nem rímelnek és nem is felelgetnek egymásnak. A gyerekkori rész összes bevett fordulatával – bölcs törzsfőnök, ősi állatos anekdota és persze törzseket átívelő szerelem – együtt is szórakoztató felnövéstörténet. Ám az írói ambíciókat a Pierce Brosnannel tarkított felnőttsztorivonal hivatott kiszolgálni. Itt viszont nincs túl sok látnivaló: mexikóiak és fehérek, marha- és olajpártiak feszülnek egymásnak. De ne tévesszen meg senkit a filléres szappanopera-jelleg, itt bizony az egész Amerika áll előttünk öblös whiskyspoharakkal szimbolizálva! A baj csak az, hogy az alkotók nem tudják eldönteni, a hasonló ambíciókkal elkészült Vérző olaj vagy a Dallas farvizén evezzenek. Amikor végre beindul a cselekmény – rendszerint este, a hold- vagy a lámpafénynél –, és végre látunk valamit a rohadt olaj lélekölő hatásáról, a sorozat máris behúzza a kéziféket, és visszavonul a társalkodási színtérre. Lenne perspektíva a The Sonban, de nagy ívű, generációs tanmeséje egyelőre olyan, mint a föld alatti folyékony arany: csak utalásokat láthatunk rá, de valójában még senki nem látta.

Magyar felirat: Mr. Bishop – Günthi

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.