Tévétorrent

The Son

  • Szabó Ádám
  • 2017. május 27.

Tévétorrent

A pesti utcákon még a Nemzeti dalt dörmögték bajszuk alatt az emberek, amikor a közép-texasi indiánok elrabolták Eli McCullough-t, meggyilkolva anyját és testvéreit, felgyújtva otthonát. Mindez egy véres bosszúsztori alapja is lehetne, de a kis Eli inkább elkezd a farkasokkal táncolni – néhány évtized után pedig már ő diktálja az ütemet mint a vidék marhatartóból wannabe-olajbáróvá átvedlő nagyura.

A két szál egyelőre párhuzamosan, önállóan fut, nem rímelnek és nem is felelgetnek egymásnak. A gyerekkori rész összes bevett fordulatával – bölcs törzsfőnök, ősi állatos anekdota és persze törzseket átívelő szerelem – együtt is szórakoztató felnövéstörténet. Ám az írói ambíciókat a Pierce Brosnannel tarkított felnőttsztorivonal hivatott kiszolgálni. Itt viszont nincs túl sok látnivaló: mexikóiak és fehérek, marha- és olajpártiak feszülnek egymásnak. De ne tévesszen meg senkit a filléres szappanopera-jelleg, itt bizony az egész Amerika áll előttünk öblös whiskyspoharakkal szimbolizálva! A baj csak az, hogy az alkotók nem tudják eldönteni, a hasonló ambíciókkal elkészült Vérző olaj vagy a Dallas farvizén evezzenek. Amikor végre beindul a cselekmény – rendszerint este, a hold- vagy a lámpafénynél –, és végre látunk valamit a rohadt olaj lélekölő hatásáról, a sorozat máris behúzza a kéziféket, és visszavonul a társalkodási színtérre. Lenne perspektíva a The Sonban, de nagy ívű, generációs tanmeséje egyelőre olyan, mint a föld alatti folyékony arany: csak utalásokat láthatunk rá, de valójában még senki nem látta.

Magyar felirat: Mr. Bishop – Günthi

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.